PDA

View Full Version : Ontlakken carroserie


breadfan83
10-08-2009, 17:19
Een tijdje geleden zag ik hier op 't forum iets voorbij komen over het ontlakken van auto's in een bad, en ben hier een beetje op gaan zoeken.

Nu kwam ik bij een bedrijf uit dat deze service biedt, en tevens iets als KTF-lakken. Dat laatste houdt in dat de auto volledig in een bad wordt gedompeld, en er over de gehele auto, dus ook in de ontlakte holle ruimtes, lak komt te zitten. Geen bloot plaatwerk dus meer, alles heeft een laagje lak gekregen.

Nou heb ik de prijzen voor deze twee behandelingen nagevraagd, en schrok daar toch wel van. Nou sta ik er sowieso niet om bekend snel akkoord te gaan met een prijs, of een prijs laag genoeg te vinden, maar dit had ik niet verwacht.

Ontlakken in zo'n bad kostte 'n 2000 euro, inclusief alle plaatwerk. Het KTF-lakken erna koste nog eens zo'n 2000 euro. Al met al ben je dan dus al 4000 euro kwijt voor je überhaupt met spuiten (en voorbehandelen) kunt beginnen.

Ik wil vroeg of laat (waarschijnlijk meer laat dan vroeg :tongue: ) toch de Golf uit elkaar trekken, en netjes laten maken omdat ik me toch wel behoorlijk stoor aan wat plekken, en wil me nu dus al gaan omzien naar de beste manier hiervoor. Stralen kan natuurlijk ook, maar dat maakt het metaal toch altijd enigszins dunner, dus dit proces leek me dè oplossing...

Is er iemand die ervaring heeft met een van bovengenoemde processen, en daar een prijsopgaaf voor heeft? Of een alternatieve manier weet?

dekilo
10-08-2009, 17:34
Stralen kan natuurlijk ook, maar dat maakt het metaal toch altijd enigszins dunner, dus dit proces leek me dè oplossing...

Die stelling begrijp ik niet helemaal.
Waar roest wordt verwijderd is het plaatmateriaal altijd dunner of je de roest nu chemisch eraf haalt of deze eraf straalt.



In elk geval kost stralen bij de straler die ik ken € 400 voor de hele auto inclusief primeren.
Ik weet wel voor welke optie ik zou gaan.

breadfan83
10-08-2009, 17:38
Klopt, de roest gaat er bij beide processen vanaf, maar bij stralen haal je ook een stuk van het metaal weg, en niet alleen de roest.

Daarnaast bestaat bij stralen altijd het risico dat delen gaan vervormen door ontstane hitte. De manier van chemisch ontlakken zal ook zo zijn voordelen hebben neem ik aan, anders werd het helemaal niet gebruikt bij deze prijzen. ;)

dekilo
10-08-2009, 17:46
Bij chemisch ontlakken heb je nog een bijkomend probleem en dat is dat ook de kit die tussen diverse plaatdelen zit verwijderd wordt.
Kan zijn dat je nadien last krijgt van kraakjes en piepjes maarja we rijden vaak verlaagde VW's dus hebben we daar vaker last van!
En als je naar de straler gaat die ik ken, die doet haast niks anders als oldtimers stralen.
Ik heb zelf ook stukken zelf gestraald en het valt reuze mee wat je aan extra staal wegstraald.
Als het al dun is moet het toch vervangen worden!

breadfan83
10-08-2009, 17:50
Heb je een linkje naar de site van de beste man? Of iets anders waarop ie te bereiken is? Als 't bij jou in de buurt is, zal 't voor mij ook vast niet al te ver rijden zijn. ;)

martiepartie
10-08-2009, 21:03
Het ene stralen is het andere niet. Met fijn straalgrit haal je bij gezond plaatwerk geen/belachelijk weinig materiaal weg.

PM anders polo3 eens (Arno de laderman), die heeft zijn polo2 G40 laten ontlakken in zo'n badje.

ids
20-08-2009, 22:14
maar als je de onderkant ook kaal wil hebben, lukt niet met stralen toch?? omdat daar steenslag kit opzit.

