Log in

View Full Version : Afdraaien van Snowflakes


RS_Rick
23-10-2009, 21:04
Hallo medeforummers,

Ik heb de zoekfunctie er al op losgelaten, maar dit leverde me niet veel bruikbaars op.

Ik zit eraan te denken om mijn Snowflakes (ook wel bekend als Avus van de Cabrio Mk2) af te laten i.v.m. het opknappen en polijsten van de wielen.

http://94.100.118.32/739400001-739450000/739423701-739423800/739423702_5_R2tN.jpeg
(don't worry... er zit verfafbijt op! :tongue: )

1. Maar nu vraag ik me af: er zitten flink verweerde plekken in de velg rand, waarbij het metaal flink geoxideerd is en er van die zwartige puntjes 'in' de velg zitten... Wordt dit na het afdraaien wel mooi?

2. En wat mag het ongeveer kosten om vier velgen te laten afdraaien? (ik heb geen benul, en wil me liever niet laten naaien door een of andere metaalbewerker).

3. Bij wat voor soort bedrijven/adressen kan ik terecht voor dit draaiwerk in de regio Haaglanden? Heeft men ervaring mee? Of zijn er misschien hobbiesten waarbij ik terecht kan voor dit draaiwerk (onder genot van pilsje ofzo :D )?

Alvast bedankt! Mn Polo Classic zal er blij mee zijn, want die hunkert naar een stel mooie wieltjes :cool:

Rick.

Richard
23-10-2009, 21:08
is niet een velg waar de draaiers blij mee zijn .. door de spaken( happen van de beitel) buitenste randje willen ze nog wel draaien maar de rest vaak niet reken 25-40 de velg

( ps de afbijt niet te lang laten zitten, werkt alleen maar tegen)

Tjeerd
23-10-2009, 21:16
Richard waar laat jij dit doen (vooral het 25 gedeelte) ik heb het bij wheeltrim gevraagd en die vragen 65 per velg.

Richard
23-10-2009, 21:18
bij onze forum draaier in enschede.. Bertil

RS_Rick
23-10-2009, 21:41
@ Richard: de verfafbijt heeft er nèt lang genoeg opgezeten.

Maar inderdaad, ik vreesde al dat dit soort wiel niet in de smaak zal vallen bij draaiers, ivm de slijtage aan de beitels...

Wie weet er goede adressen in de regio Haaglanden voor dit draaiwerk?

Richard
23-10-2009, 21:42
even alain pm sturen is area op het forum

RS_Rick
23-10-2009, 22:20
Hij komt uit de regio Haaglanden of jij weet??

Ik heb zn naam gezocht mbv de hulpfunctie, maar dat leverde niks op... Heb jij misschien een linkje voor me?

Richard
23-10-2009, 22:27
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42501&highlight=alain

das alain

RS_Rick
24-10-2009, 14:26
Thanks! PM sent... And now, we wait...

Romar
24-10-2009, 14:51
Hey hallo, sta zelf achter een draaibank van 1,40 mtr bij 12,000mtr dus die kan dat wiel wel hebben...

Weet niet hoe de voorkant van het wiel is (Schuin of met een bolling?)

Groeten Romar

RS_Rick
11-11-2009, 18:42
Het is wel met bolling... Dus neem aan dat dat wat lastiger draaien is.

Romar
13-11-2009, 18:30
Het is wel met bolling... Dus neem aan dat dat wat lastiger draaien is.

