PDA

View Full Version : 5 bak gemonteerd, probleempje


T!m
13-09-2009, 10:18
Jongelui,

Betreft een mk2 golf 1.6 EZ 1983, origineel 4 bak.

Gister heb ik een 5 bak gemonteerd.
Nu het volgende: Ik kon niet in de 5 komen, dit heb ik opgelost door aan de zijkant van de pookstang een naar binnenstaand plaatje in de console weg te zagen.

Ik zit alleen nog met de 1, 2, en achteruit. Links van de pookstang in de console zit een wit plastic plaatje. Als ik deze demonteer kan ik de 1, 2 en achteruit wel pakken.

Alleen het probleem is dat je voor de achteruit de pook niet meer hoeft in te drukken, met als gevolg dat ik hem regelmatig in de achteruit druk i.p.v. de 1e versnelling.

Hoe kan ik dit oplossen, hoe zit dit bij een mk2 golf die af fabriek een 5 bak heeft ?

tim_j
13-09-2009, 10:36
volgens mij heb je je het versnellingsmechanisme van de 4 bak er nog in zitten?

de koppelstukken van een 5 bak zorgen ervoor dat de afstand tussen de versnellingen iets korter word, en dus de versnellingen wel in het 'bakje' passen.

joo$t
13-09-2009, 10:44
idd gewoon het versnellingsmechanisme van een 5 bak overzetten.

heb dit ook wel eens gehad met een polo :)

T!m
13-09-2009, 12:14
Jullie bedoelen het huis onder de pookhoes waar de schakelstang in staat ?

tim_j
13-09-2009, 12:44
nee, de koppelingen tussen de schakelstang en bak.

T!m
13-09-2009, 14:14
Timj, het gaat om een 1.6. Wat jij noemt geldt volgensmij voor een 1.3

Het koppelstuk is gelijk aan dat van de 4 bak. Ze zijn beide even lang.

Er word ook gezegt dat je het schakelhuis van een 5 bak over kunt zetten en dat het dan verholpen is.

golf mkII 16v
13-09-2009, 16:28
Het plaatje wat je eruit haalt is de vergrendeling van de achteruit
Je moet de pook opnieuw afstellen en de stangetjes op de bak van een 5 bak gebruiken[wit plastic stang]daar staat op of het voor een 4 of 5 bak is

golf1lover
13-09-2009, 16:46
idd het ligt aan de afstelling en de koppelstangetjes....
ik heb mijn 1.6 ook omgebouwd naar een 5 bak en liep tegen dezelfde problemen op..
koppelstangetjes veranderd en opnieuw afstellen en klaar is clara...
succes

T!m
13-09-2009, 17:54
De koppelstangetjes heb ik allemaal van de 5 bak.

Naar mijn weten heb ik het schakelhuis nodig van een mk2 of mk3 met 5bak.
Aangezien dit de aller eerste mk2 betreft.

Maarten_16v
13-09-2009, 17:59
Gewoon alles overbouwen van de 5bak en dan het schakelmechanisme wat regelen, sleutel 13 langs onder

T!m
13-09-2009, 18:07
Waar moet ik het mechanisme afstellen. Is dat in de auto in het schakelhuis of onder de motorkap bij de schakelstang ?

Maarten, sleutel 13, bedoel je dat platte metalen plaatje ?

Even een oude foto van de 4 bak
http://img32.imageshack.us/img32/7482/dsc00034l.jpg

Maarten_16v
13-09-2009, 18:42
Waar moet ik het mechanisme afstellen. Is dat in de auto in het schakelhuis of onder de motorkap bij de schakelstang ?

Maarten, sleutel 13, bedoel je dat platte metalen plaatje ?

Even een oude foto van de 4 bak
http://img32.imageshack.us/img32/7482/dsc00034l.jpg

Hey,

Is onder de motorkap,
Eigenlijjk is het het makkelijkste als je je eronder legt,
Is een soort klem met een sleutel 13.
Als je deze loszet kan je het schakelmechanisme regelen.
wel best met 2 man doen, zodat de ene de pook kan regelen en de ander vastzetten.
(de klem is ook te zien op de foto, links van wat je omcirkeld hebt..
Mvg

T!m
14-09-2009, 08:21
Ja ik heb de klem gister al los gehad. Iets te ver eigenlijk. Nu kan ik de hele boel op nieuw instellen :)

Schijt klusje :D

RubenD
14-09-2009, 17:16
Valt wel mee, als je alles in zijn vrij zet en de mal gebruikt...

Die heb ik anders wel voor je, kun je wel lenen. Maar is hier op het forum ook gewoon te koop voor een paar euro.

Turbo-Variant
14-09-2009, 23:36
Opletten met MK2's van 83/84 bij ombouw naar 5 bak. Daar moet je inderdaad het hele schakelmechanisme vervangen inclusief die bak onder de pook enz.

Roy-16VT
15-09-2009, 09:33
Opletten met MK2's van 83/84 bij ombouw naar 5 bak. Daar moet je inderdaad het hele schakelmechanisme vervangen inclusief die bak onder de pook enz.

Idd heb laatst hetzelfde gehad bij een motorombouw ging ook van 4 naar 5 bak.

breadfan83
15-09-2009, 18:33
Wat stel je eigenlijk af als je de metalen stang waar de pookknop op zit verdraaid?

Klinkt wat vreemd, maar die stang met dat tapeinde waar de pookknop boven op zit, zit onderin een plastic kogelgewrichtje. Het kogeltje van dat gewrichtje, aan de onderkant van de stang van de pookknop, zit iets buiten het midden van de stang. Als je de stang dus draait, druk je de schakelstang die door de tunnel loopt dus telkens naar links, voren, rechts of achter, al naar gelang hoe ver je aan de stang van de pookknop draait.

Het klinkt allemaal vreselijk ingewikkeld, maar op het kommetje van dat kogelgewricht staat een plus en een min. Draai je de ene kant op, doe je iets "plussen", draai je de andere kant op, doe je iets "minnen".

Logisch, toch? :screwy:

T!m
15-09-2009, 20:11
Ik ben wat aan het stellen geweest en nu staat hij redelijk.
Ik kan in alle versnellingen komen alleen de 5 gaat nog wat stroef.

Maar wat ik al vermoede is dat je voor de 83 en 84 mk2 dus waarschijnlijk een ander schakelhuis nodig hebt.

@ Turbo variant, de huidige vervangen voor een schakelhuis van een mk2 of mk3 met 5-bak neem ik aan.
De stang richting de motorruimte is niet nodig toch ?

Ik heb trouwens dat metalen plaatje rechts van de pook weg gezaagt, anders kon je helemaal niet in de 5 komen.

destig
15-09-2009, 22:13
Denk dat je best mk2 schakelhuis neemt mk3 kan problemen opleveren denk ik want is weer net iets anders schakelmechanisme...

T!m
16-09-2009, 13:24
Oke dan ga ik even naar de sloop voor een schakelhuis van een latere mk2 met 5bak.

bedankt voor de reacties.

Dasher
16-09-2009, 18:10
je mag ook die van mij ophalen. Gratis ;)

Kun je de andere spullen die je nodig hebt eventueel er ook afslopen.

T!m
17-09-2009, 08:52
He Fabian, ik heb geen tijd om het te halen ivm studie.
In ieder geval bedankt voor het aanbod.