PDA

View Full Version : Kopeling naar de klote ???


Ricardobolder
12-06-2009, 21:29
Hallo,


Ik heb vandaag een aankoop gedaan, een Golf 3 1.6

De auto ree opzich goed, alleen in bijna elke versnelling als je iets te veel gas gaf maakte hij veel toeren, dus bvb in de 5 rije, en je rijd 10 of zo, en je trapt pedaal is hoorde je dikke toeren maar kwam geen meter vooruit!!!

Dit duide dus op een verslete kopeling.

Nu net ging ik naar iemand toe en opeens, deed me kopeling niks meer
kon me kopeling indrukken en alles doen, versnellingen in elke versnelling zetten maar pakt hellemaal niks.

Wat is er precies kapot, en hoe kan ik dat precies vervangen ? heb zelf wel wat sleutel ervaring maar van golfjes weet ik vrij weinig!!!

mk2 td driver
12-06-2009, 22:21
Hallo,


Ik heb vandaag een aankoop gedaan, een Golf 3 1.6

De auto ree opzich goed, alleen in bijna elke versnelling als je iets te veel gas gaf maakte hij veel toeren, dus bvb in de 5 rije, en je rijd 10 of zo, en je trapt pedaal is hoorde je dikke toeren maar kwam geen meter vooruit!!!

Dit duide dus op een verslete kopeling.

Nu net ging ik naar iemand toe en opeens, deed me kopeling niks meer
kon me kopeling indrukken en alles doen, versnellingen in elke versnelling zetten maar pakt hellemaal niks.

Wat is er precies kapot, en hoe kan ik dat precies vervangen ? heb zelf wel wat sleutel ervaring maar van golfjes weet ik vrij weinig!!!


Klinkt inderdaad als versleten koppelingsplaat ja, maar heeft de oude eigenaar hier niks over verteld?

heb je een automatisch stellende koppelingskabel? of een die je met de hand bij moet stellen?

Ricardobolder
12-06-2009, 22:26
Jawel oude eigenaar zij al dat kopeling op was en slipte, maar had niet verwacht dat ik opeens stil kom te staan dat ik niet naar voor of achter meer kan :confused:

ik weet waar de kopelings kabel loopt moet ik dan bij het uiteinde kijken welke type kopelingskabel het is?


Maar moet niet de hele bak eraf om dit te maken?

Bootje
12-06-2009, 22:37
weet je ook dat dit een aardige ingreep is en best wel wat kost als je het bij een garage laat doen. waarschijnlijk zal je een nieuwe drukgroep en platen moeten hebben

Ricardobolder
12-06-2009, 22:53
morgen eerst ff kijken of ik de auto weer bij mij thuis krijg want hij staat nu ergens op een parkeer plaats....

kan iemand mij precies vertellen hoe ik dan die versnellingsbak eraf kan halen ?

Thomas
12-06-2009, 23:04
Is een hele karwei...geloof mij!

mk2 td driver
12-06-2009, 23:31
als ik dit zo in moet schatten denk ik dat je dit beter kunt laten doen.

Het is een hele klus.

laten doen bij een niet al te dure garage kost je ong. tussen de 300 en 400 euro.

het beste zou zijn als je ergens een beunhaas weet die het voor je(of samen met jou) wil maken.

frankvr6
12-06-2009, 23:37
valt best mee qua werk even een motor steun er over heen zetten die het blok op de plek houd en dan is het met een paar uur gedaan
assen los start motor er af even aan de voor kant op bokken blok iets kantelen en bak er uit platen en druk groep wisselen en klaar

Jel Golf 2 GTI
13-06-2009, 00:00
Ik reken altijd een dagje werk :D

meestal valt het wel mee maar je bent wel ff zoet met al de dingen los te maken voor je je bak eruit krijgt.

Ik vond het de eerste keer een leerrijke ervaring :thumbup:

Grtz Jel

Darkprojectx
13-06-2009, 09:08
ik heb bij mn mk2 een keer het probleem gehad dat er vettigheid/olie bij mn koppelingsplaat was gekomen. Ding ging amper meer vooruit.
Bleek dat de keerring van de bak lekte...
Ik zou de auto wegbrengen en even na laten kijken wat er loos is.
Zou jammer zijn als je de koppeling vervangt en volgende week is het weer klote.

Ricardobolder
14-06-2009, 01:17
Mmm,

Ja heb eigenlijk gewoon een duidelijke uitleg nodig hoe of wat.

Heb een vooropleiding van 2 jaar auto tech gedaan, en 1 jaar geleert voor 2e auto tech maar nooit afgemaakt en verder in de techniek gebleven dus sleutel kan ik wel.

