PDA

View Full Version : Het foam van kachelklep?


ViperCat
25-08-2009, 12:32
Er komen al geruime tijd stukjes foam/schuim uit het ventilatiekanaal :confused: . Ik dacht dat het de binnenbekleding van het het ventilatiekanaal kon zijn, dus achte ik het onschuldig. Maar sinds vorig jaar wordt de kachel niet warmer meer dan lauw. Nu heb ik me laten vertellen door een monteur dat dit foam de kachelklep bekleed. En als dat loslaat kan de klep niet meer voldoende afsluiten waardoor er steeds koude lucht bij de warme lucht gemengd kan worden. Ook de airco werkt hierdoor niet optimaal.

Iem enig idee waarom dat loslaat? Is er een alternatief? Op de sloop loop ik met golfjes die daar al een paar jaar buiten staan waarschijnlijk hetzelfde risico.

Wat is de juiste methode om bij die klep te komen? Dashboard eruit? En hoe doe ik dat het makkelijkst?

Grtz ViperCat ;)

golf mkII 16v
25-08-2009, 16:10
Is ind foam van de kachelkleppen
Kachelhuis kun je eruit halen zonder dat het dachboard eruit moet
Bekleden met nieuw foam[afzuigkapfoam

ViperCat
25-08-2009, 18:35
Bedankt voor jouw reactie. :hug:


Volgens mij zit hij achter de middenconsole. Daar heb ik wel eens het kabeltje strakker gezet zodat beter verwarmde. Maar hoe haal ik daar gemakkelijk de kachelklep eruit?

Ik ben zeker niet onhandig, maar de kachelklep krijg ik er niet zomaar uit. Kan iemand me hier bij helpen met wat tips of documentatie.

Bekleden met nieuw foam[afzuigkapfoam
Moet je volgens mij wel 'dun' foam zien te vinden. En kan je dat er gewoon op lijmen??

Grtz ViperCat

golf mkII 16v
25-08-2009, 19:58
Is wel even werk
De slangen van de warmtewisselaar moeten los
De middenconsole moet weg
Wat roosters en slangen
Nieuw foam kun je er gewoon oplijmen[zit de oude ook
Je mag ook langs komen,help ik wel mee

Tammoh
08-10-2009, 09:55
bij mij blaast hij ook allemaal van dat spul de auto in!
Wat gebruiken jullie, van dat gewatteerde spul of dat harde?

Mijn kachel wordt inderdaad ook niet heel heet!

Als ik jullie goed begrijp moet dat bakje eruit waar de kachelverstelling ook naartoe loopt?

Pedaalemmer
08-10-2009, 10:00
Op de afsluitkleppen achter de roosters zit deze foam ook.

ViperCat
08-10-2009, 18:24
Het probleem is inmiddels opgelost, en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Scheelt echt veel. Ik ben gewoon bij de schuimrubberkoning geweest en heb daar foam gehaald. Volgens mij maakt het niet echt veel uit wat je gebruikt. Gewoon vastgelijmt met bison-tix. Misschien heb ik er nog wel een piccie van.

Ik heb het hele kachelhuis eruit gehaald omdat daar de kleppen in zitten die met foam bekleed zijn. Dus je moet wel de slangen van de kachel losmaken.

Dennisgl
09-10-2009, 12:42
Ik ben ook tegen dat probleem opgelopen door een lekke kachelradiator.

Hele Unit eruit gehaald en bekleed met verpakingsmateriaal......beetje zoeken naar de juiste maar vervolgens erop geplakt:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/9/5/6/Luchtverdeler1.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/9/5/6/Luchtverdeler2.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/9/5/6/Luchtverdeler3.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/9/5/6/Luchtverdeler4.JPG

Tammoh
09-10-2009, 16:52
maar dan moet je je koelvloeistof er ook uit laten lopen of niet?

b.t.w bedankt voor de foto!

Dennisgl
11-10-2009, 18:31
maar dan moet je je koelvloeistof er ook uit laten lopen of niet?

b.t.w bedankt voor de foto!

