View Full Version : welke oliepomp 1.6 GTD???
loco-vr6
05-05-2009, 14:17
Ola,
ff een vraagje voor u,
Mn maatje heeft een golf 2 GTD aangeschaft. prima, niks bijzonders verder te melden. Maar: stationair loopt hij prima, geef je gas, klapt het oliefilter uit elkaar:D dus overdruk klep in de oliepomp defect, zou je zeggen toch?
( filter gecontroleerd, vervangen, probleem blijft )
Afijn, er vanuitgaande dat dit het geval is op jacht naar een nieuwe oliepomp, maar die is nergens meer te vinden voor een 1.6 diesel.
Motorcode weet ik 123 ff niet, maar het is een 59 KW 1.6 GTd met ori intercooler uit 1991.
Wie weet een nummer en / of waar ik een verse oliepomp kan bestellen? of kun je de oliepomp van een 1.9 gerbuiken? zo ja wat is daar het onderdeel nummer van????
Die is bij de dealer gewoon leverbaar als het goed is:
068115105BN voor diesels met ABS
Zonder ABS:
028115105G
loco-vr6
06-05-2009, 10:33
zijn hier nog alternatieven voor? vindt 200 voor een oliepomp beetje prijzig als ik eerlijk ben....
In Duitsland halen voor rond de 100 euro, deze bijvoorbeeld:
http://www.autoteile2.de/artikel_info.php?einspnr=255&artnr=M12002&genart=596&typnr=1660&typart=2&osCsid=01e8a4ca96f1911ea4e0726507b34458
Ze hebben er wel vrij hoge verzendkosten (25 euro uit mn hoofd), dus misschien meteen combineren met andere spullen?
oettinger_18
06-05-2009, 22:24
Past de oliepomp plus oliecooler van een golf 1 gti niet erop? Haast wel want het past wel op een 1.9 td. Ga ik ook doen
Je zit dan waarschijnlijk wel met de opbrengst.
Een 16V (mk2) en TD oliepomp hebben en grotere opbrengst waar alle andere blokken een oliepomp hebben met een kleinere opbrengst, geloof dat het onderdeelnummer helemaal gelijk is op de letter aan het einde na...
ik heb toch nog een TD staan Huib.
haal je daar die pomp toch uit.
is er alleen 1 zonder intercooler maar denk niet dat daar verschil in zit?
loco-vr6
07-05-2009, 13:37
ik heb toch nog een TD staan Huib.
haal je daar die pomp toch uit.
is er alleen 1 zonder intercooler maar denk niet dat daar verschil in zit?
Jep, maar die motor heeft natuurlijk ook flink op zn flikker gehad, en je kent Leon, als er staalvijzel oid in die pomp zit moet ie m niet, en terecht :)
hij heeft het wel aan me gevraagd effe teru.
als ie hem niet wil ook goed.
al geinformeerd voor een nieuwe dan?
Voor een paar tientjes op ebaymotors.de heb je een echte Meyle (=original kwaliteit).
Kun je meteen de 'grote' versie nemen van de latere 1.6TD's en 1.9TD/TDI's (tandwielen zijn intern 30% groter).
heb leon vanmiddag gebeld met de prijs van een nieuwe meyle
maar hij denkt dat ie hem niet nodig heb...
vwmk2driver
07-05-2009, 22:41
volgens mij kun je de oliepomp van bijvoorbeeld de golf 3 tdi ook gebruiken,
deze hebben wat ik weet 38mm pompen en de 1.6 td een 36mm pomp.
even meer opbrengst dus,
en de onderblokken zijn wat betreft de oliepomp bevestiging en doorvoer kanaal het zelfde, dus dat moet gewoon gaan.
volgens mij kun je de oliepomp van bijvoorbeeld de golf 3 tdi ook gebruiken,
deze hebben wat ik weet 38mm pompen en de 1.6 td een 36mm pomp.
even meer opbrengst dus,
en de onderblokken zijn wat betreft de oliepomp bevestiging en doorvoer kanaal het zelfde, dus dat moet gewoon gaan.
Goh, volgens mij schreef ik dat een paar replies terug ook al.
vwmk2driver
08-05-2009, 11:46
Goh, volgens mij schreef ik dat een paar replies terug ook al.
hoe meer bevestigingen hoe eerder mensen iets van je aannemen.
of het echt waar is kan ik niet garanderen, ik heb dat gehoord van bert.
die heeft er wel verstand van dus daar twijfel ik niet aan.
Mooi om dat te lezen, gaat het hier om de 1.9 TD/TDi of om de sterkere TDI motor? Of heeft iemand gelijk al een correct onderdeelnummer beschikbaar?
loco-vr6
08-05-2009, 12:14
Voor wat mij betreft: dank, we zijn weer geholpen! we gaan vanavond eerst eens een oliedrukmeter op de kop zetten en eens kijken wat de huidige druk is van de pomp.
Alle dank voor de info!
dieseltje
15-05-2009, 22:42
hoi
ik ben hier nog niet zo lang , maar , ik zie dat je een probleem hebt met de druk , de overdrukklep werkt niet , daar door scheurtde filter open, die oliepompen zouden al verwonderlijk zijn moest die stuk gaan , en 2 sensors op het blok geven aan als het teweinig is (zoemer in de cockpit)
voor je zwaare koste doet , kijk de overdruk klep
ik heb het bij g60's ook al geweten maar daar word de filter gewoon in elkaar gezogen :screwy:
greetz
voor zover ik weet hebben ze er een nieuw filter op geschroeft en gaan rijden.
en het gaat nog steeds goed heb ik begrepen.
loco-vr6
20-05-2009, 11:00
Jup, even een mechanische drukmeter op de kop gezet, alles gecontroleerd en het functioneerde prima. Het vermoeden is dat er een slecht fram filter op heeft gezeten. dat is wel vaker ellende.
Zit nu een mann filter op, hebben alweer ruim 1500 km gereden en alles gaat goed dus...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.