PDA

View Full Version : Kever verlaagd, probleempje

Gijs
25-09-2009, 22:54
Momenteel heb ik m'n kever aan de achterzijde ook verlaagd. Één tandje wel te verstaan, zou goed moeten zijn voor ongeveer 5 à 6cm. Dit komt aardig overeen, maar nu staat ie aan de rechtse kant 2cm lager dan de andere kant :confused:

Wanneer je achter de auto staat, staat ie ook werkelijk scheef. Ook is het te zien aan de camber van de achterwielen. Deze is links minder dan aan de rechtse kant.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Heb ik misschien per ongeluk aan de rechtse kant 2 tandjes versteld, of zou het verschil met links en rechts dan nóg groter zijn? Of kan het zijn dat de torsie staaf aan de binnenkant een tandje veranderd is? Deze zijn er niet uit geweest, maar misschien dat er toch iets niet goed gegaan is.. Of is er iets anders aan de hand? :)

golf16v
26-09-2009, 08:27
1 tandje is geen 5-6cm hoor

kan dus zijn dat ge aan de andere kant tandje te veel versteld hebt

let ook op: binnen- en buitentanden zijn niet hetzelfde he

MrCola
26-09-2009, 09:40
Waarschijnlijk idd de ene kant wat meer versteld als de andere, op keversite kun je wel een tabel vinden van hoeveel je zakt bij een bepaald aantal tanden.

hajee
26-09-2009, 10:25
aan de linker kant even afstand opmeten tussen veerplaat en vast punt, en rechts ook zo afstellen. vertanding is redelijk fijn, een tandje te veel maakt al een wezenlijk verschil

levis
26-09-2009, 16:49
gijs, hier nog een overzichtje. niet alleen makkelijk voor jou, maar ook voor anderen. :D

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/82335.jpg

-Jens!-
26-09-2009, 17:11
1 tandje is geen 5-6cm hoor

kan dus zijn dat ge aan de andere kant tandje te veel versteld hebt

let ook op: binnen- en buitentanden zijn niet hetzelfde he

nee? hmm dan ben ik verkeerd ingelicht :)

Maar klinkt wel als een tandje verkeerd inderdaad.
En anders:
Blijft de veerplaat nergens haken, ligt hij misschien op de rubber eindaanslagen waarvan er 1 is afgebroken? Achter en voordempers nog ok? Haal ze eens los en zet hem op de wielen, is het verschil er nog steeds?

Gijs
27-09-2009, 22:06
Levis; hoe moet ik dat schema precies lezen? +1, -1? Bedoelen ze daar de tandjes/spiebanen mee? Zo ja, wtf; +10 en -10? :tongue:
Ik ga het schema morgen nog eens bekijken, want na een dag lang laminaat leggen slaat de vermoeidheid wel toe ;)

Jens; de veerplaten zitten vrij zover ik weet. De rubber aanslagen (rubber eieren) inclusief steunen zijn er al af. De schokdempers zijn rondom vervangen, nieuw dus :)

Morgenochtend ben ik vrij, dus wellicht dat ik even wat ga controleren c.q. veranderen :)

Beetlefreak
27-09-2009, 22:11
Jep, +1, -1 idd.

Gijs
27-09-2009, 22:21
Dus, bijvoorbeeld, inner +1 en outer -1. Binnenste torsiekant 1 tandje erbij, en buiten 1 eraf. En omdat die vertanding, blijkbaar, aan de binnenkant anders is (fijner?) veranderd je rijhoogte?

Hoe gaat dat dan met 10? Dan draai je je torsiestaaf iets van 180graden om ofzo (afhankelijk van de totale hoeveelheid tandjes)?

Vage shit :tongue: ik ga morgen ff kijken ;)

Beetlefreak
27-09-2009, 22:31
Dus, bijvoorbeeld, inner +1 en outer -1. Binnenste torsiekant 1 tandje erbij, en buiten 1 eraf. En omdat die vertanding, blijkbaar, aan de binnenkant anders is (fijner?) veranderd je rijhoogte?

Hoe gaat dat dan met 10? Dan draai je je torsiestaaf iets van 180graden om ofzo (afhankelijk van de totale hoeveelheid tandjes)?

Vage shit :tongue: ik ga morgen ff kijken ;)
Klopt! Maar je kunt dus ook alleen een buiten of een binnentand doen, of twee.

Gijs
28-09-2009, 09:49
De veerplaten zitten idd verschillend ten opzichte van elkaar. Links ligt ie op de onderste aanslag, rechts zit er 1cm tussen. Wat, schat ik, gelijk staat aan één tandje teveel ;)

Ik weet op het moment wat me te doen staat! Bedankt heren! :D

Gijs
28-09-2009, 10:56
Probleem opgelost. Rechts een tandje terug en klaar is gijs :) Is aan de achterkant nu zo'n 5cm lager, perfect dus! :cool: