PDA

View Full Version : Vraagjes Vr6 vs. G60


Reuvers
29-07-2009, 09:02
Ik ga mijn Cordoba Cupra verkopen, en heb toch enigzins een 'tik' gekregen van de VW golfjes.

Dus zit ik te denken om of een Golf 2 G60 of een VR6 te kopen.

Maar ik heb er toch een paar vraagjes over.

Op wikipedia vond ik dat de G60 in 2 uitvoeringen is uitgebracht: de 8 klepper en de 16 klepper. De ene met 160pk en de andere met 210pk. Maar in de VW motor code topic in "de werkplaats" zie ik alleen de PG met 160pk?

Welke G60 zijn er nog meer?

En wat is leuker om te rijden, sneller, betrouwbaarder, etc tussen de Vr6 en G60?

Ikzelf vind de GOlf 2 veel mooier als de Golf 3, maar is de Vr6 uitgebracht in Golf 2 (volgens wikidepia niet...)?

bedankt

breadfan83
29-07-2009, 09:08
De 210pk versie is de Limited, van VW Motorsport. Daar zijn er maar 71 van gemaakt, en slechts een deel daarvan leeft nog. Denk dus niet dat je er snel eentje daarvan te koop zult vinden, en zeker niet voor een normaal bedrag.

De PG is de "normale" G60, dus de 8v. Probleem daarmee is vaak dat de G-lader naar de klitsen is, en revisie of vervanging nodig heeft. Het lijkt me geweldig rijden, maar je moet wel elke dag netjes geduld opbrengen om de auto warm te rijden voor je gaat stampen, anders moet je de G-lader binnenkort weer vervangen.

De VR6 heeft een machtig mooi geluid, en super koppel, zeker in een Golf 2. Probleem daarmee is echter dat je die krengen moeilijk op kenteken krijgt in de mk2, omdat ze daar inderdaad origineel niet in geleverd zijn, en als je ze wel op kenteken krijgt kost ook dat weer bakken met geld. D'r staan d'r altijd wel een paar op Marktplaats en op het forum te koop, en er zijn mensen die er goed mee bekend zijn en tegen de juiste prijs eentje voor je kunnen bouwen die je zeker op kenteken krijgt.

Kortom, voor beide versies valt wat te zeggen, maar voor beide versies heb je ook een goede bankrekening nodig. ;)

Reuvers
29-07-2009, 09:34
Ok, bedankt voor de info.

Met betrekking tot warm rijden van de G lader is geen probleem. Moet nu hetzelfde doen mijn de turbo van mijn Cupra, dus dat zit er al in bij me.
Het geluid van de vr6 is inderdaad super mooi. Heb wel eens mee gereden met zo'n ding en ging ook als de brandweer.

Als ik een van deze twee auto's ga kopen, zoek ik meer een project voor een leuk prijsje, die ik dan zelf weer in order maak. Ik heb gezien dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt, maar dit wil ik liever niet.

Liefst gewoon een met nog een paar maanden APK, die wel wat onderhoud heeft gehad, maar waar nog wel aan gewerkt moet worden.

Dan moet natuurlijk wel eerst mijn Cupra verkocht worden...

tiefflieger
29-07-2009, 11:11
Heb zelf meerdere mk3 vr6en gehad en een mk2 g60.

Verbruik scheelt niet veel, ze zuipen allebei de oren van je kop.

Voordeel van de vr6 is inderdaad het super geluid wat hij produceerd.

De g60 is behoorlijk sneller daarentegen en naar mijn mening ook veel leuker om te rijden.

Als je niet te veel wil betalen denk ik dat je meer kans maakt om een fatsoenlijke vr6 te vinden (veel meer keuze) dan een g60, al is er van allebei een hoop zooi te koop...

Domi
29-07-2009, 11:19
Mijn oude Golf G60 is wel te koop. Super mooie volledig originele G60.