Klein beetje hoor....je kunt hem loshalen onder de motorkap. De twee uiteinden van de kachelradiator steken door het schutboard heen naar de mororruimte. Daar kun je de slangen eraf halen en eventueel doorlussen als je in de tussentijd wilt verder rijden...

oettinger_18
05-01-2010, 15:12
ik kom hier ff op terug moet de foam luchtdicht zijn of niet..? want je heb allerlei verschillende foam wat voor soort foam moet ik nu hebben..? en waar kan ik het kopen..?

oettinger_18
05-01-2010, 22:58
iemand..?:) vraag op mijn antwoord? nogmaals moet de foam luchtdicht zijn of niet..?

tim_j
06-01-2010, 00:51
niet helemaal dicht, origineel laat het ook een beetje door

peerke112
06-01-2010, 11:01
en waar kun je dat kopen of bestellen dan op internet?

oettinger_18
06-01-2010, 11:35
dat vraag ik me ook af peerke112 iemand?

Erik
06-01-2010, 11:54
Ga eens naar de Gamma of een keukenboer...

Frusty
15-01-2010, 20:28
Wil natuurlijk geen reclame maken maar bij de c1000 was afzuigkap foam in de aanbieding een euro :D bij de gamma keken ze me vaag aan. Tevens gemonteerd kreeg enkel niet de gehele kachelklep bloot zeg maar klipjes kwamen niet los...

Werkt perfect...

JohanV
25-10-2010, 11:39
Is ind foam van de kachelkleppen
Kachelhuis kun je eruit halen zonder dat het dachboard eruit moet
Bekleden met nieuw foam[afzuigkapfoam
Even een oud topic afstoffen... maar een nieuwe vraag.

Ik vraag me af of ik het onderste stuk van het kachelhuis eraf kan halen zonder dat de kachelradiateur (met bovenstuk) ook los moet. Dus kan ik eerst dat voetuitstroomgedeelte verwijderen en dan het stuk uit het plaatje hieronder er zo af halen? Of breken dan al die clipjes er af? Dus is er genoeg ruimte, of krijg je het dan niet weer gemonteerd?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/9/5/6/Luchtverdeler2.JPG

Gr, Johan.

breadfan83
25-10-2010, 11:44
Meestal is er een reden waardoor het schuim los laat. Soms is het gewoon rot, maar in 9 van de 10 gevallen komt het door een lekker kachelradiator. De kvs komt dan op het schuim, waardoor het nat wordt en uiteindelijk uit elkaar dondert.

Als je toch alles los en er uit hebt liggen, zou ik gelijk de kachelradiator vervangen. Kost je 20 euro, en als je al zover bent met slopen is 't een kleine moeite. Je gaat jezelf vervloeken voor je pinnigheid als dalijk in december opeens heel je voorruit beslaat en je hoestend van de kvs-dampen in de auto kapot zit te vriezen. :D

't Is maar een tip. ;)

tim_j
25-10-2010, 12:09
de middentunnel zit in de weg, de kachelunit krijg je niet weggekanteld zonder de slangen los te halen.

Justin
01-12-2010, 09:29
ik wou de kachelkleppen met foam bekleden.
Dan ga ik dus, wat ik uit dit topic begrijp, meteen de kachelradiator vervangen aangezien ik de boel dan toch los heb liggen. Deze kost +/- 30 euro had ik gelezen.
Moet ik de roosters in mijn dashboard ook loshalen om met foam te bekleden, zoja hoe doe ik dat?

gr. Justin

sinan
01-12-2010, 11:25
de roosters in de dashboard zitten allemaal vast met 1 schroefje aan de bovenkant en dan rustig uittrekken
soms kan het zijn dat die niet loskomen moet je juist onder de rooster met een heel platte schroevendraaier erin zin te geraken en dan loswringen
daar zit ook foam op om de klep volledig af te sluiten
anders hoor je altijd een gefluit

maximoei
20-01-2013, 01:54
Heb nu het winter is geworden ook last van dit probleem. Inmiddels heeft al zoveel foam zich losgemaakt van de kachelklep in mijn Golf 3 dat er nog amper warme lucht uit komt.

