PDA

View Full Version : Sensoren 16v (Digifiz)


breadfan83
21-08-2009, 17:41
Bij de Digifiz zat een aantal sensoren voor 't blok bijgesloten, die anders zouden zijn dan de sensoren die er nu in zitten.

Om onnodig losschroeven te voorkomen, en om zeker te zijn dat ik de juiste sensor op de juiste plek schroef, had ik graag gehoord wat waar hoort en waar het voor dient. ;)

Bedankt. :)

De foto's:

http://img146.imageshack.us/img146/3903/dsc00491s.jpg

En grootopnames:

#1.
http://img31.imageshack.us/img31/3046/dsc00493gue.jpg
#1 Opschrift: 056919081E 1,8 + 0,2 bar Audi VW logo 7 11

#2.
http://img18.imageshack.us/img18/9232/dsc00494wnx.jpg
#2 Opschrift: Niet echt meer leesbaar

#3 en #4.
http://img87.imageshack.us/img87/387/dsc00495fgi.jpg
#3 opschrift: VDO Germany // 027 919 501 // 804/6/6 // 12v 120°C //VW Audi logo // 10 87 //

#4 Opschrift: VDO Germany // 027 919 501 // 804/6/6 // 12v 120°C //VW Audi logo // 10 87 //


#5.
http://img18.imageshack.us/img18/3313/dsc00496ltb.jpg
#5 Opschrift: Bosch // 15°C 8 sec // 12v 40W // VW Audi logo 034 906 163 // Bosch logo 0280130219 // Made in Germany 749 //

#6.
http://img22.imageshack.us/img22/9729/dsc00497osq.jpg
#6 Opschrift: Bosch // 742 // Bosch logo 0 280 130 040 // VW Audi logo 026 906 161 //


Dan heb ik nog ergens ooit een keer, lang geleden, deze foto gekregen van een maat van me. Misschien dat jullie daar ook wat mee kunnen, en de cijfertjes van de sensoren bij het juiste naamplaatje kunnen zetten:

http://img504.imageshack.us/img504/1756/16vsensordiagram.jpg

Ik ben zo ver gekomen:

Sensor - plaats
1 - 2 High oil pressure switch
2 - 1 Low oil pressure switch
3 -
4 -
5 - 4 Thermo time switch
6 - 3 Coolant temp sensor for ecu

Dan blijven sensor 3 en 4 over. Op het eerste gezicht zien ze er hetzelfde uit, alleen zit nummer 4 onder de olie gesmeerd. Of ze ook dezelfde functie en werking hebben, geen idee.

De sensoren 1,2,5 en 6 zien er hetzelfde uit als op de laatste foto, maar daarop zie je alleen wat uit de motor steekt. Als iemand me even kan vertellen of ze gelijk zijn, weet ik zeker of ik ze er uit moet halen of niet.

D'r staan hier en daar nog wat cijfers en letters op de sensoren, die ik zal posten nadat ze schoon gemaakt zijn.
Edit: zover mogelijk heb ik alle info die op de sensoren stond gepost. 3 En 4 hebben gelijke tekst, dus ik ga er van uit dat ze hetzelfde werken.

Gertjan
21-08-2009, 18:47
1+2 lijken mij inderdaad oliedruk sensoren, 3+4 lijken mij olietemperatuur sensoren.

breadfan83
21-08-2009, 18:50
1+2 lijken mij inderdaad oliedruk sensoren, 3+4 lijken mij olietemperatuur sensoren.

Dan zal een van de twee, 3 of 4, voor de olie temp zijn en de ander voor de kvs-temp... maar zijn deze nou ook echt anders dan die die er af fabriek in steken?

Misschien dat iemand met ETKA effe de nummers kan ingeven? :D

ScareMercy
21-08-2009, 22:40
Chris, kijk eens op vagcat.com :) even registreren, inloggen en vervolgens in het midden bovenaan op catalog klikken :) en dan kun je zoeken op trefwoord/nummer of op model en bouwjaar.

Heb er alvast 1tje voor je opgezocht: 034906163
thermo time switch / for models with catalyst
15C M14X1,5 2 pin brown / 16V:PL

edit: je kunt aan de hand van het plaatje ook zien waar ze precies thuishoren :thumbup:

breadfan83
21-08-2009, 22:56
Chris, kijk eens op vagcat.com :) even registreren, inloggen en vervolgens in het midden bovenaan op catalog klikken :) en dan kun je zoeken op trefwoord/nummer of op model en bouwjaar.

Heb er alvast 1tje voor je opgezocht: 034906163
thermo time switch / for models with catalyst
15C M14X1,5 2 pin brown / 16V:PL

edit: je kunt aan de hand van het plaatje ook zien waar ze precies thuishoren :thumbup:

Klopt, het plaatje had me de plaatsen al gewezen, maar ik wilde ook even kijken of er verschil is tussen de standaard sensoren ed. en de digifiz versies, zonder ze onnodig uit het blok te hoeven schroeven. ;)

Maar ik zal me morgen effe die vag-dinges doorkijken, als ik er nu niks aan heb heb ik daar in de toekomst zeker wat aan, dus bedankt voor de tip. ;)

ScareMercy
21-08-2009, 23:17
ja, ik bedoelde eigenlijk het plaatje op vagcat.com .. maar dat heb je niet meer nodig inderdaad :) vagcat is ideaal, hoef maar zelden mijn etka cd erbij te pakken :)

RubenD
22-08-2009, 00:00
Heb je een klein momentsleuteltje (tot 25nm)? Want je moet echt verschrikkelijk uitkijken met die kleintjes in de zijkant van je kop.

Laatst nog weer eentje finaal afgedraaid :S Ze zijn hol dus je trekt zo de kop er af!

Maar als je het volgende week zondag avond nog niet weet, moet je ff bellen. Dan zal ik mn foto's ff nalopen!

Midden op de zijkant van de kop, waar die zwarte uitstulping zit. Zit nog een gat, links boven de flens. Direct achter die aftakking (die er trouwens niet hoort te wezen).

En dat is namelijk de oliesensor (voor stationair e.d. voor koude start en troep). Giet anders maar ff wat olie in de kop, dan zie je het snel genoeg, het komt er daar namelijk weer uit stromen!

breadfan83
23-08-2009, 15:00
Als je het zou willen / kunnen nakijken, graag. Zoals ik al zei, ik schroef de boel liever niet los als 't niet nodig is. De kans dat er wat afbreekt is altijd aanwezig, en als me dalijk wat in 't blok blijft steken ben ik er voorlopig nog niet klaar mee.