PDA

View Full Version : Rijden zonder Expansievat vertrouwd????

GerardMkIIVR6
13-05-2009, 12:30
Je ziet veel met de expansievatten verwijderd voor de cleane look en dan zo een vuldop op de slang of ergens anders maar is het vertrouwd om daar mee te rijden?
Ik vraag het omdat ik erover nadenk en wil het gewoon safe hebben want ik wil wel kunnen rijden wat op de meets staat rijdt niet altijd hele stukken :D daarom ben ik er ook benieuwd naar.
Wat denken/weten/vinden jullie ervan?

steven16v
13-05-2009, 12:50
Je hebt radiateurs met een ingebouwd expansievat. Bij een golf 1 is dat bijvoorbeeld een soort van verdikking aan de zijkant van de radiator waar dus ook de vuldop zit.

martin
13-05-2009, 12:54
Zo lang je de motor niet lang stationair laat lopen en niet gaat planken kan dit geen kwaad.
De motor krijgt tijdens het rijden voldoende koeling door o.a. rijwind en tevens de ventilator.
Het expansie vat zit er om overtollig uitgezette vloeistof in op te vangen en terug te voeren wanneer de motor is afgekoeld.
Motoren met een expansievat hebben over het algemeen genoeg buffer om ook zonder te kunnen.

Misschien wel slim om een radiateur aan te schaffen die wat meer koelcapaciteit bied.
Of een dergelijke zoals mijn voorganger ook al vermeld te monteren.

GerardMkIIVR6
13-05-2009, 14:12
Ok begrijp het met die einser radiateurs maar heb toen na de opbouw net een nieuwe gekocht daarom zat ik te denken aan zo een losse dop op de slang ofzo.
Maar ikw il mijn auto nog wel kunnen gebruiken waarvoor ze is soms wel eens gas geven :D
Dus in principe voor een motor waar goed mee gereden wordt is zo een losse dop niet ideaal?

Melvin
13-05-2009, 14:22
Je moet wel een expansievat hebben, dus zoek gewoon een radiateur met ingebouwd reservoir, dan kan je niks overkomen!

martin
13-05-2009, 15:14
Ok begrijp het met die einser radiateurs maar heb toen na de opbouw net een nieuwe gekocht daarom zat ik te denken aan zo een losse dop op de slang ofzo.
Maar ikw il mijn auto nog wel kunnen gebruiken waarvoor ze is soms wel eens gas geven :D
Dus in principe voor een motor waar goed mee gereden wordt is zo een losse dop niet ideaal?
Ik zou op safe gaan.
Dus een radiateur met buffer.

Pedaalemmer
13-05-2009, 15:28
Of bouw je expansievat uit het zicht.

joostvw
13-05-2009, 15:53
heb er ook een keer 1 gezien met de veerpootbrug als expansievat. en volgens mij was dat ook een vr6. of wat pedaalemmer zegt: uit het zicht.

FEMME
13-05-2009, 16:39
Ik zou niet zonder gaan rijden Gerard, dan zou ik indd een radiateur gaan zoeken met het expansievat erbij in. Maar wel met dezelfde maat als die je nu hebt natuurlijk.

GerardMkIIVR6
13-05-2009, 22:30
Ja ik ben er ook wat huiverig voor Femme.
En Martin een radiateur van een einser met buffer is voor mij ook geen optie want die radiateurs hebben het vul gedeelte aan 1 kant en de slang aansluiting aan de ander, als ik 1 heb met de aansluiting aan de bestuurderskant dan komt de vuldop aan de bijrijderskant en daar is bij mij weinig ruimte ivm de olieleiding kompressor en de dynamo.
En uit het zicht waardan?
Moet wel op een hoog punt zijn.

martin
14-05-2009, 07:10
Je zou misschien een expansievat van een classic mini (Cooper of SPI) kunnen gebruiken. Deze is relatief klein, bied voldoende opslag en is heel makkelijk weg te werken. Bv tussen binnen/buitenscherm. Of achter de gril. Heeft alleen geen dop.
Op de foto tussen de firewall en radiateur.

http://img9.imageshack.us/img9/4239/expansievatmini.jpg

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 07:48
Ja jij bedoelt net als die japaners.
Die gebruiken een klein vaatje met een dunne slang eraan zodat wat ie eruit smijt er nadien via vacuum weer in zuigt.

martin
14-05-2009, 07:55
Yep. Volgens mij heb ik er zelfs nog een liggen.