MauSeR35
21-08-2009, 11:11
Idd, dan moet je gaan steken met je plamuurmes, staalborstels ed... of je laat het stralen met droogijs, schijnt ook te werken om roest weg te halen en laat zelfs je goede lak heel. Stond in ieder geval eens ergens in een duits VW blad.

boy.schouten
21-08-2009, 13:49
een kennis heb een tijdje terug zijn Opel gestraald met zilverzand ( bodem, schermen, sponning ) alles vloog er van af, object werd totaal niet warm.
En met alleen een etch primer erover en het was al glad.

ids
12-11-2009, 14:39
Hallo, ik wil graag een complete scirocco casco helemaal kaal hebben tot op het ijzer, maar dan ook echt alles eraf.
nu hebben ik wat op internet zitten sneupen etc, en hier de search gebruikt.
maar ik wil nog wat meer weten.
heeft iemand van jullie dit alles gedaan zoja wat zijn de bevindingen?
wat is de richtprijs ong???
en kun je na het chemisch ontlakken de auto zo overspuiten?

gr. ids wiersma.

dekilo
12-11-2009, 14:40
Gebruik de zoekfunctie eens.
Hier zijn al tig topics over geweest.

ids
12-11-2009, 15:14
Gebruik de zoekfunctie eens.
Hier zijn al tig topics over geweest.

staat ook in de toppost, word er niet veel wijzer van...

breadfan83
12-11-2009, 15:19
Het is iets verwarrend, ik weet 't, maar als je info over "ontlakken" zoekt, voer je ook gewoon "ontlakken" in in de search. ;)

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=58328&highlight=ontlakken

Prijs voor ontlakken zit op 2000, ktf lakken daarna, iets wat wel nodig is, op nog eens 2000 euro. De rest lees je je zelf maar na in mijn topic.

breadfan83
12-11-2009, 15:21
Wat Arno me wel zei, diegene die dus de hele auto in zo'n bad gegooid heeft, is dat als hij het nog eens kon doen, hij gewoon de auto zou laten stralen.

Doe er mee wat je wilt. ;)

ids
12-11-2009, 15:23
klopt, heb je topic wel gevonden:)

lijkt mij dat het goedkoper kan...

sommige bedrijven hebben het niet over ktf lakken, maar dat er een soort laagje overheen komt na het uit het bad halen!

breadfan83
12-11-2009, 15:24
Idd, dan moet je gaan steken met je plamuurmes, staalborstels ed... of je laat het stralen met droogijs, schijnt ook te werken om roest weg te halen en laat zelfs je goede lak heel. Stond in ieder geval eens ergens in een duits VW blad.

Wat dat droogijs aangaat...
Ik heb dat pasgeleden nog in een filmpje gezien. De hele vloer van de auto werd gevuld met droogijs. Toen de vloer eenmaal goed bevroren was, werd alle bescherming er gewoon in grote plakken met een hamer afgeklopt.

breadfan83
12-11-2009, 15:26
Dat dunne laagje is enkel voor de op- en overslag, of het transport. Dat is niet iets dat permanent is.

Als je de holle ruimtes van de auto ontlakt, zul je die op de een of andere manier weer meoten lakken. De enige echt goede en betrouwbare manier daarvoor lijkt me ktf lakken, of verzinken.

ids
12-11-2009, 15:26
Wat Arno me wel zei, diegene die dus de hele auto in zo'n bad gegooid heeft, is dat als hij het nog eens kon doen, hij gewoon de auto zou laten stralen.

Doe er mee wat je wilt. ;)

en waarom dan?

wil mijn casco helemaal door lassen etc..

ids
12-11-2009, 15:27
Dat dunne laagje is enkel voor de op- en overslag, of het transport. Dat is niet iets dat permanent is.