Ja idd, wel lastig, heb geen cnc cursus gevolgd nog dus zal dan uit het handje moeten, Kun je mij niet ff een foto stiren hoe voorkant ongeveer loop dan kan ik ff oordelen of het haalbaar is,


Ps beitelslijtage is niet van toepassing, echt veel hardmetaal of keramiek ed. tot mn beschikking


Groeten Romar

Richard
13-11-2009, 19:30
gaat ook niet erom dat de beitels slijten, maar de spaken gaan happen.. dus er vliegen stukken uit de velg

Romar
13-11-2009, 21:12
gaat ook niet erom dat de beitels slijten, maar de spaken gaan happen.. dus er vliegen stukken uit de velg


Ow ok, maar is dat ook zo als je er maar bijv. 0.2 mm afdraait dan?

sixpack
13-11-2009, 21:43
Try it ;)

dekilo
13-11-2009, 22:04
Ik zou het eerst eens grof schuren.
Kun je niet iets beter de schade bepalen.

martiepartie
13-11-2009, 22:36
Schuren en polijsten is beter te doen dan handmatig de bolling van de velg proberen na te draaien.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D

dekilo
13-11-2009, 22:43
Schuren en polijsten is beter te doen dan handmatig de bolling van de velg proberen na te draaien.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D

Ik neem aan dat de schade permanent is. :D

breadfan83
13-11-2009, 22:49
Ik neem aan dat de schade permanent is. :D

In 't hoofd of aan de velg? :D

sixpack
13-11-2009, 22:49
:d

Romar
13-11-2009, 22:51
Schuren en polijsten is beter te doen dan handmatig de bolling van de velg proberen na te draaien.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D

Idd, moeilijk gevalletje om het zo te doen, gaat meestal vanzelf wel een x fout..
Beste oplossing is denk ik om beperkte schade op te schuren en polijsten..

chris
13-11-2009, 23:06
Iemand met verstand van afdraaien kan die wielen gewoon afdraaien...hol of bol...
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/031809174134.jpg
Ook veel spaken die zouden kunnen happen...

Romar
14-11-2009, 09:46
Tuurlijk,

alles is te draaien maar sta nu 12 jaar achter een draaibank en ik durf het niet aan hoor om deze wielen met de hand te draaien, zonder cnc besturing.
Hol of bol is dan echt een gok om het te doen. Ivm de tee sledes die je zult moeten bewegen om de holling te draaien,

Ofwel de stelling van Chris ben ik het niet echt mee eens!

Richard
14-11-2009, 10:59
Iemand met verstand van afdraaien kan die wielen gewoon afdraaien...hol of bol...
http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/3/031809174134.jpg
Ook veel spaken die zouden kunnen happen...

heb ook wel een ronal turbo's laten draaien chris, dat was geen probleem, maar spaakvelgen wel.. heeft met de hoeken te maken etc..

vraag anders je eigen draaier maar eens naar de snowflakes

RS_Rick
17-11-2009, 10:47
Wat ik ervan begreep programmeert de 'velgenafdraaimeneer' de draaibank zodat het min of meer automatisch gaat. Spaak wiel, of geen spaak wiel, hol of bol, maakt dan dus weinig meer uit. Hij moet alleen wel twee keer een beitel opspannen inverband met het opstaande randje op de velgrand, waardoor het wat meer tijd zal kosten per wiel.

Althans dat begreep ik ervan...

Ben nu de Snowflakes aan het opknappen en hoogglans aan het spuiten (wordt erg mooi!) zodat ze daarna na de draaier kunnen.

Nu heb ik een vraag:

De look van een afgedraaide velg vind ik eigenlijk best wel cool. Stel nou dat ik ze zo wil laten, en niet nog eens polijsten... is het onderhoud dan hetzelfde als van gepolijstte velgen (1x per week lauwwater schoonmaken en evt beetje poetsen)?

Of vragen afgedraaide velgen intensiever onderhoud, of juist minder? (ervan uitgaande dat er geen blanke lak overheen gaat).

Kan ik eventueel ook de afgedraaide velg als laatste met blanke lak lakken... of wordt dit al snel gelig van kleur (zoals dat bij gepolijstte wielen nog wel wilt gebeuren als die ge-blanke lak-t worden...)???

