View Full Version : MK1 rij impressie ....
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben ruim twee jaar actief op het VWforum.nl en vondt het tijd worden mij ook hier aan te melden.
Ik heb meteen een brandende vraag voor jullie deskundige...
Ik ben voornemens een tweede Golf aan te schaffen en wel een oldtimer van het eerste uur. Ik ben momenteel geinteresseerd in een Golf 1- 1.1 en een Golf 1- 1.3.
Ik had graag geweten of dit goede motors zijn. Of deze auto's meekunnen in het dagelijkse verkeer of dat je ze dan toch op de staart moet trappen. Ik wil deze auto gaan gebruiken voor ongeveer 200 kilometer per week.
Beide auto's zijn uit het jaar 1976.
Ook had ik graag geweten wat het vrbruik is van bovenstaande auto's.
Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Binnenkort, als ik foto's heb gemaakt, zal ik mezelf en mijn MKV voorstellen.
Gr. Salocin
In het stadsverkeer rijden ze goed mee, op de snelweg is het bagger.
Verbruik zal zo rond de 1 op 12 liggen.
Om een beetje mee te kunnen op de snelweg zou ik voor een 1500 gaan. Het verbruik daarvan ligt ook rond de 1:11.
Ik heb ook wel eens gehoord dat de 1100 motors nogal olie boten zijn...
martiepartie
01-07-2009, 09:48
Op de snelweg komt een 1.1'tje misschien te kort, maar 120 rijden is echt geen probleem.
Ik rij zelf met een 1.3 ( in een polo2, idee is hetzelfde), ideale auto voor stadsverkeer en provinciale wegen. Ik gebruik hem ook veel op de snelweg, maar dat is qua comfort wel iets minder.
Indien de motor netjes is afgesteld kan je er vrij zuinig mee rijden, zuiniger dan de 1:11 die hierboven genoemd wordt.
Dat een 1100 motor een olieboot zou zijn heb ik nog niet vaker gehoord, smallblockjes zijn over het algemeen vrij betrouwbaar. Zou kunnen zijn dat de oudere types niet zo slijtvast waren, maar dan heb ik nog wel een 1100'tje liggen met weinig km's, ook uit 1975 :D
ik had een golf 1 1.1, waarmee ik dagelijk van rotterdam naar hilversum reedt.
het is inderdaad ff trappen, maar hij hield zich echt wel sterk icm de rest van het verkeer.
120 deed ie makkelijk, maar bij 140 hield ie echt op :D
maar dan nog, als je de keuze hebt zou ik lekker voor een groter blokje gaan.
heb nu dan een golf 1 cabrio met een 1.8 injectie, en daar ben ik echt zeer tevreden mee ;)
De Golf I is echt "Spartaans" vergeleken met een Golf V. Zo'n auto rij je voor het gevoel met een lach op je gezicht niet voor comfort.
Maar zoals gezegd is een motor met meer inhoud wel fijner. Ook een 5 bak is lekker een 4 bak jankt op de snel weghoog in de toeren, is erg vermoeidend met lange ritten.
Ik heb altijd veel plezier met de 1.6 injectie motor 110 PK op 7XX kilo gaat voor moderne maatstaven nog redelijk mee.
Bedankt allemaal voor de reacties.
Het verbaasde me namelijk dat op internet heeeel weinig te vinden is over het rijden van een MKI en alles wat erbij komt.
Blijf vooral jullie bevindingen hier delen.
Voor het comfort ga ik geen MKI kopen. Daar heb ik mijn V voor. Ik wil de auto kopen omdat ik een fan ben van de OERGOLF. Ik hoop dat ik zoeen auto echt oud kan laten worden.
Ik wil de auto uitsluitend gaan rijden op de binnenwegen.
Alvast bedankt en Grtz Salocin
Dan is een 1.1 of 1.3 echt goed te doen.
Ik heb er persoonlijk altijd zoveel meer rijplezier van dan in moderne auto's..
Rickster
01-07-2009, 17:10
heb zelf ook een 1.1 en hij bevalt me echt super. ben er dit jaar zelfs naar de worthersee tour mee geweest en weer terug natuurlijk. het is geen racemonster maar met het gewone verkeer kun je heel goed mee komen. ik hoef er geen 16v in ofzo.
groeten rick.
The_Rabbit
01-07-2009, 17:42
rijdt ook zelf met een 1.1 en kan mee met het dagelijks verkeer. voor de binnenwegen echt een zalig wagentje om mee te cruisen,snelweg inderdaad iets minder. ;) en dat van die olie,mijne verbruikt het normale hetgeen ie mag verbruiken en je moet rekenenedat ie ook al 26 jaar jong is. :thumbup:
grtz
Ik vind het prachtige auto's om mee rond te cruizen, het comfort is laag maar dat is net plezant, Ik heb mijn audi voor comfort. Zonder de servo heb je zoveel gevoel met de baan en verlaagd met mijn mk1 mag ik ook zeker niet klagen over de baanligging ik kan best door de bochten scheuren als ik wil :d en ik heb 4 schijfremmen dus stoppen doet hij ook als een gek :^)
Ik zou je toch een zwaarder model aanbevelen, ik rij zelf met een 1.8 8v gti motor en ik heb er enorm veel plezier mee, ik moet voor weinig gewone nieuwe wagens onderdoen wat zeer hard lachen is soms met een oldtimer. waarom een 1.1 aanschaffen, de oldtimer verzekering blijft toch hetzelfde.. maar het is jouw keuze natuurlijk, ben je een cruizer of hou je toch ook wel van iets sportiefs.. ?
bjuriaan
01-07-2009, 18:45
Heb een 1500 automaat, en zelfs op de snelweg is het redelijk te doen. 120km/u rij ik zo'n 3500rpm iets minder zelfs. Heerlijk zo'n automaatje, had ik jaren eerder moeten nemen... Verbruik 1:10 is redelijk te halen...
Rétrokroezer
01-07-2009, 20:18
Een 1.3 hoeft toch niet persee traag te zijn? Akkoord een standaard 1.3, scheurt natuurlijk niet als een raket, maar al bij al heeft ie toch 60pk 'in goeie conditie' voor een relatief klein gewicht.
Maar ik ga akkoord, bij autostrade met een 4-bak , is 120 toch wel al zeer mooi.
Ik heb een TT en een 75er Golf 1...je kan wel raden met welke auto ik het liefst rij..:D
Het is een 1.5 automaat,best vlot nog voor zo'n oud lijk...benzine verbruik is hoger dan de nieuwe generatie motoren..maar het niet hoeven betalen van wegenbelasting en oldtimer verzekering maakt dat weer goed.
maartenunplukt
01-07-2009, 23:41
Ik heb geen ervaring met de smallblocks, maar met een 1500 kwam ik heel goed mee, die trok nog lekker pittig door af en toe. Was ook nog bijna prima als daily mee te rijden. Heb ook een tijdje in een jetta 2 1.3 gereden en ik weet wel dat die een stuk zwaarder is, maar icm 4bak was dat echt niet vooruit te krijgen, dus mijn gok is dat je dat met een golf 1 met die kleinere motoren ook wel hebt. Dus of accepteren en wat meer scheit aan het overige verkeer hebben, of een iets groter blok. Qua duurzaamheid vertrouw ik die zelf ook wat meer.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.