View Full Version : 4 traps automaat?
MrMiljon
22-07-2009, 08:16
Momenteel ben ik druk bezig om de Golf1 1.5 op te knappen. Het motorgebeuren zal het volgende zijn wat moet gebeuren, maar eerst weer eens rijden denk ik.
Nou heb ik volgens mij een keer gelezen dat je van een bepaald type golf of polo de 4 traps automaat over kan zetten op een JB? Kan iemand dit voor mij bevestigen en zo ja weet iemand dan ook welk type/code ik dan moet hebben?
Ik ben nog niet zo ver maar dan kan ik alvast beginnen met onderdelen verzamelen.
Auto rijd prima met de 3 trap, maar het verbruik en lawaai valt me toch wat tegen. Ombouw naar handgeschakeld gaat niet gebeuren aangezien ik een automaat toch wel lekker vind rijden.
A.D GOLF1 1976
22-07-2009, 11:35
Rij zelf ook een 3 traps automaat uit 76.
En zoals je zegt veel lawaai, maar dat mag de pret niet drukken.
Lijkt me ook wel wat, een 4 traps automaat.
Als je meer hoort of weet, hoor ik het graag.
MrMiljon
22-07-2009, 16:12
Een polo 6n 1.6 is er bijvoorbeeld wel met 4 traps automaat. Maar zou dit passen. En tot hoever gaat het big/small block verhaal op.
RJTuning
22-07-2009, 17:54
ze hebben beide bijna hetzelfde blok. dus volgens mijn zou een bak uit een 6n gewoon kunnen passen. :cool:
A.D GOLF1 1976
22-07-2009, 19:13
Iemand hier op het forum die er meer van weet?
53-racing
25-07-2009, 20:54
Heb hier ook wel intresse in hoor.
Zit met dezelfde opstelling:
1.5 met 3-traps automaat.
Indien iemand daar meer over weet, mogelijkheid/prijs/e.d. -> Let me know please!
Grtz Serge
ze hebben beide bijna hetzelfde blok. dus volgens mijn zou een bak uit een 6n gewoon kunnen passen. :cool:
Elk onderblok lijkt op mekaar :D
Maar de stand van de motor is heel anders, volgens mij past het niet...
Der Typ Siebzehn
26-07-2009, 09:51
ze hebben beide bijna hetzelfde blok. dus volgens mijn zou een bak uit een 6n gewoon kunnen passen. :cool:
1,6L van een Polo 6N is een 'small-block', de 1,5L van de Golf 1 een 'big-block', dus een bak van 'n 1,6L 6N zal niet gaan passen.
Kan me iets herinneren van een paar maanden geleden toen iemand in dit forum schreef (kan 't helaas niet meer vinden) dat met 'n automaatbak van 'n 1,8L Golf 3 achter de 1,5L blok van 'n Golf 1 de motor al minder toeren, dus minder lawaai zou maken op de snelweg. (Golf 3 automaatbakken zijn wel zover ik weet ook nog gewoon 3 traps)
Dat die van de 1,8 Golf 3 past (misschien met wat aanpassingen) lijkt me ook wel enigzins logisch, 1,8 van de Golf 3 is net zoals 1,5 van Golf 1 een 'big-block'.
MrMiljon
26-07-2009, 13:58
Net even op doppel-wobber gekeken. Golf3 heeft dus 4 traps. :thumbup:
MauSeR35
30-07-2009, 14:15
Zit je dan onderhand niet met nog een stukje elekronica? Golf 3 is volgens mij injectie ook. Of is dat MM nog niet zo geavanceerd?
martiepartie
30-07-2009, 14:48
de 1.8 golf3 blokken zijn hele simpele monopoint injectiesystemen. Ik geloof niet dat de automaatbak daar iets mee te maken heeft (kan het mis hebben...).
Een polo 6N (met automaat) is niet per definitie een smallblock, deze blokken zijn volgens mij afgeleid van de oudere 1.6 bigblock motoren en niet van de nieuwere 1.6 smallblock motoren.
