PDA

View Full Version : probleem 8.599.625 ofzo pfff


Jel Golf 2 GTI
31-08-2009, 16:41
Daarstraks met de wagen aan het rijden.

Inneens dampt men raam langs binnen aan en word auto zeer warm.

Lek in de kachelradiator. Iemand een ideetje of dit heel veel werk is om te vervangen??

Heb dit nog nooit gedaan.

Sleutelen en elek is geen probleem :D

Grtz jel

Marcski
31-08-2009, 16:45
bekend probleem, is goed te doen, hoor

Jel Golf 2 GTI
31-08-2009, 16:50
ik heb straks de nacht dus kan er niet naar kijken zal iets voor morgen of overmorgen zijn.

Zal vannacht hier op het forum wel eens zoeken of ik iets kan vinden.

Kga eerst ff pitte.

grtz

breadfan83
31-08-2009, 16:50
Stuur er uit, schakelaars voor knippelicht en ruitenwisser los, paneel met knoppen uit het dashboard en de tellerkast er uit, dashboard er uit, en dan kun je beginnen. ;)

De slangen onder de motorkap moeten los (die heb je toch al open om die twee moertjes voor het dashboard in de parafan los te schroeven). Klote werkje om die twee klemmen los te krijgen, maar 't moet hè.

Dan kun je de kachel en kachelmotor van binnen los halen. Kachelmotor hoeft geloof ik niet echt, maar 't is wel makkelijk. Is al een tijdje geleden dat ik de laatste gedaan heb, dus dat zou je dan even moeten kijken als je alles los hebt.

De radiator schuif je er vervolgens naar boven uit. Nieuwe met nieuwe schuimpjes en dergelijke schuif je er weer in, en dan doe je het hele proces achterstevoren nog eens.

Aan te raden is het om de kachelradiator te vullen met kvs voor je hem er in doet. De rest van het systeem kun je naderhand bijvullen. Daarna even een stukje rijden, evt zonder de vuldop van de overlooptank, om alles weer rond te pompen en te ontluchten, en indien nodig weer verder bijvullen, en klaar is <insert name here>.

Jel Golf 2 GTI
31-08-2009, 17:06
Stuur er uit, schakelaars voor knippelicht en ruitenwisser los, paneel met knoppen uit het dashboard en de tellerkast er uit, dashboard er uit, en dan kun je beginnen. ;)

De slangen onder de motorkap moeten los (die heb je toch al open om die twee moertjes voor het dashboard in de parafan los te schroeven). Klote werkje om die twee klemmen los te krijgen, maar 't moet hè.

Dan kun je de kachel en kachelmotor van binnen los halen. Kachelmotor hoeft geloof ik niet echt, maar 't is wel makkelijk. Is al een tijdje geleden dat ik de laatste gedaan heb, dus dat zou je dan even moeten kijken als je alles los hebt.

De radiator schuif je er vervolgens naar boven uit. Nieuwe met nieuwe schuimpjes en dergelijke schuif je er weer in, en dan doe je het hele proces achterstevoren nog eens.

Aan te raden is het om de kachelradiator te vullen met kvs voor je hem er in doet. De rest van het systeem kun je naderhand bijvullen. Daarna even een stukje rijden, evt zonder de vuldop van de overlooptank, om alles weer rond te pompen en te ontluchten, en indien nodig weer verder bijvullen, en klaar is <JEL :D >.

thnx mate :thumbup:

breadfan83
31-08-2009, 20:59
Geen probleem, als iets niet duidelijk is PB je me maar even.

RubenD
31-08-2009, 21:44
Dashboard er uit hoeft eigenlijk niet. Maar werkt wel een heel stuk makkelijker!

breadfan83
31-08-2009, 21:53
Klopt, hoeft niet, maar is wel zo handig.

Het kost een beetje tijd, maar die tijd win je later wel met het vervangen van de kachelradiator. En het werkt inderdaad veel makkelijker, en de kans dat je wat sloopt (inclusief je handen) is veel kleiner.

Jel Golf 2 GTI
01-09-2009, 00:29
Klopt, hoeft niet, maar is wel zo handig.

Het kost een beetje tijd, maar die tijd win je later wel met het vervangen van de kachelradiator. En het werkt inderdaad veel makkelijker, en de kans dat je wat sloopt (inclusief je handen) is veel kleiner.

haha ik ga men best doen.

Ik heb hier een vraagbaak liggen maar daar staat natuurlijk niet duidelijk ingelegd waar dat ding eigenlijk zit.

