Bendert
22-05-2009, 14:01
Ik heb een vraag over een probleem met onze auto. Wij hebben sinds kort een Polo 1.4 uit 1998 (is dat een 6N?). Voor de koop twee keer een uitgebreide testrit gemaakt. Toen geen problemen geconstateerd met rijden.
Na de koop verschillende langere en kortere ritten gemaakt en ding reed prima tot donderdag in Duitsland. Omdat we ermee op vakantie willen hebben we even een stukje Duitsland gedaan om de hoge snelheden te testen. De heenweg ging prima op 165 Km/h. Op de terugweg begon de hele auto zo van het ene op het andere moment behoorlijk te trillen op de 160Km/h. In eerste instantie dacht ik dat een bandje het begeven had, zo voelde dat, maar niets te zien. Omdat harder dan 90 behoorlijke trillingen met zich meebrengt zijn we met die snelheid terug naar NL gereden en hebben daar bij de eerste pomp de ANWB gebeld.
ANWB heeft zelf de wielen bekeken en nog een rit gemaakt en geeft aan dat het misschien kromme remschijven zijn, maar weet het niet precies. Banden zijn prima op spanning en uitstekend uitgelijnd. Ook bij het trillen rijdt de auto vrijwel kaarsrecht door bij het los laten van het stuur. Ik neem dus van de ANWB aan dat het te remmen zijn, ook omdat de auto bij remmen op hoge snelheden flink trilt op de remmen.
Ik begon te twijfelen toen we gisteren na ongeveer 30km rijden de auto stil zetten. De auto en met name de motorkap bleef echt abnormaal trillen, shaken bijna, nadat de motor uit was. Toen we de kap open deden zagen we dat de fan nog draaide, wat in mijn ogen het enige kon zijn dat trillen veroorzaakte. (fan stopte wel uiteindelijk, waarschijnlijk nakoelen)
Na dit hele verhaal mijn vraag concreet: Veroorzaken de remmen het trillen, of is het wat anders, bijvoorbeeld de fan van de radiator.
Na de koop verschillende langere en kortere ritten gemaakt en ding reed prima tot donderdag in Duitsland. Omdat we ermee op vakantie willen hebben we even een stukje Duitsland gedaan om de hoge snelheden te testen. De heenweg ging prima op 165 Km/h. Op de terugweg begon de hele auto zo van het ene op het andere moment behoorlijk te trillen op de 160Km/h. In eerste instantie dacht ik dat een bandje het begeven had, zo voelde dat, maar niets te zien. Omdat harder dan 90 behoorlijke trillingen met zich meebrengt zijn we met die snelheid terug naar NL gereden en hebben daar bij de eerste pomp de ANWB gebeld.
ANWB heeft zelf de wielen bekeken en nog een rit gemaakt en geeft aan dat het misschien kromme remschijven zijn, maar weet het niet precies. Banden zijn prima op spanning en uitstekend uitgelijnd. Ook bij het trillen rijdt de auto vrijwel kaarsrecht door bij het los laten van het stuur. Ik neem dus van de ANWB aan dat het te remmen zijn, ook omdat de auto bij remmen op hoge snelheden flink trilt op de remmen.
Ik begon te twijfelen toen we gisteren na ongeveer 30km rijden de auto stil zetten. De auto en met name de motorkap bleef echt abnormaal trillen, shaken bijna, nadat de motor uit was. Toen we de kap open deden zagen we dat de fan nog draaide, wat in mijn ogen het enige kon zijn dat trillen veroorzaakte. (fan stopte wel uiteindelijk, waarschijnlijk nakoelen)
Na dit hele verhaal mijn vraag concreet: Veroorzaken de remmen het trillen, of is het wat anders, bijvoorbeeld de fan van de radiator.