PDA

View Full Version : How to: ECO Mode voor de turbo dieselt bouwen


DÁ-BRT
27-04-2009, 15:29
Op alle mechanische TD's en TDI's (m.u.v. Eco TD) kan je een economische mode bouwen.

Hieronder kan je de omschrijving vinden hoe en wat:

Als je de brandstof verrijking van de pomp (LDA) uitschakeld en de wastegate altijd voorziet van druk dan zal de auto minder turbodruk hebben en ook minder brandstof inspuiten.

Ik heb met een standaard relais de kleppen aangestuurd en een schakelaar op mijn dashboard gemaakt waar je de ECO-Mode in kan schakelen. (hij schakelt bij mij zodra je het conctact uit zet automatisch weer om naar de ECO-Mode.

In de Eco stand krijgt de klep van de wastegate stroom en als je normaal (snel) wilt haal je de spanning van de wastegate klep af en zet je stroom op die van de LDA.

Hieronder de omschrijving van het aanpassen van de vacuum kleppen.

http://www.zwalve.eu/d/2394-2/k27042009163.jpg
Je pakt eerst een vacuum klep van een volkswagen diesel (die van mij komen van mijn Polo af) Het nummer is 191.906.283A

http://www.zwalve.eu/d/2398-2/k27042009164.jpg
Haal het pastic kapje eraf en verwijder het filtertje.

http://www.zwalve.eu/d/2401-2/k27042009165.jpg
Maak de klep schoon indien nodig.

http://www.zwalve.eu/d/2404-2/k27042009166.jpg
Tap er M3 draad in. Maximaal 10mm diep in verband met de aansluitingen binnenin de klep.

http://www.zwalve.eu/d/2407-2/k27042009167.jpg
Even het rotzooi eruit blazen.

http://www.zwalve.eu/d/2410-2/k27042009168.jpg
Schroefdraad afdichting op de bout

http://www.zwalve.eu/d/2413-2/k27042009171.jpg
Schroefje erin en even goed vast zetten.

http://www.zwalve.eu/d/2416-2/k27042009172.jpg
Voor de zekerheid heb ik er nog wat vloeibare pakking in gedaan.

http://www.zwalve.eu/d/2419-2/k27042009173.jpg
Kapje weer terug drukken. Zie je op de stekker de plus en min staan. Zo moet je de klep aansluiten.

Turbo-Variant
29-04-2009, 18:30
Goh wat toevallig!

Hier was ik laatst al aan het denken toen ik een N75 klepje van onze 1.8T in de handen had, om inderdaad de druk richting LDA af te laten ipv. door te laten.

Binnenkort eens aan de hobby gaan. Heb je toevallig nog een fotootje in ingebouwde toestand?

DÁ-BRT
29-04-2009, 22:24
Zal morgen even een paar foto's schieten.

Het werkt goed, de ECO-Mode rijdt heel fijn en rookt helemaal niet. Turbodruk dan op 0.78bar (max)

En op de normale stand ook geen rook en 1.93bar (max) piek iets over de 2.1 bar.

Stijn
30-04-2009, 08:53
Erg slim!

DÁ-BRT
30-04-2009, 19:16
http://zwalve.eu/d/2422-2/CIMG0464.JPG

De linker klep gebruik ik voor de Wastegate bediening, de rechterklep voor de LDA van de pomp.

Helemaal zit de MAP-Sensor voor mijn turbodruk meter.

Rob g60
21-05-2010, 10:54
en wat schiet je hiermee op in verbruik?

ff voor de nieuwsgierigheid(een aankoop tdi):D ben nogal diesel leek

Turbo-Variant
22-05-2010, 18:18
Voor een TDI heeft dit geen nut, omdat dit al origineel geregeld is.
Dit is alleen van toepassing op de mechanische pompen met LDA.

Kan overigens helaas niet zeggen hoeveel dit scheelt, want heb mijn TD tijdelijk even in de hoek van de garage gelegd. Heb mijn auto nu voorzien van een AFN blokje.

DÁ-BRT
23-05-2010, 16:08
Ik reed met de Polo met Mechanische TDI en 137pk in de eco mode 1:22,7 op een tank gemiddeld. Bij normaal gebruik zonder eco ong. 1:18.5 en bij planken ongeveer 1:16

fishman
27-05-2011, 19:45
Vraagje: Hoe zet ik constante druk op de wastegate?
Maw: waar haal ik die druk vandaan?