Ronald
14-05-2009, 08:16
heb er ook een keer 1 gezien met de veerpootbrug als expansievat. en volgens mij was dat ook een vr6. of wat pedaalemmer zegt: uit het zicht.

Is volgens mij de Golf1 van Ron Huyzer!! :thumbup:

Ronald
14-05-2009, 08:17
Is niet de Golf1 van Ron Huyzer.., maar weet wat jij bedoelt Joost. Toen ik de thread las dacht ik gelijk aan hetzelfde.

http://www.xs4all.nl/~cleeuwe2/images/members/ron/ron4.jpg

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 08:31
Ja Ron heeft het wel vorig jaar,deze foto is al 2jaar oud ;)
Maar met deze opstelling hierboven had Ron ook een slangetje naar beneden naar een potje ;)
Maar is die vanaf gestapt naar een veerpootbrug weet de reden niet waarom.

Rob g60
14-05-2009, 08:39
Je expansie vat moet op het hoogste punt zitten anders gaat het niet goed met je koeling.
Je krijgt dan lucht in je leidingen dus koelproblemen.
met jouw motor zou ik zeker niet zonder reservoir gaan rijden.
Je kunt wel evt een ander mooier reservoir kopen(of laten maken).

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 08:41
Dus het is wel zoals ik altijd dacht de meesten die je ziet op meets is voor de show and no go.

Domi
14-05-2009, 08:59
Show and go on trailer. :)

René
14-05-2009, 09:04
Jan de Tuinman (Jan Nieuwenhuis) reed met een groene Golf 1 16V G60 met 280pk ofzo en had ook een klein radiateurtje met ingebouwd expansievat...

En volgens mij was dat écht geen auto die op trailers naar meetings/dragstrips kwam...

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 09:31
Nee dat bedoelen we ook met een ingebouwd expansievat.
Daarom vraag ik is het echt nodig een expansievat?
En het blijkt nu dus ja te zijn :)
Damn wel bale had gehoopt nu ik aan het cleanen ben om zonder te kunnen ;)

FEMME
14-05-2009, 11:53
Nee dat bedoelen we ook met een ingebouwd expansievat.
Daarom vraag ik is het echt nodig een expansievat?
En het blijkt nu dus ja te zijn :)
Damn wel bale had gehoopt nu ik aan het cleanen ben om zonder te kunnen ;)

Gewoon een alminium potje laten maken Gerard.. Lijkt vast beter dan een gewoon expansievat. :thumbup: Maar zonder zou ik absoluut niet proberen omdat je er toch nog wel veel km mee maakt. :thumbup: En ik weet niet heb je je schudbord nog dan daar mischien achter maken.

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 12:39
Ja daarom vraag ik het ook want maak wel km in het seizoen en om de rommel stuk te rijden heb ik geen zin in.
En achter het schutbord wordt hem ook niet net alle gaten daar dichtgemaakt hahaha :D
En toch hoorde ik net van Jarno een maatje van mij dat die gast die zijn G60 gekocht heeft er dagelijks mee rijdt zonder expansie/buffer en met dop op de slang/radiator en die rijdt gewoon ECHT ermee niet zuinig.
:S

martin
14-05-2009, 13:56
Vandaar al mijn opmerking. Het is niets meer of minder dan een buffer.
Ik rij zelf ook nog classic mini en heb een 1380cc full race en ook geen expansievat.
Nog nooit problemen gehad.
De enige verandering die ik er aan gedaan heb ik een dikkere radiateur geplaatst.

Maar goed, een mini is natuurlijk geen Golf. En he zou lullig wezen dat de boel in de soep draait.

Misschien moet je je eens op een meeting laten informeren.

