PDA

View Full Version : Mk1 uit 1977 herkennen


Erik_vw
26-10-2009, 12:14
Na wat zoekwerk op het forum ben ik er toch nog niet helemaal uit hoe je nu kan herkennen wat een echte '77-er is. Dus specifiek 77 en niet '78 of later.
Aan de kleine achterlichten kan je dat dus niet zien want die hadden ze ook nog in 78, 79 en 80.

En ik bedoel dus zaken aan het chassis die niet zomaar te wijzigen zijn.
Inbus boutjes in de deuren zijn namelijk makkelijk te vervangen voor gewone bouten en dan nog is het chassis uit '77 en doet het weinig af aan de auto.

Een auto kan ook omgekat zijn en dus gewoon een chasissnr hebben wat begint met 177.... en toch van een later jaar zijn.
Maar hoe herken je dit?

Ik begreep dat er iets is met het sleepoog waarin een 77-er chassis verschilt van een '78 en later?

Hornfield
26-10-2009, 13:21
Na wat zoekwerk op het forum ben ik er toch nog niet helemaal uit hoe je nu kan herkennen wat een echte '77-er is. Dus specifiek 77 en niet '78 of later.
Aan de kleine achterlichten kan je dat dus niet zien want die hadden ze ook nog in 78, 79 en 80.

En ik bedoel dus zaken aan het chassis die niet zomaar te wijzigen zijn.
Inbus boutjes in de deuren zijn namelijk makkelijk te vervangen voor gewone bouten en dan nog is het chassis uit '77 en doet het weinig af aan de auto.

Een auto kan ook omgekat zijn en dus gewoon een chasissnr hebben wat begint met 177.... en toch van een later jaar zijn.
Maar hoe herken je dit?

Ik begreep dat er iets is met het sleepoog waarin een 77-er chassis verschilt van een '78 en later?

Hoi
Een '77 type heeft volgens mij :

-geen sleepoog
-kleine deurscharnieren ,deze zijn aan het chassis niet zomaar te wijzigen
-deurslot kleiner
-achterklep van binnen dicht dus geen afdekplaat
-puntklokken
-stuurhuis met 3 bevestigingspunten (niet helemaal zeker)
-deurgrepen met alleen een bevestigingsschroef aan slotzijde

er zullen vast meer verschillen zijn maar die weet ik zo even niet .

gr

Erik_vw
26-10-2009, 16:14
Oke dus onderstaande golf is omgekat?
Volgens de RDW een LS uit '77 (kentekendatum, dus productiedatum nog eerder) maar wel met sleepoog.

http://lh3.ggpht.com/_q0X8yAK37EY/SmHjKPep3OI/AAAAAAAAAF4/xm2pamBcUEU/s800/Voorkant%20groene.jpg

Net als deze. (simpele benzine van juni '77 maar wel met sleepoog aan chassis)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LTCRPYOD.jpg

En deze golf is uit 78 en heeft juist weer geen sleepoog! (wel aan de bumper)
Of is dat omdat het een GTI is?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HR3MTBMX.jpg


Iemand die precies weet hoe het zit? :rolleyes:


(Ik concentreer me even op het sleepoog want achterkleppen, puntklokken, deursloten etc zijn relatief simpel ver vervangen, het gaat om het basis chassis)

Zweiter
26-10-2009, 16:19
sleepoog is er toch ook zo af te halen? dichtlassen, spuiten en je ziet er niks weer van ('78 er golf hierboven)

Bas
26-10-2009, 16:20
Een front wordt ook nog wel eens vervangen bij een restauratie, dus met of zonder sleepoog zegt ook niet alles?

Erik_vw
26-10-2009, 16:34
Daar heb je een punt maar weet je misschien wanneer (maand/jaar) er wel of geen sleepoog meer in het chassis HOORT te zitten?

Heeft iemand misschien een foto van die oude kleine deurscharnieren?
Of worden die ook vaak vervangen bij restauratie?

Of wat is anders een goede methode om te controleren of het een orgineel chassis is bij aankoop?

Reuvers
26-10-2009, 16:57
een specifieke reden waarom je per se eentje wil hebben uit 77?

Der Typ Siebzehn
26-10-2009, 18:09
Heeft iemand misschien een foto van die oude kleine deurscharnieren?
Of worden die ook vaak vervangen bij restauratie?


http://i34.tinypic.com/o9j0yb.jpg

::Michel::
26-10-2009, 18:18
'77 is toch alleen met korte bumpers en kleine achterlichten?

een specifieke reden waarom je per se eentje wil hebben uit 77?

Ben ik ook wel benieuwd naar :)

Der Typ Siebzehn
26-10-2009, 18:21
'77 is toch alleen met korte bumpers en kleine achterlichten?

Yes, met de kunststofbumpers is pas vanaf augustus 1978, toen begon modeljaar 1979

een specifieke reden waarom je per se eentje wil hebben uit 77?

view public profile

;-)

chris
26-10-2009, 18:42
Daarom heb ik ook een 75er....:D

golfcabriolet
26-10-2009, 21:03
en ik een 83er....

Erik_vw
26-10-2009, 21:24
http://i34.tinypic.com/o9j0yb.jpg


Tnx duidelijke foto! :thumbup:

En dit hoort bij het bouwjaar van/tot.... ???


De reden dat ik het wil weten is omdat wil nazien of ik een echt chassis uit '77 heb of dat hij misschien is omgekat.

