PDA

View Full Version : hoog olie verbruik polo 1.4 16V 74kw(2003)

just-m
24-08-2009, 12:10
Hallo,

Ik heb een polo 1.4 16V 74kw.
Ik heb hem nu 1,5 jaar en sinds ik hem heb(2e hands) verbruikt hij veel olie. Echter niet genoeg volgens VW om er iets aan te doen.
Het verbruik ligt tussen de 1800 en 2600 km per liter olie.
Er zat toen ik hem kocht 5W30 olie in, de dure dus, met de beurt is er 10W40 in gegaan, dit zou het verbruik omlaag moeten brengen.
Maar helaas, hij is meer gaan verbruiken.
Bij de garage weten ze ook niet waar het aan kan liggen.
Het enigste wat ze me weten te vertellen is dat dit probleem bij dit type motor vaker voorkomt.

Nu ben ik benieuwd of hier misschien iemand is die weet wat er aan de hand kan zijn of wat er aan gedaan kan worden.

Alvast bedankt

Mieke

René
24-08-2009, 12:20
Welk merk olie gebruik je?

martiepartie
24-08-2009, 13:36
de 1.4 16v motoren van VW zijn wel berucht om het hogere olieverbruik. Deze motoren hebben erg korte zuigers. De zuigers gaan na verloop van tijd kantelen, waardoor de motor steeds meer olie gaat verbruiken. Dit gebeurt niet bij alle 1.4 16v motoren, maar wel bij een flink aantal..., zie de volgende link.
http://www.google.nl/search?q=1.4+16v+olieverbruik&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Een iets dikkere olie kan dit verbruik tegengaan, maar dat is geen 'oplossing'. Als dat niet lukt zijn er 2 opties;
Revisie
óf doorrijden totdat de emmer overloopt....