PDA

View Full Version : kleppen stellen gti 16v


peerke112
14-10-2009, 08:54
mijn gti 16v die tikt nogal als hij staat te lopen, vooral als hij koud is.
en ik denk daarom dat de kleppen gestelt moeten worden.
weet iemand misschien of er hydraulische klepstoters inzitten?
en als dit niet het geval is wat dan de afstelgegevens ervan zijn?

Arne
14-10-2009, 09:16
Is hydraulisch.

peerke112
14-10-2009, 09:30
weet iemand dan hoe het kan dat hij zo tikt? of is dit gewoon normaal

Stijn
14-10-2009, 09:35
Ze zijn inderdaad hydraulisch en zijn dus 'zelfstellend', ze lossen door gebruik van oliedruk zelf hun speling op.

Als ze heel lang blijven tikken (bij koude motor mag dat overigens best een tijd duren!) kunnen er een paar versleten (lek) zijn. Vervangen is dan de beste optie, er zijn tests om er achter te komen welke de boosdoeners zijn, maar met de huidige prijzen kun je ze het beste alle 16 vervangen.

Tikkende klepstoters kan trouwens ook een teken zijn van lage oliedruk, maar dat zou zich dan bij warme motor juist ook moeten laten horen.

tonni
17-10-2009, 09:51
Bij mijn 16V destijds bleek het probleem niet de stoters maar een ruime nokkenas ketting te zijn. Ik heb toen simpelweg een nieuwe ketting gemonteerd en toen liep hij mooi rustig.

bolku
17-10-2009, 22:24
Idd even goed bepalen waar het geluid vandaan komt en ook meteen de oliedruk even laten meten.
Hydr. stoters en kettingen heb ik op voorraad liggen, oliepompen btw ook...
Stoters horen bij de koude start niet te tikken, tikken ze wel, is dat een teken dat ze vervuild zijn en je op den duur de stoters zal moeten vervangen.

Je kan ook een toevoeging bij de olie doen die de verontreinigingen in het blok oplost, kan soms een oplossing zijn......vaak uitstel van executie.

alpina
18-10-2009, 11:34
Wat voor olie heb je erin zitten? Met te dikke motorolie wil het ook nog wel eens gebeuren dat hydraulische klepstoters staan te tikken met koude motor.

peerke112
20-10-2009, 21:12
15w40 dacht ik
maar als hij warm is dan is het geluid wel weg. is er dan gewoon niets aan de hand of hoe kan ik dit het beste zien?
en weet iemand misschien hoe ik hem stationair kan afstellen want hij loopt nu 1100 toere vind ik eigenlijk iets te hard.