Log in

View Full Version : Cilinderkop reviseren

Koen is sleeping
13-11-2004, 22:47
Vandaag begonnen aan het vervangen van de koppakking in combinatie met kleine revisie van de kop. Tandwielen van de nokkenassen bleken allebei nogal op te zijn, tandjes waren amper nog zichtbaar. Dus ook meteen andere nokkenassen erin gestoken, maar toen begon de ellende: :frown:
Kopje leek klaar, maar als we handmatig draaien sluiten er een paar kleppen niet helemaal (blijven ongeveer 0,5 tot 1mm open staan), we hebben de nokkenassen nu al 5 keer opnieuw gemonteerd (zelfs de oude weer geprobeerd), maar het probleem blijft. Het zijn wel iedere keer andere kleppen die open blijven staan. Ze bewegen wel synchroon, dus de niet-sluitende klep komt verder naar buiten dan zijn buurman.
Waar kan dit aan liggen???? Misschien de klepstoters, dat die eerst weer wat druk moeten opbouwen? :confused:

Wie-o-wie heeft hier een antwoord op??
De kleppen zijn opnieuw ingeslepen, de klepstoters en de kleppen zijn op dezelfde plaats teruggezet, de nokkenassen staan op tijd, tijdens de montage is veeeeel olie gebruikt, maar wat doen we nu fout? Of hoort dit zo?
HELLUP! Morgen wil ik eigenlijk graag weer rijden. :frown:

Het gaat om een golf 2 16V (KR) trouwens.

Fred
14-11-2004, 13:01
Vandaag begonnen aan het vervangen van de koppakking in combinatie met kleine revisie van de kop. Tandwielen van de nokkenassen bleken allebei nogal op te zijn, tandjes waren amper nog zichtbaar. Dus ook meteen andere nokkenassen erin gestoken, maar toen begon de ellende: :frown:
Kopje leek klaar, maar als we handmatig draaien sluiten er een paar kleppen niet helemaal (blijven ongeveer 0,5 tot 1mm open staan), we hebben de nokkenassen nu al 5 keer opnieuw gemonteerd (zelfs de oude weer geprobeerd), maar het probleem blijft. Het zijn wel iedere keer andere kleppen die open blijven staan. Ze bewegen wel synchroon, dus de niet-sluitende klep komt verder naar buiten dan zijn buurman.
Waar kan dit aan liggen???? Misschien de klepstoters, dat die eerst weer wat druk moeten opbouwen? :confused:

Wie-o-wie heeft hier een antwoord op??
De kleppen zijn opnieuw ingeslepen, de klepstoters en de kleppen zijn op dezelfde plaats teruggezet, de nokkenassen staan op tijd, tijdens de montage is veeeeel olie gebruikt, maar wat doen we nu fout? Of hoort dit zo?
HELLUP! Morgen wil ik eigenlijk graag weer rijden. :frown:

Het gaat om een golf 2 16V (KR) trouwens.

Hydraulische stoters moeten enige tijd *staan* om ze weer op hun oude stand te krijgen, er staat ook niet voor niks in de betere handboeken dat je zeker 30 minuten moet wachten met de motor starten als er aan de stoters is gewerkt....doordat er geen druk van de veer en nokkenas heeft gestaan in jouw geval zijn ze waarschijnlijk door de inwendige veer uitgezet, bouw de boel in elkaar en laat het lekker een poosje zo staan, kans is zeer groot dat ze dan weer normaal sluiten
:D

Koen is sleeping
14-11-2004, 19:13
Right said Fred!

Inderdaad, na een nachtje staan waren ze nog steeds open, maar toen de ouwe nokkenassen er weer in zaten waren ze inderdaad met 15 minuten braaf dicht. Pff, morgen nog ff de laatste puntjes op de i en dan starten maar. Kop en inlaatspruitstuk en klepdekselpakking zijn gereinigd en dat blinkt nu weer de pan uit! :rolleyes:

En nou maar hopen dat het onderblok nog ff meegaat... :)

Allart-Ghetta
15-11-2004, 11:06
Maar tandwielen nokkenas 'versleten'?? Post eens een foto.
Ik weet wel dat ze van een nieuwere 16V veel minder hoge tanden hebben vanwegen geluidsreductie ofzo.
Ben wel benieuwd, heb nog nooit gehoord van versleten nokkenaswielen, wel van een iets verslappend kettinkje.
Succes in ieder geval.

Stijn
15-11-2004, 12:00
Dat vertelde ik hem gisteren ook al :)

Koen is sleeping
15-11-2004, 18:07
Stijn to the rescue!
Mijn expert (werkzaam geweest bij revisiebedrijf) schrok nogal van de vorm van deze tandwielen. Dus ik ook in de stress, dus bij hem uit een (nieuwere) kop de nokkenassen gejat, die waren inderdaad veel scherper qua tanden. Maar toch maar even Stijn gebeld en die zei dat dat zo hoorde bij oudere types. Dus ook maar wat collega's van de expert gebeld en die bevestigden dat. Dus de ouwe zooi weer teruggezet. Storm in een glas olie zeg maar.
En aangezien de ouwe zooi wat wilder is....
Maar zoek de verschillen zou ik zeggen:

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1431&stc=1
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1432&stc=1

Cabby 82 TDi
15-11-2004, 22:02
Als je die foto's iets groter maakt kunnen we ze tand voor tand bekijken :D

vwleusden
15-11-2004, 23:22
Wou net zeggen ja... de tering :) waarom plaats je niet meteen een KR uitlaatnokkenas als inlaat ? jaja, hij moet ingekort worden.

serge pot
16-11-2004, 00:14
idd is een klusje van lik me kutje eigenlijk.ijzerzaag ,hamer en centerpoint werken monster

serge pot
16-11-2004, 00:15
en tandwielen kun je over persen (hint)

GTI powerrr
16-11-2004, 15:50
Loopt het spulletje alweer?