DÁ-BRT
28-05-2011, 10:29
Jouw turbo bouwt druk op. ;)

Roy 1.6
28-05-2011, 10:41
1:22 jeetje, lekker. Ik zit met m'n PD blok bij normaal gebruik rond de 1:16,5 :wow:

DÁ-BRT
28-05-2011, 10:43
Denk dat dat of komt door een auto met storingen of een zware rechter voet ;)

Roy 1.6
28-05-2011, 11:04
Hou het maar op een zware voet :D

fishman
28-05-2011, 13:46
Jouw turbo bouwt druk op. ;)
I know, duhhhh
Maar zou je iets specifieker kunnen zijn hoe je het precies aansluit?
Hij zit nu toch ook op de tutbo(slakkenhuis) aangesloten?

fishman
29-05-2011, 15:20
Bert,

Als ik jouw foto's zo een bekijk dan heb je een slang vavaf het spruitstuk naar je MAP. Deze is gesplitst naar de klep welke de wastegate aanstuurt.
Je zou hiervoor dan de slang naar de LDA kunnen gebruiken.
Of zeg ik nou gekke dingen? :screwy:

DÁ-BRT
29-05-2011, 21:54
Het komt allemaal van de turbo af.

En die slang is inderdaad gesplitst naar de MAP, LDA (magneetklep) en Wastegate (magneetklep)

Alleen nu loopt er geen directe slang meer naar de LDA, maar die gaat via een magneetklep in verband met de ECO.

casss
08-06-2011, 09:32
Intressant topic. Hoe werkt die wastegate dan precies?
Ik snap dus dat het een klep is, die door luchtdruk bediend wordt.
Vermoedelijk gaat de klep open bij een bepaalde druk om de turbo te beschermen tegen een te hoge druk. Hoe zit dit?

casss
14-06-2011, 21:53
Het enige wat ik hierop kan bedenken is dat de eco schakelaar en dus de klep in de vacuumleiding die de wastegate aanstuurt ingeschakeld moet worden op een moment waarbij de turbo druk dusdanig hoog is dat de wastegate geopend wordt, alleen is dan altijd de vraag op welke druk hij precies ingesteld wordt. Dat valt dan wel weer af te leiden natuurlijk met een achteraf ingebouwde drukmeter.... Klopt deze redenering ongeveer?

Gtsi-R
05-01-2012, 13:43
dan ben ik benieuwd,

voor de eco mode heb je dus bijde kleppen nodig?
als je die twee kleppen er dus tussenin zet, ben e ook meteen klaar voor de apk / roetmeting?

of moet je daarvoor alsnog de pomp terug draaien?

gr roel

Coen72
23-01-2013, 22:31
Ik vind dit soort DIY-oplossingen echt te gek! Super creatief gedaan! Zoveel pk's en nog superzuinig rijden ook:). Ik wil dit ook heel graag installeren op mijn Golf1 1.6 TD 70 pk JR. Ik heb na dit topic ook een hoop op internet gezocht naar werking van turbo's(ja, ik ben maar een leek), de wastegate en de wastegate actuator. Want ik begrijp gewoon niet helemaal hoe dit eco systeempje aangesloten wordt. Ik geloof dat het me duidelijk is dat de slang die op de lda komt, nu via de vacuümklep naar het inlaatspruitstuk geleid wordt. Maar ik begrijp niet hoe de andere slangen en vacuümklep aangesloten worden. De wastegate actuator werkt op druk. Deze bedient weer de wastegate bij oplopende druk. Dus ik begrijp dat als je continu eco wilt rijden, dat de wastegate continu open moet zijn en dat de lda niet moet gaan verrijken. Klopt dit? Hoe moet die andere vacuümklep aangesloten worden? Heeft iemand hier foto's van, of kan iemand het wat uitgebreider uitleggen? En de vacuümkleppen, schakel je deze parallel op 1 schakelaar? Misschien dat jij, Bert hier nog iets over wilt zeggen over hoe het werkt en hoe het andere gedeelte dat ik niet snap aangeloten moet worden. Of iemand anders die het weet?

Groet Coen