Is er een manier om bij deze klep te komen, zonder het hele dashboard uit de auto te halen?

PuttenMKII
20-01-2013, 13:32
hij zit achter de middenconsole ;)

http://img339.imageshack.us/img339/9706/dsc000084.jpg

stinne#82
20-01-2013, 17:47
Ik heb me laten vertellen dat je de kleppen ook kan tapen met ducktape.

Aangezien mijn dash er momenteel ook uit ligt, ben ik deze werken ook allemaal van plan.

Als iemand dus nog tips heeft, ze zijn altijd welkom.

VdubMKII
20-01-2013, 17:56
Gaat idd ook met ducktape, werk prima.

Pewi Vwteam
20-01-2013, 18:40
ik heb gewoon gedeelte onder mijn dashbord kasje verwijderd, gat in kachelhuis gezaagt :D zodat ik met mijn hand er door kon en toen gewoon stukken ductape op de klep geplakt, nou zeg ik er 1 ding bij mijn mk2 is gewoon een auto waar je niet zuinig op hoeft tezijn :D daarna heb ik gewoon het uitgezaagde stuk weer in het kachelhuis gekit. resultaat weer lekker warme kachel.

JBM
25-10-2015, 23:44
Sorry dat ik dit topic omhoog haal.. Maar weet iemand of die voorste warmteklep bereikbaar is bij een MK3 zonder het hele dash te demonteren? Wil deze graag afplakken zonder het hele dash te hoeven demonteren aangezien ik de wagen zsm nodig heb.

Groet,

ries
28-11-2015, 17:25
Ik ben vandaag ook bezig geweest.
Ik had geen foam direct beschikbaar en aangezien ik vaker gelezen had dat dichtplakken van die gaten voldoende is heb ik het met aluminium tape dicht gemaakt.

De klep tussen de diverse standen (raam, voeten, zijruit) doet het prima dus daar lijkt het voldoende af te sluiten maar nog steeds is de lucht meer lauw dan warm.
Zou de klep voor koude/warme lucht dan toch niet afsluiten met alleen tape of zou er nog een flinke luchtbel in het systeem kunnen zitten?

Slangen naar binnen worden wel heet.



Gaat idd ook met ducktape, werk prima.

tim_j
28-11-2015, 18:49
Ik heb hetzelfde probleem na ductape gebruikt te hebben. De schuif moet op driekwart om wat te voelen.
Komt omdat langs de randen lucht ontsnapt, waar normaal het foam zit.
Ik heb afzuigkap foam liggen van de bouwmarkt, dat gaat er een keer in.

ries
29-11-2015, 12:29
Daar was ik al een beetje bang voor.....wordt dus nog een keer de hele boel uit elkaar trekken :-(

Foam plakken met kachelhuis nog gemonteerd gaat hem niet worden denk ik.

ar1g3
29-11-2015, 12:55
Neen, je moet het huis echt helemaal demonteren. De foam dient inderdaad om de randen af te sluiten.

Wees voorzichtig als je het huis uit elkaar haalt, de clips willen wel eens afbreken. Ik heb strijkdoek gebruikt om de kleppen af te dichten, en dit werkt perfect! Kan je gewoon halen in de blokker ofzo, ik heb dit gebruikt omdat ik geen afzuigkap foam vond.

