View Full Version : franse BP euro95 wat is dat nou weer?
2 weken terug ben ik in frankrijk geweest voor een heerlijke vakantie.
700 km gereden, en ergens bij Le havre maar eens opgehouden
toen was de benzine wel op, ben toen gaan tanken bij een lokale particuliere pomp. netjes ron91 merkte er vrijwel niks van, motortje loopt lekker zoals het moet.
daarna een volle tank bij de BP gehaald voor de rit naar huis, ik moet euro95 hebben dus ik kom uit op "E10SP95" van de BP. :confused:
dat maar gewoon getankt want andere 'soorten' euro95 zijn er niet.
het zal wel.. :)
ergens na een kilometer of 300 merkte ik dat de motor rauwer begon te lopen.
vooral stationair voor een stoplicht merkte je dat goed.
Ik had zoiets van wat is dit nou weer.
zal de carburateur wel zijn die bijgedraaid moet worden.
gewoon doorgereden en 250 km later weer een stopje gehouden.
tijdens het uitrollen op de afrit voelde ik al een stottertje en zodra ik de koppeling indrukte viel de motor uit :confused:
:mad: dat verpeste de sfeer een beetje.
gewoon uit laten rollen, ffe pauze en weer verder.
auto opnieuw gestart, slaat gewoon aan valt niet uit.
maar wat liep die rauw, de hele auto bibberde ervan.
gewoon de laatste kms doorgereden want op de snelweg merk je er niks van, eenmaal thuis gekomen motor nog steeds rauw lopen en whatnot.
met de carb aan de gang geweest maar ik kreeg het niet opgelost.
totdat ik me bedacht wat ik heb getankt.
E10SP95.
Sans plomb 95.. wat is dan de E10?
blijkt ethanol 10% te zijn. blijkt een toevoeging te zijn om de prijs wat lager te houden.. :screwy:
water bij de wijn zeg ik maar.
daarna weer afgetankt met nederlandse euro 95 en na 10 km liep de motor weer goed en zacht. :confused:
waarom zit dit erin bij de franse euro95?
Is voor een maand of 2 geleden in NL voor gewaarschuwt dat als je een auto hebt van voor 2000 die brandstof niet te tanken. Omdat het pakkingen opvreet en je auto er raar op loopt.
omdat de injectie-auto's van tegenwoordig er wel goed op lopen en,je zegt het zelf al,meer geld er aan over te houden.........
rare bedoeling hoor,
ken er eigenlijk wel vanuit gaan dat de voetpakking kapot zal zijn en de slangetjes rondom? :mad:
zal wel meevallen....zou eerst maar eens kijken of ie op gewone benzine weer goed loopt.
Is voor een maand of 2 geleden in NL voor gewaarschuwt dat als je een auto hebt van voor 2000 die brandstof niet te tanken. Omdat het pakkingen opvreet en je auto er raar op loopt.
dat ging toch over de e98 octaan 100 ??
Het loopt wel beter met de gewone benzine. maar niet zo soepeltjes meer als ervoor
is ie al wel helemaal leeg geweest dan?
hij was bij thuiskomst bijna leeg.
heb toen voor de deur wat proberen bij te stellen aan de carb,
daarna 20 liter getankt en 40 km gereden.
toen ging het al beter, weer een beetje bijgesteld, toen liep bijna goed.
nu is de 20 liter weer bijna op maar, krijg m niet helemaal lekker.
Even over die ethanol. Daar heb ik een stuk over gelezen. Als je dat spul bij de benzine mengt. Dan word de auto zuiniger. Mijn vader doet dit nu al sinds een half jaar met de Astra uit 1996. Het verbruik op 100km is met 1 liter gezakt hier door. Zit ongeveer nu op 6.5 op de 100. Ik zelf heb het nog niet probeert. Weet niet of de 2EE carburateur dit leuk vind :rolleyes: Maar het stationair toerental is van mn vaders auto ook zon 100 toeren minder nu hij dat spul er bij heeft gedaan. En de motor loopt ook iets onrustiger. Maar verder niks aan te merken onder het rijden.
zou hem eerst maar eens tot z'n nokkie vol gooien,kijken of het beter word....
