PDA

View Full Version : Verlies Koelvloeistof


Henk Timmer
22-07-2009, 00:41
Ik heb een probleem, ik ben constant koelvloeistof (en nu maar water) kwijt... Ik rij in een Golf 2 16v PL. Me koppakking is goed, en ik heb nergens een lek. Ik heb onderhand al 6 verschillende doppen geprobeerd op me reservoir, en toch blijf ik er maar bij gooien... Heeft iemand enig idee wat het euvel zou kunnen wezen?

Djinn_4fun
22-07-2009, 06:29
Toch wel lekkage neem ik aan, leg 's nachts eens een stuk karton onder de auto. Misschien dat je dan toch een lek vindt.
Kan ook vervliegen, radiator ergens kapot misschien?

Henk Timmer
22-07-2009, 07:20
Sorry... Radiateur ook al vervangen, er is echt geen lek, t lijkt wel of t gewoon verdampt... Het duurt wel een week a 2 weken voor t lampje weer gaat knipperen hoor.

Madison
22-07-2009, 08:34
Hij lekt dus uit het reservoir als ik dit zo lees?
Omdat je zegt dat je andere doppen hebt geprobeerd.
Wordt ie dan niet te heet?Er kan veel druk op komen te staan dan.
Sensor is misschien kapot,slaat de ventilator wel aan?

jetta16v
22-07-2009, 08:57
draait je ventilator wel de goede kant op anders loopt ie ook heet
heb je je resevior meschien verplaatst dat ie te laag hangt

Henk Timmer
22-07-2009, 09:33
Alles werkt er word goed gekoeld, reservoir lekt niet, heb alles nagekeken... T verdwijnt gewoon en tankje zit op originele plek :confused:

dekilo
22-07-2009, 09:53
Hoe weet je of je koppakking goed is?
Lekt hij niet bij de verwarmings kachel in je dashboard?

Henk Timmer
22-07-2009, 10:01
Me olie is goed, en de auto rookt niet niks, ik werk op een autosloperij, dus heb wel ervaring gekregen met lekke koppakkingen (Meestal rookt hij dan, niet altijd, maar dan is de olie net koffie met melk, of prut). Ik tref echt nergens lekkage aan. Zou het kunnen zijn dat de motor gewoon te heet word voor water? want er hoort origineel g11 in.

Henk Timmer
23-07-2009, 09:52
Niemand een idee?

Madison
23-07-2009, 10:06
Lijkt mij dat ie toch wat koelvloeistof "snoept" want hij verliest niks zeg je?
Geen sporen op het reservoir,ook niks onder de auto als je weg wil gaan?
Zo snel verdampen lijkt mij niet te kunnen.

Henk Timmer
23-07-2009, 10:38
Helemaal niks, koppakking goed nergens lekkage heb alles al nagekeken:(

d-ick
23-07-2009, 11:42
Lekt hij niet op de stalen koelpijp rond je blok,die roesten namelijk nog wel eens door.

Henk Timmer
23-07-2009, 12:24
Hij lekt nergens... helemaal nergens

dekilo
23-07-2009, 12:28
Laat hem afpersen.
Ben je er hopelijk zo achter.

Marcski
23-07-2009, 12:29
je hebt van die lektest setjes, waarmee je het systeem op druk zet en kan kijken of hij druk verliest.
Die zou ik eens proberen, het moet toch echt ergens heen..

Henk Timmer
23-07-2009, 12:31
Hoe bedoel je :tongue:

Marcski
23-07-2009, 12:43
http://www.midlock.nl/Adobe_catalogus_NL/Groep_J/GroepJ_03.pdf

dekilo
23-07-2009, 12:43
http://www.tracpieces.com/agripro/docs/9580-101nl.pdf

Siroj.
23-07-2009, 12:47
miss. een kleine lekkage bij de waterpomp? heb je de dis. kap al los gehad? Anders waarschijnlijk toch echt je koppakking. Zoals eerder vemeld gewoon het koel systeem afpersen. wanneer hij dan druk verliest binnen een bepaalde tijd weet je zeker dat je een lekkage hebt. en waarschijnlijk zul je het er dan ook wel ergens uit zien komen( als het de koppakking niet zou zijn).

een andere optie waar enkele garages mee werken is een chemisch goedje wat ze met behulp van een adapter op je koelvloeistof reservoir zetten. wanneer er uitlaatgassen bij je koelvloeistof komt gaat de chemische troep verkleuren.

