View Full Version : Hoe gaat poedercoaten nou precies?
Ik ben bezig voor school met een verslag en behandel daarin de behandelingsmethode "poedercoaten"
Hoe gaat dat nou precies? in verschillende stappen, dus:
1. stralen
2. primer?
etc etc....
wie helpt me?
stralen, ontvetten, statisch maken en dan de poeder er op spuiten. doordat de boel statisch is komt het poeder overal op het blank staal. dat geheel gaat de oven in en het poeder smelt zodat je een coatinglaag krijgt
ok, heel erg bedankt!!
nog ff vraagje, HOE maken ze de boel statisch en wat is ongeveer de temp van de oven?
waarschijnlijk maken ze de boel statisch met elektriciteit op de een of andere manier...
temp moet je eens in google zoeken bij moffelen, dat is het uithardingsproces...
EDIT:
Moffelen: Moffelen is het uitharden van lakken tussen de 100 en 450°C. Hiervoor worden speciale lakken (moffellakken) gebruikt. Poedercoatings worden altijd gemoffeld (uitgehard bij 140 tot 220°C).
gevonden op http://www.jonkman-coating.nl/
VolkswagenRacing
15-11-2004, 13:01
Heb laatst nog een reportage gelezen op i-net over het poedercoaten van de niewe bmw's. Zag er leuk uit maar kan het niet meer vinden :frown:
allemaal heel erg bedankt! mijn verslag is klaar!! eindelijk!!bedankt
220 graden is niet zo heet... kijken of ik een velg ik m'n oven gepropt krijg :p
Koen is sleeping
15-11-2004, 18:12
220 graden is niet zo heet... kijken of ik een velg ik m'n oven gepropt krijg :p
En dan ff een stekker met losse snoer erbij: tadaaa! Jaap met stekels! :rolleyes:
GTI powerrr
16-11-2004, 15:38
Van de week was op tv het proces hoe ze die mooie blauwe siliconene slangen maken is ook een erug mooi proces :D
polopower
16-11-2004, 19:03
De laagdikte bij poedercoaten wordt bepaald door het voltage wat op het te coaten deel staat. Het metaal wordt statisch gemaakt met een een beplaad voltage dat weer over een komt met een bepaalde laagdikte (in nanometers geloof ik) Daarom wordt een coatingslaag ook altijd overal even dik: het overschot aan gespoten poeder valt er gewoon af ivm beperkte statische kracht.
Verder geld hoe hoger het voltage, hoe hoger de statische kracht, dus hoe dikker de laag.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.