Alvast bedankt!

dekilo
17-11-2009, 11:01
Je gaat ze dus eerst spuiten en daarna af laten draaien?
Als ik zie hoe die turbo's gedraaid zijn tov polijsten, doe mijn maar gepolijste.
Dat afgedraaide ziet toch niet uit.

sixpack
17-11-2009, 11:03
Ik ben benieuwd naar het draaiwerk :cool:

alu (legering) corrodeert (zoals alle ferro/nonferro's)
als je lakt (net na het draaien) sluit je de oppervlakte af voor zuurzof en dus ook voor corrosie.

Je kunt speciale Reclamebord lak gebruiken die is erg hard, en wordt niet geel (miss na een jaar of 6-7 iets)

als je polijst kun je het onderhoud prog. aanhouden zoals op mijn site staat vermeld

hoe grover het alu,des te meer oppv. wat je schoon moet houden/poetsen
om aanslag tegen te gaan

V

RS_Rick
17-11-2009, 11:52
Ik ben benieuwd naar het draaiwerk :cool:

alu (legering) corrodeert (zoals alle ferro/nonferro's)
als je lakt (net na het draaien) sluit je de oppervlakte af voor zuurzof en dus ook voor corrosie.

Je kunt speciale Reclamebord lak gebruiken die is erg hard, en wordt niet geel (miss na een jaar of 6-7 iets)

als je polijst kun je het onderhoud prog. aanhouden zoals op mijn site staat vermeld

hoe grover het alu,des te meer oppv. wat je schoon moet houden/poetsen
om aanslag tegen te gaan

V

Anders ik wel! :D Nog ff geduld, heb er pas ééntje klaar voor het draaiwerk. One down, three to go :redface:

Waar koop je die reclameborden lak dan? Is dat een spuitbus?

Maar hoe zit het nu met het onderhoud van afgedraaide velgen, als ik ze niet zou aflakken en niet zou polijsten? Is dit hetzelfde als bij gepoijste velgen?

dekilo
17-11-2009, 12:12
Anders ik wel! :D Nog ff geduld, heb er pas ééntje klaar voor het draaiwerk. One down, three to go :redface:

Waar koop je die reclameborden lak dan? Is dat een spuitbus?

Maar hoe zit het nu met het onderhoud van afgedraaide velgen, als ik ze niet zou aflakken en niet zou polijsten? Is dit hetzelfde als bij gepoijste velgen?

Wat ben je daarvoor kwijt?

Koen is sleeping
17-11-2009, 12:38
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D

Ik ook en inderdaad, het is niets voor beginners.
Maar de eigenaar van de draaibank kon het wel (pookknopje gedraaid) alleen durfde hij het niet aan om een bestaande vorm te gaan volgen.
Dus bij voorkeur gewoon een CNC of een kopieerbank zien te vinden.

sixpack
17-11-2009, 12:44
Anders ik wel! :D Nog ff geduld, heb er pas ééntje klaar voor het draaiwerk. One down, three to go :redface:

Waar koop je die reclameborden lak dan? Is dat een spuitbus?

Maar hoe zit het nu met het onderhoud van afgedraaide velgen, als ik ze niet zou aflakken en niet zou polijsten? Is dit hetzelfde als bij gepoijste velgen?

weet zo niet waar je de lak kunt halen ( bel es een réclame buro)
dat andere staat er al ;-)

RS_Rick
17-11-2009, 16:06
Oh, wacht ff... bedoelde je dat hiermee:

hoe grover het alu,des te meer oppv. wat je schoon moet houden/poetsen
om aanslag tegen te gaan


En uiteraard is een vers afgedraaid wiel grover dan wanneer het ook nog gepolijst is... Zo bedoel je het toch?

Is een vers afgedraaid wiel trouwens gemakkelijk te polijsten? Ik bedoel, kan ik na het polijsten direct met polijstpasta en lappenschijven aan de gang? Of zal ik nog eerst waterproof moeten schuren?