@ gino89: dan vraag ik me toch echt af of het wel wijs is,
Ik weet niet wat Ethanol met materialen doet. maar als het pakkingen aanvreet is het gewoon niet goed.
(toevallig) mijn ouders hebben ook een astra f uit 95, maar die geeft geen kick.
op ron91 is die wel wat luier.
@depul,
ga ik morgen maar is doen.. we zien het over over een paar weken wel :)
in denemarken hadden ze bij de tank waar ik toen stond alleen maar bio95. ik alle andere pompen daar eerst gekeken en toen ik erachter kwam dat er niks anders was heb ik het er toch mar in gegooit. maar is dit te vergelijken met die E10sp95??
martiepartie
31-08-2009, 08:24
bio ethanol vreet oudere soorten rubber/pakkingen en zelfs aluminium op. Als je er veel mee rijdt zul je de benzineleidingen/slangen moeten vervangen door ethanol bestendige slangen, anders ligt alles op een gegeven moment op straat.
Ik zou me ook voor kunnen stellen dat een carb na een tijdje aangevreten wordt door de ethanol, (sproeiers/naalden/kanalen etc.) en dat daardoor de motor niet lekker meer loopt.
in nederlandse euro95 zit ook een paar procent ethanol, hoor..
denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. No offence, maar denk eerder dat hij nu slecht loopt omdat je met de carb van zijn afstelling hebt gehaald.
ScareMercy
31-08-2009, 10:47
Even over die ethanol. Daar heb ik een stuk over gelezen. Als je dat spul bij de benzine mengt. Dan word de auto zuiniger. Mijn vader doet dit nu al sinds een half jaar met de Astra uit 1996. Het verbruik op 100km is met 1 liter gezakt hier door. Zit ongeveer nu op 6.5 op de 100. Ik zelf heb het nog niet probeert. Weet niet of de 2EE carburateur dit leuk vind :rolleyes: Maar het stationair toerental is van mn vaders auto ook zon 100 toeren minder nu hij dat spul er bij heeft gedaan. En de motor loopt ook iets onrustiger. Maar verder niks aan te merken onder het rijden.
Dit zuiniger worden gaat helaas gepaard met minder vermogen.
breadfan83
31-08-2009, 10:59
...waardoor met dezelfde snelheid het verbruik weer omhoog gaat. Kortom, je wordt van alle kanten genaaid, maar als je op de pomp de cijfertjes afleest denk je dat je geld bespaart. :D
Ja, dat zou best kunnen dat hij minder vermogen heeft. Maar mijn vader rijd altijd snelweg naar het werk. Zon 30 km. En heeft niet de cijfers van de pomp zitten aflezen. Maar de vergelijking van KM en verbruik.
Vraag me dan wel af. Als ik dit allemaal lees. Of het wel zon goed idee is. Als het slangen en aluminium aanvreet. moet ik hem toch eens even over informeren :rolleyes:
breadfan83
31-08-2009, 16:58
Vraag me dan wel af. Als ik dit allemaal lees. Of het wel zon goed idee is. Als het slangen en aluminium aanvreet. moet ik hem toch eens even over informeren :rolleyes:
Zeker!
De aftermarket-markt weet niet wat hem overkomt, en UP gaat de autoindustrie! :D
Elke week een nieuwe pakkingenset bestellen tikt lekker aan. Misschien dat GM dan nog zelfs te redden is... al is het daar sowieso al aan de orde van de dag dat het spul kapot gaat. :tongue:
idd. Die koppakking van een astra kun je al bijna aan het gewone onderhoud tellen. Mn vader heeft al 2 motors in de astra gehad. bij alle 2 de koppakking kapot. na zon 40.000 KM (dit was nog toen hij zonder ethanol reed :thumbup: )
Tiki Madness
31-08-2009, 18:03
Bij de nieuwe saab modellen heb je als je op E85 rijdt 25 pk meer dan wanneer je op euro 95 rijdt.In dezelfde auto.