Alleen weet niet waar ik moet beginnen, daarom zou een duidelijke uitleg mij zo op weg kunnen helpen.

martiepartie
14-06-2009, 08:25
Ik neem aan dat je de versnellingsbak zelf kunt vinden en herkent dat het ding met bouten aan het blok vast zit?

[serious mode] Een werkplaatshandboek (haynes/Olving/etc.) is vaak erg duidelijk, daarmee moet je een eind kunnen komen als je enige sleutelervaring hebt.

jurie
14-06-2009, 10:01
het bevreemd mij toch dat iemand met 2jarige auto opleiding dit soort vragen stelt......

martiepartie
14-06-2009, 10:13
De kopeling komt pas in het 3e jaar aan bod.


:D

Gijs
14-06-2009, 10:20
het bevreemd mij toch dat iemand met 2jarige auto opleiding dit soort vragen stelt......
Dat dacht ik eigenlijk ook :redface: Met een beetje sleutel ervaring en wat lef had je de koppeling allang kunnen vervangen ;)

@ MartiePartie; LOL :D

indewarre
14-06-2009, 11:54
wel handig al je een brug hebt zonder kun je eigenlijk niet

Ricardobolder
15-06-2009, 14:05
Ik denk toch dat ik het laat doen omdat ik geen brug kan regelen....

Heb hem op bokken gezet maar vind de ruimte eronder toch klein, en alles aan de onderkant zit dicht gebouwt met platen of zo.


Maar kan iemand mij ong vertellen of het wel de drukgroep is die kapot is ?

Niet dat ik dat zo haal en dat het iets anders is.


Ik start de motor met koppeling in.

Schakel hem naar de Achteruit of de 1

Laat de kopeling los en er gebeurt gewoon niks, in geen enkele versnelling.

In de achteruit wil hij ietsjes achteruit als je hem vol in de toeren laat janken rijd hij achteruit zo snel als een slak.

Zonder de kopeling in de trappen kan ik niet schakelen dus dat werkt wel.

MAar lijkt of de koppeling niet aangrijpt.


Kan btw een koppelingsset Drukgroep en druklager voor ± 100 kopen.

martiepartie
15-06-2009, 14:07
Eerst diagnose stellen, dan pas onderdelen kopen en vervangen. :rolleyes:

Aan je verhaal te horen is het wel 99% zeker je drukgroep. Koppelingsplaat heeft misschien ook wel een optater gehad door vol in toeren achteruit te kruipen met een kapotte drukgroep.

Ricardobolder
15-06-2009, 15:39
Kopeling plaat was al versleten dus koppeling, en drukgroep enz moet zowiezo vervangen worden.

Maar dat setje kan ik kopen voor plus minus 100

En het eronder laten zetten enz kost mij 250 is dat duur of de normale prijs ?

indewarre
15-06-2009, 16:27
dat is een koopje een setje sachs voor me tdi koste mij ongeveer 200 zonder montage. dat doen we zelf wel

mk2 td driver
15-06-2009, 16:34
als dat bij een garage is is het een goede prijs, maar als het een beunhaas is vind ik het aan de hoge kant.

je moet rekenen op ongeveer 6 uur werk

250/6=41.60 per uur vind ik voor een beunhaas aardig wat, maar bij de garage rekenen ze dat wel


succes ermee :thumbup:

Ricardobolder
15-06-2009, 16:39
Alleen het probleem is dat ik de montage kosten zo duur vind, zoek eerder iemand (beunhaasje) die het voor me kan doen mag een week duren of zo vind ik geen probleem.

Woon in westervoort (Arnhem) weet iemand niet een goedkoop iemand in de buurt te zitten of mischien iemand die het zelf kan/wil ?

Dennis@polo86c.nl
15-06-2009, 21:17
Ik heb ook nog een setje in de aanbieding: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5228

Controleer wel even of het voor dezelfde motorcode is.

Ricardobolder
15-06-2009, 22:57
mmm, dat setje spreekt mij meer aan omdat die nieuw is! en de prijs is wel schapelijk.

Uhm, ik zie staat bouwjaar: 94-95

Die van mij komt uit 97, nog steeds kans dat hij past?

Ik ga morgen even de motor en bak code opzoeken, waar staan die ?

Ricardobolder
16-06-2009, 14:12
Op het blok staat dit:

032 103 373K
WWo H9
TL 023


Hebben jullie hier wat aan ?

mk2 td driver
16-06-2009, 14:20
je motorcode staat op een vlak stuk op je onderblok, net tussen de 2e en 3e cilinder,

je bakcode staat op een vlak stuk op je bak aan de onderkant, en dan net waar die aan de motor gemonteerd zit.

je kunt anders ook even op www.h-base.nl je kenteken invoeren dan staan bovenin ook je motorgegevens. :thumbup:

Ricardobolder
16-06-2009, 14:25
Volkswagen golf III 1.6 mot.aee 1595cc 55kw 10-1995 t/m 10-1997

dat staat er boven aan.