(mss domme vragen, maar ik heb nog nooit wielen laten afdraaien, dus heb er gaan kaas van gegeten...)

joostvw
17-11-2009, 16:48
als het geen blanke lak laag heeft gaat het corroderen.
dat bedoelde hij. dan krijg je witte aanslag.

een vers afgedraait wiel zitten nog kleine lijntjes in die je er eerst uit moet schuren.

chris
17-11-2009, 18:24
Als ik zie hoe die turbo's gedraaid zijn tov polijsten, doe mijn maar gepolijste.
Dat afgedraaide ziet toch niet uit.

Op de foto zit er nog vet op van het afdraaien....geloof me,ze waren als nieuw.

En de draaier die mijn wielen gedaan heeft,is geen amateurtje.Kan programmeerbaar en handmatig zulke wielen doen...wel een keer de stand van de beitel verandert ivm de rand,maar heb er bij gestaan dat hij een Ronal Turbo uit de hand afdraaide.....dus..

Ralph
17-11-2009, 21:36
Op de foto zit er nog vet op van het afdraaien....geloof me,ze waren als nieuw.

En de draaier die mijn wielen gedaan heeft,is geen amateurtje.Kan programmeerbaar en handmatig zulke wielen doen...wel een keer de stand van de beitel verandert ivm de rand,maar heb er bij gestaan dat hij een Ronal Turbo uit de hand afdraaide.....dus..


Dan post daar maar eens een filmpje van want daar geloof ik nog minder als niks van. :shake:
Zoals al eerder gezegd, meer dan twee assen handmatig bedienen op een draaibank kan niet simultaan verlopen. Zal toch echt CNC moeten gebeuren. Na 17 jaar werkzaam te zijn in deze branche denk ik toch wel een beetje ervaring hierin opgedaan te hebben. :D

martiepartie
17-11-2009, 21:37
Chris is vast en zeker voor de gek gehouden en weggelopen met de velgen voordat Ralph Inbar de hoek om kwam :D

chris
17-11-2009, 21:42
Misschien het verschil tussen 17 jaar en 40 jaar ervaring met een draaibank?
Een mens leert elke dag...jij ook misschien een keer... ;)

Ralph
17-11-2009, 21:56
Misschien het verschil tussen 17 jaar en 40 jaar ervaring met een draaibank?
Een mens leert elke dag...jij ook misschien een keer... ;)


Lees mijn voorgaande post eens goed, is schijnbaar moeilijk. Post een filmpje en ik ben overtuigd.

Dan kan deze man veel geld verdienen als hij conventioneel dergelijke profielen uit de hand kan draaien. Convertioneel á 40€ p/u terwijl dit CNC zeker het dubbele kost tegenwoordig. :thumbup:

Renegade
17-11-2009, 23:21
Misschien het verschil tussen 17 jaar en 40 jaar ervaring met een draaibank?
Een mens leert elke dag...jij ook misschien een keer... ;)

Hij deed alsof hij met de hand draaide maar stiekem was het een kopieerbank en werd er een mal van de radius gevolgd :D ?

Kleine vormen is wel te doen door 2 sledes tegelijk te bewegen. Het oppervlak van die ronals is gewoon te groot hiervoor en het is niet te doen om zo aan te zetten dat de ronding goed gevolgd word en het ook nog een strak oppervlak word !

breadfan83
17-11-2009, 23:44
Kan niet bestaat niet, dat moeten VW-piloten toch onderhand wel weten. ;)

JurjenV
18-11-2009, 16:42
Heb nog wel 4 voor je erbij, liggen mij in de weg, voor een prikkie

(1 met een mindere rand dacht ik)

Romar
18-11-2009, 17:04
Idd wat niet kan is nog nooit gebeurd,

Maar ik ben het hier als draaier volledig met de mensen eens die zeggen dat het bijna niet conventioneel te doen is,

Zeker niet als je het gaat polijsten, dan komt echt elk randje wat erin zit terug in je beeld!


