PDA

View Full Version : Ombouw, 8V naar 16V


Mu!s
03-10-2009, 16:18
Hallo

ik wil eventueel een 16klepper in mijn golf 2 gaan leggen, wat moet ik hier allemaal voor veranderen?

ligt nu een 1800 8v RP motor in...

Kom dan een 1800 16v PL motor in..

heb al een kabelboom met bijbehorende ecu

Wat moet ik allemaal veranderen? en zit voornamelijk met de vraag qau brandstofpomp? opvoerpomp in de tank? en leidingen?!

kb2
03-10-2009, 18:51
Brandstofpomp en opvoerpomp in de tank zijn het zelfde.Als je de kabelboom en de bij behorende ecu al hebt ben je al een heel eind. Je hebt nog nodig motor juiste zekeringskast( kan ook al de juiste zijn licht eraan of je een nieuw type of oud type zekeringskast hebt) en een 16v kilometerteller ivm toeren. Remmerij is van een 8v gti het zelfde als een 16v gti. Als je dit allemaal hebt moet je er volgens mij een heel eind zijn.Ben niet zo in de motor codes maar neem aan dat je het om eem 8v gti gaat.

Succes

Mu!s
03-10-2009, 20:09
Het gaat om een 8 v monopisser... carb dus geen EV met multipoint injectie! zekeringskast is gewoon alletwee nieuw type dus dat is kweste van ompluggen! en moek ik de kabelboom van mijn dash ook aanpassen? of kan ik die van de 8v laten zitten en de teller verwisselen?! (16v klok heeft toch 2 aansluitingen?, 8v maar 1?)

golf mkII 16v
04-10-2009, 08:03
Je moet een blok hebben[compleet]
Gaskabel 16v
De uitlaat en kat
De brandstofpomp onder de auto [bij de achteras]
Versnellingsbak
Motorkabelboom en comp
Ontstekingskabelboom en regelapparaat
Voor de remmen geventileerde schijven voor en bijbehorende blokken
En de achteras van een GTI[eventueel]

Mu!s
04-10-2009, 13:46
ff alles op een rij,

-Remmerij, en achteras, is allemaal al aangepast!
-uitlaat ligt vanaf de kat al alles onder van een 16v!
-Kabelboom+ECU heb ik ook al!

2grootste vragen die me niet duidelijk zijn,

Brandstofpomp? Heb er nu een voor een 8V RP motor onder!
Dashboard kabelboom?!
Bak, kan mijn bak van mijn 1800 8v rp toch gewoon overhangen?!

Mtdi
04-10-2009, 19:23
Jouw bak heeft een dunnere prise as als een 16v bak,je hebt een andere koppelings plaat nodig.
Beter is er gelijk een 2y met bij behorende koppeling en plaat teplaatsen.

RubenD
04-10-2009, 20:06
Ik heb zelf een ACD bak (GTI 8V) achter mijn 16v hangen. Inclusief 8V vliegwiel en koppelingsplaat (+drukgroep)

golf mkII 16v
04-10-2009, 20:06
Bak van de RP kan erachter mits je de plaat en vliegwiel mee over zet
Ik heb zelf ook een 16 v en uit nood[dif.kapot geslagen van de 2y]met een bak van een RP gereden
Moet zeggen dat dat er beroerd rijd
Ben je opgang [16v is een toeren motor] en je schakeld over val tie te ver terug in toeren om weer lekker door te gaan

De pomp van een GTI [8v of 16v] met mechanice injectie levert een hogere druk

Mu!s
04-10-2009, 23:57
dan rest mij nog 1 vraag jongens :P

Het dash,

andere teller dus... 8v 1 stekker, 16v 2 stekkers? of is 1 daarvan voor mfa?
Andere Dash Kabelboom... of is het plug and play? Uitgezonderd van de mfa?

breadfan83
05-10-2009, 11:59
De motor heeft niks met het aantal stekkers te maken, het is de leeftijd die dat bepaald.

Het oude model heeft twee stekkers, en de nieuwe modellen Golf hebben er maar eentje. Rond medio '88 ligt het overgangsjaar hiervoor.

Ik zag het al eerder voorbijkomen in het topic, maar dacht toen dat iemand anders dat ook wel zou opvallen... niet dus. ;)

Het enige verschil tussen de 8v en 16v tellers waar je op moet letten is dat de 8v tot 7k rpm gaat, en de 16v tot 8k rpm.

Edit: wat de MFA aangaat: daarvoor zit er een aparte kabel aan de MFA hendel, met een apart wit stekkertje. Bij ieder mannetje hoort een vrouwtje, dus wil je die MFA aan sluiten, moet je zorgen dat je het andere eind van de kabel ook hebt. Dit heeft dus wederom niks te maken met het aantal stekkers in je tellerbak.

Mu!s
05-10-2009, 16:32
Bedankt! ik ben voorzien van alle info jongens deze kan dicht!