Als je heel dat plastic boeltje langs onder sloopt waar verwarming op aangesloten zit, steekt dat radiatorke daar dan in?

Ik heb nog 2 vollediga bakken liggen dus zou er nog ergens 1 in moete zitten.

Iemand foto's??

Grtz jel

Nol
01-09-2009, 00:43
Dashboard hoeft er idd niet uit, maar je moet wel opletten dat je geen van de sluitingen(waar die clipjes omheen zitten) sloopt, want dan sluit het geheel niet meer 100%.

Succes!!

Mvg Nol

Jel Golf 2 GTI
01-09-2009, 13:30
Ik had hier nog een verwarming liggen en die heb ik eerst eens ff uit elkaar gehaald.

Ik ga vandaag toevoer en afvoer kortsluiten zodat ik al terug kan rijden en dan vande week maar eens beginnen alles er uit te halen.


Bedankt voor de reactie's en ik laat nog wel weten hoe het verder loopt.

Grtz Jel

Jel Golf 2 GTI
01-09-2009, 15:55
Ik had hier nog een verwarming liggen en die heb ik eerst eens ff uit elkaar gehaald.

Ik ga vandaag toevoer en afvoer kortsluiten zodat ik al terug kan rijden en dan vande week maar eens beginnen alles er uit te halen.


Bedankt voor de reactie's en ik laat nog wel weten hoe het verder loopt.

Grtz Jel

Heb daarnet afvoer en toevoer aan elkaar gezet met tussenstuk en alles terug opgevuld.

:thumbup: Kan dus straks al normaal naar twerk. Alleen geen warme lucht nu.
Binnekort maar eens kijken of ik een dagje of 2 thuis ben en dan maar beginnen.
Kijk er wel een beetje tegen op omdat de garage nog vol staat.

We zien wel :D

grtz Jel

bugs
01-09-2009, 18:34
je hebt echt geen 2 dagen nodig hoor! er staat hier op het forum vast een how-to met foto's.
op vw moruf staat het zeker.

ff zoekfunctie gebruiken!

breadfan83
01-09-2009, 19:19
Je hebt er inderdaad geen twee volle dagen voor nodig. Als je het de eerste keer doet, moet het binnen een half dagje makkelijk te doen zijn... mits niet al te veel je tegenwerkt. :D

Ik heb je de hierboven geposte instructie wat verder uitgeschreven. Als je je hieraan houdt kan het eigenlijk niet mis gaan.




Stuur loshalen: Onder de claxonknop van het stuur zit een grote moer, ik dacht 21 of 23mm. Deze los halen, en het stuur kan los worden gehaald.

Schakelaars stuurkolom loshalen: Na het verwijderen van 't stuur zie je drie platkop-schroefjes. Als je die los draaid kun je de schakelaar voor de richtingaanwijzers ed. en die voor de ruitenwisser er ook vanaf schuiven. Dit is later makkelijk met het verwijderen van het dashboard.

Middenconsole los maken: schroef de pookknop er af door er gewoon aan te draaien. Daarna haal je de pookhoes er af. Gewoon omhoog trekken, dan klikt ie los. Onder die hoes vind je een kruiskop schroef. Die moet er uit. Links en rechts van de middenconsole zit nog een kruiskopschroef, die de vakken onder het dashboard op de middenconsole vastmaken. Draai deze ook los. De middenconsole kun je nu richting de achterkant van de auto wegschuiven.

De vakken onder het dashboard zitten vast geschroefd tegen de onderkant van het dashboard. Zoek naar de overgan tussen dash en de onder-dash-vakken, en schroef alle kruiskopschroeven die je hier vindt, los. De vakken aan weerszijde van de (verwijdere) middenconsole zijn nu los.

Knoppen verwijderen: de knoppen in het dashboard zitten er gewoon in geklikt. Trek ze eerst bovenaan los, en daarna kun je ze er uit halen. Stekkers even uittrekken. Deze kunnen later maar op één manier terug ingestoken worden, dus don't worry. ;)

Ventilatieknoppen en paneel verwijderen: de twee schuifjes en de draaiknop van de kachel / ventilatie kun je er zo uittrekken. Daarna kun je het paneeltje er ook zo uit klikken.

Radio: Als je een radio hebt bouw je die nu even uit. ;)

Knoppen-frame verwijderen: Het frame waar de knoppen in zaten kan er nu uit. Zoek even alle kruiskopschroefjes op die dit frame vasthouden, en schroef die los. Net boven de tellerkast zitten er twee die vaak worden vergeten, en achter het reeds verwijderde kachel-paneeltje zitten er nog (geloof ik) vier. Als alle schroeven los zijn, kun je het frame-pje er uit halen.

