PDA

View Full Version : Bekabeling mk2


breadfan83
03-10-2009, 15:26
Waarschijnlijk zal ik vaker een beroep doen op dit topic, omdat ik nog een aantal kabeltjes in de auto heb die niet aangesloten zijn, waar geen stekker aan zit, die er niet origineel uitzien, etc.

De eerste puzzel is deze kabel met kabelschoentje:

http://img96.imageshack.us/img96/1324/dsc01562.jpg

Het gaat om de zwarte kabel, die uit de onderste stekker in de stuurkolom komt. Er zit een kabelschoentje aan, maar ik kan nergens iets vinden dat hiermee verbonden hoort te worden. De foto geeft misschien een beetje vertekend beeld, daar deze van de onderkant is genomen.

De kabel was los van de rest van de draadboom, dus niet mee ingetaped. Suggesties zijn welkom, maar laat me dan ook even weten dat je je niet 100% zeker bent van je antwoord. Anders heb ik dalijk kortsluiting oid. ;) Als je je wel 100% zeker bent van je antwoord, meldt dat dan even, dan kan ik verder naar de volgende stap.

Let niet op de tape. Ik heb de kabels zelf nieuw ingetaped op deze manier, maar heb me wel aan de oude verdeling van de kabels per draadboom gehouden.

Gino89
03-10-2009, 16:22
Bij deze ik ben met niet 100% zeker :shake: Maar het lijkt wel op een massa? de kabel is zwart, en de stekker is niet geïsoleerd? Dus kan me eigenlijk niet echt voorstellen dat er spanning op komt, bij de stuur kolom is grotendeels alles van ijzer. Dus ik zou zeggen het is een massa van iets.

jeroenmk1
03-10-2009, 16:48
vaak is bruin draad aarde orgineel dus ik denk het niet

Gino89
03-10-2009, 17:09
ja dat klopt ook. maar vind het wel raar dat er geen isolatie om die stekker heen zit? Daarom dacht ik dat het een massa is.

breadfan83
03-10-2009, 18:25
Misschien iets voor de claxon-ring dan, als het een aarde zou zijn?

boolean
03-10-2009, 19:27
Misschien iets voor de claxon-ring dan, als het een aarde zou zijn?
lol je hebt zelf het antwoord al gegeven!! ik ben die namelijk ook tegen gekomen toen ik mijn gehele stuur heb moeten verwijderen om de pedaalophanging te kunnen vervangen.

breadfan83
03-10-2009, 19:34
lol je hebt zelf het antwoord al gegeven!! ik ben die namelijk ook tegen gekomen toen ik mijn gehele stuur heb moeten verwijderen om de pedaalophanging te kunnen vervangen.

Hehe, dan maandag maar eens kijken waar het precies vast moet worden gemaakt als het dat is, en foto's maken van de andere kabels die ik niet thuis kanr brengen. ;)

Danku voor de hulp zo ver.

Marco
03-10-2009, 20:45
www.ikzoueralsikjouwasffeenschemabijpakken.nl

golf mkII 16v
04-10-2009, 08:08
Link werkt niet!

breadfan83
04-10-2009, 12:27
www.ikzoueralsikjouwasffeenschemabijpakken.nl

Heb je een schema voor me voor een kabelboom als de mijne? ;)

Heb hier twee KR kabelbomen naast liggen, en beide lijken niet op de boom die ik er in zet vanwege de Digifiz.

Heb de Digifiz schema's er bij, maar kom daar niet veel wijs uit.

breadfan83
04-10-2009, 13:40
Heb zojuist even gekeken naar de schakelaar, om te zien of er eigenlijk wel een pinnetje op de schakelaar zit, en dat is dus niet zo. Er staat wel een nummer, 31, en als ik me goed herinner staat dit voor de massa.

Gezien deze schakelaar niet origineel bij de kabelboom hoort, heb ik even de originele schakelaar bekeken. Hier zat wel een pinnetje op, op de 31, dat via een ringetje om het schroefje wordt geschoven waarmee de schakelaars op het stuurhuis bevestigd worden. Dit pinnetje heb ik dus maar even op de nieuwe schakelaar geschoven.

Nu begrijp ik alleen niet waar die massa naartoe moet. Als dit een massa is voor de schakelaars op de stuurkolom, begrijp ik niet waarom er een kabel van de stuurkolom naar de stuurkolom loopt... :confused:

breadfan83
04-10-2009, 13:53
Misschien handig voor anderen, ik heb in ieder geval even gechecked voor de zekerheid, en de 31 is inderdaad de massa.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60359

Maar dan rest nog steeds de vraag, waar die kabel van een metalen stuurkolom naartoe moet, om massa te maken. M.i. is die stuurkolom toch al een massa?

Gino89
04-10-2009, 15:13
Ik weet bij mijn motor. De knipperlicht zijn compleet uit ijzer. Dus massa genoeg. Maar toch hebben ze er eens extra massa naar toe gelegd.

Mij lijkt dat ze dat doen omdat er vaker problemen mee zijn geweest. door oxidatie o.i.d. En leggen ze voor de veiligheid gewoon nog een kabel er bij. Is dit niet dan gewoon een massa voor de lampjes in de schakelaar? Omdat deze meestal uit plastic zijn?

breadfan83
04-10-2009, 15:42
Waar gaat die kabel dan naartoe? Ik heb enkel aan de linker steun van de zekeringenkast een metalen constructie zitten waar een hele boel stekkers / kabelschoentjes op gezet kunnen worden. Het enige waar dit voor zou kunnen dienen is om een boel massakabels op uit te laten komen lijkt me...