View Full Version : Ergernis...
Henk_Pigo
19-10-2004, 14:14
Ik denk ik zal eens lekker bezig met de golf. Er zitten 3 van die mooie tellertjes in het midden, maar die zijn niet zo mooi als er maar 1 echt werkt en alleen van 1 't lampje het maar doet... Dus tijd om te knutselen!
En dan zie je dat de vorige eigenaar ook al lekker professioneel bezig is geweest... hier kan ik me zo aan ergeren he, en jij kan alles opnieuw uitzoeken... :mad: :mad:
http://212.84.132.125/fotoz/Henk/Golf%201/DSC01633.JPG
Wou ik gewoon ff kwijt!!
Heb verder nog niet gekeken naar aansluitingen ed voor de sensoren, maar is er toevallig iemand die hier ervaring/een schema van heeft?
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )
Pedaalemmer
19-10-2004, 14:22
misschien niet geheel onbelangrijk watvoor metertjes zijn het?
Henk_Pigo
19-10-2004, 14:28
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt... kheb het erger gezien (en gedaan :p )
Schaam je! :tongue:
Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti
Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)
OakgreenVR6
19-10-2004, 15:13
hij heeft iig nog krimpkousjes gebruikt...
Waar zie jij krimpkousjes dan? Ik zie alleen een hoop tape en stekkertjes.
VeeDubber
19-10-2004, 15:17
Schaam je! :tongue:
Wat betreft die metertjes: het zijn de standaard metertjes uit een mk1 gti
Olietemp - Watertemp - En een met kg/cm3 (geen id wat dit is btw)
de kg/cm3 is oliedruk, kg/cm3 staat gelijk aan bar
ik krijg in eens zin in spaghettie! :p.... succes Henkie
in mijn vorige gti was het misschien nog wel erger, alles was op de een of andere vage manier met elkaar verbonden. Heb alles toen ook los gehaald en opnieuw bekabeld, de meters gaven toen in ene ook kompleet andere waarden aan :)
Henk_Pigo
19-10-2004, 16:43
Ik ga nu druk bezig t spul uitpluizen! Het kan dus nog erger zie ik al ;).
De lampjes doen t in elk geval alweer! En de bedrading van de radio gaat ook gelijk maar mee... alles maar in 1x ff aanpakken dan :)
Alleen ik moet de volgende dingen nog weten:
- Waar zit de sensor voor de oliedruk? Ik heb de draad gevolgd, en die bleek nergens aan vast te zitten, er zat ook geen stekkertje op.
- En waar sluit ik deze meter op aan? Hier zit maar 1 stekker op :confused: (Het is een temp. meter, maar waarvan? Ik was denk ik even te snel om het een olietemp, meter te noemen. Hij gaat van -30 tot +60, olie wordt toch warmer?)
http://212.84.132.125/fotoz/Henk/Golf%201/DSC01641.JPG
User_Name:
19-10-2004, 16:56
'Gewone' temperatuur: buitenlucht of als je wil: binnenlucht.
Water word warmer (tot net voorbij de 100 graden)
Olie word warmer (tot voorbij de 120 graden)
Maar vooral: wat word er zou koud? precies: de buitenlucht.
Zitten overigens 2 'aansluitingen' op: 1 voor de gever, 1 voor de min.
Pedaalemmer
19-10-2004, 16:59
olie kan ook koud zijn neem ik aan maar idd als de motor loopt word de olie warmer.
en olie word tijdens het rijden snel tot rond de 100 graden dus olietemp kan het niet zijn lijkt me. eerder een buitentemperatuurmeter.
golf1gtd
19-10-2004, 17:30
hoi,
die -30 tot 60 meter is idd buitentempmeter, omdat dat ding slechts een weergaveinstrument is heb je ook een zender/gever nodig, van vdo nog verkrijbaar bij bosch specialist. die plaats je uit de wind buiten de auto aan massa. kabel naar letter g.
tot 150 graden meter is olietemp en tot 120 graden meestal watertemp, alhoewel bij heel oude auto's geldt dat olie nooit warmer zijn mag dan 110-120, jaren 70...
voor de olietempmeter te laten werken heb je een zendertje nodig, deze schroef je bij voor keur onder in carterpan als vervanging van de carterplug, let wel bij aanschaf dat je dezelfde schroefdraad koopt, anders draai je je pan kapot, lekkages etc... de zender in het oliefilterhuis is een alarmsensor als de motor te heet wordt, laten zitten.