fcapri
29-11-2015, 17:10
ik heb de mijne ook met ductape gedaan en die is zo warm dat je je hand niet voor de roosters kan houden als de motor warm is.
ik heb wel de ductape iets over de randen gelegd voor ik die omplooide, zodat die wat uit de kleppen uitsteekt.
rijd er al 5jaar mee nu en vind de verwarming fantastisch werken. met het huidige weer beklaag ik me als ik met de vrouw haar benz op de baan ben. die warmt niet echt goed op (verwarming doet het wel, maar als je 90 rijd op autosnelweg zakt de motortemperatuur naar 50° en dan krijgt de verwarming ook geen heet water meer)

ries
02-12-2015, 23:35
Vanavond wederom de hele boel eruit geschroefd.
Tape van de kleppen gehaald en afzuigkap foam van de marskramer (filtralux, universeel afzuigkapfilter, vlamdovend) aan beide kanten erop geplakt. Iets groter dan de klep voor de afsluiting. Even de kleppen bediend voordat het huis er weer in ging en dat leek ok.

Resultaat is wel verbeterd maar niet wat ik gehoopt had. Standje 1 is redelijk warm, standje 2 gaat maar houdt niet over en op standje 3 is het meer lauwe lucht.
Het is zeker niet zo heet als fcapri hierboven aangeeft.

Heb zo'n vermoeden dat afzuigkapfoam te 'open' is, in een afzuigkap moet het tenslotte lucht er doorheen kunnen zuigen.
Ondanks dat er 2 lagen op zitten is de luchtstroom op hogere blowerstand misschien wel te veel om nog goed koude lucht tegen te houden.

Kijk het even aan, ben het voorlopig wel even zat om dat huis uit en in te bouwen.

JBM
08-12-2015, 21:37
In en uitgaande slang worden wel nog goed warm? Deze klus staat mij ook nog te wachten komende zomer in de MK3. Je zou nog eens voor de 'grap' je kachelradiateur kunnen uitspuiten vanaf het motorcompartiment. misschien zit hier nog wat zooi in waardoor hij z'n warmte niet goed kan doorvoeren. (NIET met hogedrukreiniger), tuinslang is voldoende lijkt mij.

Zodra ik het uitelkaar heb liggen ga ik het denk ik ook gewoon met tape doen + ik regel een nieuwe kachelradiateur, zal net zien dat ik het geluk heb dat mijn 'oude' het 2 weken later begeeft ofzo.. :P

fcapri
09-12-2015, 08:00
het is de bedoeling dat die gaten in die platen luchtdicht zijn. die platen gaan namelijk de koude binnenkomende lucht blokkeren zodat die door de radiator MOET vloeien.
als die foam de lucht beter doorlaat dan via de kachelradiator, blijf je dus een koude luchtstroom krijgen langs die gaten.

ik zou over die foam nog eens ductape wikkelen. maar plak die niet strak over de randan van die platen, maar laat de tape daar een eindje over hangen (paar mm).

of je zou eerst die gaten kunnen dichten met tape, en daarna die foam over plakken om de randjes goed af te sluiten. ik krijg al goeie warme lucht als de motor een 40°C heeft bereikt (analoge naald gaat amper omhoog).
met dit huidig weer moet ik de verwarming minder, want het wordt te warm. en ik rijd dan gewoon 85-90km/h op de autosnelweg (ga 2weken woon-werk verkeer proberen met 1 tankbeurt en rijd 86km/dag. ik moet dus heeeel zuinig rondrijden. met mijn vrouw haar benz zou ik dus kou lijden)

dit waren mijn platen eerst:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/640/102_0595.JPG
helaas geen fotos genomen van het afgewerkte :(

Roy16VG60
13-12-2015, 19:36
Lauwe binnentemperatuur kan ook liggen aan een defecte bypass klep. Dit is een terugroep modificatie geweest en deze gaan allemaal stuk.

Er tussenuit halen is het beste!

Erik Baas
13-12-2015, 22:40
defecte bypass klep [..] Er tussenuit halen is het beste!
Nee. Die klep zit er om te voorkomen dat de kachelradiator stuk gaat door een te hoge druk in de waterslangen, die kun je er dus niet zomaar tussenuit halen.

Roy16VG60
13-12-2015, 22:50
Niet helemaal juist... Die klep zit er om te voorkomen dat je interieur volgebutst word met koelvloeistof als de radiator lek gaat.

