PDA

View Full Version : tips aanschaf golf?

Lex-krijgsman
29-07-2009, 09:04
heey,

ik heb zojuist rijbewijs gehaald en ben van plan een golf te kopen, weet alleen nog niet welk type zit te denken aan een golf 2 of 3.

heeft iemand enige tips en mogelijke mankementen die een golf kan hebben zoals roestplek bij achterklep en dergelijke?

dus waar ik op zou moeten letten als ik er 1 aanschaf? want wil niet zo'n afgetrapt ding kopen.

enige probleem is mijn budget maar kan ik denk ik nog een redelijke auto voor kopen.

kan iemand mij dan nog enige tips geven over welk type auto te kopen. en een lijstje met dingen waar ik op moet letten voor het kopen van een golf.

en evt. andere auto's die ook leuk zijn om te kopen en niet te duur.

alvast bedankt,

groeten Lex

Rob g60
29-07-2009, 09:24
deze hoort in het algemeen watergekoeld gedeelte thuis.
als je de search gebruikt dan komen er een aantal tips en topics naarboven ;)

Marcski
29-07-2009, 09:27
'Techniek en Tuning Luchtgekoeld' > 'Techniek en Tuning Watergekoeld'

breadfan83
29-07-2009, 09:37
Als je aan een beperkt budget gebonden bent zou ik een Golf 2 aanraden. Vervangende onderdelen zijn in grote getale te vinden, nieuw bij de dealer of namaak, of gebruikt hier op het forum of bijvoorbeeld op Marktplaats. Daarnaast zijn de kosten van de onderdelen ook redelijk laag, en is er weinig gecompliceerde electronica oid aan de mk2 te vinden.

De Golf 1 is te prijzig doordat ie te zeldzaam aan 't worden is, en de mk3 is iets te gecompliceerd, en zou kostbare reparaties kunnen krijgen.

Waar je op moet letten ligt een beetje aan de uitvoering. De volgens mij meest voorkomende is de 1.6 benzine. Deze heeft vaak problemen met een defecte of erg vervuilde carburateur, waardoor de motor slecht of niet meer loopt. De prijzen voor een vervangende carb lopen uiteen van 25 euro op de sloop tot enkele honderden euro's voor een nieuwe.
De 1.6 is daarnaast niet echt zuinig. Wil je goedkoop rijden zou ik de 1.3 met injectie zoeken, wil je wat meer pit kun je voor de 1.8 gaan, met of zonder injectie.

Met een beperkt budget zou ik (nog) niet aan een gti beginnen.

Dan de roest... kijk de volgende plekjes even na:
- Onder de rubber van de voorruit.
- In de voorste kokerbalken, waar de bumper bevestigd is.
- De krikpunten, en alle plaatsen die gebruikt (kunnen) zijn als krikpunt.
- Achterklep, binnen- en buitenkant.
- Achterpaneel, onder de achterbumper, wil nog wel eens roesten. Vooral bij de kitnaden.
- Erg verlaagde auto's zou ik even nakijken op de laagste punten. Als ze de grond geraakt hebben willen ze daar ook nog wel eens roesten.
- Kijk de veerpoothuizen na, ook daar komt wel eens roest op voor. Als dat het geval is zou ik overwegen de koop niet eens door te laten gaan.

Daarnaast kijk je even de slijtage onderhevige zaken en zo na:
- Schokbrekers.
- Banden, en kijk ze ook even na op eventuele ongelijke slijtage ivm. uitlijning.
- Remmerij.
- Uitlaat.
- Homokineten.
- Wiellagers.
- Verlichting.

Vraag ook altijd naar de reden van de verkoop. Als ze een auto van de zaak hebben gekregen is de reden voor de verkoop van de "oude" auto logisch, maar niemand verkoopt zijn auto "zomaar". ;)
En natuurlijk even de apk navragen, en kijk het apk-bewijs even na om te zien of er op- of aanmerkingen waren toen ie de laatste keer voor de keuring ging.

Lex-krijgsman
29-07-2009, 12:20
ke zal daar ('Techniek en Tuning Luchtgekoeld' > 'Techniek en Tuning Watergekoeld') ook nog wel even rondkijken.

heel erg bedankt breadfan 83 moest ik even weten zou zelf niet weten waar ik precies naar moest kijken namelijk

Gijs
29-07-2009, 17:07
Een 2 of een 3 maakt tegenwoordig qua prijzen niet veel uit. En de techniek is ook aardig gelijk. Op het gebied van roest kun je beter de eerste golfjes 3 vermijden (begin jaren 90). Koop óf een late golf 3, of een coole golf 2 (die roesten over het algemeen veel minder) :)

mk2 td driver
29-07-2009, 22:59
op de plaats waar de draagarm aan het subframe is bevestigd willen ze ook nog wel is roesten

ik zou ook voor een golf 2 gaan, die vind ik qua uiterlijk ook wat stoerder

schroefsetje en een paar dikke velgen en je bent in principe klaar :D

T!m
29-07-2009, 23:43
Een golf 2 1.6 is wel degelijk zuinig mits de carburateur deugt:)

Mijne loopt in de zomer maanden 1 op 16

Lex-krijgsman
31-07-2009, 15:19
ik heb zojuist gereageerd op een golf 2 1.8 als ik op kenteken zoek zegt ie 1.8 injectie maar volgens mij is het een standaar 1.8 zonder injectie ziet er goed uit van buiten op foto's en van binnen ook kan geen scheur in interieur vinden op foto's ga er aankomende zondag kijken hoop dat het hem word ziet er wel mooi uit rode kleur uit 1990 met 206.000 km gelopen zegt natuurlijk niks maar togh:P
ik laat het nog wel weten zondag of het wat was of niet meteen effe kijken als het hem word voor opties van leuker maken:D

MauSeR35
31-07-2009, 15:31
Is denk ik een monopoint injectie, hadden denk ik de meeste 1.8jes en t zijn ook redelijk taaie blokjes, die kunnen wel wat km halen. Succes in ieder geval met je zoektocht.