Als je de holle ruimtes van de auto ontlakt, zul je die op de een of andere manier weer meoten lakken. De enige echt goede en betrouwbare manier daarvoor lijkt me ktf lakken, of verzinken.

dat dunne laagje is mij genoeg;)

breadfan83
12-11-2009, 15:30
Be my guest, kun je over een half jaar weer opnieuw beginnen.

Beetje eigenwijs? :rolleyes:

breadfan83
12-11-2009, 15:34
en waarom dan?

wil mijn casco helemaal door lassen etc..

De woorden van Arno:

"Het is niet zoals die man beloofd.
De holle ruimtes zijn niet behandeld, terwijl hij beweerd van wel.
En de onderkant hadden ze beschadigd met het verplaatsen waardoor ik de punten van het hitteschild enzo weer terug moest maken.
Dus zou het niet doen als ik jou was."

Doorlassen heeft hier toch trouwens niks mee te maken, of ben ik nou debiel?
Als jij een holle balk van binnen compleet van lak gaat strippen, en je doet er daarna niks meer op, gaat dat van binnen toch allemaal weer wegrotten! Kun je lassen wat je wilt, maar als je niet alle lucht er uit haalt en het vervolgens luchtdicht aflast, schiet je er niks mee op...

Richard
12-11-2009, 15:38
samengevoegd.. volgende keer graag een aanvulling op bestaande maken al je het niet snapt of als je een iets andere toepasing zoekt.. ander krijgen we 1001 topics over 1 en hetzelfde

ids
12-11-2009, 16:17
De woorden van Arno:

"Het is niet zoals die man beloofd.
De holle ruimtes zijn niet behandeld, terwijl hij beweerd van wel.
En de onderkant hadden ze beschadigd met het verplaatsen waardoor ik de punten van het hitteschild enzo weer terug moest maken.
Dus zou het niet doen als ik jou was."

Doorlassen heeft hier toch trouwens niks mee te maken, of ben ik nou debiel?
Als jij een holle balk van binnen compleet van lak gaat strippen, en je doet er daarna niks meer op, gaat dat van binnen toch allemaal weer wegrotten! Kun je lassen wat je wilt, maar als je niet alle lucht er uit haalt en het vervolgens luchtdicht aflast, schiet je er niks mee op...


laat ik wat duidelijker zijn, het moet een crossauto worden...:)
daarom wil ik graag een prijs indicatie, en de kwaliteit van het matriaal als het uit het bad komt. ik wil beslist geen dikte afname!
vandaar dat ik het stralen niet zo zie zitten, en daarmee krijg je de kit en tectiel etc er niet goed mee af..

breadfan83
12-11-2009, 16:21
Dan inderdaad ontlakken, crossen en wegmieteren.

Kost wel aardig wat, 2000 euro. Wat win je er mee? Roest en kit is weg, maar verder?

ids
12-11-2009, 16:29
jaaa, die 2000 euro is dat bij alle bedrijven zo?
ik zal binnenkort wat telefoontjes plegen, want 2000 is wel erg veel, lijkt me voor bedrijven etc ook niet aantreklijk.

Wat je er mee wint, is dat de auto lichter word, en je kunt hem veel beter bewerken en je hoeft de hele winter niet te krabben etc!! (want na 3 auto's heb je daar we genoeg van;)

martiepartie
12-11-2009, 16:30
heb je enig idee hoeveel plaatwerk je wegstraalt? Dat is echt niet in de orde van tiende millimeters. Degene die dat wel beweert mag dat wat mij betreft ook wel eens bewijzen.

Verder wordt je materiaal er misschien wel sterker van, shootpeening is eenzelfde principe dat gebruikt wordt om de oppervlakte te harden van bijv. zwaarbelaste assen.

