breadfan83
30-09-2009, 18:26
Er is een aantal zaken waar je op dient te letten bij het vervangen van een stuurhuis in een mk2. Bijvoorbeeld omdat je contactslot defect is, of omdat je een andere motor hebt ingebouwd, waarbij een ander model draadboom hoort.
Deze zaken zijn:
- De stekkers op en rond het stuurhuis zijn verschillend.
- De bevestigingspunten voor richtingaanwijzer en ruitenwisser, op het gietijzeren stuurhuis, zijn verschillend.
- De stekker achterop het contactslot is verschillend.
- Alle modellen hebben een dunne stang waar je stuur op gaat. De nieuwere modellen hebben over deze dunne stang echter nog een dikkere bus / adapter. Met een goede poelietrekker is deze te verwijderen.
Om hierbovenstaande redenen is het dus soms nodig het stuurhuis, of in ieder geval het gietijzeren huisje om het contactslot, te vervangen. Er zijn verschillende behoorlijk geweldadige en arbeidsintensieve methodes bekend om dit te doen, maar met onderstaande methode is de klus binnen 5 minuten geklaard, zonder geweld of inspanning.
Ten eerste draai je de imbusbout, die de het gietijzeren stuurhuis vast klemt er uit:
http://img257.imageshack.us/img257/8499/dsc01550k.jpg
Hier is de imbusbout verwijderd:
http://img134.imageshack.us/img134/255/dsc01551f.jpg
Hierna ga je verder aan de onderkant van het stuurhuis. Je hoeft niks onder de motorkap te doen, alle bouten en moeren die los moeten zitten binnen in de auto.
Het volgende dat los moet zijn de bout en moer, die het koppelstuk aan de stuurstang vast klemmen. Draai de bout er helemaal uit, omdat deze af en toe het koppelstuk nog steeds dicht klemt, ook al is de moer er van af:
http://img134.imageshack.us/img134/7213/dsc01553v.jpg
Hier zijn de bout en moer verwijderd:
http://img188.imageshack.us/img188/6113/dsc01554sk.jpg
Je kunt nu het koppelstuk van de stuurstang af glijden:
http://img96.imageshack.us/img96/9540/dsc01555.jpg
Hou nu met de ene hand het zwarte huis om de stuurstang vast, en met de andere het gietijzeren huis rond het contactslot, en trek beide delen uit elkaar:
http://img89.imageshack.us/img89/2732/dsc01556mh.jpg
Je hebt nu het gietijzeren huis gescheiden van het zwarte stuurhuis. Het contactslot, de stekker achterop het contactslot, en de stekkers rondom het stuurhuis, kunnen nu in één keer omgewisseld worden, door een compleet binnenwerk van danwel een nieuw stuurhuis, danwel een oud stuurhuis te plaatsen. Van boven naar beneden zie je hier het koppelstuk, de metalen huls / het zwarte stuurhuis en het binnenwerk van het stuurhuis / de stuurstang met hieraan het contactslot in een gietijzeren huis:
http://img257.imageshack.us/img257/733/dsc01557l.jpg
Let wel op wanneer je nieuw ombouwt naar oud, of andersom. Behalve door het gietijzeren stuurhuis, gaat de imbusbout van de eerste foto ook door een stuk van de zwarte huls. Bij oud en nieuw model zit deze net op een andere plaats. De enige oplossing hiervoor is dit er af te halen, en op de juiste plaats weer terug te (laten) lassen.
De montage gaat uiteraard weer precies andersom. Let bij het monteren van het koppelstuk wel op de uitsparing in de stuurstang, waar de bout doorheen moet.
Deze zaken zijn:
- De stekkers op en rond het stuurhuis zijn verschillend.
- De bevestigingspunten voor richtingaanwijzer en ruitenwisser, op het gietijzeren stuurhuis, zijn verschillend.
- De stekker achterop het contactslot is verschillend.
- Alle modellen hebben een dunne stang waar je stuur op gaat. De nieuwere modellen hebben over deze dunne stang echter nog een dikkere bus / adapter. Met een goede poelietrekker is deze te verwijderen.
Om hierbovenstaande redenen is het dus soms nodig het stuurhuis, of in ieder geval het gietijzeren huisje om het contactslot, te vervangen. Er zijn verschillende behoorlijk geweldadige en arbeidsintensieve methodes bekend om dit te doen, maar met onderstaande methode is de klus binnen 5 minuten geklaard, zonder geweld of inspanning.
Ten eerste draai je de imbusbout, die de het gietijzeren stuurhuis vast klemt er uit:
http://img257.imageshack.us/img257/8499/dsc01550k.jpg
Hier is de imbusbout verwijderd:
http://img134.imageshack.us/img134/255/dsc01551f.jpg
Hierna ga je verder aan de onderkant van het stuurhuis. Je hoeft niks onder de motorkap te doen, alle bouten en moeren die los moeten zitten binnen in de auto.
Het volgende dat los moet zijn de bout en moer, die het koppelstuk aan de stuurstang vast klemmen. Draai de bout er helemaal uit, omdat deze af en toe het koppelstuk nog steeds dicht klemt, ook al is de moer er van af:
http://img134.imageshack.us/img134/7213/dsc01553v.jpg
Hier zijn de bout en moer verwijderd:
http://img188.imageshack.us/img188/6113/dsc01554sk.jpg
Je kunt nu het koppelstuk van de stuurstang af glijden:
http://img96.imageshack.us/img96/9540/dsc01555.jpg
Hou nu met de ene hand het zwarte huis om de stuurstang vast, en met de andere het gietijzeren huis rond het contactslot, en trek beide delen uit elkaar:
http://img89.imageshack.us/img89/2732/dsc01556mh.jpg
Je hebt nu het gietijzeren huis gescheiden van het zwarte stuurhuis. Het contactslot, de stekker achterop het contactslot, en de stekkers rondom het stuurhuis, kunnen nu in één keer omgewisseld worden, door een compleet binnenwerk van danwel een nieuw stuurhuis, danwel een oud stuurhuis te plaatsen. Van boven naar beneden zie je hier het koppelstuk, de metalen huls / het zwarte stuurhuis en het binnenwerk van het stuurhuis / de stuurstang met hieraan het contactslot in een gietijzeren huis:
http://img257.imageshack.us/img257/733/dsc01557l.jpg
Let wel op wanneer je nieuw ombouwt naar oud, of andersom. Behalve door het gietijzeren stuurhuis, gaat de imbusbout van de eerste foto ook door een stuk van de zwarte huls. Bij oud en nieuw model zit deze net op een andere plaats. De enige oplossing hiervoor is dit er af te halen, en op de juiste plaats weer terug te (laten) lassen.
De montage gaat uiteraard weer precies andersom. Let bij het monteren van het koppelstuk wel op de uitsparing in de stuurstang, waar de bout doorheen moet.