Klaas-jan
09-08-2009, 12:06
Ik wist het niet , jullie !!!!!! ?
De DKW Schnell laster is het bestelvoertuig van Auto Union uit Düsseldorf en Ingolstadt.
Na de eerste prototypes in 1948 en 1949 startte in juli 1949 de productie van de DKW Schnellieferwagen 3/4 Tonner. In het voorjaar van 1949 op de bedrijfswagen expositie in Hannover werd de DKW Schnell-Lieferwagen 3/4 Tonnen gepresenteerd onder de type naam F 89 L "Driegang". In 1950 werd het succes van de Schnell-Laster gevierd met het 1.000e exemplaar dat van de band rolde. Op 2 mei 1952 liepen de laatste 10 exemplaren van de band van in totaal 17.000 DKW Schnellaster F 89 L met drie versnellingen.
Op 13 mei 1952 startte de productie van de DKW F 89 L met vier versnellingen, onder de interne typenaam F89L/52. De grootste concurrenten waren de Volkswagen Transporter uit Wolfsburg en de Tempo Matador. De Schnellaster was leverbaar in vijf standaard carrosserievarianten. De DKW-Grossraumprische (pick up), DKW-Kastenwagen (gesloten bestelbus), DKW-Kombi (onze uitvoering), DKW-Bus (personenbus) en de DKW-Krankenwagen (ambulance). Daarnaast waren er diverse carrosseriebedrijven die bijzondere opbouwen produceerde, waaronder de Westfalia camper.
In april 1954 kwam er een einde aan de productie van de F89L/52. De concurrentie kwam met sterkere motoren. De Volkswagen Transporter had 25 PK, de Goliath Express 34 PK en de Ford FK 1000 maar liefst 38 PK. De opvolger werd gevonden in de DKW Typ 30 (F800) Schnellaster. De motor van de Typ 30 was gebasserd op zijn voorganger (F89L), maar heeft nu een inhoud 792cc (in plaats van 684cc) waardoor de besteller een vermogen kreeg van 30 PK.
America's Sports Car Magazine "Road Track" gebruikte een Schnellaster Kombi als persvoertuig. In 1955 is in serie productie een DKW Elektrolaster mit Kastenaufbau verkocht. Een (gesloten) bestelbus met elektromotor is niets nieuws dus!
In juli 1955 verscheen de nieuwe driecilinder Schnellaster, de DKW 3=6 (F800/3). Gemotoriseerd met een 3 cilinder motor van Auto Union, met een inhoud van 896cc, had deze nu 32 PK bij 4.000 omwentelingen per minuut. Van 0 naar 90 km/h in iets meer dan 55 seconden.
In 1963 waren er in totaal 36.000 verschillende Schnellaster's geproduceerd. In datzelfde jaar verscheen de geheel nieuwe Auto Union DKW Schnellaster F1000L. Deze had een toegestaan laadgewicht van 1.000 KGs of ind e F1500L maar liefst 1.500 KGs. In 1965 viel het doek voor de bestelwagens van DKW.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/DKW_Schnelllaster_-_museum_mobile_2003.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Dkw-schnellaster-bus.jpg/800px-Dkw-schnellaster-bus.jpg
:thumbup: :thumbup:
De DKW Schnell laster is het bestelvoertuig van Auto Union uit Düsseldorf en Ingolstadt.
Na de eerste prototypes in 1948 en 1949 startte in juli 1949 de productie van de DKW Schnellieferwagen 3/4 Tonner. In het voorjaar van 1949 op de bedrijfswagen expositie in Hannover werd de DKW Schnell-Lieferwagen 3/4 Tonnen gepresenteerd onder de type naam F 89 L "Driegang". In 1950 werd het succes van de Schnell-Laster gevierd met het 1.000e exemplaar dat van de band rolde. Op 2 mei 1952 liepen de laatste 10 exemplaren van de band van in totaal 17.000 DKW Schnellaster F 89 L met drie versnellingen.
Op 13 mei 1952 startte de productie van de DKW F 89 L met vier versnellingen, onder de interne typenaam F89L/52. De grootste concurrenten waren de Volkswagen Transporter uit Wolfsburg en de Tempo Matador. De Schnellaster was leverbaar in vijf standaard carrosserievarianten. De DKW-Grossraumprische (pick up), DKW-Kastenwagen (gesloten bestelbus), DKW-Kombi (onze uitvoering), DKW-Bus (personenbus) en de DKW-Krankenwagen (ambulance). Daarnaast waren er diverse carrosseriebedrijven die bijzondere opbouwen produceerde, waaronder de Westfalia camper.
In april 1954 kwam er een einde aan de productie van de F89L/52. De concurrentie kwam met sterkere motoren. De Volkswagen Transporter had 25 PK, de Goliath Express 34 PK en de Ford FK 1000 maar liefst 38 PK. De opvolger werd gevonden in de DKW Typ 30 (F800) Schnellaster. De motor van de Typ 30 was gebasserd op zijn voorganger (F89L), maar heeft nu een inhoud 792cc (in plaats van 684cc) waardoor de besteller een vermogen kreeg van 30 PK.
America's Sports Car Magazine "Road Track" gebruikte een Schnellaster Kombi als persvoertuig. In 1955 is in serie productie een DKW Elektrolaster mit Kastenaufbau verkocht. Een (gesloten) bestelbus met elektromotor is niets nieuws dus!
In juli 1955 verscheen de nieuwe driecilinder Schnellaster, de DKW 3=6 (F800/3). Gemotoriseerd met een 3 cilinder motor van Auto Union, met een inhoud van 896cc, had deze nu 32 PK bij 4.000 omwentelingen per minuut. Van 0 naar 90 km/h in iets meer dan 55 seconden.
In 1963 waren er in totaal 36.000 verschillende Schnellaster's geproduceerd. In datzelfde jaar verscheen de geheel nieuwe Auto Union DKW Schnellaster F1000L. Deze had een toegestaan laadgewicht van 1.000 KGs of ind e F1500L maar liefst 1.500 KGs. In 1965 viel het doek voor de bestelwagens van DKW.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/DKW_Schnelllaster_-_museum_mobile_2003.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Dkw-schnellaster-bus.jpg/800px-Dkw-schnellaster-bus.jpg
:thumbup: :thumbup: