PDA

View Full Version : Verschillen contactslot oud en nieuw model, en het demonteren ervan.


breadfan83
30-09-2009, 18:26
Er is een aantal zaken waar je op dient te letten bij het vervangen van een stuurhuis in een mk2. Bijvoorbeeld omdat je contactslot defect is, of omdat je een andere motor hebt ingebouwd, waarbij een ander model draadboom hoort.

Deze zaken zijn:

- De stekkers op en rond het stuurhuis zijn verschillend.

- De bevestigingspunten voor richtingaanwijzer en ruitenwisser, op het gietijzeren stuurhuis, zijn verschillend.

- De stekker achterop het contactslot is verschillend.

- Alle modellen hebben een dunne stang waar je stuur op gaat. De nieuwere modellen hebben over deze dunne stang echter nog een dikkere bus / adapter. Met een goede poelietrekker is deze te verwijderen.



Om hierbovenstaande redenen is het dus soms nodig het stuurhuis, of in ieder geval het gietijzeren huisje om het contactslot, te vervangen. Er zijn verschillende behoorlijk geweldadige en arbeidsintensieve methodes bekend om dit te doen, maar met onderstaande methode is de klus binnen 5 minuten geklaard, zonder geweld of inspanning.

Ten eerste draai je de imbusbout, die de het gietijzeren stuurhuis vast klemt er uit:

http://img257.imageshack.us/img257/8499/dsc01550k.jpg

Hier is de imbusbout verwijderd:

http://img134.imageshack.us/img134/255/dsc01551f.jpg

Hierna ga je verder aan de onderkant van het stuurhuis. Je hoeft niks onder de motorkap te doen, alle bouten en moeren die los moeten zitten binnen in de auto.

Het volgende dat los moet zijn de bout en moer, die het koppelstuk aan de stuurstang vast klemmen. Draai de bout er helemaal uit, omdat deze af en toe het koppelstuk nog steeds dicht klemt, ook al is de moer er van af:

http://img134.imageshack.us/img134/7213/dsc01553v.jpg

Hier zijn de bout en moer verwijderd:

http://img188.imageshack.us/img188/6113/dsc01554sk.jpg

Je kunt nu het koppelstuk van de stuurstang af glijden:

http://img96.imageshack.us/img96/9540/dsc01555.jpg

Hou nu met de ene hand het zwarte huis om de stuurstang vast, en met de andere het gietijzeren huis rond het contactslot, en trek beide delen uit elkaar:

http://img89.imageshack.us/img89/2732/dsc01556mh.jpg

Je hebt nu het gietijzeren huis gescheiden van het zwarte stuurhuis. Het contactslot, de stekker achterop het contactslot, en de stekkers rondom het stuurhuis, kunnen nu in één keer omgewisseld worden, door een compleet binnenwerk van danwel een nieuw stuurhuis, danwel een oud stuurhuis te plaatsen. Van boven naar beneden zie je hier het koppelstuk, de metalen huls / het zwarte stuurhuis en het binnenwerk van het stuurhuis / de stuurstang met hieraan het contactslot in een gietijzeren huis:

http://img257.imageshack.us/img257/733/dsc01557l.jpg

Let wel op wanneer je nieuw ombouwt naar oud, of andersom. Behalve door het gietijzeren stuurhuis, gaat de imbusbout van de eerste foto ook door een stuk van de zwarte huls. Bij oud en nieuw model zit deze net op een andere plaats. De enige oplossing hiervoor is dit er af te halen, en op de juiste plaats weer terug te (laten) lassen.

De montage gaat uiteraard weer precies andersom. Let bij het monteren van het koppelstuk wel op de uitsparing in de stuurstang, waar de bout doorheen moet.

RubenD
30-09-2009, 23:01
Let er op dat de koperen moer een borgmoer is die je maar 1x mag gebruiken en niet weer moet monteren (misschien wel met loctite maar liever niet).

Maar waarom haal je nu de hele stang er ook uit? Omdat je helaas geen lasapparaat hebt en je daardoor het borglipje niet kunt omlassen op de oud type plek? Of ook vanwege de adapter huls van dunne naar dikke naaf?

breadfan83
01-10-2009, 08:38
Let er op dat de koperen moer een borgmoer is die je maar 1x mag gebruiken en niet weer moet monteren (misschien wel met loctite maar liever niet).

Maar waarom haal je nu de hele stang er ook uit? Omdat je helaas geen lasapparaat hebt en je daardoor het borglipje niet kunt omlassen op de oud type plek? Of ook vanwege de adapter huls van dunne naar dikke naaf?

De andere manieren zoals die op het internet omschreven worden kost vreselijk veel tijd, werk, geweld, energie, moeite, en zelfs dan lukt het nog niet. Op die manieren moet ik zo'n beetje elk onderdeel open halen en losmaken, en dan stuk voor stuk weer terug bouwen.

Op de manier zoals ik het gedaan heb ben ik in minder dan 5 minuten klaar, nadat ik één imbusje, één boutje en één moertje los heb gedraaid.

Het enige obstakel is in mijn geval nu dus dat palletje op die zwarte bus dat verlast moet worden.

Losha
01-10-2009, 16:16
als je er nu nog bijzet hoe je de cylinder verwijdert is't compleet


het is INBUS
en kijk je kommas na..

J-9A-N
01-10-2009, 16:27
als je er nu nog bijzet hoe je de cylinder verwijdert is't compleet


het is INBUS
en kijk je kommas na..



SLOTCILINDER VERWIJDEREN (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1092.0.html)

Is wel van een polo,maar werkt hetzelfde.

Losha
01-10-2009, 18:07
ja die kon ik, maar dacht lekker centraal als het meteen in dit topic ook staat

breadfan83
01-10-2009, 18:47
SLOTCILINDER VERWIJDEREN (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1092.0.html)

Is wel van een polo,maar werkt hetzelfde.

Die methode van dat topic heb ik geprobeerd, maar dat is niet echt gelukt. Na 'n klein half uur boren zat ik nog niet op een mm diep het stuurhuis in. :confused:

RubenD
01-10-2009, 18:49
Wat voor een boor en wat voor een boormachine had je gebruikt?

Maar even over dat lipje verplaatsen. Stuur het hele handeltje maar op, dan las ik het wel ff!

breadfan83
01-10-2009, 19:10
Wat voor een boor en wat voor een boormachine had je gebruikt?

Maar even over dat lipje verplaatsen. Stuur het hele handeltje maar op, dan las ik het wel ff!

Goed materiaal in ieder geval. ;)

Dat lipje maak ik me nog even geen zorgen om. Kan er gewoon zo mee sturen, en alles werkt zoals het moet. Enige waar ik effe zelf over in zit is die laatste tip in de eerste post. Ik heb er dus NIET op gelet dat die pen recht in het huis zat, en gewoon stug doorgedraaid. Waarschijnlijk heb ik er iets mee gesloopt, dus dit stuurhuisje mag er morgen weer even uit. :tongue:

Toch bedankt voor het aanbod. Zodra de auto klaar is moet ik sowieso maar weer eens bij je langskomen.