PDA

View Full Version : homokineet kapot.


roog909
06-07-2009, 12:47
Hee mensen, ik heb een klein probleempje met mn golf 2 3drs '86 1.8 (GX-blok), mn homokineet aan de linkervoorzijde bij mn bak is aan puin. Acceleerde uit een rotonde en einde oefening. Geen aandrijving niks meer. Auto staat nu bij een maat van me in heerhugowaard. (gelukkig gebeurde het op 700 meter van zn huis, niettemin, klotestukje duwen. :P

Nou lijkt mij het makkelijker om een hele aandrijfas te vervangen dan alleen die homokineet, maar als iemand er een ander idee bij heeft, hoor het graag.

Zijn alle aandrijfsassen van mk2's hetzelfde eigenlijk? Of moet ik specifiek letten op 1.6 / 1.8 omdat dat onderblok anders is? En het is het 1e type, maakt dat nog verschil? (kreeg die indruk niet vanuit de haynes...)

Heeft er iemand tips waarop je moet letten bij het verwisselen van een aandrijfas? Die boutjes waarmee die vast zit zijn volgens de haynes " splined key" bouten, is dat niet gewoon 8 mm Allen Head?

Heb ik verder nog specifiek gereedschap nodig? En mocht iemand zich geroepen voelen een golfgenoot uit de nood te helpen: GRAAG! Zo handig ben ik er nou ook weer niet mee. Kratje bier behoort tot de vele mogelijkheden ;)

alvast bedankt!

gooigolf
06-07-2009, 19:21
hallo ..

homekoneet is makkelijker,
bout hart losmaken en bout van je fuseekogel losdraaien en eruit halen .
dan je fusee na beneden drukken off paar klapje.s geven,
dan kun je handeltje van je homekoneet trekken ,
je stofhoes loshalen .en klap op achterkant geven dan ligt je homekoneet eraff
en de nieuwe kun je er zo weer omheen duwen .

vrgr gooigolf .

Marcski
06-07-2009, 19:59
volgens mij is de bakkant kapot, gooigolf ;)

makkelijker is de hele aandrijfas monteren, zit een circlip op de as onder het vet namelijk.
Origineel VW is 12kant, aftermarket is vaak inbus

gooigolf
06-07-2009, 20:04
haah ,,


ja zie het verkeert gelezen ,,

idd vervangen is kortstu klap ..

zal wel door het weer komen hahah ,,

vrgr gooigolf :thumbup:

RubenD
06-07-2009, 20:40
Alleen is een aandrijfas van de sloop/2e hands natuurlijk ook al gebruikt en mogelijk versleten.

Een homokineet kan veel kosten maar dat hoeft niet:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370086956705

Zoekoverzicht:
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=antriebswelle+golf+2&_sacat=See-All-Categories

bolku
06-07-2009, 22:44
Ik heb ze ook nieuw op voorraad liggen.

Marcski
07-07-2009, 12:43
volgens mij is de bakkant kapot, gooigolf ;)

makkelijker is de hele aandrijfas monteren, zit een circlip op de as onder het vet namelijk.
Origineel VW is 12kant, aftermarket is vaak inbus

:redface: typo, ik bedoelde demonteren (en daarna idd de homokineet vervangen voor een nieuwe)

roog909
07-07-2009, 12:54
is het ook zo dat er een keerring achter mn homokineet zit? dus moet ik mn bakolie er ook uit halen als eerste?

Denk dat ik idd dan maar voor een nieuwe homokineet ga. Wel weer meer werk, maar het verschil in euro's met een 2ehands aandrijfas is echt te klein.

tim_j
07-07-2009, 13:03
bakolie zit in de bak, niet achter de homokineet.

De bakolie mag blijven zitten.
de kineet zit met 6 ? tal 12 kant bouten bevestigd aan de flens op de bak.
ertussen zit dik vet.

jurie
07-07-2009, 19:46
weet je wel zeker dat het de hkineet is?
haal m dr eerst maar eens af

bak nog ok?

golf mkII 16v
08-07-2009, 18:06
Motoren met 66 kw of meer hebben grotere homokineeten[100mm bakzijde] de andere zijn 90mm

roog909
08-07-2009, 18:16
Motoren met 66 kw of meer hebben grotere homokineeten[100mm bakzijde] de andere zijn 90mm

kijk daar heb ik wat aan, stond dus op het punt verkeerde te bestellen THNX!

Bak is nog oke, tis zeker mn homokineet :) Vant weekend ga ik eraan beginnen, (als ik de juiste homokineet binnen heb) ik hou jullie op de hoogte!

roog909
15-07-2009, 10:49
hmm nou weinig vorderingen, k%tweer. Gelukkig kan ik volgende week overdekt aan de slag.

roog909
26-07-2009, 15:26
update! :

homokineet link bakzijde kwam in 200 stukjes uit het stofhoesje vallen toen ik die aandrijfas los had, dus stuk wassie :P Heb een 2e hands complete aandrijfas gehaald, die er goed uitzag en voorzien was een vrijwel nieuwe homokineet bakzijde.

Het demonteren en monteren hangt eigenlijk maar op 1 punt. Of je de 6 stervormige boutjes die de homokineet bevestigen goed loskrijgt. ik moest er eentje dremelen, de rest ging vrij vloeiend. Zorg er absoluut voor dat je het juiste bitje hebt! Voor de rest is het best te doen. Het beestje rijdt in ieder geval weer.

Mn 1.8 heeft trouwens 90 mm homokineten, en geen 100 ;)

slotje svp!

golf mkII 16v
27-07-2009, 11:55
Dan ist geen 1.8,of er zit een ander bak achter,of de flenzen zijn over gezet???
Veel onderdelen zijn nl zo over te zetten :thumbup: :D

Mooi dat het gelukt is,en ind het goede gereedschap is het halve werk
12 kant nr 8 moet je hebben[fabriekaf]

roog909
27-07-2009, 12:15
nou volgens mn kenteken en motorcode, (en prestaties) ist een 1.8 GX blok.

Miss zijn idd de flensen overgezet, of de bak. Ah boeie, t past! :D

en mocht het nou nog n keer gebeuren ist een half middagje werk. LOL