Teller demonteren: De teller zit met twee schroeven vast, eentje links en eentje rechts van de tallerbak. Daarnaast zitten er nog een aantal stekkers aan de onderkant en achterkant in de bak. Eentje voor de snelheidsmeter, achteraan in de tellerbak geklikt, en één of twee (afhankelijk van oud of nieuw model Golf) aan de onderkant. Klik deze ook alle twee / drie even los. de tellerbak kan nu er uit worden gehaald door de bovenkant ervan naar je toe te kantelen, en daarna de tellerbak door het dashboard naar je toe te halen.

Dashboard demonteren: Schroef eerst de twee 6-kants schroeven los aan weerszijde van het dashboard. Dus eentje links, eentje rechts. Aan de onderkant van het dashboard zitten nog een paar dezelfde schroeven die los moeten. Daarna open je de motorkap. Onder de kap zitten nog twee moertjes die het dashboard vasthouden, namelijk precies tussen schutbord en parafan, achter de ruitenwissermotor / ruitenwisserstangen. Je moet even met je hand voelen om ze te vinden, maar ze zitten er in ieder geval. :) Als dit alles los is, kan het dashboard er uit.

Kachel los maken: onder de kachel, op de middentunnel, zitten de kanalen voor de voet-verwarming. Deze zit dacht ik met drie kruiskopschroeven vast. Maak deze los. Daarna kun je de clipjes los maken die het kachelhuis vast maken aan het luchtkanaal dat van de kachelmotor (rechts voren in je auto) verbinden. De kachelmotor kun je gemonteerd laten. Bovenop het kachelhuis zit nog een breed kanaal voor de ontwaseming van de voorruit. Haal dit er ook vanaf. Hoe dit vast zat weet ik niet meer precies, maar dat zie je wel als je zo ver bent. Het kachelhuis kan er nu bijna uit.

Demonteren van de kvs-leidingen: onder de kap zie je twee kvs-leidingen verbonden met twee buisjes die je schutbord uit komen. De klemmen die op deze leidingen zitten haal je los. De slangen haal je vervolgens ook los. Pas op, er kan / zal kvs uit lopen.

Kachelhuis demonteren: het kachelhuis is nu volledig los, en kan uit de auto worden gehaald. Bovenop zie je de twee buisjes die door het schutbord gingen. Deze twee buisjes zitten vast aan je kachelradiator. Deze is naar boven toe uit het kachelhuis te schuiven.

Nieuwe kachelradiateur monteren: vul de nieuwe kachelradiateur met kvs, en schuif hem terug op z'n plek in het kachelhuis. Het kan zijn dat je schuimrubberen plakstrips bij je radiateur hebt gekregen. Als dat zo is plak je die aan de zijkanten en onderkant van de radiateur voor je deze in zijn huisje schuift.

De rest van wat je nu moet doen is precies het omgekeerde van wat je hiervoor gedaan hebt. Het dashboard hoeft niet los, maar het maakt 't werken wel veel makkelijker. Bovendien heb je minder kans iets stuk te maken, en is het allemaal duidelijker te zien en makkelijker werken voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft. Ik heb het al vaker gedaan, en doe het nog steeds zoals ik hierboven beschreven heb. ;)

't Kan zijn dat je niet meteen warme lucht krijgt na het bijvullen van je systeem. Ga eerst een stukje rijden, zonder de dop op het kvs-tankje te draaien, zodat het systeem kan ontluchten. Controleer wel regelmatig je systeem, en vul bij indien nodig. Koude kvs bijvullen bij lopende motor.

joostvw
01-09-2009, 19:25
jezus heb jij tijd te veel? hahaha

breadfan83
01-09-2009, 19:44
3 minuutjes typen terwijl ik wacht tot de printer klaar is... ;)

joostvw
01-09-2009, 19:46
iig heel behulpzaam :thumbup: goed bezig!

misschien ergens anders plaatsen als how to? dan kan iedereen die dit nodig heeft het snel vinden

Marcski
02-09-2009, 08:41
nice, als Jel er nou gelijk foto's bij maakt hebben we een mooie howto voor de Werkplaats :thumbup: : http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=135

Jel Golf 2 GTI
02-09-2009, 23:06
Hej jongens bedankt voor alle reactie's :thumbup:

Ik heb ooit al eens een dashbord uitgehaald dus dat is ni echt het probleem.

