PDA

View Full Version : welk draad voor de lichtverklikker?


tim_j
07-08-2009, 18:53
Ik vind het heel irritant dat ik steeds mijn lichten vergeet uit te zetten,
daarvoor heb ik een universeel verklikkertje gekocht. ( liever een originele natuurlijk)

maar ik weet niet welk draad de geschakelde plus draad is in de lichtschakelaar.
ik vind het zo vervelend als je (te laat) erachter komt dat de lichten aan staan.

ik heb een online handleiding (de zwarte pagina met auto geluiden :tongue: )ernaast gehouden, maar ik zie niet staan hoe de draadindeling is
ik vraag het even hier, omdat ik liever niet wil knippen en rommelen in de stekkers terwijl iemand het zo weet. :)
:thumbup:

masselink
08-08-2009, 08:31
Je moet de licht verklikker tussen geschakelde plus en de zekering voor je verlichting doen, Zodat wanneer het licht aan is en de auto op contact staat aan beide zijden 12v staat. Dan heb je geen spanningsverschil dus geen piepje.
En dan wel met het goede draadje aan de juiste zekering, volgens mij rood aan de zekering van de verlichting en zwart aan die van de geschakelde stroom. Er zit namelijk ook een diode in die er voor zorgt dat het ding niet piept als de auto op contact staat en de lampen uit. (wel spanningsverschil dus).

Met andere woorden gewoon even meten in je zekeringkast.

golf mkII 16v
08-08-2009, 10:37
Of je zet het op de massaschakelaar van de binnenverlichting
Dat schakelaartje wat in de A-stijl bij de scharnieren van het portier zit

nickyy
08-08-2009, 14:18
ik heb laatst ook zo'n verklikkertje gekocht voor 2 euri bij de automaterialenzaak maar werkt goed moet ik zeggen, ik heb de massa zoals hierboven word gezegd op de massaschakelaar van de binnenverlichting gedaan en de plus bij de zekering van de stadsverlichting..want die blijft branden en het dimlicht niet.

tim_j
08-08-2009, 17:58
oke, bij de deurschakelaar zit de massa al, dat leek mij het meest voor de hand liggende :) de massa dus aan de zekering 18 of 19? (dimlicht links of rechts)
het zou niet uit moeten maken, maar de zoemer werkt niet op beide zekeringen met contact ( en licht) aan.

golf mkII 16v
09-08-2009, 09:50
Als je het portier open doet gaat dan de binnenverlichting branden?

tim_j
09-08-2009, 10:49
ja dat licht brand gewoon

het zoemertje is goed.

kan zijn dat ik het licht met het rolwieltje uit had staan, maar maakt dat uit op de zekering?

golf mkII 16v
09-08-2009, 13:46
Rolwieltje is voor het dimmen van de instrumentenverlichting
Heeft niets met de verlichting van de auto te maken

tim_j
09-08-2009, 19:27
Ik bedoelde het rolwieltje van de binnenverlichting. Die stond toevallig uit, maakt dat wat uit op de zekering? Het rolwieltje van het dash is kapot die werkt alleen op zn felst.

ik meet & weet het wel even.

nickyy
10-08-2009, 15:59
maar het contact moet ook uit he..
contact uit lampen aan

golf mkII 16v
11-08-2009, 07:24
Op de linkerkant[achterkant]van de zekeringkast zitten constant +
En op het deurcontact
Als je dan de deur open doet gaat altijd de zoemer

76er mk1
11-08-2009, 07:52
Hoe ik het heb gedaan is je meet aan de achterkant van je verlichtings schakelaar welke draad je stadsverlichting stuurt , dan heb je de plus .
Nou gebruik je de draad die aan je schakelaartje van je binnnen verlichting zit ( bij de deur dus ) nu heb je ook een min , ik heb gewoon de draden een beetje aangepelt en draadjes aan gesoldeerd ,daar hang je je zoemer of pieper aan .
Nu is het zo als je je lampen aan hebt staan en je doet je deur open gaat het zoemertje af . :thumbup:

tim_j
14-08-2009, 17:15
ik heb het grijs/groene draad van de lichtschakelaar gepakt. deze schakeld de dimlichten.

Djinn_4fun
31-08-2009, 06:37
Of je pakt gewoon een relais 36 (bij nieuwe zekeringkast types)

Dennisgl
09-10-2009, 09:01
Oke,

Dan heb ik nog een paar vraagjes:

Optie 1: Relais 36
Vraag: Waar moet je deze dan plaatsen in de zekeringskast...of komt hij ipv een andere?

