Log in

View Full Version : Radar alerter aangesloten en doorgebrand

Jannie
09-09-2009, 14:48
Ik heb vorige week een Quintezz Radar Alerter gekocht via marktplaats, een inbouwversie dus zonder sigarettenaansteker plug. Ik heb toen het dashboard losgehaald, en ongeveer 10 cm van het contactslot was al een draadje gestript en aan een ander draadje gedraaid. Zonder isolatie, door een vorige beunhaas eigenaar gedaan waarschijnlijk. Ik heb toen de spanning gemeten over dat punt en de aarde (de moer links die door meerdere draadjes als aarde wordt gebruikt) en daaruit kwam ong 12V met het contact aan. Aangesloten deed het geheel het ook prima, verbinding maken met GPS ging goed etc.
Nou had ik alleen niet het voltage over de contactpunten gemeten bij het starten van de motor of met motor draaiende. Zodra ik m'n auto probeerde te starten lukte het niet, auto aangeduwd en toen hij liep merkte ik dat er een rookpluimpje uit de Radar Alerter kwam...

Lang verhaal, maar mijn vraag is nu hoe dit kan? Kunnen er daar piekspanningen/stromen lopen zodra je de motor start? Ik dacht dat dat alleen kon tussen accu en dynamo. Ook gaf de multimeter in standje wisselspanning 24V aan, maar een accu kan toch alleen gelijkspanning leveren?

boolean
28-09-2009, 13:15
dit is een klassieke fout die nog regelmatig gemaakt wordt. die overspanning is dan ook de reden dat je nooit iets in je sigarettenaansteker aansluiting moet laten zitten bij het starten van de auto. dit is echter eenvoudig te voorkomen door het plaatsen van een condensator. wil je helemaal op safe spelen dan adviseer ik je om eveneens het boeltje af te zekeren.