Mij ging het er vooral over waar de kachelradiator zat en hoe die eruit moest.

Dit heb ik ondertussen al gevonden.
Had nog een oude verwarming van men 1300 liggen. :D

Ik heb vandaag eens met het vrouwke gebabbaled en ik ga een andere wagen zoeken voor mee rond te rijden en de GTI in de garage zetten.

Motorrevisie doen en dan inneens de kachel en dergelijke vervangen.

De reden hiervoor is dat ik eig nog een lege kas heb staan van een gti en ik daar mijn project van wou maken maar ik heb op de moment niet de financiele middellen om een volledige spuitbeurt en revisie te doen dus ga ik men daily GTI opknappen en de lege GTI kas in de bingo gooien.

Maar nu eerst op zoek naar een andere tijdelijke wagen.
Men broer heeft nog een 1.6d MK2 staan en mss dat ik daar ff mee ga toeren.

Zal wel wennen worden ipv de GTI. :D

Gtrz Jel

Jel Golf 2 GTI
02-09-2009, 23:08
nice, als Jel er nou gelijk foto's bij maakt hebben we een mooie howto voor de Werkplaats :thumbup: : http://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=135

ik probeer dit met alles te doen wat ik aan mijn auto verander.

Ik heb ook nog een brandstofinjectie liggen die terug in elkaar moet :redface:

Als ik begin post ik wel.

Grtz Jel

VwJarnoGT
27-09-2010, 20:42
.

Teller demonteren: De teller zit met twee schroeven vast, eentje links en eentje rechts van de tallerbak. Daarnaast zitten er nog een aantal stekkers aan de onderkant en achterkant in de bak. Eentje voor de snelheidsmeter, achteraan in de tellerbak geklikt, en één of twee (afhankelijk van oud of nieuw model Golf) aan de onderkant. Klik deze ook alle twee / drie even los. de tellerbak kan nu er uit worden gehaald door de bovenkant ervan naar je toe te kantelen, en daarna de tellerbak door het dashboard naar je toe te halen.




Hoe krijg je die km-tellerkabel los? Ik kom er met geen mogelijkheid bij.. Laat staan die stekkers aan de onderzijde.. :confused:

Dutch_Jetta_GT
28-09-2010, 14:03
Ik licht de tellerbak altijd een stukje op, zodat ie uit de onderkanten loshaakt....

Stukje laten zakken en dan bovenlangs de kabel losnemen, beetje gepiel, maar betere oplossing kon ik me ook niet bedenken.....

VwJarnoGT
28-09-2010, 14:16
Ik licht de tellerbak altijd een stukje op, zodat ie uit de onderkanten loshaakt....

Stukje laten zakken en dan bovenlangs de kabel losnemen, beetje gepiel, maar betere oplossing kon ik me ook niet bedenken.....

Dat doe jij altijd zo? :D

Zover was ik idd ook al..Tot 2x toe,maar ik krijg dat ***ding er maar niet uit! :mad:

golf mkII 16v
28-09-2010, 21:06
Bij de versnellingsbak los maken
Dan krijg je voldoende lengte voor de tellerkabel
Linker dachboardvak verwijderen dan kan je gemakkelijk bij de stekkers van de tellerbak

Johan1982MK1
29-09-2010, 08:05
Let wel dat er een modificatie geweest is omtrent kachelradiateuren..
Een nieuwe gemodificeerde radiateur zit een overdrukventiel op daarom gaat ie niet meer stuk..
Zou zonde zijn dat je over een paar maand weer een x moet..

VwJarnoGT
03-10-2010, 14:10
Bij de versnellingsbak los maken
Dan krijg je voldoende lengte voor de tellerkabel
Linker dachboardvak verwijderen dan kan je gemakkelijk bij de stekkers van de tellerbak


Tellerbak demonteren en monteren is geen probleem meer..

Al doende leert men :D

Ik heb dus een andere tellerbak gemonteerd en nu is het geval dat als ik boven de 50km/h kom de tellerbak begint te brommen. Heel luid en continu,totdat ik het contact eraf doe en weer aan.. Dan ist goed totdat ik boven de 50km/h kom. Dan begint ie weer! En daarbij begint ook het olie controlelampje te knipperen.. :confused:

Iemand een idee wat dat kan zijn?

Jel Golf 2 GTI
08-11-2010, 19:25
ik heb hem ondertussen ook vervangen, zonder dash eruit te halen :thumbup:

Het is een gefrul maar met een beetje voorzichtigheid kwam het helemaal in orde.