PDA

View Full Version : Inhouden

SaabBrinky
10-06-2009, 08:47
Betreft een Polo sedan (classic) uit 1987 met een 1043cc HZ-motor (carburateur dus).

Voorhistorie: kreeg de wagen binnen met een lekke koppakking. Deze is nu vervangen, is een andere kop opgekomen (van eenzelfde HZ), distributie vervangen en nieuwe waterpomp. Alles met nieuwe pakkingen weer in elkander geschroefd.

Nu: loopt stationair zeer netjes op 4 poten. Bij onbelast gas geven ook. Ga ik rijden dan valt de wagen als je vermogen vraagt bijna dood. Geef ik vanaf ca 2500 toeren volgas, valt deze eerst even dood, maar gaat daarna zonder horten en stoten, goedlopend verder tot einde toerenbereik.

Volgens de eigenaar hortte en stootte de wagen al wel wat - maar de verdere historie van de wagen blijft een beetje vaag.

Waar moet ik het zoeken? Ontsteking of brandstof? Of vacuumlek? Of is het dan toch die gekke carburateur?

Heb wel de pomp op de kop laten zitten die van de sloop komt - heeft misschien wel enkele jaren in een krat gelegen. Gaan ze daar stuk van?

Anyway, VW is eigenlijk niet mijn merk - dus hoor graag eens van de experts wat ze er van denken.

1982kameiX1
10-06-2009, 09:08
Uhm.

hoe zien de rotorkap en de rotor er van binnen uit? Ik heb ongeveer ook dit probleem wel eens gehad, en na vervanging van rotorkap en rotor liep de motor 10x beter.

het metaal van de rotor was gebarsten en de puntjes op de rotor waren helemaal zwart en ingeschuurd.

lager
10-06-2009, 09:33
tanriem wel goed gemonteerd?. lijkt dat hij niet op tijd staat.

SaabBrinky
10-06-2009, 09:45
Ja, gechecked en dubbel-checked. Krukastandwiel op het rechter streepje gezet (waar de O op staat). Nokkenaswiel dan gelijk met het streepje op de kap.

Ontsteking staat met de stroboscoop afgesteld op het linker streepje (=schutbordzijde).

Rotor en verdelerkap zal ik vanavond nazien.

1982kameiX1
10-06-2009, 10:38
Ik stelde de ontsteking altijd af op het vliegwiel. vaak staat er ook voorgeschreven hoeveel graden je ernaast moet gaan zitten bij welk toerental, toch? (vraagbaak van kluwer staat dat in geloof ik, ligt in elke bibliotheek)

Sjon
10-06-2009, 20:14
.

SaabBrinky
11-06-2009, 20:11
Check, ontsteking. Vacuumpotje is lek. Stom dat ik dat niet meteen bekeken heb - precies dezelfde zitten ook op de Saab 8 kleppers.

Rotor en verdelerkap in verre vorm van degradatie. Heb em nu geupgrade met een rotor van een Saab 900i 8v die ik nog had liggen. Merkbaar verschil. Verdelerkap is niet meer schoon te krabben - jammer dat die dan weer niet passen van de Saabjes.

Afijn, probleem is nu gelokaliseerd. Thnx!

paulo polo
14-06-2009, 20:00
vacuumpotje ,,,?wie wil me daar wat meer uitleg over geven ?

patrick 86c
15-06-2009, 10:38
paddo op je ontsteking.

1982kameiX1
15-06-2009, 12:31
vacuumpotje ,,,?wie wil me daar wat meer uitleg over geven ?

Hoe meer toeren de motor maakt, hoe meer lucht er wordt aangezogen waardoor er onderdruk in het vacuumpotje onstaat. daardoor draait de ontsteking vroeger, waardoor de bougies vonken bij een idealere mengselverhouding/klepstand.. enz.

(pff, wat een slecht nederlands van mij, maar goed...)

1982kameiX1
15-06-2009, 12:32
Thnx!

You're welcome. makkelijke he? vw-techniek.. toch maar de saabjes de deur uit??? :D