PDA

View Full Version : Aansluitschema sirenes brandweerbus


VWrijder
09-11-2004, 09:41
Bij mijn (voormalig brandweer) T2B uit 1975 kreeg ik twee sirenes geleverd. Ik vind dit wel een coole gadget op mijn bus. Alleen bleken de draden hiervoor nergens op aangesloten te zijn. :o

Heeft iemand voor mij tips over en/of een aansluitschema van sirenes die af-fabriek door VW gemonteerd werden (M-code 160). Ook zou ik graag weten waar ik de bijbehorende relais en schakelaar(s) normaal gesproken zou moeten aantreffen (fotootje misschien?). :confused:

alvast bedankt!

molenari
09-11-2004, 19:54
Heeft iemand voor mij tips over en/of een aansluitschema van sirenes die af-fabriek door VW gemonteerd werden (M-code 160). Ook zou ik graag weten waar ik de bijbehorende relais en schakelaar(s) normaal gesproken zou moeten aantreffen (fotootje misschien?). :confused:

Het relais hoort (volgens mij) in de zekeringen kast te zitten naast het knipperlicht- en het koplamprelais. Een aansluit schema heb ik wel maar zal ik eerst moeten scannen of kopieren. Misschien dat je wat hebt aan de volgende info:

Het relais is voor zowel zwaailicht als sirene. Het relais heeft 8 aansluitingen:

71 - zekering nr 11 in zekeringenkast
71b - hoge toon claxon
71c - lage toon claxon
84 - aansluiting 72 van schakelaar zwaailicht/sirene
84a - zwaailicht
84b - aansluiting 84b op schakelaar zwaailicht/sirene
85c - aansluiting 85c op schakelaar zwaailicht/sirene
31 - massa

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Vincenzo

VWrijder
09-11-2004, 21:48
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vincenzo
Onwijs bedankt! Ik ga kijken wat ik hier mee kan. Mocht je in de gelegenheid zijn om dat schema te scannen: dat zou fantastisch zijn.