Der Typ Siebzehn
30-07-2009, 15:54
Een polo 6N (met automaat) is niet per definitie een smallblock, deze blokken zijn volgens mij afgeleid van de oudere 1.6 bigblock motoren en niet van de nieuwere 1.6 smallblock motoren.
Daar zit wat in...het hangt er bij de 6N vanaf over welke motoren bij welke uitvoeringen we het hebben.
Bij de normale 6N, de hatchback, waren de 1600 motoren toch echt alleen maar smallblocks, enige bigblocks in deze uitvoering waren de 1900 Dieselblokken, en die zitten dan zo onder de kap gepropt dat ze in tegenstelling tot waar ze bij alle andere carosseriƫn van VW ingebouwd zijn, achterovergekanteld dus, bij de 6N hatchback zijn deze 1900 Diesel bigblocks voorovergekanteld ingebouwd.
Anders ziet 't uit bij de 6N variant en de 6N sedan, daar zitten dan naast de 1600 smallblocks ook wel 1600 bigblock benzinemotoren in (zo rond 100 pk hebben die), en alle bigblocks die in deze 2 uitvoeringen gemonteerd waren zijn daar gewoon achterovergekanteld ingebouwd.
Een automaatbak van 'n 1600 blok uit 'n 6N Hatchback zal dus niet gaan passen achter de 1500 blok van 'n Golf 1, maar de bak van 'n 1600cc met 100 PK (bigblock dus) uit een variant of sedan waarschijnlijk wel (die blokken zaten tevens ook vanaf '96 in 'n Golf 3).
Denk dat je dan ook wel naar Seat kan kijken?
Zeer interessant dit, want ik loop ook al tijden met plannen in het hoofd om een andere automaat bak in mijn golf 1 1.6 te hangen. Omdat ik de zelfde klachten heb zoals lawaai en verbruik.
Weet iemand al of dit relatief makkelijk te doen is?
Een automaat bak van een Golf 3 1800 moet volgensmij wel passen op een 1.5 bigblock.
bijkomend probleem: deze golf 3 automaatjes zijn volgens mij best schaars.
ikvond er laatst maar 2 op marktplaats. maar dat komt misschien ook omdat ik op tdi zat te zoeken.
ik ben benieuwd of dit gaat lukken, succes iig!
op MP is er een vent die hem nog in een mk3 heeft hangen, hij wil er 125 euro voor hebben.
Doe mijn zo'n bak en ik ga het voor je proberen :D
Luitjes,
Ik heb tot zo ver alle informatie opgezocht die ik nodig heb voor de automaat conversie, alleen rest mijn nog 1 vraag.
De bakcode, welke moet ik hebben?
Wie o wie kan mij hiermee helpen?
Hallo mensen, ik ben nieuw hier, ik heb een aantal VW's, Een Scirocco 1.8 uit 1983 op LPG (daily driver) een Scirocco GTX 16V uit 1985, een VW T3 multivan turbo diesel uit 1985 en als laatste ook een Golf 1 4-deurs automaat met dezelfde wensen als jullie, een 4 traps automaat zodat het cruisen wat aangenamer is en het verbruik wat lager.
Ik ben hier en daar al eens wat aan het sneupen geweest en heb het volgende gevonden:
http://www.techtonicstuning.com/trannyratios.asp
Op deze site staan zo'n beetje alle gear ratio's van alle versnellingsbakken van vw, handgeschakeld en automaat. Hier kun je ook op zien dat er ook een drietraps aut. is die nog redelijke verhoudingen heeft, code TJ. Ik weet niet of dit de bak is die in de diesel zit (met lock-up).
Op http://www.scirocco.org/gears/ staat een handige calculator waarmee je het toerental kunt berekenen bij een bepaalde snelheid en vice versa. Zo zie je dat de standaard 1500 aut. 4050 rpm draait bij 120 km/h (met 195-50-15 banden) en met de TJ zou dat 3450 zijn!! Al een stuk beter!
Ook op de sites kun je zien dat met bijv een 4-traps uit een Golf 3 1.8 het toerental uit zou komen op 3700 bij 120kmh (code CFK,CRR) terwijl een CFC 3168 RPM oplevert. Ik weet wel welke ik liever zou hebben! In ieder geval twee handige sites.
