PDA

View Full Version : Trillen boven bepaalde snelheid en..

Bendert
22-05-2009, 14:01
Ik heb een vraag over een probleem met onze auto. Wij hebben sinds kort een Polo 1.4 uit 1998 (is dat een 6N?). Voor de koop twee keer een uitgebreide testrit gemaakt. Toen geen problemen geconstateerd met rijden.

Na de koop verschillende langere en kortere ritten gemaakt en ding reed prima tot donderdag in Duitsland. Omdat we ermee op vakantie willen hebben we even een stukje Duitsland gedaan om de hoge snelheden te testen. De heenweg ging prima op 165 Km/h. Op de terugweg begon de hele auto zo van het ene op het andere moment behoorlijk te trillen op de 160Km/h. In eerste instantie dacht ik dat een bandje het begeven had, zo voelde dat, maar niets te zien. Omdat harder dan 90 behoorlijke trillingen met zich meebrengt zijn we met die snelheid terug naar NL gereden en hebben daar bij de eerste pomp de ANWB gebeld.

ANWB heeft zelf de wielen bekeken en nog een rit gemaakt en geeft aan dat het misschien kromme remschijven zijn, maar weet het niet precies. Banden zijn prima op spanning en uitstekend uitgelijnd. Ook bij het trillen rijdt de auto vrijwel kaarsrecht door bij het los laten van het stuur. Ik neem dus van de ANWB aan dat het te remmen zijn, ook omdat de auto bij remmen op hoge snelheden flink trilt op de remmen.

Ik begon te twijfelen toen we gisteren na ongeveer 30km rijden de auto stil zetten. De auto en met name de motorkap bleef echt abnormaal trillen, shaken bijna, nadat de motor uit was. Toen we de kap open deden zagen we dat de fan nog draaide, wat in mijn ogen het enige kon zijn dat trillen veroorzaakte. (fan stopte wel uiteindelijk, waarschijnlijk nakoelen)

Na dit hele verhaal mijn vraag concreet: Veroorzaken de remmen het trillen, of is het wat anders, bijvoorbeeld de fan van de radiator.

Marcski
22-05-2009, 14:11
radiatorfan kan geen trillen tijdens rijden veroorzaken

Ik zou eerder denken aan balanslood wat van een velg is afgekomen ofzo, kromme schijven merk je meestal alleen bij remmen, niet bij gasgeven..

Bendert
22-05-2009, 14:20
De vraag is dan wat trillen van de auto kan veroorzaken als de radiatorfan draait bij een motor die uit is en de sleutel die uit het contactslot is. En dat trillen dat was niet zachtjes, ik zag de motorkap op en neer dansen.

Bij het rijden trilt alleen de hele voorkant. Loodjes zitten er volgens mij nog gewoon op, of er moeten twee per velg hebben gezeten. ANWB gaf aan dat een kromme remschijf door de warmte kon uitzetten en bij hogere snelheid meer heen en weer kan bewegen, waardoor het trillen zou kunnen veroorzaken.

Als de fan op elke snelheid hetzelfde aantal toeren draait, dan kan ik die uitsluiten, want dan zou de auto ook bij lage snelheden moeten trillen lijkt me.

Marcski
22-05-2009, 14:30
radiatorfan draait alleen bij té warme motor, dus met koude motor zou je geen trilling moeten voelen

Ronald
22-05-2009, 14:39
De vraag is dan wat trillen van de auto kan veroorzaken als de radiatorfan draait bij een motor die uit is en de sleutel die uit het contactslot is. En dat trillen dat was niet zachtjes, ik zag de motorkap op en neer dansen.

Bij het rijden trilt alleen de hele voorkant. Loodjes zitten er volgens mij nog gewoon op, of er moeten twee per velg hebben gezeten. ANWB gaf aan dat een kromme remschijf door de warmte kon uitzetten en bij hogere snelheid meer heen en weer kan bewegen, waardoor het trillen zou kunnen veroorzaken.

Als de fan op elke snelheid hetzelfde aantal toeren draait, dan kan ik die uitsluiten, want dan zou de auto ook bij lage snelheden moeten trillen lijkt me.

Het is een beetje een onduidelijk verhaal.. Als hij het ook deed toen de motor uitstond.. kan je al heel veel dingen wegstrepen.

- banden - velgen
- remmen

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat van een koelvin de auto zo hard gaat schudden dat de motorkap beweegt. Test het uit. Rijdt de auto warm en zet deze dan stil met de motor aan. Op het moment dat de koelvin aanslaat en begint weer te shaken dan ligt het daaraan, maar zoals gezegd is het een raar verhaal.. ALs je op de snelweg 90 rijdt dan heb je genoeg rijkoeling dat de vin niet aan zou slaan en het probleem er dus niet zou moeten zijn. Daarnaast geef je aan dat het boven de 90km/h weer opduikt..

Kan het niet door resonantie komen, of iets wat op je blok loszit zodat het gaat shaken? Laat dit maar... je geeft al aan dat de motor uit stond..

Bendert
22-05-2009, 16:56
Ik vind het inderdaad ook vreemd. Dat van motor uit was slechts 1 keer. De eerste keer dat hij het deed en ik stopte toen was hij flink warm, maar toen had ik geen problemen dat hij trilde met motor uit.

Trillen doet hij alleen boven de 90Km/h, ook als de motor nog koud is.

Stel je denkt het trillen door de fan weg en ik wil weten waarom de auto boven de 90Km/h trilt, kunnen het dan alleen banden, velgen of remmen zijn?

Ronald
22-05-2009, 17:21
Ik vind het inderdaad ook vreemd. Dat van motor uit was slechts 1 keer. De eerste keer dat hij het deed en ik stopte toen was hij flink warm, maar toen had ik geen problemen dat hij trilde met motor uit.

Trillen doet hij alleen boven de 90Km/h, ook als de motor nog koud is.

Stel je denkt het trillen door de fan weg en ik wil weten waarom de auto boven de 90Km/h trilt, kunnen het dan alleen banden, velgen of remmen zijn?

Je moet voor jezelf even een lijstje met punten maken die het kunnen zijn. Ik ga ervan uit dat een auto niet kan shaken als de motor uit is.

Kortom de punten nalopen die het kunnen zijn. Als het vanaf een bepaalde snelheid is dan zou het bijna wel te maken hebben met de remmen en / of banden / velgen.

1. zet de auto eens op de krik en laat je banden draaien. Kijk dan naar je remmen of je de schijven vreemd ronddraaien. Misschien zie je ook wel slijtplekken op 1 plek.

2. banden / velgen laten nakijken op het balanceer apparaat.

Mooi klusje voor de zaterdag! :thumbup:

Succes.

Christiaan ACTG
24-05-2009, 18:52
Als het ook optreedt wanneer de motor uit staat, dan lijkt het een beetje op een probleem wat ik heb gehad.
Het bleek na veel onderzoek door de dealer aan de aandrijfassen te liggen.
De auto gaat met kapotte assen heel erg dansen, trillen en af en toe herrie maken.

Groet en succes !

Bendert
24-05-2009, 20:32
Thanks voor de berichten. Ik ga ermee aan de slag. Ik laat de uitkomst wel even weten.

Bendert
07-06-2009, 11:20
De auto is weer klaar. De banden zijn opnieuw gebalanceerd en de radiatorfan is vervangen. Afgelopen week op vakantie geweest, 2000km gereden en geen problemen meer. Bedankt voor alle hulp!