de oliedrukzender zit meestal in de cylinderkop, vliegwielzijde, de originele vw zender heeft muv, mfa bij gti, geen weergavefunctie, alleen een alarmfunctie wanneer de druk onder bijv 0.9 bar komt, je hebt een zender nodig met 2 uitgangen, op de ene uitgang zet je het orginele kabeltje van je druklampje uit dashboard, van de andere uitgang trek je een kabel naar binnen naar je metertje, en die sluit je aan op de letter g. let erop dat je alle rubbers weer terugplaatst, anders krijg je een seegolf, let er bij het aansluiten ook op dat je de boel netje met momentang , striptang, juiste kabel schoenen monteert en idd krimpkous gebruikt, vuurwerk en flikkersterretjes zijn voor mensen en niet voor auto.s
golf1gtd
19-10-2004, 17:36
oh ja kg/m3 is oliedruk, het aantal kilo's waarmee de olie door de motor geperst wordt, net er zit in de sensor een rietje en die meet hoe hard de olie tegen dat rietje wordt geduwd vertaald, dit in cijfers naar je middenconsole, en voila je leest je oliedruk af, die sensoren zijn echter duur, toch wel 35 euro, voor drukgever en 20 voor tempgever, met beetje korting heb je ze misschien iets goedkoper..
ik ga toevallig snel al mijn meters eruit trekken (dus als je interesse hebt)
ik heb dan oliedruk en olietemp er in zitten... de gevers daarvan (kabels) zijn blauw en van de ander geel... hoe het precies zit kan ik nog wel ff kijken als je dat wil...
Jaap dat zijn kabelschoentjes, of steek verbinders.
Een krimpkous doe je om een gesoldeerd stukkie draad bijv, en dan krimp je em met een warmtebron
ja ik weet het, zat verkeerd te kijken, weet wel wat krimpkousjes zijn. (ook al gebruik ik ze niet altijd :p )
vwleusden
19-10-2004, 19:58
dit is echt prutswerk... ook ik doe het niet altijd even netjes maar dit.... dit slaat echt alles ! Lijkt wel het werk van een bouwvakker. O nee, schilder... schilderstape had ie zat :p
Michiel86c
19-10-2004, 20:05
Kijk! Dit zijn de betere verbindingen! :eek:
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=8467&mode=normal
Henk_Pigo
19-10-2004, 21:27
Ok als ik het goed begrijp:
- Die buitentemp. meter is dus aangesloten op een zender ergens in de motorruimte oid. Deze zender sluit ik aan op de meter... maar er zit maar 1 draad op de meter, ben ik dan niet een min nodig? (Of is dat gekke metalen pennetje ook een aansluiting? Heeft nog t meeste weg van een soort soldeerpunt?)
- De oliedrukmeter heeft 2 aansluitingen, 1 voor de min en een voor de zender... de zender moet aan de cylinderkop zitten... (Er ligt wel een draad van de meter de motorruimte in, maar zit geen stekkertje op.)
- De watertemp. meter is verder in orde, staat bij mij tijdens t rijden rond 110.
Ff wat anders he, dit zijn toch de originele meters of niet? Buitentemp, watertemp en oliedruk??
Ik hoop dat jullie me uit de vragen kunnen helpen. Het zou echt mooi zijn als ik deze metertjes weer aan de praat kon krijgen!
Staat het niet op de meter?? Meestal wel namelijk, in elk geval wat letters en aan de hand daarvan kun je wel uitvogelen wat er op aangesloten moet worden.
Henk_Pigo
20-10-2004, 09:39
Drom, ik ga zometeen weer vurig aan de slag, de hele bekabeling van de radio en de metertjes gaat eraan geloven! Nieuw isoblokje eraan, en mn toch niet defecte elektr. antenne ff aansluiten :)
Henk_Pigo
20-10-2004, 23:09
Het schiet al aardig op!!
Ik heb nu alle radio snoeren vervangen en opnieuw aangelegd, en ook alvast nieuwe draden getrokken voor de meters.
Ik heb alleen een foutje gemaakt met de plus van de radio, deze is perongeluk tegen 't chassis aangekomen tijdens het loshalen... nou is dat opzich geen ramp, kwestie van zekering vervangen dacht ik. Maar het gekke is: als ik mn auto van contact afzet en ik doe de richtingaanwijzer naar links, gaat de dashboardverl. aan. Zet ik de auto op contact, is het over. Er is dus ergens contact, maar waar?
Mijn eerste vermoeden ging uit naar de kabel voor de dashboardverl. die loopt achter mn tellers langs naar de dimmer, hier was al een keer een draadje opgefikt nadat er een stekkertje losgeschoten was tijdens het rijden :mad: :mad: (Met dank aan de vorige eigenaar).