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 14:30
Nee je hebt gelijk zou ook lullig zijn als ie stuk draaide.
En zoals je zegt het is een buffer voor het geval dat, maar die doppen die verkocht worden kunnen een druk van 1,3 hebben als dat gebeurt is er dacht ik ook al meer aan de hand als je zo een druk op je systeem hebt.
En die race mini daar heb je ook geen overlooppotje op ofzo?
Gewoon een vuldop ergens op een slang?

martin
14-05-2009, 17:53
Een dikke radiateur met daar op een vuldop. Verder niets. Geen overloop, geen expansievat.

audivwfreak
14-05-2009, 18:20
ik rij ook gewoon met vuldop op de radiateur zonder enkel probleem. en dat met een 1800 20v motor

GerardMkIIVR6
14-05-2009, 18:22
Ja maar edwin jij hebt toch een einser radiateur met zo een reservoir eraan vast?

okkehel
14-05-2009, 19:08
Ik kwam deze op ebay tegen misschien is het wat?
ebay.de (http://cgi.ebay.de/Wasserkuehler-VW-Golf-1-2-3-clean-chrom-Kuehler-VR6-Turbo_W0QQitemZ200318486481QQihZ010QQcategoryZ61214QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Mitta
14-05-2009, 19:22
Ik kwam deze op ebay tegen misschien is het wat?
ebay.de (http://cgi.ebay.de/Wasserkuehler-VW-Golf-1-2-3-clean-chrom-Kuehler-VR6-Turbo_W0QQitemZ200318486481QQihZ010QQcategoryZ61214QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Dat is gewoon een radiateur met ingebouwd expansie vat...

einser20vturbo
14-05-2009, 19:42
hey gerard rij nog steeds zonder expansievat op de g60.
durf er niet blind op te vertrouwen dus controleer wel geregeld de vloeistof.
rij ernog steeds dagelijks mee buge of barste :D :D

Jurgen Santana
14-05-2009, 19:45
Regelmatig het koelvloeistofniveau controleren en de kvsmeter in de gaten houden dan is er niks aan de hand.

Alberto
14-05-2009, 20:57
zag van de week bij een Toyota IQ Onder de kap . Daar zat de vul dop tussen een koel slang . Mischien kan je daar wat mee . I.c.m jou eigen radiateur. Als er morgen 1 op de zaak staat maak ik wel even een foto

joostvw
14-05-2009, 23:47
stel dat ik mijn expansievat wil verplaatsen. dan moet hij toch op dezelfde hoogte blijven? of maakt dit niks uit? (behalve dan dat de niveau strepen niet meer kloppen)

Marcski
15-05-2009, 08:50
Kan best, als je maar rekening houdt met het feit dat een VR6 kan behoorlijk warm kan worden en er een beetje ruimte is voor de koelvloeistof om te expanderen.

Een expansievat is niet noodzakelijk als er op het hoogste punt maar voldoende ruimte is voor lucht, zonder dat je luchtbellen in het systeem gaat rondpompen

Domi
15-05-2009, 09:21
zag van de week bij een Toyota IQ Onder de kap . Daar zat de vul dop tussen een koel slang . Mischien kan je daar wat mee . I.c.m jou eigen radiateur. Als er morgen 1 op de zaak staat maak ik wel even een foto

:thumbup: Vast voor je gezocht.
Vuldop is wel zichtbaar toch?? (gele sticker;) )

@gerard, Hopelijk heb je er wat aan. of brengt het je op een idee.

http://www.toyotaiqcentral.com/gallery/iq-engine-bay.jpg

VWJean
15-05-2009, 09:40
Gerard mocht je er 1 bestellen via ebay .
Wil je het mij dan even laten weten?

audivwfreak
15-05-2009, 10:45
ja zo'n vuldop tussen de slang daar rijd hugo ook mee om die heeft er een 1800 16V G60 motor in liggen orgineel.

en bas uit hallum heeft er een S3 motor in hangen in zijn golf 2 en rijd ook net zo als mij met een radiateur van een golf 1!!
als hij maar goede toestroom krijgt van lucht en dat de vin zijn werk doet is er niets aan de hand.

Domi
15-05-2009, 11:02
Hugo heeft het inderdaad ook.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIWBBHEG.jpg

GerardMkIIVR6
15-05-2009, 11:53
Bedankt iedereen.
Ja weet dat hugo het ook heeft en bas met een einser radiateur.
Maar zoals Marcski ook zegt er moet toch ruimte zijn voor uitzetten?
En zo ja uitzetten hoeveel is dat?