ScareMercy
12-11-2009, 16:33
Als het voor de cross is, doorlassen, blik verf en een paar kwasten bij de gamma halen.. vriendin + aanhang vragen of ze er een kunstwerk van willen maken.. paar vrienden uitnodigen, pilsje drinken.. en de dag erna met je maten het geheel weer in elkaar bouwen en een paar rondes uitproberen ^^

Totale kosten: euro of 100 voor de verf, het bier en de benzine..
Plezier: onbetaalbaar :D

Neem daarom aan dat je geen gewone cros bedoelt? maar meer iets als bergcup ofzo?

ids
12-11-2009, 16:37
Als het voor de cross is, doorlassen, blik verf en een paar kwasten bij de gamma halen.. vriendin + aanhang vragen of ze er een kunstwerk van willen maken.. paar vrienden uitnodigen, pilsje drinken.. en de dag erna met je maten het geheel weer in elkaar bouwen en een paar rondes uitproberen ^^

Totale kosten: euro of 100 voor de verf, het bier en de benzine..
Plezier: onbetaalbaar :D

Neem daarom aan dat je geen gewone cros bedoelt? maar meer iets als bergcup ofzo?


Tis een stnd klasse ja. maar dan wel héél serieus zo best een andere klasse willen rijden, maar dat is onbetaalbaar,
hier een paar foto's van de vorige auto:
http://94.100.120.150/784750001-784800000/784766501-784766600/784766563_5_JvYb.jpeg
http://94.100.120.140/784750001-784800000/784766701-784766800/784766761_5_0WbK.jpeg
http://94.100.120.226/784750001-784800000/784766901-784767000/784766954_5_s9do.jpeg
http://94.100.116.165/784200001-784250000/784227001-784227100/784227090_5_qvrW.jpeg

ids
12-11-2009, 16:39
heb je enig idee hoeveel plaatwerk je wegstraalt? Dat is echt niet in de orde van tiende millimeters. Degene die dat wel beweert mag dat wat mij betreft ook wel eens bewijzen.

Verder wordt je materiaal er misschien wel sterker van, shootpeening is eenzelfde principe dat gebruikt wordt om de oppervlakte te harden van bijv. zwaarbelaste assen.

maar krijg je de tectiel etc van de onderkant er dan wel af??

breadfan83
12-11-2009, 16:41
Leuk ding hoor! Daar moet je eens een topicje over maken.
Vind het alleen altijd zo zonde dat er zo'n leuke auto's worden gebruikt voor dat ram en knal werk...

martiepartie
12-11-2009, 16:43
Nee, dat is idd nog steeds niet weg.

mag je de carrosserie wel met tectiel e.d. in zo'n bad mikken dan? Ik kan me herinneren dat Arno zijn polo koets alsnog helemaal kaalgestoken had. Het ging hem er het meest om dat alle troep ook uit de kokers en niet te bereiken delen kwam.

ids
12-11-2009, 16:46
Leuk ding hoor! Daar moet je eens een topicje over maken.
Vind het alleen altijd zo zonde dat er zo'n leuke auto's worden gebruikt voor dat ram en knal werk...

tsja, zal ik met de nieuwe doen ;)

zijn idd leuke auto's:)
scirocco's hebben een goede "weg"ligging.
redelijk sterk en licht.
auto's in onze klasse moeten minimaal 15jaar ouder zijn en max 1.6 8v met injectie.

ids
12-11-2009, 16:48
Nee, dat is idd nog steeds niet weg.

mag je de carrosserie wel met tectiel e.d. in zo'n bad mikken dan? Ik kan me herinneren dat Arno zijn polo koets alsnog helemaal kaalgestoken had. Het ging hem er het meest om dat alle troep ook uit de kokers en niet te bereiken delen kwam.
ja, daar zit ik ook aan te denken, dat was met het verzinken wel zo, moest eerst alle verf resten eraf halen...

monark
12-11-2009, 16:50
autobeitserij.nl

die gasten hebben een straal en coating bedrijf voor hun eigen hobby hebben ze oude engelse autos die ze ook chemisch ontlakken in baden en krijg je helemaal kaal terug ze schijnen het er wel eens tussendoor te doen voor niet al teveel geld, valt reuze mee zegt mijn schoonvader.

martiepartie
12-11-2009, 16:57
Daar heeft Arno zijn polo laten doen en daar komen ook die prijzen vandaan :D