Henk Timmer
23-07-2009, 12:51
Iemand enig idee waar ik dat kan laten doen? Liefst omgeving Amsterdam-Haarlem. Of eventueel wat zo'n apperaatje kost?

dekilo
23-07-2009, 12:52
gewoon ff bij een beun garage vragen.

Henk Timmer
23-07-2009, 12:55
:D heb t toevallig net aan een monteur gevraagt, die komt morgen langs:) Zal jullie op de hoogte houden!

Madison
23-07-2009, 13:36
Ben nu wel benieuwd wat het euvel is! :)

hummer
23-07-2009, 14:08
Controleer de kunststof flensen die op het blok zitten even, door ze wat heen en weer te "bewegen" ( aansluiting slangen op het motorblok ). Als deze gaan lekken valt het bijna niet op omdat het gelijkt verdampt. Na verloop van tijd gaan deze flensen afbrokkelen soms zelfs scheuren. Ik zou de boel niet gelijk gaan afpersen alleen als het niet anders kan, als je zet druk op het systeem kunnen andere dingen stuk gaan.

Henk Timmer
23-07-2009, 16:53
Ik werk op een de-montage bedrijf en heb toevallig 2 dagen terug een pl gesloopt! Alles wat stuk kan gaan heb ik bij de hand:) Morgenochtend even afpersen en dan horen jullie het van me! En Hummer, toch bedankt voor de tip:)

joostvw
23-07-2009, 18:02
gewoon naar een normale garage gaan en met druk laten testen.
zetten ze dmv een dop op je tankje druk op het systeem. als er 10 minuten later nog steeds dezelfde druk op staat is hij idd niet lek.
anders wel en zul je waarchijnlijk wel zien waarlangs het eruitkomt.

edit: OOOOoops , ik had per ongeluk alleen de eerste pagina gelezen :shake:

Henk Timmer
23-07-2009, 21:37
Ik werk op een sloperij, hier en daar een onderdeeltje weggeven, en morgen komt er een monteur!! (geen beunhaas) even kijken en afpersen:D

Henk Timmer
24-07-2009, 19:44
Lekkere afspraken... monteur niet op komen dagen:(

Henk Timmer
25-07-2009, 16:39
Monteur is vanmiddag geweest! Wat blijkt, een minuscuul gaatje in de radiateur, begon dus te lekken na 15 minuten onder 1,2 bar te hebben gestaan! Probleem gelukkig helemaal opgelost:D

Madison
26-07-2009, 20:42
Ah,was het toch een lek he ;)

Henk Timmer
27-07-2009, 22:19
Denk je eindelijk alles gehad te hebben: linker lamp van tellerklok stuk, en 1,2,3 van de kachel doen het niet meer:confused:

joostvw
27-07-2009, 22:32
hmm die kachel klinkt bekend, had mn broer zn mkII ook, maar hebben we nooit gerepareerd.

Henk Timmer
27-07-2009, 22:55
Ga morgen even op m'n gemak kijken maar ik denk gewoon de kachelweerstand stuk...

Madison
27-07-2009, 23:02
Denk je eindelijk alles gehad te hebben: linker lamp van tellerklok stuk, en 1,2,3 van de kachel doen het niet meer:confused:
Dat meen je niet...mijn Golf ook :tongue: moet het nog maken...
maar voor het lampje moet het dash los...heb ik nog geen tijd voor gehad.
Van de blower is het waarschijnlijk de schakelaar.
Bij m'n Golf MK2 VR6 deed 1-2 en 3 het juist wel,maar 4 niet.
Dat is vanzelf ineens over gegaan :confused:

Henk Timmer
28-07-2009, 09:03
Zou ook nog kunnen maar dat is zeker een golf 3 dashboard dan? Ik heb nog niet gekeken maar zelf hoop ik dat het ook over is nu:tongue: Voor je teller moet je inderdaad de halve zooi los halen... Ik heb het 3 keer gedaan en het heeft me 3 keer een nieuwe tellerkabel gekost! (terwijl ik ze elke keer los draai bij de bak) Wat een rampendingen

Henk Timmer
28-07-2009, 23:16
Het kachelprobleem was dus het weerstandje... Helemaal opgelost! Alleen de verlichting van de teller heb ik even geen zin in

Djinn_4fun
29-07-2009, 13:49
teller ben je ook met een klein uurtje klaar.

Henk Timmer
29-07-2009, 22:23
Morgenochtend maar even naar me teller kijken:)

Madison
29-07-2009, 23:41
Zou ook nog kunnen maar dat is zeker een golf 3 dashboard dan? Ik heb nog niet gekeken maar zelf hoop ik dat het ook over is nu:tongue: Voor je teller moet je inderdaad de halve zooi los halen... Ik heb het 3 keer gedaan en het heeft me 3 keer een nieuwe tellerkabel gekost! (terwijl ik ze elke keer los draai bij de bak) Wat een rampendingen
Golf MK2 G60 dash ;)

Henk Timmer
30-07-2009, 00:04
Ik kwam toevallig vanmiddag een foto tegen, ik zat namelijk te denken... Ik heb maar 3 standen, maar g60 4 dus?

Madison
30-07-2009, 05:52
Ik heb 2 Golfjes MK2,en beide 4 standen :)

golf mkII 16v
30-07-2009, 07:28
0,1,2,3

Henk Timmer
30-07-2009, 10:19
Dan heb ik er natuurlijk ook 4 :tongue:

Madison
30-07-2009, 17:51
ja,telde 0 er ook bij :redface:

Vento Vice
20-01-2010, 18:22
ff dit topic omhoog halen, want....
WAAR zit die kachelweerstand precies? De mijne is ook kapot...

Mijn kachelmotor was doorgebrand, dus een nieuwe op de sloop gehaald en.... hij doet het weer! (maar nu nog maar alleen in de hoogste stand, dus...)

Tell me!

Djinn_4fun
20-01-2010, 18:28
dan is de weerstand van die ook kapot. Beter een andere op de sloop halen. Is goedkoper.

Djinn_4fun
20-01-2010, 18:29
goedkoper dan de weerstand vervangen dan.

Vento Vice
20-01-2010, 19:53
dan is de weerstand van die ook kapot. Beter een andere op de sloop halen. Is goedkoper.

Niet 'ook'; de eerste kachelmotor was doorgebrand en deed het dus HELEMAAL niet meer...
Ik maak hieruit op, dat de kachelweerstand dus IN de behuizing van de kachelmotor zit?

breadfan83
20-01-2010, 20:07
Beste gewoon een andere weerstand er in zetten.

Haal je er anders dalijk WEER eentje van de sloop met doorgebrande weerstand. :D
Blijf je bezig.

Djinn_4fun
20-01-2010, 21:48
als die van de doorgebrandde niet stuk is kan je die overbouwen.

Henk Timmer
28-01-2010, 23:49
De weerstand is het metalen gedeelte in de kachelmotor (die waar je je stekker op drukt) die kun je loswippen en vervangen! Maar een kapotte weerstand is vaak een gevolg van een kachelmotor die te zwaar draait, dus haal je kachelmotor even los, zet hem op zen kop, en spuit wat wd-40 op het pennetje in t midden (de weg wijst zichzelf)!

Vento Vice
29-01-2010, 20:58
ga ik proberen!

johan-k
31-01-2010, 20:58
zijn de kachel weerstanden ook nog online te bestellen ?
iemand mischien een linkje

Groeten Johan