Past die koppeling van dennis erin of moet ik onder de auto kruipen ?

Berserker
16-06-2009, 14:33
Motorcode is dus AEE

Ricardobolder
16-06-2009, 14:36
Dus dat setje gaat dus niet passen ?

Ricardobolder
16-06-2009, 16:38
Koppeling en drukgroep van een Vw polo 1.6 Motorcode: AEE

Zelfde als mijn motor blok, past die koppeling en drukgroep of gaat dat niet passen ?

Dennis@polo86c.nl
16-06-2009, 16:53
Nee, het setje wat ik aanbied is helaas voor een motorcode AEA.

Ricardobolder
16-06-2009, 18:20
Maar een kopelingsplaat van een polo 1.6 met zelfde motor code past dat wel of past dat niet ?

G60variant
21-06-2009, 16:19
gewoon een nieuwe halen bij de automaterialen zaak.
kost je iets meer als 100euro maar issie wel splinernieuw en heb je zeker de goede!

kan m er eventueel wel voor je inzetten voor een schappelijk bedrag.
kom uit Oss

stuur me anders maar een pb als je interesse hebt.

angeleye
20-07-2009, 20:11
ik zal gewoon je drukgroep en koppelingsplaat laten vervangen.
en vergeet niet meteen je druklager te vervangen , anders begint die na een halfjaar te janken en kun je weer alles losmaken. en laat ze meteen naar je koppelingskabel kijken , nu ze toch alles lostrekken.

beter iets meer vervangen en safe , dan goedkoop goedkoopst , want dit is later altijd duurkoop.

zal in iedergeval orginele drukgroep halen bij vw , blijft langer op spanning zeg maar.

ik was een jaar terug een 200euro kwijt aan orginele drukgroep lager en plaat van vw-dealer ,en mijn broer heeft het eronder gezet (is monteur bij vw) normaal was je incl montag dan zo'n 5 a 600 kwijt geweest.

gr angeleye

nickskuh 1
31-07-2009, 22:03
nou ik heb een Golf 3 gti ben nu toevallig bezig met mijn koppeling zelf aan het doen maar ik wou dat ik het had laten doen hebben wel zelf een brug enz maar blijft toch rot om te doen

ik heb mijn koppeling + drukgroep en lagers voor 148 euro kunnen kopen dus als jij vor 100 kan en 250 euro in kan laten bouwen zeker doen scheeld je een hoop gekloot en gescheld ;)

Gijs
31-07-2009, 22:18
Meestal gaat alles wat je voor de eerste keer doet niet zonder slag of stoot. In een middagje schroeven zit de koppeling erin, en in één middag kan ik geen 250 euro verdienen bij mijn baas ;)

gooigolf
01-08-2009, 09:15
hallo ,,


bij intresse ,,wil ik hem wel voor 125 vrvangen ex matriaal ,,

ben je de auto dagje kwijt ,,

voor intresse pb je maar ,,

vrgr gooigolf ,,,

arie-alto
14-08-2009, 19:13
ik ga morgen lekker me koppeling doen bij de garage waar ik werk :)
Je bent even bezig... Koppie koffie erbij... En lekker rustig te werk gaan binne 3 uurtjes lukt het wel

johan1988
11-11-2009, 13:20
Ik heb zelf een golf gti 3
heb ik dat probleem gehad
en er kunnen ook meerdere problemen zijn

1
lekke keering in de bak
2
koppelingskabel is niet goed meer of geen orgineel
3
of binne werk van de hevel is geschuurt (dit kun je zien als de hevelhorizontaal staat want in ze rustand staat die veder naar beneden doet die dat moet je die groene kap er afhalen en kun je die as zien als je dan met de waterpomptang die hevel in zijn rustand zet kun je die schuur zien.

die druk groep moet je ook schoonmaken voordat je hem er op zet vanuit fabriek doen ze er ook vet op voor tegen het roesten.

groetjes johan

breadfan83
11-11-2009, 13:57
Alleen het probleem is dat ik de montage kosten zo duur vind, zoek eerder iemand (beunhaasje) die het voor me kan doen mag een week duren of zo vind ik geen probleem.

Woon in westervoort (Arnhem) weet iemand niet een goedkoop iemand in de buurt te zitten of mischien iemand die het zelf kan/wil ?

De HAN is een paar minuten bij je vandaan. Hang een advertentie op in de HTS, en je bent waarschijnlijk snel genoeg geholpen.

gele-golf2
11-11-2009, 18:52
ik heb zo,n koppeling laatst nog vervangen op een zaterdagje komt nog wel wat bij kijken aandrijf assen eraf en ophangingen hele voorkant eraf halen koppeling kost nieuw met drukgroep honderd euro dus dat valt nog mee