PDA

View Full Version : Kubel start niet als motor warm is


nom247
02-05-2009, 19:21
Mijn pa heeft een kubel, maar nu hebben we steeds een probleem als hij warm is, dan wil hij niet aanslaan.
Overigens ligt er geen 'standaard' 1.6 boxermotor in, die normaal in een VW 181 ligt, maar ligt er een 1.3 boxermotor in uit een kever.

Vandaag nadat we een kwatiertje gereden hadden, de motor uit gezet en ongeveer 20 minuten wat verteld. Daarna wilden we weer starten, maar duurde het 3 minuten (!) voordat hij aansloeg. En dit probleem heeft hij eigenlijk altijd als de motor warm is. Koud starten is geen probleem.

Wat kan dit zijn?

Zeend
03-05-2009, 12:55
Mijn kever heeft hetzelfde probleem (in mindere mate), ik denk dat de motor eens afgesteld moet worden.
- met koude motor kleppen stellen
nieuwe bougies erin
contactpuntjes + condensator vervangen
ontstekingstijdstip afstellen, eerst grof met een lampje, daarna bij warme motor met stroboscoop.

Pas daarna(!) de carb, ook met warme motor.
Beginnen vanaf de basis instelling (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=51409) , dus niet vanaf het punt hoe hij nu afgesteld staat, want dat kon wel eens 100 punten verkeerd zijn!


Jens

wouter76
24-08-2009, 16:50
Heb dit ook gehad met de Kübel (met 1600 mex erin). Dit lag bij mij aan de bobine. Die werd ook veel te heet. Na vervanging altijd goed gestart; bij koude en nu vooral ook bij warme motor.