Nu nog wachten tot iemand de stoute schoenen aantrekt en aan de ombouw begint...
Groeten, Sokje
Der Typ Siebzehn
13-02-2010, 14:28
Hallo, ik weet sinds 'n paar maanden dat iemand uit de vereniging waar ik bij ben, de Golf 1 IG, dat deze persoon 'n 3 traps automaat van 'n 1600 (63 KW, 85 PK) Scirocco II in zijn Jetta 1 (http://www.golf1-ig.de/galleries/members/car/jakob3) met JB motor en automatic in die auto wou laten monteren, met de automatic bak van die 63 KW Scirocco zou de JB al minder toeren maken, maarja, ook die bak is nog een 3 i.p.v. 'n 4 traps.
Ik weet niet of die persoon die originele automaatbak inmiddels al heeft laten vervangen voor die uit die 63 KW Scirocco, ik zal eens daarvoor aan hem gaan vragen, en dan zal ik ook meteen naar de code van die Scirocco II 3 traps automaatbak vragen, ik zal het dan naderhand hier laten weten.
A.D GOLF1 1976
13-02-2010, 18:01
Toppy alvast bedankt :thumbup:
Thanx dude :thumbup: , ik ga dit uitzoeken en laat dan weten welke bak ik ga aanschaffen.
ScareMercy
22-02-2010, 19:19
De bak op het blok is geen probleem, als je de koppelomvormer maar meeneemt. Ik heb de baksteun van een mk3 automaat nog nooit bekeken, maar lijkt me dat als die niet past er wel een beugel voor te maken valt zodat het wel past :) Als iemand er 1 heeft liggen wil ik hem best overnemen om te kijken hoe hij eronder past.
De automaat aan de motor vastbouten is idd niet moeilijk, is precies hetzelfde onderblok, dus past prima. Baksteunen zullen custom made moeten worden. Wat zeker een belangrijk punt is, zijn de aandrijfassen. Ik weet niet of de oude aandrijfassen zo passen, qua lengte (afstand tussen flenzen op differentieel) en qua maat van de aandrijfas flenzen (90 of 100 mm). Wat verder erg belangrijk is, is dat de originele regeleenheid/computer bij de bak zit, omdat deze zo ingeregeld is, dat deze op de juiste momenten op- en terugschakeld. Er moet ook nog een TPS (gasklep stand meter) en een kickdown schakelaar gemonteerd worden.
Al met al een joekel van een project! ik denk dat de baksteunen maken hierbij een peuleschilletje zijn in vergelijking met de andere dingen die moeten gebeuren...
Groeten, Sok
Der Typ Siebzehn
24-02-2010, 16:24
Hallo, ik weet sinds 'n paar maanden dat iemand uit de vereniging waar ik bij ben, de Golf 1 IG, dat deze persoon 'n 3 traps automaat van 'n 1600 (63 KW, 85 PK) Scirocco II in zijn Jetta 1 (http://www.golf1-ig.de/galleries/members/car/jakob3) met JB motor en automatic in die auto wou laten monteren, met de automatic bak van die 63 KW Scirocco zou de JB al minder toeren maken, maarja, ook die bak is nog een 3 i.p.v. 'n 4 traps.
Ik weet niet of die persoon die originele automaatbak inmiddels al heeft laten vervangen voor die uit die 63 KW Scirocco, ik zal eens daarvoor aan hem gaan vragen, en dan zal ik ook meteen naar de code van die Scirocco II 3 traps automaatbak vragen, ik zal het dan naderhand hier laten weten.
Heb die persoon van de week 'ns gemaild, kreeg gisteren antwoord, die automaatbak van die Scirocco II met 1,6L 85 PS motor zou nog niet zijn ingebouwd in z'n Jetta met JB, verder zou de motor + bak bij 'n bekende liggen, waar ook nog 'ns andere motoren + bakken voor zouden liggen, zou dus nog niet mogelijk zijn om te kijken welke code deze 3 traps automaatbak uit die Scirocco II met 85 PK precies heeft, maar ik blijf er achteraan, zo gauw hij me dat heeft gemaild welke code die bak heeft laat ik het hier horen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.