Ik heb dus ff geprobeerd mn tellers los te halen, alleen zit ik met de luchtslang voor de verbruiksmeter... hoe krijg ik deze los? Heb er al even aan zitten pielen maar ik krijg m niet los. En om t nou t forceren...
Wie weet dit?
Cabby 82 TDi
21-10-2004, 06:16
Ik zou het even moeten testen, maar je richtingaanwijzer is tevens parkeerlicht wanneer je het kontakt uit zet. Kijk maar eens voor en achter.
Maar ik twijfel of dat het dashboard dan ook verlicht wordt. Dit zal dan alleen zijn in een bepaalde stand. bijv alleen links of rechts
Henk_Pigo
21-10-2004, 09:47
Klopt, richting l/r zetten terwijl de auto van contact af is, is voor je parkeerlicht.
Jij denkt dat t zo hoort?
dat parkeerlicht klopt, maar je dash verlichting moet er niet bij gaan branden Henk.
Heej veel succes met je Pirelli he!! Wanneer krijg ik hem nou een keer in het echt te zien?? kom je hier weer een keer langs (bv voor dat contactslotset) of zal ik een keer naar Schildwolde rijden.... iig succes met de GTI!:)
VWrijder
21-10-2004, 10:31
Klopt, richting l/r zetten terwijl de auto van contact af is, is voor je parkeerlicht.
Jij denkt dat t zo hoort?
Dit hoort inderdaad zo (in ieder geval bij VW): Ik heb het gehad bij mijn Kever, mijn polo en mijn Golf. contact uit, richtingaanwijzer links of rechts en voila: parkeerlicht aan de bijbehorende zijde. Staat ook in het instructieboekje als het goed is. Of je dashverlichting zou moeten gaan branden hierbij betwijfel ik echter.
Pedaalemmer
21-10-2004, 10:55
Dashboard verlichting mag natuurlijk niet branden bij parkeerlicht!
Henk_Pigo
21-10-2004, 12:33
Idd... ik heb dus mn teller aan de kant gehaald, en het verbrandde draadje overbrugd. Deze kon ik niet weghalen, was gedeeltelijk gesmolten :mad:
Maar goed probleem is dus nog niet over... al mijn nieuwe bedrading is nog in orde. Ik zoek wel ff verder!
Btw, Rene. Ik denk dat ik dat contactslot met de tijd ga vervangen voor cv! En als je 'n keer langs wil komen: mag altijd, deur draait naar binnen hier!
Henk_Pigo
22-10-2004, 21:08
Inmiddels is alles alweer gefixt!! Alle stekkertjes vervangen en ook alle draden en m'n elektrische antenne doet t weer!
Ik heb verder geen aansluitingen kunnen vinden voor oliedruk en buitentemp. De sensor op de cilinderkop, voor de oliedruk, heeft maar 1 uitgang, en buitentemp. sensor is nergens te vinden (zal wel een projectje geweest zijn van vorige eigenaar).
He Henk,
Ik kan het wel even voor je checken, maar dan moet je nog wel ff een weekje geduld hebben. Ik heb m'n GTI namelijk elders in de "werkstatt" en haal hem volgende week weer naar huis. Dan kan ik de aansluitingen wel ff voor je opzoeken, want ik heb ook zo'n draden-wirwar achter m'n tunnel liggen (alleen was ik zo gelukkig dat alles nog functioneerde).
Geef maar ff bericht als ik je van dienst kan zijn.
Grtz................. LRR
PS: Zag btw ook dat je volgens mij 3 ongelijke meters hebt, of heb ik dat mis ? Misschien dat je beter 3 gelijke VDO's kunt monteren ???
Henk_Pigo
23-10-2004, 18:22
Als jij die aansluitingen voor me op kan zoeken zou t super zijn (liefst met foto's oid)
Wat die meters betreft: ik heb een temp meter van 'Motometer' en oliedruk/temp meters van VDO. Hoort t wel zo dan, dat er een buitentemp meter in zit?
Hoi Henk,
Heb vanmiddag even voor je gekeken, maar kon op het eerste oog alleen maar de sensor vinden van de oliedruk (tenminste ik denk dat die het is)
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1220&stc=1
Kan dit de aansluiting zijn ???
En wat betreft de meters, ik heb de volgende meters erin zitten:
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1221&stc=1
Ik hoop dat ik je hiermee wat verder geholpen heb ? Mocht je nog meer info willen, dan hoor ik dat wel !!!
Grtz.......... LRR
Henk_Pigo
23-10-2004, 21:28
Ik zie het probleem al! Jij hebt een hele andere sensor, die van mij is gewoon een klein soort dopje met 1 uitgang eraan voor t dashboard.