Optie 2: Verklikker kopen voor paar euro
Vraag: Is het mogelijk om hem zo aan te sluiten dan hij NIET gaat zoemen als de deur open staat, de lampen aan zijn maar hij wel op contact staat? Dit is namelijk veel fijner aangezien moderne auto's dat ook hebben.
Nu is het zo dat hij ook zoemt wanneer de deur open is, lampen aan en contact aan.

Djinn_4fun
09-10-2009, 09:04
Relais komt op de onderste rij in het midden.
Hoef je verder geen draden te trekken.

Dennisgl
11-10-2009, 18:33
mmm...ik heb relais 36 gehaald en gekeken maar ik kan in mijn zekeringskast geen "middelste" vinden....het is een even aantal namelijk. Ik heb een Golf uit 91 dus moet toch wel nieuwe zekeringskast zijn?

Djinn_4fun
11-10-2009, 18:49
sorry
moet de derde van links zijn onderste rij. Naast relais 19 of 99.

Dennisgl
11-10-2009, 21:58
sorry
moet de derde van links zijn onderste rij. Naast relais 19 of 99.

Oke, geprobeerd, maar helaas, geen piepje....Het geluid moet dan toch uit de relais komen?

Djinn_4fun
11-10-2009, 22:01
Hij zou moeten zoemen.
Zekering voor verlichting nog heel?

Djinn_4fun
12-10-2009, 06:18
Welk bouwjaar is je golf dennis?

Relais wel goed?

boolean
13-10-2009, 03:23
vreemd.. ik weet niet beter of het is onmogelijk om je lichten aan te laten staan wanneer je de sleutels uit het contact haalt. in het ernstigste geval branden enkel je stads- en achterlichten. deze kun je ruim twee dagen laten branden zonder er enige start problemen aan over te houden.

Dennisgl
13-10-2009, 16:33
Mijn golf komt uit 1991...zekering ook goed....Relais moet ik nakijken maar moet dus net pech hebben dat ik een defecte heb gepakt van de sloop.

Dennisgl
13-10-2009, 16:33
vreemd.. ik weet niet beter of het is onmogelijk om je lichten aan te laten staan wanneer je de sleutels uit het contact haalt. in het ernstigste geval branden enkel je stads- en achterlichten. deze kun je ruim twee dagen laten branden zonder er enige start problemen aan over te houden.

Nou, dan heb je een goede accu....als je dit een paar keer is overkomen dan is het niet meer grappig.....

Djinn_4fun
13-10-2009, 22:16
Kan inderdaad een kapotte zijn.
Is maar op 1 manier achter te komen.
Testen of een andere op de sloop halen

erik bloemberg
14-10-2009, 17:24
golf 2 is niet voor bereid op de licht verklikker relais nr 36 hier voor moet je draden treken. je kan een schema vinden op www.vwgolf-info.nl

Dennisgl
15-10-2009, 11:29
golf 2 is niet voor bereid op de licht verklikker relais nr 36 hier voor moet je draden treken. je kan een schema vinden op www.vwgolf-info.nl

Bedankt voor de TIP! Perfect....maar misschien iets doms he.....ik kan op die site niet het schema vinden....

Ben echt alles aan het doornemen ;)

erik bloemberg
17-10-2009, 09:55
dit is de link hier staat alles in suc6 ermee

http://www.vwgolf-info.nl/handleidingen/pdf/lichtzoemer.pdf

tonni
17-10-2009, 10:00
De mooiste oplossing vind ik: de pluszijde van de verklikker aan de plus van het stadslicht maken, en de minzijde van de verklikker aan een contactgestuurde plus.
Een draad dus die alleen plus geeft als de auto op contact staat, deze vervalt dus naar massa bij uitgeschakeld contact..

Voordeel hierbij is dat de zoemer meteen begint zodra het contact afgezet wordt, onafhankelijk van deur open of dicht en/of binnenverlichtingsstand.

Dennisgl
17-10-2009, 11:02
De mooiste oplossing vind ik: de pluszijde van de verklikker aan de plus van het stadslicht maken, en de minzijde van de verklikker aan een contactgestuurde plus.
Een draad dus die alleen plus geeft als de auto op contact staat, deze vervalt dus naar massa bij uitgeschakeld contact..

Voordeel hierbij is dat de zoemer meteen begint zodra het contact afgezet wordt, onafhankelijk van deur open of dicht en/of binnenverlichtingsstand.


Hehe ;) Dat is nu net wat ik niet wil....zo gaat het ook niet in nieuwe auto's....

Dennisgl
17-10-2009, 11:03
dit is de link hier staat alles in suc6 ermee

http://www.vwgolf-info.nl/handleidingen/pdf/lichtzoemer.pdf

Oke, bedankt! Dit is dus van de MK3 maar zal wel hetzelfde zijn.....

erik bloemberg
17-10-2009, 17:34
klopt is gelijk als een golf 2 van 90 91