Alberto
15-05-2009, 13:54
vind dat van Toyota stuk netter , en stuk kleiner
(bedankt Domi , stond niks op de zaak vanmorgen , dus komt mooi uit )

GerardMkIIVR6
15-05-2009, 14:02
Klopt Alberto staat ook super dat was het idee ook maar volgens mij gaat dat slangetje naar een overloop potje waar overtollig in gaat en nadien weer automatisch opzuigt doormiddel van vacuum.
Zo gaat het bij de meeste japaners.

jettaracing
17-05-2009, 13:12
Mijn oude opel manta ,die had ook alleen maar zo'n overdrukdop op de radiateur en ook geen extra expansievat .
Zolang je zorgt dat de dop op het hoogste punt zit en je een beetje ruimte overlaat voor uitzetting dan moet het kunnen .
zoals bij die IQ ,dan zit ook de dop een paar cm hoger op de slang .
Dat slangetje loopt dan inderdaad naar een potje toe ,maar zoals bij een oude manta loopt dat gewoon in de open lucht ,net onder de radiateur .
Als de druk te hoog word komt de lucht er wel uit ,en als er eventueel ietsje vloeistof meekomt loopt dat wel via het slangetje onder de auto .
Ik had er een 2,4 injectie inliggen toen en die werd wel gebruikt !,en heb er nooit problemen mee gehad .

jettaracing
17-05-2009, 13:15
http://www.mantacabrio.nl/images/cih/motor20e.jpg dit systeem dus .

Marcski
17-05-2009, 16:22
yup, bovenste deel van de radiator vul je daar niet en daar kan de vloeistof zich dan uitzetten

breadfan83
12-04-2010, 20:55
Heb effe de search gebruikt en buiten dit topic niet echt iets gevonden dat m'n vraag behandelt...

Bij de Audi is het nippeltje op de radiator afgebroken waar dat dunne slangetje op gaat, dat naar het expansievat loopt. Morgen heb ik de auto wel echt nodig, dus wilde effe weten in hoeverre het kwaad kan om zonder dit slangetje te rijden. De gaten dop ik dan af. De dikke slangen van en naar de radiator zijn uiteraard wel aanwezig / in orde.

GerardMkIIVR6
13-04-2010, 08:09
Ik heb dat slangetje ook afgedopt en heb er de gehele zomer mee gereden.
Dus kan geen kwaad :D

breadfan83
13-04-2010, 08:33
Bedankt Gerard. Dalijk de boel maar nieuw afvullen en ermee naar 't werk tuffen. :D

GerardMkIIVR6
13-04-2010, 08:49
:D komt goed kerel.

joostvw
13-04-2010, 11:58
@gerard:
hoe heb je het verder opgelost dan en waar vul jij je kvs bij?
ben er bij mij ook nog niet over uit hoe ik het doe.
maar je reservoir is weg dus nu je dat gat hebt afgedopt...

GerardMkIIVR6
13-04-2010, 12:13
Ik heb een KVS potje achterop de motor gemaakt beetje verborgen.

joostvw
13-04-2010, 12:30
heb je daar een foto van?

GerardMkIIVR6
13-04-2010, 12:33
In mijn topic staat wel een foto van mijn motorruimte.
Maar er zijn zoveel mogelijkheden om het op te lossen.
Bv tussen de bovenste slang een dop maken wat velen doen.

GerardMkIIVR6
13-04-2010, 12:37
Snel ff opgezocht :D
http://i120.photobucket.com/albums/o181/GerardMkIIVR6/Afbeelding044.jpg

joostvw
13-04-2010, 14:27
thnx
netjes opgelost zo!

robveedub
13-04-2010, 22:37
denk dat hier het verschil tussen helemaal geen expansievat en eentje die is ingebouwd in de radiator niet helemaal duidelijk is.

bij veel golf 2 ombouw in engeland wordt een e36 325 radiator gebruikt.
voldoende koelvermogen, ingebouwd reservoir met vuldop aan rechterzijde als
je voor de auto staat. heb er effe niet op gelet waar de uitgangen zitten...

je kunt er anders ook eentje laten maken uit alu...