PDA

View Full Version : Houtkachelpijp verven :thumbup:


MrMiljon
21-07-2009, 12:44
In mijn werkplaats heb ik een lekkere houtkachel staan, probleem is alleen dat de kachelpijp, die nagenoeg direct naar buiten gaat, begint te roesten. Ik vind dat niet zo erg maar de verhuurder klaagt over roestwater over de gevel en asfalt.

Hoe kan ik deze weer lekker zwart maken zonder dat het over een uur of 2 weer over moet? De pijp laat ik liever zitten. Kan ik er dus iets van een roestomvormer opsmeren en dan oververven met een hittebestendige verf of gaat dat niet werken? ik weet niet hoe warm zo'n pijp word maar de eerste halve meter boven de kachel heb ik al wel roodgloeiend gestookt :thumbup: .

dekilo
21-07-2009, 12:59
Kun je er geen pijp overheen schuiven?

Audilimburg
21-07-2009, 14:01
Of behandelen met hittebestendige Hammerite? Die gaat over roest en kan een vrij hoge temperatuur aan...alhoewel ik betwijfel of die blijft zitten als je de pijp roodgloeiend stookt.

MrMiljon
21-07-2009, 15:00
Als ik er een pijp overheen wil schuiven moet alles weer uit elkaar en dan kan ik er net zo goed een nieuwe pijp in zetten .

Dat stuk wat roestig is krijg ik niet roodgloeiend. Ik schets de situatie even:

kachel, 1m omhoog, 90' bocht, 1m horizontaal, 90' bocht, 3m omhoog. Niet zoals het hoort maarja werkt prima en hoef geen gaten in het dak te maken.

Dat wat verroest is is de laatste bocht en dan 1 metertje omhoog.

besseling77
22-07-2009, 11:32
schoolbordverf werkt goed

Marcski
22-07-2009, 14:41
gewoon hittebestendige hammerite erop smeren

eentje
23-07-2009, 00:06
hittebestendige hammerite kan... beter is een inbrandlak...