PDA

View Full Version : trilling rechtsvoor, lijkt op lekke band


desnelders
07-07-2009, 14:17
Yoe

ik dacht dat men golf 1 zo slecht reed omdat hij nog uitgelijnd moest worden dus dat is het eerste wat ik heb laten doen. en alles leek ok.

Maar heb laatst een mooie test rit van twee uur gemaakt en ondervonden dat ik een trilling krijg van rechtsvoor. Het is een korte trilling als je met een platte band rijd. die je door heel de auto voelt, van het stuur tot in je kont :thumbup: (ok klinkt raar als ik het terug lees)
Hij heeft het enkel als ik een bocht naar links neem (krachten op wiel rechts voor) of als ik boven de 110km/u ga.

als ik onder de 100 per uur rechtdoor rij, of een bocht naar rechts neem rijd hij perfect!

schroefkit staan amper kilometers op, rubbers van ophanging zijn vervangen, enkel de toplagers nog niet, maar die zijn besteld en ga ik straks ophalen. Ze zijn niet meer nieuw maar ZO slecht lijken me die niet. Ik heb ze eens vervangen ooit op een golf 2 en die waren veel erger en daar had ik deze trillingen nooit mee gehad :confused:

ik had een oud topic teruggevonden hier DIT (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=35419&highlight=toplagers) van Erik die dit had op zen MK2 en de oplossing waren de ophangrubbers maar die zijn bij mij allemaal vervangen door powerflex.

cardans (aandrijfassen) zijn bij het opbouwen van de auto ook opengeweest, nagekeken en nieuw vet en hoezen op...

wiellagers dan? :confused:

Marcski
07-07-2009, 14:48
speling op wiellager zou kunnen, zit de centrale moer wel goed vast?

Zou ook een onbalans of hoogteslag in je wiel kunnen zijn, verwissel die eens..

Domi
07-07-2009, 15:43
Hoe laag is je golf 1???? Het kan 1 van je aandrijfassen zijn.
Ik had hetzelfde met mijn MK1 G60. Linker aandrijfas heb ik vervangen en het is over.

sixpack
07-07-2009, 16:06
lijkt op homokneten rechtsvoor .....

_KJ_
07-07-2009, 16:52
Hoogteslag in je band? Even opkrikken, het wiel langzaam ronddraaien en kijken/voelen of de band over de hele omtrek even hoog is.
Een hoogteslag voelt alsof je continu over van die dikke witte strepen op de weg rijdt.

Mitta
07-07-2009, 20:40
rijd je met spoor verbreders of niet?|

Ik had het zelfde probleem en dat kwam omdat de spoorverbreder er niet goed tussen zat, en die is er nu dus ook tussen uit:D

desnelders
07-07-2009, 20:47
hij ligt op 16ers en niet extreem laag

http://www.desnelders.be/others/eins/phase4/home1.JPG

en zo'n hoogteslag of homokineet zou ik dat dan ook niet voelen bij een bocht naar rechts ipv enkel naar links, en bij snelheden onder de 100per uur.

vandaag nieuwe toplagers gemonteerd maar nog niet kunnen testen want blijkt dat men spoorverbreders van FK bol staan :eek: niet veel maar ze raken eigenlijk enkel in het midden en aan de buitenzijden stonden ze een mm ervan af. het is niet veel maar kan toch rare dingen doen als je de wielbouten gaat aandraaien denk ik, dus die gaan morgen bij men schoonpa op de draaibank om ze recht te maken.

en zonder spoorverbreders kan ik niet testen want dan raken men wielen de veerpoten, das de reden waarom ze ertussen zitten ;)

Danos
07-07-2009, 21:09
heb precies hetzelfde probleem..alleen bij een bocht naar rechts..
buitenste homokineetjes zijn al vervangen..nog steeds..denk dat het de binnenste zijn

_KJ_
08-07-2009, 18:04
Kijk nou eerst even naar je banden voordat je allerlei dure zaken gaat vervangen! Is simpel en gratis. Desnoods even naar de bandenboer en de wielen op de balanceermachine laten leggen, dan kun je een hoogteslag ook zien. Juist platte banden van B-merken zijn daar erg gevoelig voor.

desnelders
09-07-2009, 06:44
het zijn nieuwe velgen met nieuwe dunlop banden (dus geen b merk), uitgebalanceerd en uitgelijnd ;)

arcomk1
09-07-2009, 07:23
Net als Domi heb ik dus precies hetzelfde probleem gehad. Na vervangen van wiellagers, homokineten en zelfs een bakwissel bleef het klote.

Nu een korte aandrijfas van een corrado gemonteerd en spontaan is het probleem verholpen. Deze as is een mm of 7 korter, waardoor je net wat meer ruimte krijgt.

_KJ_
09-07-2009, 17:00
het zijn nieuwe velgen met nieuwe dunlop banden (dus geen b merk), uitgebalanceerd en uitgelijnd ;)
Michelin is het enige bandenmerk dat na productie de banden trimt zodat ze 100% rond zijn. Alle andere merken varieren tussen "niet 100% rond" tot "ovaal"....

