PDA

View Full Version : Koudstartsproeier 16v?

ids
14-09-2009, 16:57
hallo, ik heb een kr motor gekocht, en daar zat de stekker van de koudstart sproeier niet op, nou vertelde iemand mij dat die sproeier bij vollast, "mee" helpt, maar dat geloof ik eigenlijk niet...

kan iemand dat bevestigen?! of het wel of niet zo is.

golf mkII 16v
15-09-2009, 16:32
Nope
Is alleen een extra verrijking bij koude motor
Zie het als choke

ids
15-09-2009, 16:51
dat dacht ik dus ook, rij/knutsel al tijden met EG motoren die hebben dat ook niet. en dat is het zelfde systeem..

maar KR heeft wel een extra "computer" er bij zitten waar is die voor?
regelt die het stat. toerental? omdat er een schakelaar op het gasklephuis zit
en een stationair regelklep op zit.

k-jet
15-09-2009, 17:28
Bij een KR is er enkel een stuurdoos voor de ontsteking.

ids
15-09-2009, 17:36
oke, ik heb die stuurdoos en bekabeling er dus niet bij, waar gaan de kabels van het gasklephuis en de stationairklep dan heen?
heb ontsteking met een gewone ontsteking module.

destig
15-09-2009, 22:17
Mij is verteld dat 't is beter als "Koudstartsproeier " niet aangesloten is... Je bedoelt toch waar de leiding heen en terug gaat onder de distributor rechts van de motor als je ervoor staat , want wat die doet is namelijk de benzinedruk verlagen bij warme motor! Maar de mijne is wel KR weet ni of er verschil is bij anderen...

Marco
15-09-2009, 22:44
@destig.. lees even 4 posts terug

golf mkII 16v
16-09-2009, 19:26
oke, ik heb die stuurdoos en bekabeling er dus niet bij, waar gaan de kabels van het gasklephuis en de stationairklep dan heen?
heb ontsteking met een gewone ontsteking module.
Als je een KR hebt zit er in de midden console ook nog een regel computer
Deze is voor het stationaair regeling
De kabel van de ontsteking en regeluinit zijn 1
Zit nl geen vacuum vervroeging op

ids
17-09-2009, 17:31
Als je een KR hebt zit er in de midden console ook nog een regel computer
Deze is voor het stationaair regeling
De kabel van de ontsteking en regeluinit zijn 1
Zit nl geen vacuum vervroeging op

aah, dan hoeft die stuur doos er dus niet beslist op, tis gewoon k-jetronic en een eg, of dx ook, en die hebben dat niet...

Sjeesbeest
17-09-2009, 20:05
vreemd want volgens e-schema gaat er via een vacuum toch de koudestartsproeier extra inspuiten. Mijne doet dat ook.

die regelcomputer is dat toevallig die relais 244? Die regelt het stationeertoerental in samenwerking met "de sigaar"

ids
17-09-2009, 22:27
hmm, ik he nog nooit een koudstart sproeier gezien met een vacuum aansluiting.
Denk dat je hem verward met de drukregelaar, die heeft een vacuum aansluiting, een elektrische aansluiting en 2 benzine aansluitingen.
De koudstart sproeier heeft 1 benzine aansluiting, en een electrische aansluiting, de koudstartsproeier word aangestuurd door een sensor in het koelvloeistofsysteem als ik het goed heb?!
Omdat mijn KR K-jetronic is en geen KE-jetronic, zit het elektrische gedeelte er alleen op voor de stattionair regeling omzo het milieu minder te belasten?
Zo denk ik dus hoe het systeem werkt, weet het dus niet zeker!!
p.s. wat is "de sigaar"?

Sjeesbeest
17-09-2009, 22:42
de sigaar is dat ding wat het stationeer toerental regelt en is bij een KR 2 polig. Zit boven de warmdraairegelaar.

mijn koudestartinjector wordt ook aangestuuurd door een vacuum bij het luchtfilterhuis en de thermotijdschakelaar. Dus bij opeens veel gas geven krijg ik een hoger vacuum waardoor mijn koudestartsproeier actief wordt en zo meer brandstof inspuit.

destig
17-09-2009, 22:53
niemand geen foto's?

Sjeesbeest
18-09-2009, 04:30
wat voor foto's wil je?

ids
18-09-2009, 16:45
dan heeft dus niet elke KR een koudstartsproeier met vacuum aansluiting...
maar als je plankgas geeft valt het vacuum weg, dus dat komt niet overeen met extra inspuiten bij vollast.
en achter de gasklep heb je alleen vacuum, dus in het luchtfilterhuis niet.

Sjeesbeest
18-09-2009, 16:54
Het contact dat schakelt als er geen vacuum is is een "maker" of wel een normally open (NO) contact....... dus als er geen vacuum is schakeld deze.

Ben er zelf ook mee aan het etteren geweest tijdens het bekabelen namelijk :)

golf mkII 16v
18-09-2009, 17:53
Hij[sjeesbeest] bedoeld de warmdraairegelaar
Daar zit ind een extra vollast verijking op dmv onderdruk

ids
19-09-2009, 11:58
dat denk ik zelf ook??

destig
24-09-2009, 02:42
wat voor foto's wil je?

foto van de koudstartsproeier zou geweldig zijn want denk dat dat niet op mijn KR van 87 zit en begin de auto wat te kennen heb al veel verandert en ga er bijna dagelijks mee rijden zodra hij af is.
Vind dat men auto wat traag is en ben van plan injectie te rviseren of veranderen want auto houd precies in...

golf mkII 16v
24-09-2009, 19:15
foto van de koudstartsproeier zou geweldig zijn want denk dat dat niet op mijn KR van 87 zit en begin de auto wat te kennen heb al veel verandert en ga er bijna dagelijks mee rijden zodra hij af is.
Vind dat men auto wat traag is en ben van plan injectie te rviseren of veranderen want auto houd precies in...
Zit een blauwe stekker op
Als je voor de auto staat rechts op de inlaat