PM Folkert maar.
http://www.volksforum.com/forum/member.php?userid=3598]
http://i559.photobucket.com/albums/ss34/Domi-G60/DSC01576.jpg

gti-pirelli
29-07-2009, 15:37
Ik zou ook rekening hoeden met het feit dat als je een "project" wil kopen je er wel rekening mee houden dat zoals een vr6 veel duurder is in onderdelen als een gewone golf3. Ik zou gewoon een mooie nette auto kopen en die gewoon bij houden in het onderhoud, heb je veel meer plezier aan.

Heb zelf ook een vr6 (golf3) en heb toch behoorlijk veel geld erin gestopt om hem echt helemaal netjes te krijgen.

Weet niet wat het budget is voor kopen en klaar maken maar tel dat eens op en kijk eens wat er netjes te koop is. Staat nu een mooie highline hier op het forum :)

Ben je direct klaar :)

Gino89
29-07-2009, 17:22
Nu je het toch over de golf 3 vr6 hebt. Wat is daar eigenlijk mee aan de hand? Marktplaats staat er vol met. Tenminste in Zuid-Limburg. voor zon 1500-2000 euro heb je al een vr6? Echt niet normaal hoe veel er opeens op MP staan :screwy:

De Pul
29-07-2009, 17:25
vind je het gek iedereen word de kop gek gemaakt met recessie-blabla,dan word er altijd geruimd....

gti-pirelli
29-07-2009, 18:34
Er staan echt heel veel vr6 en maar goed als je een nette en originele wil dan moet je er nu bij zijn want die kosten ook nog steeds een 4500 to 6500 euro. Dan heb je een echte onverprutste vr6.

Veel zijn al met sjonnie onderdelen vernield of uitelkaar getrapt.

Gino89
29-07-2009, 19:04
vind je het gek iedereen word de kop gek gemaakt met recessie-blabla,dan word er altijd geruimd....

Is dit dan de reden dat die dingen opeens allemaal de verkoop in gaan? is het zo duur rijden dan een vr6?

gti-pirelli
29-07-2009, 19:06
nou vr6 rijden is best wel duur, loopt zo'n 1: 8,5 a 9. Onderdelen zijn ook gewoon duurder als een gti. Toch moet je er een beetje geluk mee hebben, dan kun je best voordelig rijden.

Gino89
29-07-2009, 19:10
Ja verbruik is eentje. Maar daarvoor heb je wel iets als je op het gas trapt. Maar ik denk toch zo. Mensen die een vr6 kopen. Kopen hem om toch iets harder te rijden. En daar betaal je voor. toch gek dat er opeens zo veel ineens te koop staan. Als je zo een vr6 aanschaft. Kun je toch wel rekenen op een duurder gemiddelde per maand dan een gewone auto dacht ik zo.

breadfan83
29-07-2009, 19:13
Is dit dan de reden dat die dingen opeens allemaal de verkoop in gaan? is het zo duur rijden dan een vr6?

Belasting is meer door het grotere gewicht.
De verzekering kost een flinke mep extra wegens verhogd risico en hoge nieuwprijs van de auto.
En natuurlijk kost zo'n ding per kilometer ook aardig wat meer dan een wat kleinere motor. De brandstofprijzen zijn de laatste tijd zo achterlijk omhoog aan 't vliegen, en dat kwartje van Kok gaat er de komende paar decenia ook nog niet af denk ik, waardoor het VR6 rijden gewoon niet meer zo leuk is als voorheen.