Domi
09-07-2009, 17:36
Net als Domi heb ik dus precies hetzelfde probleem gehad. Na vervangen van wiellagers, homokineten en zelfs een bakwissel bleef het klote.

Nu een korte aandrijfas van een corrado gemonteerd en spontaan is het probleem verholpen. Deze as is een mm of 7 korter, waardoor je net wat meer ruimte krijgt.

:thumbup: Korte as van corrado is idd korter.. Ik had hetzelde als hier omschreven wordt.

@Desnelders,
Andere as en je bent klaar.

Reuvers
09-07-2009, 20:06
misschien een domme opmerking, maar als je spoorverbreder krom is, dan krijg je toch automatisch trilling in je velg??

als je hem opkrikt en een draai geeft dan zal die ook wel scheef draaien lijkt mij.

desnelders
09-07-2009, 20:45
het waren geen millimeters dat ze krom waren want als je erover kijkt zie je het niet direct. maar ze zijn nu mooi recht en gemonteerd
en de nieuwe toplagers zijn ook gemonteerd en vandaag testrit gemaakt en het probleem is weg! :thumbup:

het was gewoon die rechtse die versleten was waardoor het contact met de weg niet optimaal was.

desnelders
13-07-2009, 09:18
gisteren de eerste lange rit (400km) met de golf1 gedaan, en ik ga de wiellagers ook vervangen. redelijk hard rolgeluid op de snelweg en in bochten naar links vind ik dat hij rechtsvoor toch niet helemaal stabiel aanvoelt.

samen met de wiellagers worden ook de fusee kogels en stuurstang pinnen vervangen... tis een hobby :D

maar blijkbaar zijn wiellagers vooraan niet echt zelf te vervangen als je geen pers machine hebt, ik heb al wel eens op andere auto's de achterste vervangen maar nog nooit de voorste

edit: ik heb met de search deze uitleg gevonden van sjampoo uit 2004, doenbaar?

Bankschroef = handpers :-)

Maar goed: nee ik doe t ook niet zelf. Kut klusje (bij polo dan, daar moet complete voorpoten eronderuit, niet alleen de fusee).

Oude lager eruit tikken: Eerst binnenste deel van lager (incluus naaf) eruit persen (bankschroef), dan valt het lager kapot eruit.

Daarna met las-apparaat een las-rups leggen aan de binnenkant van de nog in de fusee vast zittende lagerschaal. Door de hitte zet de lagerschaal tijdelijk uit. ff laten afkoelen (krimpt) en eruit tikken.

Nieuwe erin persen: eerst ff fusee goed schoonmaken, lager aan buitenkant met vet in smeren (zit erbij in het doosje van SKF). Klem veer niet vergeten! Met oude lager-schaal de nieuwe in de fusee persen (tussen de bankschroef). Opletten dat je niet de oude er zover bij in drukt dat ie niet meer los komt.

Naaf ontdoen van binnenste oud lagerschaal; ff slijptol of bijtel gebruiken om de ring te 'slopen'

Klemveer aan de buitenkant zetten, en naaf erin persen. (wederom bankschroef)

1 keer zien + goed opletten = zelf doen!

jurie
13-07-2009, 19:41
je mag dan toch wel een flinke bankschroef hebben!

zoeen waar je ook nog een ijzeren pijp bij kan zetten!

ik heb het een keer gedaan en besloten voortaan wel zelf de poten eraf te halen maar de lagers even om te laten persen.

een lagerpers staat nog wel op mijn verlanglijstje!

desnelders
13-07-2009, 20:30
ik ga ze demonteren en met men schoonvader meegeven, die heeft een heel atelier te beschikking :thumbup:

desnelders
16-07-2009, 07:40
ik denk wel dat ze redelijk op waren, als je er zo in de hand mee draaide leek het alsof er kiezeltjes inzitten ipv bolletjes (bils int vlaams) :rolleyes:

desnelders
02-10-2009, 06:52
even vanonder het stof halen want het probleem is ondertussen nog steeds niet weg :rolleyes:

vooraan rollagers, fusee gewrichten, stuurstang en kogels vervangen maar probleem nog niet opgelost. (en 2maal laten uitlijnen)

ik heb een vering test laten doen (trillen zoals op de keuring) en verwachtte dat de veerpoot rechts voor dan defect zou zijn maar vooraan alles perfect :confused: achteraan ook maar effe getest en daar was links achter goed maar rechts achter een verschil van 41% :eek: bleek dat men wiellager daar niet meer goed was. Deze week niet gestoken maar lijkt me sterk dat dat het trilling probleem gaat oplossen.

Dus ik ga morgen een corrado cardan ophalen. Ik ga wel de mijne er al af halen en meenemen zodat ik daar kan checken of hij idd wel die befaamde 7mm korter is :rolleyes: Alle cardans van corrado's zouden even lang zijn volgens de verkoper, enkel die van een VR6 zijn anders. :confused:

enige wat ik nog raar vind is dat ik overal lees dat mensen een geklop hoorden door die te lange cardan, maar ik hoor niets, ik voel het enkel in de bochten naar links dus dat hij rechtsvoor trilt en grip verliest.

ps cardan is vlaams voor aandrijfas ;)