Ben nu aan de studie voor cnc (Big machines) dus over een paar maanden stel ik me beschikbaar voor Ronal Turbo's enz enz. :rock: :rock:


Kan niet bestaat niet, dat moeten VW-piloten toch onderhand wel weten. ;)

RS_Rick
21-11-2009, 17:07
Three down, one to go :D

JurjenV
27-11-2009, 14:43
Heb er 4 voor 5 tientjes voor je bij

RS_Rick
27-11-2009, 17:10
Mensen begrijp het niet verkeerd, Ik heb de wielen al in bezit.

Sterker nog, ze liggen NU bij de metaalbewerker en daarna is het tijd voor rubber.

Ik twijfel tussen de maten:

165/55/14 en 155/55/14

Begrijp ik het goed dat de 165'ers vanaf de zijkant gezien een hoger profiel hebben, t.o.v. de 155'ers. En dat deze er vanachter breder uitzien dan de 155'ers?

Klopt dit?

En wat is jullie mening qua overall looks van deze banden? Welke lijken jullie beter staan? Vinden jullie die 155'ers te iel staan of te plat, of vind je die 165'ers juist niet te hoog.

Heb ff beetje feedback nodig voor ik overga op het aanschaffen van de rubbers, aangezien ik zelf niet helemaal into bandenmaten ben.

Alvast bedankt!

Ivo's
28-11-2009, 12:16
correct me if i'm wrong, maar de 165 en 155 is de BREEDTE van het profiel, de 55 is de hoogte van de band in procenten van de grootte (die dus gelijk blijft...)
de 165 is dus vanachter gezien breder, en blijft iets "rechter" qua wang dan de 155'er... dus wanneer je van de "zijkant" erop kijkt kan het zijn dat de 165 er ietsje hoger uitziet, maar dit is te verwaarlozen lijkt mij... :thumbup:

anders ff kijken op tyrestretch :thumbup:

jellehier
28-11-2009, 16:36
die hoogte is van opzij inderdaad iets anders

55 % van 155 is minder dan 55% van 165

wel is dit verschil zo goed als te verwaarlozen

ikzelf heb vorige week 165/60 r14 contis om de snowflakes van mn meisie gedraaid.. ziet er in mijn ogen ook prima uit.. en een goede band..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KWQSJIEP.jpg

RS_Rick
01-12-2009, 19:10
Van dit:

http://94.100.121.12/802000001-802050000/802001401-802001500/802001466_5_8TyY.jpeg

Naar dit:

http://94.100.121.223/801950001-802000000/801964901-801965000/801964959_5_RXVk.jpeg

http://94.100.120.96/801950001-802000000/801965001-801965100/801965041_5_VUek.jpeg

http://94.100.122.119/801950001-802000000/801965101-801965200/801965152_5_UmO6.jpeg

Ze komen NET van de metaalbewerker, dus ze zijn nog vet. Nu ga ik de scherpe randjes voorzichtig veilen, goed ontvetten, blanke lakken en de binnenkanten weer netjes zwart lakken. Dan zijn ze af en zijn het volledig gerestaureerde wieltjes geworden!

Mooi toch?! :D

breadfan83
01-12-2009, 19:12
Je kunt snowflakes niet afdraaien! :D

sixpack
01-12-2009, 19:13
Super mooi gedaan hoor! :thumbup:

Richard
01-12-2009, 19:16
netjes.. chapeau voor de draaier

RS_Rick
01-12-2009, 19:26
Zeker, ik vind het zelf ook super knap gedaan. Boven mijn verwachtingen (en dan niet mijn verwachtingen van de draaier, maar van de 20 jaar oude velgen met flinke oxidatie!)

Ook de stoeprandschade is bijna niets van terug te zien. Niets in kleurverschil, wel een paar piepkleine 'luchtbelletjes'. Kleine gaatjes zegmaar. Maar die zie je waarschijnlijk alleen als je weet dat ze er zitten en ze zitten precies IN de rand, dus vrij lastig te zien als de wielen straks onder de auto zitten. En misschien straks wel helemaal niet meer te zien als ze geblankelakt zijn.

