Log in

View Full Version : Elektrische ramen met comfortsluiting Vento problems...


Vento Vice
05-07-2009, 06:17
Hi allemaal!

(Na iets te weinig respons op het Mk3 gedeelte, plaats ik mijn probleem hier (waar het topic ook eigenlijk hoort...) ook nog maar een keertje! :tongue: )

History:
-Nog voordat ik mijn Vento had, lagen de elektrische mechaniekjes al thuis. (alleen voor aan de voorzijde)
-Na veel gepuzzel en gedoe, heb ik het spul uiteindelijk goedwerkend kunnen inbouwen; dus gewoon op en neer, maar ook nog op en neer via de deursleutel vanaf de buitenkant (= de comfort-sluiting)

En toen begon de ellende...
-Sinds vorig jaar ratelde de linker kant en ging die nog maar 10 cm naar beneden Dit is inmiddels al verholpen; de kabel was alleen maar wat geknikt en gerafeld. Ik heb dat weer een beetje gefatsoeneerd en voorlopig (?) doet die het weer soepeltjes...

Maar nu komt het (huidige...) probleem:
Het rechter raam weigerde af en toe al eens, bij het naar boven gaan, maar nu gaat-ie dus helemaal niet meer omhoog...
Je hoort in de deur nog wel 'gewoon' de allbei de relais-tjes klikken; zowel voor naar boven, als naar beneden!

Wat heb ik zelf al gedaan/geprobeerd?
1:-De spanning gemeten ná de printplaat; ik heb daar gewoon +12 Volt of -12 Volt als ik op de schakelaar respectievelijk 'OP' of 'NEER' indruk.
2:-Rechtstreeks vanaf de accu spanning op de motor gezet; deze gaat dan gewoon, soepeltjes rond en het mechaniekje schuift dan ook netjes, zonder zware punten o.i.d. op en neer.
3:-De contactjes, die de motor met de printplaat verbinden, heb ik goed schoon geschuurd voor een zo goed mogelijk contact.

Maarrrrr... als ik alles weer samenvoeg, gaat-ie (weer) alleen naar beneden en niet meer omhoog :confused: :screwy:

Wàt zie ik over het hoofd?!

Het zal wel eens lekker zijn, als de beide ramen eens allebei werkten...
(dat heb ik nog niet vaak meegemaakt... ) ; zéker met die hitte van de laatste paar dagen!!!
Aan de bedrading ligt het dus niet, want het heeft ooit wèl compleet gewerkt!

Als iemand iets weet? Let me know!

(het is geen draadbreuk en het is niet de schakelaar, zoals in het andere topic werd verondersteld...; die werken naar behoren!)

Halve oplosing:
Maar goed, ik heb gelukkig ook nog een open dak, die tot nog toe altijd naar behoren heeft gewerkt (wel ff afkloppen, nu ;) )
En het rechter raam gaat nu (professorisch) op en neer door losse draadjes tegen elkaar te houden :D ; twee vanaf de raammotor en twee vanaf de accu (wel met een zekeringetje ertussen ...) Kan-ie iig toch nog open en dicht, met die zinderende hitte...
VRAAGJE 2:
Kan ik in dit geval óók nog de originele schakelaar er tussen zetten? Welke pooltjes moet ik dan de 12 volt op zetten en welke pooltjes moeten dan de draden naar de motor?
Als er iets met die printplaat is, moet het namelijk maar zó; ik heb dan rechts geen comfortschakeling meer, maar dáár kan ik op zich nog wel mee leven...
De draadjes die nu uit mijn deur hangen en onder mijn dashboard vandaan komen, zien er namelijk wel wat knullig uit... :redface:

Antoineveld
05-07-2009, 10:18
Je vertelt dat je al 12 volt hebt gemeten na de schakelaar. Ik kan het me niet helemaal meer voor de geest halen, maar volgens mij werkt het systeem met 2 stroomkringen. Eentje voor de schakelaar (min of meer de stuurstroom) en eentje voor de echte aansturing van de motor Heb je deze ook al gecontroleerd. Kijk even op mijn website en bij de handleiding van elektrische ramen inbouwen. Daar zie je bij de electrische scham's op het einde dat er met 2 stroomkringen wordt gewerkt. Kan toch zijn dat je ergens een slecht contact hebt, en dan zal dat waarschijnlijk bij de rubber doorvoer bij de deur zijn. De motor verwacht ik niet omdat deze op zich wel goed werkt als je het rechtstreeks aan sluit.

Hi allemaal!

(Na iets te weinig respons op het Mk3 gedeelte, plaats ik mijn probleem hier (waar het topic ook eigenlijk hoort...) ook nog maar een keertje! :tongue: )

History:
-Nog voordat ik mijn Vento had, lagen de elektrische mechaniekjes al thuis. (alleen voor aan de voorzijde)
-Na veel gepuzzel en gedoe, heb ik het spul uiteindelijk goedwerkend kunnen inbouwen; dus gewoon op en neer, maar ook nog op en neer via de deursleutel vanaf de buitenkant (= de comfort-sluiting)

En toen begon de ellende...
-Sinds vorig jaar ratelde de linker kant en ging die nog maar 10 cm naar beneden Dit is inmiddels al verholpen; de kabel was alleen maar wat geknikt en gerafeld. Ik heb dat weer een beetje gefatsoeneerd en voorlopig (?) doet die het weer soepeltjes...