Gino89
29-07-2009, 19:22
Ik heb mijn conclusie al getrokken uit dit topic. Ik zoek verder naar een GTI, vr6 verhaal is voor mij al niks. veel te duur :wow:

@Topicstarter; al een keuze genomen wat je gaat doen? g60 of vr6?

neef_m
29-07-2009, 22:04
hou ook rekening met een eventuele ketting revisie van een vr6.

zou persoonlijk voor een g60 gaan, voor de zekerheid de lader laten reviseren en de tandriem vervangen.

hou er ook rekening mee dat een vr6 blok erg veel weegt, wat de rijeigenschappen niet ten goede komt mits je het onderstel aanpast.

zou dan eerder overwegen om een mk2 te kopen met een 20vt erin, makkelijker op kenteken te krijgen ook.


owja voor de duidelijkheid, zelf nog nooit een mk2 vr6 gereden, alleen mk3

Vains
29-07-2009, 22:57
Nou dan ben ik een van de weinigen die niks te klagen heeft over een Vr6 :D
Ik ben er hartstikke tevreden mee, het verbruik ligt tussen de 1 op 9 en 1 op 13 (en dan ben ik niet iemand die altijd rustig rijd)
Heb zelf een G60 gehad en dat was ook wel leuk, alleen haalde ik zo'n verbruik daarmee niet.
En daarnaast moet ik zeggen dat een 6 cilinder gewoon veel lekkerder rijdt dan een 4 cilinder, of er nou een compressor op zit of niet.
En tuurlijk is een vr6 een stuk duurder, maar als ik dat geluid hoor en op de snelweg rijd met lekker veel koppel dan is mij het dat zeker waard.

In een golf 2 is een vr6 misschien aan de zware kant in vergelijking met een vr6, maar in een corrado vind ik de vr6 veel lekkerder rijden dan een g60. Maar dat is mijn mening...

T.C.Z.L
30-07-2009, 09:59
Nou dan ben ik een van de weinigen die niks te klagen heeft over een Vr6 :D .

Haha nee je bent niet de enige, ik ben ook zeer tevreden met de vr6 :thumbup:
Gaat niets boven een vr6 geluid vind ik persoonlijk. En het koppel als je rijd is gewoon heerlijk.
Het benzineverbruik vind ik nog wel meevallen, zeker als je het vergelijkt met een 2.0 16v of g60.

Reuvers
30-07-2009, 11:00
zo ineens veel reacties. Bedankt!

Ik denk wel dat ik mijn keuze heb gemaakt. Ik ga (zodra mijn Cupra weg is) intensief zoeken naar een G60.
Een Mk2 met een 20VT blok is inderdaad ook leuk, maar ik heb nu ook al zo'n blok in mijn cupra liggen en zou gewoon iets nieuws willen. Mocht ik toch zo'n route inslaan zou ik hem liever in een MK1 leggen.

Maar G60 weegt niet veel, en dan 160pk zal toch flink vooruit moeten gaan. Benzine maak ik me niet druk over, want zoals gezegd het is een hobby en die mogen geld kosten.
Heb ook nog een Mk1 met binnenkort een 5 bak dus die is wat goedkoper (en maar 7 tientjes per jaar vaste lasten)

bedankt voor alle input, en hoop binnekort een G60 voor de deur te hebben staan :)

gti-pirelli
30-07-2009, 11:07
Ik heb ook geen klagen over mijn vr6 hoor. Vindt het geweldig rijden. Tuurlijk is het duurder als een 4 cilinder maar daar krijg je ook een hoop voor terug. Ik weet wel dat mijn 3.0 nooit weer weg gaat. Blijft mooi in mijn bezit.

Het is voor mij ook een hobby auto dus verbruik maakt ook niet echt uit. 1 op 13 haal ik niet maar dat zou wel komen omdat ik een 3.0 heb in plaats van een 2.8.

Moet zeggen dat een g60 ook super klinkt met een open air filter, maar goed ik ben toch wel een beetje verlieft geworden op de vr6 :)

Vains
30-07-2009, 12:53
Ik rijdt overigens met een 2.9, daarom vind ik het verbruik ook zeer netjes :D

Reuvers
30-07-2009, 13:45
Trouwens: van mij uit geen kwaad woord over de VR6 hoor! Maar persoonlijk vind ik de Golf 2 gewoon wat mooier dan de 3, en een motor met een G60 ook wel een gaaf idee.

puur persoonlijke smaak ;)