View Full Version : Oliedruk verlies met oliekoeler?
Rétrokroezer
16-10-2009, 12:08
Klopt het dat er oliedrukverlies is bij het monteren van een oliekoeler met zo'n adapter plaat 'sandwichplate met thermostaat' voor achter de oliefilter?
vb;
http://www.sandtler.de/katalogangebote/oelkuehler/bilder/b_adapter.gif
Las er iets over in dit 'renault topic';
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=21305&postdays=0&postorder=asc&start=840
Heb nu nog de oude oliepomp. Werkt wel nog goed. En toont nog een juiste oliedruk op m'n vdo metertje. Maar veel druk zou er toch niet meer verloren mogen gaan mijn i.d. :rolleyes:
Is voor mijn 1.3 GK blok in m'n golf1. Heb nog de originele radiator en heb zo de indruk dat ie wel eens behoorlijk warm kan worden bij een lange rit.
Oliekoeler leek me dus wel niet verkeerd.
Omdat de olie kouder blijft, wordt de druk juist hoger, dat is het nut juist van zo'n ding :)
Ik rijd met een Mocal op mn 1.8 8v, oliedruk blijft bij mij continu rond de 4 bar belast en temp constant op 90 graden.
Rétrokroezer
16-10-2009, 13:04
Zou inderdaad het meest logische zijn.
Heb toch her en der al het omgekeerde gelezen, dat na montage de oliedruk daalt. Blijkbaar bij jou niet. :thumbup: Is het ook zo'n sandwich-plate die je gebruikt of een origineel stuk van vw zoals op een mk1 gti?
Renegade
16-10-2009, 13:09
Omdat de olie kouder blijft, wordt de druk juist hoger, dat is het nut juist van zo'n ding :)
Ik rijd met een Racimex op mn 1.8 8v, oliedruk blijft bij mij continu rond de 4 bar belast en temp op 90 graden.
Als je de olie verwarmd word de afstand tussen de moleculen toch juist groter ? Dus meer volume in het oliesysteem zonder dat er meer ruimte is, dan moet de druk toch juist hoger worden als de olie warmer word :confused:
Of zie ik dat verkeerd ?
Ja,leg eens uit ?
Druk zou hoger kunnen worden(gemeten druk) doordat de sensor voor de koeler zit (smallere doorgang) ?
Maar een koeler moet er in 1e plaats voor (olie) koelling zorgen lijkt me :rolleyes:
Als het volume hetzelfde blijft wel ja, maar er is ruimte voor expansie dus de druk neemt juist af omdat de olie dunner wordt.
Als olie warmer wordt wordt hij toch juist dunner ?
wat doet die koeler dan aan drukverhoging ?
Ervoor zorgen dat de olie koeler blijft, dus dikker, dus meer druk.
Alleen bij een gelijk volume zou er meer druk optreden als de olie warmer wordt, de olie kan toch in de carterpan alle kanten op, dus die natuurkunde wet gaat niet op :tongue:
Overigens snap ik de onduidelijkheid al, als je een oliekoeler monteert, moet er natuurlijk wel meer olie in de motor, anders zou je idd drukverlies hebben.
Praktijk = 2x oliekoelers ingebouwd en de oliedruk zakte een streepje (pak-hem-beet 0,25 bar)
En je gooit er nu wel meer olie in dan standaard voorgeschreven?
Rétrokroezer
16-10-2009, 14:37
Mijn vb;
Ik heb hier een 12 rijen universele 'RAAL' oliekoeler voor m'n 1.3'tje &
ik gok op ongeveer 1m hydro leidingen 'druk & retour' samen?
Wss zelfde als bij een polo?
Je kan natuurlijk ook wss kiezen welke dikte je pakt van leidingen?
Dan zou ik ongeveer moeten rekening houden met een drukverlies van 0,25bar+-? Vind ik eigenlijk al behoorlijk. :rolleyes:
@Sjon;
Hoeveel rijen had jou oliekoeler als ik vragen mag?
Berserker
16-10-2009, 14:41
Sjon wat is jouw oliedruk voor oliekoeler en wat is ie erna? en wat moet de oliedruk ongeveer zijn?
Omdat ik momenteel ermee bezig ben (sensoren en oliekoelerset zijn onderweg)
weet dus niet wat de druk eerst was, en als ik de metertjes erin heb, heb ik ook meteen de koeler erop, weet dus niet of de druk goed is.
Serge heeft het wel eens over makkelijke aanpassing aan de oliepomp voor meer druk?
Mijn vb;
Ik heb hier een 12 rijen universele 'RAAL' oliekoeler voor m'n 1.3'tje &
ik gok op ongeveer 1m hydro leidingen 'druk & retour' samen?
Wss zelfde als bij een polo?
Je kan natuurlijk ook wss kiezen welke dikte je pakt van leidingen?
Dan zou ik ongeveer moeten rekening houden met een drukverlies van 0,25bar+-? Vind ik eigenlijk al behoorlijk. :rolleyes:
@Sjon;
Hoeveel rijen had jou oliekoeler als ik vragen mag?
Slangdikte is altijd hetzelfde volgens mij....bij Mocal iig wel.
Rétrokroezer
17-10-2009, 10:48
Inderdaad, zal wss wel vast zijn aan de maat van de koppelingen die je gebruikt. Ik denk dat de aansluitingen bij mij 21*1,5 zijn.
Olie druk moet minimum 2bar zijn bij 2000tr/min bij een sleeptuimelaar dacht ik zo?
Denk dat ik daar maar net aankom. Als daar dan nog ééns 0,25 afgaat. :rolleyes:
Wel gemeten met VDO meter.k'weet niet in hoeverre die exact zijn?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.