Binnenkort maar ff ergens een vandaan halen dan, heb jij een id waar je die zou kunnen kopen?
En ik heb trouwens weer hele andere metertjes, hier:
http://212.84.132.125/fotoz/Henk/Golf%201/DSC01657.JPG
In elk geval, bedankt voor de moeite :)
Henk,
Je kunt het even proberen bij Henk Reinders in Emmen (www.autobedrijf-reinders.nl). Misschien dat die zoiets nog heeft liggen. Anders zou ik eens contact zoeken met Peter van de Maden (0314-345994) van de GTI Club Holland (als die zo'n dingetje niet heeft...........)
Er zijn ws nogal wat verschillende VDO meters uitgebracht zo te zien.
Grtz.............. LRR
en good luck !!!
Henk_Pigo
24-10-2004, 18:42
Hej dank je voor de tips!
Zal er van de week eens achter aan bellen!
VeeDubber
27-10-2004, 19:08
Henk heb jij bij die tempmeter voor koelvloeistof aan de onderkant ook een 4-weg stekkeraansluiting zitten? Kun je me ff vertellen hoe je dat precies hebt aangesloten?
Henk_Pigo
27-10-2004, 20:01
Nou, zoals je op de foto kan zien heb ik 1 voor oliedruk, olietemp en buitentemp. Ik was even te vlug met het noemen van koelvloeistof temp...
Maar staat het er niet op?? Als het goed is heb je een lampje met '+' en '-', voor de sensor heb je een '+', een '-' en een signaal 'G'.
Ik heb alle '-'s op elkaar geknoopt, de '+' voor t lampje bij dashboard verlichting op en de '+' van de sensor op de geschakelde '+' van het contactslot.
Er lopen dus 3 draden van het dashboard naar de console, en voor voor elke sensor dus nog een signaaldraad richting motorruimte.
VeeDubber
28-10-2004, 08:03
Nou, zoals je op de foto kan zien heb ik 1 voor oliedruk, olietemp en buitentemp. Ik was even te vlug met het noemen van koelvloeistof temp...
Maar staat het er niet op?? Als het goed is heb je een lampje met '+' en '-', voor de sensor heb je een '+', een '-' en een signaal 'G'.
Ik heb alle '-'s op elkaar geknoopt, de '+' voor t lampje bij dashboard verlichting op en de '+' van de sensor op de geschakelde '+' van het contactslot.
Er lopen dus 3 draden van het dashboard naar de console, en voor voor elke sensor dus nog een signaaldraad richting motorruimte.
Had zelf ook ff te snel gekeken, inderdaad een metertje tot 150 graden dus olie. Kun je voor mij een fotootje schieten met waar je het signaal van je temp-meter weghaalt in de motorruimte? Ben voor een kennis van me ook de klokjes aan het aansluiten en dan heb ik het lekker snel gevonden :biggrin:
Henk_Pigo
28-10-2004, 20:10
Hier:
http://212.84.132.125/fotoz/Henk/Golf%201/DSC01674.jpg
Het gaat om de rode draad.
Henk_Pigo
28-10-2004, 20:32
En het gekke is, en daar wees René me op: de stekker zit op een onderdeel van het koelsysteem.... Het wordt als maar vager! Een olietemp meter aangesloten op het koelsysteem, standaard tijdens het rijden staat ie op 110 ongeveer, klopt t nog wel?!?
Hellraiser
29-10-2004, 07:48
Mss effe switchen met de gele???
Henk_Pigo
29-10-2004, 09:24
Die gele is aangesloten op de oliedruksensor, voor het dashboard.
VeeDubber
29-10-2004, 10:49
Hier:
[img]
Het gaat om de rode draad.
Hartstikke bedankt kerel!!!
Maar je bent inderdaad wel water aan het meten......
Henk_Pigo
29-10-2004, 11:43
Hartstikke bedankt kerel!!!
Maar je bent inderdaad wel water aan het meten......
Ja wel he?? Maar waar zit dan de olietemp sensor! :eek: En een watertemp van 110 graden, klopt dat nog wel dan :confused:
Ik zie trouwens ook dat dat gedeelte waar die dikke slang anders op zit anders is, ik keek ff naar die foto van Little Red Rooster met zn druksensor...
Henk_Pigo
30-10-2004, 21:32
Zit het zo? De schaalverdeling is verkeerd en op t metertje geeft ie daarom 110 aan, terwijl t minder moet zijn.
Die oliedruksensor komt eraan! Kon een 2e handsje krijgen :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.