Maar nu komt het (huidige...) probleem:
Het rechter raam weigerde af en toe al eens, bij het naar boven gaan, maar nu gaat-ie dus helemaal niet meer omhoog...
Je hoort in de deur nog wel 'gewoon' de allbei de relais-tjes klikken; zowel voor naar boven, als naar beneden!

Wat heb ik zelf al gedaan/geprobeerd?
1:-De spanning gemeten ná de printplaat; ik heb daar gewoon +12 Volt of -12 Volt als ik op de schakelaar respectievelijk 'OP' of 'NEER' indruk.
2:-Rechtstreeks vanaf de accu spanning op de motor gezet; deze gaat dan gewoon, soepeltjes rond en het mechaniekje schuift dan ook netjes, zonder zware punten o.i.d. op en neer.
3:-De contactjes, die de motor met de printplaat verbinden, heb ik goed schoon geschuurd voor een zo goed mogelijk contact.

Maarrrrr... als ik alles weer samenvoeg, gaat-ie (weer) alleen naar beneden en niet meer omhoog :confused: :screwy:

Wàt zie ik over het hoofd?!

Het zal wel eens lekker zijn, als de beide ramen eens allebei werkten...
(dat heb ik nog niet vaak meegemaakt... ) ; zéker met die hitte van de laatste paar dagen!!!
Aan de bedrading ligt het dus niet, want het heeft ooit wèl compleet gewerkt!

Als iemand iets weet? Let me know!

(het is geen draadbreuk en het is niet de schakelaar, zoals in het andere topic werd verondersteld...; die werken naar behoren!)

Halve oplosing:
Maar goed, ik heb gelukkig ook nog een open dak, die tot nog toe altijd naar behoren heeft gewerkt (wel ff afkloppen, nu ;) )
En het rechter raam gaat nu (professorisch) op en neer door losse draadjes tegen elkaar te houden :D ; twee vanaf de raammotor en twee vanaf de accu (wel met een zekeringetje ertussen ...) Kan-ie iig toch nog open en dicht, met die zinderende hitte...
VRAAGJE 2:
Kan ik in dit geval óók nog de originele schakelaar er tussen zetten? Welke pooltjes moet ik dan de 12 volt op zetten en welke pooltjes moeten dan de draden naar de motor?
Als er iets met die printplaat is, moet het namelijk maar zó; ik heb dan rechts geen comfortschakeling meer, maar dáár kan ik op zich nog wel mee leven...
De draadjes die nu uit mijn deur hangen en onder mijn dashboard vandaan komen, zien er namelijk wel wat knullig uit... :redface:

Vento Vice
05-07-2009, 15:30
thanx, ga het ff proberen!

GoAzBox
23-07-2009, 13:08
thanx, ga het ff proberen!


heb je al wat gevonden?

ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.

links achter blijft hangen af en toe en links voor doet het sinds kort helemaal niet meer!

rechts achter is gaan werken toen links voor kapot ging:S

coilt
19-12-2009, 01:07
dit is de pin bezetting van de bestuurdersschakelaar :

Pin 1: Grijs/groen = Stroomtoevoer lampje in schakelaar
Pin 2: Wit/rood = Bestuurdersraam motor
Pin 3: Rood/geel = Bestuurder- en bijrijderraam motor
Pin 4: Bruin = Massa bestuurdersraam motor
Pin 5: Bruin/blauw = Bijrijderraam motor
Pin 6: Bruin = Massa lampje
De werking is als volgt:
Bestuurdersraam knop omhoog drukken = Pin 2 en 3 doorverbonden
Bestuurdersraam knop omlaag drukken = Pin2 en 4 doorverbonden
Bijrijderraam knop omhoog drukken = Pin 3 en 5 doorverbonden
Bijrijderraam knop omlaag drukken = Pin 4 en 5 doorverbonden

En bijrijdersschakelaar :

Pin 1: Grijs/groen = Stroomtoevoer lampje in de schakelaar
Pin 2: - = -
Pin 3: Rood/geel = Bestuurdersraam motor
Pin 4: Bruin = Massa bestuurdersraam motor
Pin 5: Grijs/wit = Bestuurdersraam motor
Pin 6: Bruin = Massa lampje
De werking is als volgt:
Knop omhoog drukken = Pin 3 en 5 doorverbonden
Knop omlaag drukken = Pin 4 en 5 doorverbonden

Ik heb zelf ook aan me elek ramen gewerkt om er een schakelaar (normaal voor achterramen) extra in het midden voor de voorramen in te bouwen..

Hoe hun de pinnen doorverbinden kan jij ook kijken om te kijken ofdat het achter je schakelaar wel goed werkt..

pak een draadje(ofzo) en strip aan 2 kanten stukje tot koper en ga met dit schematje de punten doorverbinden..

Elke massa punt kan je ervoor gebruiken

ps. met het werken aan me ramen via de draaisystemen in de deuren kwam ik een aantal punten tegen wat me niet aanstond en heb ik het gewoon zo gedaan effe stroom van de auto en de multimeter erbij , bij je schakelaar op 1 kleur draad en kijken ofdat je in de auto de andere kant uitgemeten krijgt en zo effe alles nalopen..

Vento Vice
19-12-2009, 06:10
thanx! Maar ik heb de wagen al niet meer...

Mss dat de nieuwe eigenaar (= ook forumlid) er nog wat aan heeft!
Ik rij nu zelf een auto die gelukkig het draadboompje e.d er al in heeft zitten...
(zie signature)