Als je dit in een oudere auto gaat gebruiken moet je inderdaad je leidingen aanpassen.Aluminium koppelingen/;eidingen moet je vervangen door kunststof dan wel rvs.
Mijn nieuwe motor gaat ook op E85 lopen omdat dit meerdere voordelen heeft tenopzichte van normale benzine en racebenzine.
Ten eerste is het goedkoper,
indien goed afgesteld levert het aanzienlijk meer vermogen dan bijvoorbeeld shell Vpower.
De motor wordt minder warm.
Michael
Zijn bij deze nieuwe auto's de leidingen dan al aangepast? zodat hij wel op ethanol kan rijden?
idd. Die koppakking van een astra kun je al bijna aan het gewone onderhoud tellen. Mn vader heeft al 2 motors in de astra gehad. bij alle 2 de koppakking kapot. na zon 40.000 KM (dit was nog toen hij zonder ethanol reed :thumbup: )
uit voorzorg de hele motor vervangen als de koppakking lek is? het blijft een opel vanzelf...
Tiki Madness
31-08-2009, 19:34
Zijn bij deze nieuwe auto's de leidingen dan al aangepast? zodat hij wel op ethanol kan rijden?
Ja
Michael
@ de pul. Nee, Dat is niet de reden dat de motor vervangen is. Het was een samen hang van een verstopte olie leiding. En water in de olie. Hij kreeg dus op gegeven moment geen smering meer op de nokkenas. En dus was er van alles flink beschadigd. De motor had al behoorlijk wat kilometers er op zitten. Dus is er maar een vervangende motor in gekomen, met 75.000 Km op de klok
:thumbup:
ps; Mijn vader mengt geen Ethanol er in maar Aceton. verkeerd begrepen dus :rolleyes:
vind ik nog geen goed idee.. :(
Het kan wel, zolang je maar niet teveel gaat mengen.
Wij zijn er met brommers mee bezig geweest
Het lost olie op, dus je kan niet op mengsmering draaien. Maar een injectie kan het wel, aangezien de benzine amper in aanraking komt met de olie
even een update van het betere soort.
@de pul;
het probleem met rauw lopen is vanzelf opgelost.
gewoon rijden en spoelen heeft geholpen.
nu iets anders, (kan aan de afstelling liggen van de carb)
verlichting uit loopt de motor 1000 toeren stationair. (zo loopt ie het lekkerst)
verlichting aan loopt ie 900 toeren en heeft ie het moeilijk (trillen in de carrossie enzo)
is dit te danken aan de carb, of dynamo?
ik zie het niet zitten om de stationair hoger op te schroeven.
Dat probleem heb ik ook. Zonder licht loopt die rustiger. Dan met licht aan. Terwijl ik niks kan stellen met het toerental. Dus ik denk dat je dit toch zult blijven houden. Of je moet hem al afstellen zonder licht op 1100 toeren. Maar dit is ook een beetje overdreven.
Volgens mij is dit onvermijdelijk bij motoren met een kleinere cilinderinhoud. Deze leveren namelijk weinig koppel bij lage toeren waardoor deze bij belasting van o.a. de dynamo de neiging hebben om te schokken. Normaliter wordt dit gecompenseerd door het regelapparaat/computer van de injectie, maar als je met carbs werkt zul je hier zelf een oplossing voor moeten bedenken.
m'n daily heeft het ook en het komt inderdaad door wat bollejan;) hierboven zegt,weinig kracht stationair waardoor ie flink moet werken om alles brandend te houden.....
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.