PDA

View Full Version : stuurhuis vv en remmen gangbaar maken.


tim_j
18-09-2009, 20:59
Ik heb wat dingetjes met het sturen en de voorremmen.

met sturen heb ik speling in het stuur.
ik heb de moer al bij gedraaid op het stuurhuis, maar het sturen gaat alleen wat zwaarder, en de speling blijft nog steeds.
ik heb de stuurkogels, toplagers, fuseekogels vervangen maar de speling blijft voelbaar. als ik de voorkant op de krik heb staan en ik stuur de wielen. voel ik geen speling tussen de wielen in. (kogels en stangen lijken mij OK)
maar het stuur tikt wel in de tandwielen.

ik heb een compleet stuurhuis liggen van een '87 1.3 die wil ik inbouwen maar ik ben bang dat ik dingen ga tegen komen waarop ik niet ben voorbereid.
wil het graag in een dag/middag afgerond hebben.
wat ga ik tegenkomen?
is het plug en play?
wat ik weet:
-1 klem met bout loshalen die vanaf het huis naar kolom loopt.
-4 bouten onderuit het subframe draaien.
-fuseekogels uit de fusee.
- de boel via de bestuurderskant eruit.

Met inbouwen kom ik hetzelfde tegen als uitbouwen, of is er meer werk?

2e zijn de voorremmen.
als ik een slinger geef gaat het wiel best zwaar.
je voelt de remschijf slepen.

ik heb een aantal keer de zuigers een stukje uitgedrukt met het rempedaal, en dan de cilinder ingespoten met siliconenspray, en dan kwamen ze iets verder terug.
de schijf liep iets minder aan waarmee prima was te rijden.
maar als ik de klauw er weer afhaalde dan liep de boel weer aan. remstof?

hoe krijg ik dit opgelost?

golf mkII 16v
18-09-2009, 21:51
Zit er geen speling op de kruiskoppeling[stuuras/stuurhuis]
Remklauw: druk er de zuiger eens uit,zitten wss doffe plekken op[slijtage]

SubdubberGT
18-09-2009, 21:54
Denk dat je met demonteren van het stuurhuis niet je fuseekogels hoeft los te halen, maar je stuurkogels. Het enigste wat tegen zal zitten is de centrale bout los te krijgen van de stuurstang die op het stuurhuis zit. Hiet zit een (irritante) stofhoes omheen die niet mee wil werken!!

Ik ga binnenkort stuurbekrachtiging op mijn MK2 bouwen en zal dus ook hetzelfde gaan doen wat jij nu gaat doen.

Denk eraan dat je je auto opnieuw moet uitlijnen als het nieuwe stuurhuis erop zit!!


Veel succes

tim_j
21-09-2009, 21:11
ik ben er vandaag mee bezig geweest.

het sturen is wat duidelijker geworden, ik heb de moer 'net niet' te strak gezet zodat hij wel stuurt maar duidelijk kan voelen hoe de tandwielen er aan toe zijn.
bij een 1 x rond naar links of rechts voelt het mechaniek goed.
'rechtdoor' voel ik een soort dal, waarop de lichter stuurt en mn stuur losser zit.
ik ben bang dat het stuurhuis toch wel is uitgesleten.
even kijken wat ie onder het rijden doet, anders waag ik het erop met de apk.

de remmen,
de zuiger heb ik er met het pedaal helemaal uitgedrukt zodat het rubber er vanzelf afschoot.
de cilinder schoongemaakt met siliconenspray en een papiertje.
de cilinder is hoofdzakelijk glimmend, maar toont hier en daar wel een doffe streep.
wat mij even niet duidelijk is; hoort de cilinder uit zich zelf terug te gaan als je em er 5 mm uittrapt?
dat doet ie niet.. ( na schoonmaken) wat kan ik het beste doen.

ik dacht nog de remslangetjes te vervangen, mischien dat er een opstopping in zit.

breadfan83
21-09-2009, 21:20
Bij schijven moeten de remmen aanlopen, altijd. Alleen niet zo veel dat het wiel echt blijft hangen, en niet meer goed draait.

Dit om roestvorming tijdens het rijden te voorkomen. De blokjes schuren zo namelijk voortdurend de roest van de schijven af.

Als dit niet zo was zou je wel eens vervelend terecht komen bij de afrit van de snelweg na wat plasjes water en een remvrij traject. ;)

golf mkII 16v
21-09-2009, 21:51
Wat ze zecht van de slangen kan
Heb hier wel eens een ford gehad met dat probleem en ook alles eraf,toen liep er geen olie uit de slang
Door pedaal druk wel olie erin maar door de veerkracht van de zuiger niet meer terug
Kwam er naar jou idee voldoende olie uit de slang/remklauw toen je de zuiger demonteerde

tim_j
22-09-2009, 13:20
met schoonmaken heb ik de slang laten zitten,

wel ging na het schoonmaken de zuiger heel zwaar terug met de tang, en duurde heel lang (alsof er een vernauwing in de doorloop zit)

(enige vergelijkingmateriaal is 1 andere auto waarvan de zuiger wel vanzelf terugtrok, en een stuk lichter/sneller ging.)

tim_j
23-09-2009, 20:09
slang eraf gehaald en even vergeleken met een ander slangetje dat ik had liggen.

ik zag weinig verschil in de doorvoer.. maar toch een ander gemonteerd.

golf mkII 16v
24-09-2009, 16:38
Even doorheen blazen