ScareMercy
12-11-2009, 16:58
Tis een stnd klasse ja. maar dan wel héél serieus zo best een andere klasse willen rijden, maar dat is onbetaalbaar,
hier een paar foto's van de vorige auto:
http://94.100.120.150/784750001-784800000/784766501-784766600/784766563_5_JvYb.jpeg
http://94.100.120.140/784750001-784800000/784766701-784766800/784766761_5_0WbK.jpeg
http://94.100.120.226/784750001-784800000/784766901-784767000/784766954_5_s9do.jpeg
http://94.100.116.165/784200001-784250000/784227001-784227100/784227090_5_qvrW.jpeg

Zo dan.. dat ziet er wel heel erg goed uit voor de cros :O Gecleande deuren en alles........... damnz.. zo netjes ziet mijn daily er (nog) niet uit... wat een werk zit daarin :eek:

Als ik daarin moest rijden zou ik in een slakkentempo achter de rest aan rijden.. om maar geen deuken te krijgen :thumbup:

ids
12-11-2009, 17:01
autobeitserij.nl

die gasten hebben een straal en coating bedrijf voor hun eigen hobby hebben ze oude engelse autos die ze ook chemisch ontlakken in baden en krijg je helemaal kaal terug ze schijnen het er wel eens tussendoor te doen voor niet al teveel geld, valt reuze mee zegt mijn schoonvader.


die heb ik ook gevonden, tis wel een eindje rijden voor mij, maar ik zal ze morgen eens bellen.
Foto van de motor:
http://album.partyflock.nl/30841974.jpg

breadfan83
12-11-2009, 17:16
Daar heeft Arno zijn polo laten doen en daar komen ook die prijzen vandaan :D

Ik dacht dat Arno bij Wijers was geweest? Maar kan ook zijn dat dat in m'n hoofd zit omdat ik daar zelf als eerste op gekeken heb.

monark
12-11-2009, 17:23
er zit ook een bedrijf in groningen die dit doet adres en tel nr weet ik niet maar zit ook een verzinkerij bij heeft een vroegere kennis van mij een opel commedore laten doen een jaar of 4 geleden.

groetjes pieter.

ids
12-11-2009, 17:27
er zit ook een bedrijf in groningen die dit doet adres en tel nr weet ik niet maar zit ook een verzinkerij bij heeft een vroegere kennis van mij een opel commedore laten doen een jaar of 4 geleden.

groetjes pieter.

heb je dan wel een naam toevallig?

martiepartie
12-11-2009, 17:31
Ik dacht dat Arno bij Wijers was geweest? Maar kan ook zijn dat dat in m'n hoofd zit omdat ik daar zelf als eerste op gekeken heb.

op het 86c forum heeft hij een heel stuk staan over een bezoek aan autobeitserij.nl

breadfan83
12-11-2009, 17:34
op het 86c forum heeft hij een heel stuk staan over een bezoek aan autobeitserij.nl

Ah, dan ga ik er inderdaad van uit dat ie daar is geweest. :D

monark
12-11-2009, 17:41
mijn maat zal even het adres opzoeken kom er even op terug

mvg pieter

ids
13-11-2009, 17:44
net een bedrijf uit groningen gebeld, die deed het complete casco voor 1700

dat word toch krabben, of een goeie sponsor;)

Terpstra
15-12-2009, 20:41
die heb ik ook gevonden, tis wel een eindje rijden voor mij, maar ik zal ze morgen eens bellen.
Foto van de motor:
http://album.partyflock.nl/30841974.jpg

uhum ids?:P haha;)

ids
15-12-2009, 23:16
uhum ids?:P haha;)

zout op met je wijspraat en je smileys, dit is geen volvoforum.

scirocco9
27-12-2009, 02:21
voor mij is het beste de rotzooi onderkant afslijpen met stalen borstel de lak aan de buitenzijde bv de flanken en het dak afbijten en dan het geheel stralen met kwartszand goede druk met weinig zand en dan heb je voor 300€ je auto zuiver