RS_Rick
01-12-2009, 19:40
IEMAND TIPS VOOR HET BLANKE LAKKEN VAN DE WIELEN??

Heb vernomen dat blank aluminium nogal tricky kan zijn v.w.b. blanke lak...

Richard
01-12-2009, 19:42
lees het topic nog eens door.. en wat peter heeft gezegt

Zollie
01-12-2009, 20:29
mooi geworden hoor! ik heb ook die snowvlokjes als winterwielen, die blijven dus lekker lelijk :)

maar ik heb ATS type 5 voor de zomer, maar die zijn in verregaande staat van ontbinding... zijn die dingen net zoals deze goed af te draaien? of wat is de beste manier om ze op te knappen? (en kosten???)

zulke dus:
http://img.photobucket.com/albums/v377/littledevil34/77%20Scirocco/DSCF1197.jpg
iemand?

breadfan83
01-12-2009, 21:00
@Zollie: Als je die wielen eens wilt verkopen, pb me dan effe aub. ;)

RS_Rick
03-12-2009, 16:48
mooi geworden hoor! ik heb ook die snowvlokjes als winterwielen, die blijven dus lekker lelijk :)

maar ik heb ATS type 5 voor de zomer, maar die zijn in verregaande staat van ontbinding... zijn die dingen net zoals deze goed af te draaien? of wat is de beste manier om ze op te knappen? (en kosten???)

zulke dus:
http://img.photobucket.com/albums/v377/littledevil34/77%20Scirocco/DSCF1197.jpg
iemand?

Als het van oorsprong ook afgedraaide velgen zijn (zoals snowflakes of teardrops) dan is afdraaien uiteraard geen probleem.

Dan zou ik ze allereerst ontlakken met verfafbijt, dan goed schuren/zandstralen, dan netjes lakken en daarna laten afdraaien. Zoals ik met mn snowflakes heb gedaan!

dekilo
03-12-2009, 16:55
@Zollie: Als je die wielen eens wilt verkopen, pb me dan effe aub. ;)

Mij ook!

jellehier
03-12-2009, 17:51
Van dit:

http://94.100.121.12/802000001-802050000/802001401-802001500/802001466_5_8TyY.jpeg

Naar dit:

http://94.100.121.223/801950001-802000000/801964901-801965000/801964959_5_RXVk.jpeg

http://94.100.120.96/801950001-802000000/801965001-801965100/801965041_5_VUek.jpeg

http://94.100.122.119/801950001-802000000/801965101-801965200/801965152_5_UmO6.jpeg

Ze komen NET van de metaalbewerker, dus ze zijn nog vet. Nu ga ik de scherpe randjes voorzichtig veilen, goed ontvetten, blanke lakken en de binnenkanten weer netjes zwart lakken. Dan zijn ze af en zijn het volledig gerestaureerde wieltjes geworden!

Mooi toch?! :D3

damn nice.. zou je mij evt een pb willen sturen wat dat gekost heeft??

RS_Rick
06-12-2009, 13:04
Zo... ze zijn geblankelakt, binnenkort even de binnenkanten netjes zwart lakken!

Ian_C
11-01-2010, 16:14
Gisteren ook eindelijk de Quartet velgen gekocht die ik al een paar weken op het oog had. :D Ze zijn nog in redelijke staat vind ik, alleen zijn er ook al sporen van de tand des tijds.

Hier wat foto's gemaakt door de verkoper:

http://i48.tinypic.com/344t56g.jpg

http://i45.tinypic.com/315bd6t.jpg

http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/Volkswagen/19137259/4_Karmann_Quartet_velgen_voor_120_euro_v_velgen.html


Hoeveel heeft het je gekost om ze zo te laten opknappen? Zitten ze ook al onder je Polo? Post anders even een foto. :D

Benji-GT
11-01-2010, 16:45
Dus voor mij de vraag, waar heb je het laten doen ?

En je moest nog de binnenkanten lakken wat bedoelde je daar mee ? Ik hoor het wel hoe je plan van aanpak is geweest !