PDA

View Full Version : verlagen t3 camper


VWDirk
06-05-2009, 18:01
Hallo,

Ik rij een t3 campertje uit 83. Na wat leeswerk op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn bus wat wil verlagen. Heel extreem hoeft het voor mij niet.

Ik zou het mooi vinden om een fabriekssetje van 30mm ergens op de kop te kunnen tikken en die onder de bus te (laten) leggen. Ik heb begrepen dat zo'n setje de wegligging en het rijgedrag al heel veel verbeteren.

Mocht het niet mogelijk zijn om een fabriekssetje op de kop te tikken dan ga ik denk ik voor 40mm veren. Op speurders zag ik een setje van promaxx staan. Is dit wat?

Zijn er verder nog goede tips voor de verbetering van de wegligging?

Alvast bedankt.

Groeten,
Dirk

Houtstoker
07-05-2009, 07:12
Ik zag je post al staan bij www.bus-forum.nl (http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=27&t=11345&p=101009#p101009) maar heb daar niet gereageerd omdat ik zelf niets voor verlagen voel. (reaktie is daar nu wel)

Het verlagen gaat vaak ten koste van het comfort, en een zware camper wordt dan als snel te stug. Achter is de montage erg eenvoudig, voor valt dit echt wel tegen.

Omdat vaak e.a. al lange tijd niet is losgeweest zit alles vaak zeer vast, of is geroest, of voorzien van slechte rubbers. Alleen veren omzetten is er daarom vaak niet bij! Aangezien alles losmoet kun je vaak ook het beste de fuseekogels vervangen en de ophangingrubbers. Alleen de rubbers vervangen geeft vaak een grotere verbetering als alleen de veren. Vergeet niet dat de proefrit gemaakt is in een 8 jaar jongere wagen! met mogelijk een betere ophanging.

Naar mijn idee win je het meeste door vervangen van rubbers en eventueel de schokbrekers

VWDirk
07-05-2009, 09:41
Hoi Ad,

Bedankt voor je twee reacties. Het verlagen gaat me niet om de looks maar wel om de wegligging en hoe hij stuurt. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat verlaging niet de oplossing is maar dat ik naar andere zaken moet kijken. Op dit moment is de bus erg windgevoelig, hij stuur ook niet zo "strak"

Ik heb weinig techisch verstand dus ik ben afhankelijk van wat "anderen" mij aan raden. Na de proefrit had ik nog een praatje gemaakt met die man en hij zei dat een belangrijk deel van de starkere wegligging kwam door de verlaagde veren die onder de bus zaten.

Een iets stuggere vering lijkt me niet echt een probleem.

De fuseerubbers zijn twee jaar geleden nog vervangen de ophangrubbers aan de voorkant niet. Achter zijn er nieuwe draagarmen opgekomen met volgens mij ook nieuwe rubbers.

Mocht ik andere schokbrekers nemen welke kan ik dan het beste nemen? Waar moet ik bij de aanschaf op letten?

Groeten,
Dirk

Houtstoker
07-05-2009, 15:05
Voor iig koni's, die kan je nastellen. Niet strak genoeg, dan bijstellen. Achter gewoon standaard, eventueel aanvullen met hulpveren (mad) Kun je zelf plaatsen, is niet veel werk

Kijk eens hier; http://www.vondervoort-zielinska.nl/wielophanging_rubbers_vervangen.html

Het vervangen van trekstang en stabilisatorstang gaf hier de meeste verbetering. Deze camper rijdt op brede personenwagen banden, 8 ply bus(winter)banden zouden de wagen nog strakker kunnen laten sturen, eventueel op 15" velg met bv 205/65 of 205/55 banden Orgineel is 185/80. Bij brede banden wel de druk verlagen naar pakweg 3 bar.

Oude banden verliezen aan grip en bedrijfszekerheid Tijdige vervanging is aan te raden.

Je bent welkom een keer langs te komen dat ik eens kijk wat bij jou uitkomst kan bieden. Regio Noord-Limburg, je kunt eventueel een mail sturen via mijn website