PDA

View Full Version : dolle bout remklauw


mc gulf
02-07-2009, 00:23
eey,

mijn voor remblokken zijn op, en die wou ik dus vanmiddag vervangen op de krik. Maar 1 van de bouten van de remklauw was door gedraait dus krijg ik de remklauw er niet af.

het gaat om een imbus bout en dan bovenste op de remklauw.

heeft iemand een idee hoe ik die er uit kan krijgen
wat ik zelf al geprobeerd heb

- de imbus sleutel er stevig inslaan (maar draait als nog door)
- grote imbus sleutel er in proberen te slaan.
- waterpomp tang aan de zijkant maar houdt geen grip

gaat trouwens om een golf 1,3 weet niet of dat wat uitmaakt maar toch


al vast bedankt

groeten, mc gulf :thumbup:

frankvr6
02-07-2009, 06:22
torx dop er in meppen dan eerst iets vast draaien en dan los

martiepartie
02-07-2009, 07:38
En daarvoor een paar keer goed inspuiten met kruipolie, dan week je de boel al een beetje voor.

Torx dop er in meppen is een optie, zo is het mij ook gelukt. Het is even een kutklus omdat je er niet goed bij kan.

redbull
02-07-2009, 10:18
kun je hem niet los meppen met een smalle beitel.

chris_vw89
02-07-2009, 10:43
bout oplassen en die losdraaien en nieuwe imbusjes kopen

RobinP
02-07-2009, 10:57
Hier zelfde probleem. Ik ga er van de week een moordenaar opzetten, moet lukken aangezien ze niet zo heel vast zitten!

martiepartie
02-07-2009, 11:17
Sowieso een tip;
vervang die boutjes altijd als je ze losgehad hebt. Bij mijn polo zitten er origineel 6kant bouten op, die draai je minder snel door/dol.


Vastlassen gaan naar mijn idee niet werken, je kan er slecht bij in ingebouwde toestand.

mc gulf
02-07-2009, 11:28
jha die torx dop is een goeie optie
maar dat lassen etc. heb ik op moment niet tot mijn beschikking, moet alles op de krik doen
maar ik ga het met torx proberen

bedankt voor de tips

Tomvw
02-07-2009, 12:11
Probeer het eens met een zweedsetang.

ReBo
02-07-2009, 19:24
Probeer het eens met een zweedsetang.

Dat is hetzelfde als een "moordenaar" . . .

De 'torx' / 'veeltands ' optie gaat bij mij nog steeds het beste . . . wel een kwaliteitsdopje nemen, anders heb je er een probleem bij ;)

joostvw
02-07-2009, 20:23
ik had net hetzelfde probleem, ben ff naar de bouwmarkt gereden voor een iets betere kwaliteit imbus (ik merkte gelijk al dat ik door gig glijden) en fatsoenlijke kruipolie. want hij zit zo vast omdat hij in de bus vast gaat zitten.
een moordenaar krijg je er niet op want hij zit verzonken en de andere kant kan je ook niet pakken want dan pak je dus het busje wat er omheen zit en dus niet de bout.

mocht het nou met een torx niet lukken: er bestaan speciaale dopjes van Snap-on met ene soort rechtse draad die net iets dikker is dan jou imbus en die draait zichzelf er in vast en draai je hem zo los. zeker weten dat het daarmee lukt (samen met kruipolie dan)

nu ga ik weer ff verder om de andere kant los te krijgen ;)

en morge ff langs de dealert natuurlijk voor nieuwe boutjes

breadfan83
02-07-2009, 20:52
Van het weekend ook maar eens proberen met die torx, en anders met die schroefdraad-dop. Ken ze wel, maar had er niet echt aan gedacht.

Wilde laatst het wiellager vervangen, waarvoor de remklauw af moet, maar kwam toen ditzelfde probleem tegen. Het lager moet toch vervangen worden uiteindelijk. :tongue:

joostvw
02-07-2009, 22:28
haha ja lijkt me wel handig ;)

bij mij is het daarnet allemaal net goed gegaan. had net genoeg vlees om ze eruit te krijgen.
ohja een lijmklem op je imbus en klauw zetten helpt ook want vaak wil je imbus eruit (naar buitenb toe) draaien. en dit kan dan niet omdat de klem hem tegen houd.
het zag er erg debiel uit , maar het werkte wel.

kmoet nu wel ff snel naar de VW dealert voor nieuwe boutjes

mc gulf
02-07-2009, 23:12
jongens bedankt voor de tips het is uit eindelijk gelukt met een
dopje die meer tandjes heeft dan de torx, had hem ff er in geslagen ,ingepoten en hij kwam gelijk los

gelijk ff nieuwe boutjes gehaald want dat willen we niet nog een x

martiepartie
02-07-2009, 23:20
meer tandjes dan een torx?

Turbo-Variant
03-07-2009, 01:59
12 kant dus. ;)

ReBo
03-07-2009, 06:49
12 kant dus. ;)

Ook wel veeltands genoemd ;)

Zo'n zelfde als waar je bv je aandrijfassen mee losmaakt . . .

martiepartie
03-07-2009, 07:18
stupid me..