Die kleppen gaan vast zitten en vervolgens te weinig doorlaten. Haal hem maar weg en het word weer fatsoenlijk warm. Zelfs de dealer haalt ze weg om die reden.

Erik Baas
14-12-2015, 00:22
Mis. Zie de volgende pagina's (en via Google vind je er nog tientallen meer):

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53050
http://www.vwforum.nl/volkswagen-problemen-f8/golf-2-verwarming-t156676.html#p2283877
http://www.vwforum.nl/volkswagen-problemen-f8/golf-2-verwarming-t156676.html#p2283887
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/volkswagen/198314-modificatieset-golf.html#p981168
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/volkswagen/198314-modificatieset-golf.html#p981180

Overigens lees ik zo hier en daar ook dat het de hoge temperatuur is waar de kachelradiateur niet tegen zou kunnen, en niet de hoge druk; welke van die twee beweringen waar is weet ik nu ook niet meer...

fcapri
14-12-2015, 07:36
ik heb die kleppen nog nooit gezien en vermoed dat mijn golf die ook niet heeft.
van het motorblok ga ik rechtstreeks naar de kachelradiator. toen de auto 23jaar was is de kachelradiator wel kapot gesprongen (hele vooruit vol mist en heet water over men voeten).
heb er dan een 91'er radiator ingestopt en die zit er nog in

ries
14-12-2015, 15:46
Zou het niet zo zijn dat de moderne kachelradiateur sterk genoeg is?

M'n 1991 golf heeft die extra klep in de leiding niet maar m'n 1986 golf wel.
In de 86'er zit inmiddels ook een hele nieuwe radiateur dus ik denk dat ik die klep daar ook nog weg ga halen om te kijken of eea daarna nog iets verbetert.

martinus83
23-12-2015, 07:48
Ries, die bypass zou inderdaad zijn ter behoud van de eerdere kachel radiateurs, of het nou om de druk of de tempratuur gaat.

Mijn kachel wordt ook maar lauw-warm (86'er). Bedankt voor de info, zal het foam en thermostaat eens checken/vervangen. En hoop dat mn kachelrad nog gewoon goed is en niet half verstopt..

Is die rode KVS trouwens echt een must? ivm afvoer statische spanning/lading las ik?

Dokter D
23-12-2015, 09:09
Ik heb de mijne gedaan met ducktape en dan op de rand van de kleppen een strookje PE band.
Werkt perfect :thumbup:

ben zine
23-12-2015, 10:51
[QUOTE Is die rode KVS trouwens echt een must? ivm afvoer statische spanning/lading las ik?[/QUOTE]

Koelvloeistof moet passen bij de gebruikte materialen in je koelsysteem. Kunststof kan hard en breekbaar worden, metaal kan oxideren en rubber kan week worden bij verkeerde koelvloeistof of een mengsel van verschillende soorten. Daarom alleen de voorgeschreven kleur gebruiken.

.

ries
23-12-2015, 16:46
En vooral geen rood gaan mengen met groen/blauw want dat gaat niet goed.

Adidax
13-03-2016, 19:28
Even van dit topic gebruik maken. Ik ben ook bezig met het vervangen van de kachelradiator. Moeten in de motorruimte beide boutjes die boven elkaar staan
los gedaan worden om het kachelhuis te demonteren? De onderste draait immers door.
Op foto's van een gedemonteerd kachelhuis zie ik maar 1 boutje zitten, vandaar...
Alvast bedankt!

Piedjee
13-03-2016, 21:38
Het zijn er drie die je los moet draaien in de motorruimte. Dat ie meedraait maakt niet uit, dan drukt ie hem uit het kachelhuis en kan je hem alsnog eruitpakken. Met erin zetten wel wat lastiger maar met een zaklamp en ondersteboven in je auto liggen kan je bijna zien wat je doet.

Adidax
22-03-2016, 23:03
Bedankt Piedjee!

Vanavond nog eens verder gedaan, en kachelhuis is er uit!