PDA

View Full Version : Audi's (T1) busje


Klaas-jan
09-08-2009, 12:06
Ik wist het niet , jullie !!!!!! ?


De DKW Schnell laster is het bestelvoertuig van Auto Union uit Düsseldorf en Ingolstadt.

Na de eerste prototypes in 1948 en 1949 startte in juli 1949 de productie van de DKW Schnellieferwagen 3/4 Tonner. In het voorjaar van 1949 op de bedrijfswagen expositie in Hannover werd de DKW Schnell-Lieferwagen 3/4 Tonnen gepresenteerd onder de type naam F 89 L "Driegang". In 1950 werd het succes van de Schnell-Laster gevierd met het 1.000e exemplaar dat van de band rolde. Op 2 mei 1952 liepen de laatste 10 exemplaren van de band van in totaal 17.000 DKW Schnellaster F 89 L met drie versnellingen.

Op 13 mei 1952 startte de productie van de DKW F 89 L met vier versnellingen, onder de interne typenaam F89L/52. De grootste concurrenten waren de Volkswagen Transporter uit Wolfsburg en de Tempo Matador. De Schnellaster was leverbaar in vijf standaard carrosserievarianten. De DKW-Grossraumprische (pick up), DKW-Kastenwagen (gesloten bestelbus), DKW-Kombi (onze uitvoering), DKW-Bus (personenbus) en de DKW-Krankenwagen (ambulance). Daarnaast waren er diverse carrosseriebedrijven die bijzondere opbouwen produceerde, waaronder de Westfalia camper.

In april 1954 kwam er een einde aan de productie van de F89L/52. De concurrentie kwam met sterkere motoren. De Volkswagen Transporter had 25 PK, de Goliath Express 34 PK en de Ford FK 1000 maar liefst 38 PK. De opvolger werd gevonden in de DKW Typ 30 (F800) Schnellaster. De motor van de Typ 30 was gebasserd op zijn voorganger (F89L), maar heeft nu een inhoud 792cc (in plaats van 684cc) waardoor de besteller een vermogen kreeg van 30 PK.

America's Sports Car Magazine "Road Track" gebruikte een Schnellaster Kombi als persvoertuig. In 1955 is in serie productie een DKW Elektrolaster mit Kastenaufbau verkocht. Een (gesloten) bestelbus met elektromotor is niets nieuws dus!

In juli 1955 verscheen de nieuwe driecilinder Schnellaster, de DKW 3=6 (F800/3). Gemotoriseerd met een 3 cilinder motor van Auto Union, met een inhoud van 896cc, had deze nu 32 PK bij 4.000 omwentelingen per minuut. Van 0 naar 90 km/h in iets meer dan 55 seconden.

In 1963 waren er in totaal 36.000 verschillende Schnellaster's geproduceerd. In datzelfde jaar verscheen de geheel nieuwe Auto Union DKW Schnellaster F1000L. Deze had een toegestaan laadgewicht van 1.000 KGs of ind e F1500L maar liefst 1.500 KGs. In 1965 viel het doek voor de bestelwagens van DKW.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/DKW_Schnelllaster_-_museum_mobile_2003.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Dkw-schnellaster-bus.jpg/800px-Dkw-schnellaster-bus.jpg
:thumbup: :thumbup:

René
09-08-2009, 12:13
Ja..

Er is zelfs een projecttopic op het forum van de resto van zo`n busje... :)

breadfan83
09-08-2009, 12:16
Ja..

Er is zelfs een projecttopic op het forum van de resto van zo`n busje... :)

Klopt, ben benieuwd hoe het daarmee staat eigenlijk. Volgens mij is het topic al een jaart of twee oud, maar ik heb d'r toch al lang niks meer van gehoord.

Klaas-jan
09-08-2009, 15:27
deze (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16378&highlight=dkw)

breadfan83
09-08-2009, 15:42
Die ja. ;)
En verder in weer een ander topic vanaf pagina 2 zie ik. :D

Effe offtopic... ik zie in de ondertekst bij Luuk's oude account dat ie gebanned is. Ik dacht altijd dat ie zelf opgestapt was, maar begreep toen al heeeeel weinig van die bitchfight die toen heerste. :tongue: :confused:

Ebut
09-08-2009, 15:48
Vette bak :rock:

chris
09-08-2009, 16:43
Die 1e foto is gemaakt in het Audi museum in Ingolstadt.Heb die bus toen staan te bekijken.Koplampen zijn volgens mij hetzelfde als een oud type kever en T1 bus.

carbreaker de autosloper
09-08-2009, 21:22
hij zit in de reklame van renault in het 2de shot staat ie langs de weg een blauwe....

Berserker
10-08-2009, 13:34
Dat busje staat nogaltijd in dezelfde staat in die loods. Die vriend van me heeft een huis gekocht/laten bouwen en is daar druk mee bezig, kan sowieso niet zeggen dat hij er hard mee bezig was..

Veel werk dat ding, hij heeft wel nog een 3de voor onderdelen erbij gekocht...

Berserker
10-08-2009, 13:36
Die 1e foto is gemaakt in het Audi museum in Ingolstadt.Heb die bus toen staan te bekijken.Koplampen zijn volgens mij hetzelfde als een oud type kever en T1 bus.

Als je de motorkap openmaakt, gaat het glas mee, maar de lampen blijven in de motorruimte:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/8/0/4/IMG_1935_original.jpg

Der Ghopmeister
11-08-2009, 06:26
Er staat er ook een op marktplaats (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto.marktplaats.nl/oldtimers/256499778-1952-dkw-schnell-laster-schnelllaster-schnellaster.html)

Klaas-jan
11-08-2009, 17:40
daar heb ik het idee ook van om het er op te zetten .

B-ram
19-08-2009, 21:36
Er staat er ook een op marktplaats (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//auto.marktplaats.nl/oldtimers/256499778-1952-dkw-schnell-laster-schnelllaster-schnellaster.html)


wtf...die knakker had serieus leuk spul. Waar er maar een paar van zijn in die staat. Leuke erfenis ook...