View Full Version : maximale velgen en bandenmaat Golf 1
Zandmachine
07-06-2009, 16:15
Ik heb een aantal vraagjes. Ik heb een Golf 1 uit 1979. Momenteel zit er een schroefset onder, is hij 4-5 cm verlaagd en heb ik BBS RM 15 6.5j en ET33 velgen met 165/50/15 banden eronder. Wielkasten zien er goed gevuld uit, maar ik wil iets hogere banden. Wat is nu de maximale maat die ik kan nemen? En stel dat ik bredere velgen wil met niet bizar getrokken banden... wat is dan de maximale breedte die ik voor kan nemen en met welke ET waarde. en hoe zit het met achter? Kan het daar breder? De materie, de termen enzo zijn me wel duidelijk, maar het is zo voertuig specifiek, dat ik het niet zeker weet. Wie kan mij helpen. (de auto mag iets hoger als dat moet voor bijvoorbeeld een 195/45 op de 6.5j et33 velg...)
Alvast bedankt!
Heb je misschien een foto van hoe de golf nu op zijn sloffen staat, dan is de bandenmaat wat beter te bepalen.
Kwa breedte van de velg vooraan, zou ik niet breder gaan dan 7 J met een ET rond de 30. Dan zit de velg mooi gelijk aan de wielkast.
Ik weet niet of het je bedoeling is om bredere randen te halen, maar ben nu zelf een setje RM aan het klaarmaken voor de golf 1 en ga achter niet breder dan 7.5 J.
Daar word de ET waarde 19, na mijn mening breed genoeg voor een 1, anders gaat het uitsteken.
Hier nog wat ET waardes voor RM's.
7" = ET25
7.5" = ET19
8" = ET13
8.5" = ET8
9" = ET0
gr. Ron
Zandmachine
07-06-2009, 19:27
Ik heb een aantal fotos gemaakt. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Als ik het goed inschat lijkt het erop dat een hogere band achter net gaat passen, maar dat voor problematisch wordt. Qau breedte kan ik het niet goed inschatten. De ET waarde wordt toch niet kleiner als ik een RM rand koop van 1,5 of 2 inch? of zie ik het dan verkeerd...
fotos staan hier: http://picasaweb.google.com/zandmachine/VolkswagenGolf#
Met een bredere rand verandert wel degelijk de et waarde!
Rand maakt de velg breder,en de et dus lager.
Zandmachine
07-06-2009, 19:50
Ja, als ik er bij nadenk is dat logisch, net ff gekeken hoe die RM velgen eruit zien zonder band en dan zie ik idd dat die rand meer deel uitmaakt van de breedte dan ik me realiseerde... dat is dan een duidelijk verhaal. Nu ben ik benieuwd of 195/45/15 gaat passen zonder aan te lopen... kan iemand dat inschatten aan de hand van de fotos: http://picasaweb.google.com/zandmachine/VolkswagenGolf# (http://)
195/45 word te groot, ik denk eerder aan een 185/45 of 175/50 staat net iets minder getrokken.
Kijk maar is op tyrestretch.com hoe een 195 er bij staat op 6.5 J.
Zandmachine
07-06-2009, 20:02
ok, ik heb even gekeken, en dat ziet er idd heel ander uit dan mijn 165/50's. In hoeverre wordt het te groot? Loopt de band aan omdat mijn auto te laag staat of omdat het simpelweg niet past met 6,5j velgen? want ik wil mijn auto best 1-2 cm verhogen...
Volgens mij zit er origineel een 195/50 op, maar ja als je laag wilt moet je de bandenmaat wat aanpassen, ga anders voor een 185/45 band die staat er mooi strak op. Verhogen neh niet doen :D
Zandmachine
07-06-2009, 20:29
haha, weet je wat het is, mijn schroefset is versleten, dus die moet ik sowieso vervangen, maar de 165/50 die er nu op zit zorgt naar mijn mening voor een ontzettend oncomfortabele rit... ik kan niet goed inschatten of dat komt door mijn schroefset (TEC TUNING van 250 euro, 2-3 jaar oud en redelijk versleten) of dat het komt door de veel te strak getrokken en kleine/lage banden of dat het een combinatie is... want ik wil sowieso conformtabeler rijden, ik hoef geen maybach gevoel, maar ook geen winkelwagentjes gevoel. In hoeverre heeft een bredere en hogere band invloed op het rijcomfort?
Ik denk een combinatie heb zelf ook een tec schroefset en 15" 7J met 165/50, dat is inderdaad vrij hard.
Hoe hoger de wang van de band des te meer comfort zo ist, maar vaak ook hoe minder mooi het eruit ziet. 195/50 vind ik echt te lomp, maar is wel weer comfortabel.
Zandmachine
07-06-2009, 20:46
toch ben ik dan heel erg benieuwd of mijn stuge rit extremer is dan anderen... kan me niet voorstellen dat mensen hier mee rond blijven rijden. ben het wel met je eens, als ik zo beetje google naar 195/50 is het idd too much, 185/45 is een mooie tussenweg... bedankt voor het advies, misschien binnenkort bij een meeting eens even goed vergelijken voor ik iets bestel
mk2 td driver
07-06-2009, 21:14
maar je geeft ook aan dat je een vrij versleten schroefsetje hebt, daar ligt in mijn ogen misschien ook een deel van je oorzaak omdat je zuigerstangen onderin je veerpoot lopen te beuken, wat als gevolg een hoop gestuiter met zich meebrengt.
Zandmachine
07-06-2009, 21:31
precies. dit is voor mij de eerste keer dat ik in een oldtimer met schroefset rij dus ik kan het moeilijk vergelijken. schroefset is idd versleten en ik heb gewoon geen idee of dat zoveel gaat schelen als ik die vervangen heb... tuurlijk scheelt het wel, maar de banden hebben wellicht meer invloed op het comfort
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.