Nog een golf1 goeroe in de zaal die misschien weet hoe het zit met de sleepogen icm de bouwjaren? :)

Der Typ Siebzehn
26-10-2009, 21:51
Tnx duidelijke foto! :thumbup:

Graag gedaan.

En dit hoort bij het bouwjaar van/tot.... ???

De reden dat ik het wil weten is omdat wil nazien of ik een echt chassis uit '77 heb of dat hij misschien is omgekat.

Vanaf de introductie van de Golf 1 in 1974, tot, dat is een goeie, zeker nog in 1977, waarschijnlijk ook tot in '78 of nog later, maar daarvoor moet ik eerlijk gezegd 'ns goed in de boeken wat ik over de Golf 1 heb liggen nakijken, maar misschien kan 'n ander hier 't al eerder zeggen.

Nog een golf1 goeroe in de zaal die misschien weet hoe het zit met de sleepogen icm de bouwjaren? :)

Met die sleepogen was toen de Golf 1 de kunststofbumpers kreeg, dat was zoals ik al eerder hier had vermeld vanaf augustus 1978 dus.

Erik_vw
26-10-2009, 22:03
Met die sleepogen was toen de Golf 1 de kunststofbumpers kreeg, dat was zoals ik al eerder hier had vermeld vanaf augustus 1978 dus.


Aha dus bij de 2 bovenste auto's uit '77 is het dus verbouwd en niet zoals het hoort want die hebben een sleepoog :)

chris
26-10-2009, 22:26
Een 77er heeft dus geen sleepogen (op die beugels aan de bumpers nadan)

Het verhaal dat een 77er een dichte achterklep heeft aan de binnenkant is niet geheel waar.De modellen met een achterwisser,hebben wel een opening aan de binnenkant van de achterklep.

Een 77er heeft dus de oud type schanieren met inbusbouten bij de voorportieren.
Bij een 77er is ook de slotplaat onder de motorkap de gladde variant.Dus niet met al de inkepingen zoals de latere types ze wel hebben.

Bij een 77er moet je ook nog de 2 ronde afdrukken kunnen zien in de waterbak,waar bij een 74 tot 76 de luchttoevoergaten zaten voor de kachel.Die zijn bij een 77er dicht.Bij latere jaren waren die afdrukken niet meer aanwezig.
Zo zijn er nog meerdere verschillen met andere jaren...

Der Typ Siebzehn
26-10-2009, 22:49
Hallo,

net effe "Het Golf GTI boek" van Etzold/Lewandowski geraadpleegd, de Golf 1 kreeg andere deurscharnieren met ingang van modeljaar 1979 (vanaf aug. 1978 dus), maargoed, zoals eerder al meerdere male hier gezegd, in 1977 hadden ze dus nog de oude.

Verder moet bij een in 1977 gebouwde auto de sluitingen van de veiligheidsgordels NIET aan de stoelen gemonteerd zijn, maar aan de middentunnel, dit werd ook gewijzigd vanaf 't '79er modeljaar.

Aha dus bij de 2 bovenste auto's uit '77 is het dus verbouwd en niet zoals het hoort want die hebben een sleepoog :)

Zo was 't toendertijd in 1977 origineel niet, maar zoals gezegd na een reparatie/restauratie wat is uitgevoerd, dat 't wellicht niet anders kon, dat 'n nieuw frontpaneel alleen met sleepoog verkrijgbaar was...

Nog effe w.b.t. een chassisnummer, in 1977 rolden er ook al exemplaren beginnend met 178 van de band..., nl vanaf aug. dat jaar...want toen in aug. 1977 begon al 't '78er modeljaar...;-)

Edit.: misschien een beetje off-topic, maar ook weer niet, wat die frontpanelen met of zonder sleepoog NA een restauratie cq reparatie nog eens betreft, VW C.P.C. levert losse zonder

http://www.volksforum.com/albums/files/3/2/2/7/2008_0719_132117.JPG

Die foto heb ik verleden jaar op 't Golf 1 Treffen te Wolfsburg gemaakt, VW C.P.C. is daar ook altijd erbij met 'n stand.

En complete fronts MET, hier effe een foto wat mk1diesel van dit forum er dit jaar op dat treffen in WOB heeft gemaakt

http://img140.imageshack.us/img140/2491/1009759e.jpg

funny

Erik_vw
27-10-2009, 10:33
Verhelderend verhaal mannen! :thumbup:
Met deze checks moet dus wel na te gaan zijn of het een 77 chassis betreft of een later model.

En er bestaat dus geen verschil dus het basischassis van een gewone MK1 en een GTI MK1?

johan-k
27-10-2009, 11:07
mijn buurman vertelde dat er verschil zat in Motorkappen
nu weet ik het niet meer precies maar volgens mij hoorde deze motorkap ook bij een 77er
http://i40.tinypic.com/2qwekd5.jpg
zoals je ziet loopt de lijn aan de binnenkant niet helemaal door en sluiten ze niet samen

terwijl bij de deze loopt de vorm in de motorkap wel door en is het zeg maar 1 geheel in een vorm van een U
http://johankuiers.jo.funpic.de/meetings/vw%20speed%202009/PICT0975.JPG

Wie kan hier mee over vertellen

Groeten Johan

t3freak
27-10-2009, 12:51
bovenste kap is alleen van een swallow... 74-75

Erik_vw
27-10-2009, 13:40
De golfjes uit '77 die ik hierboven laat zien hebben ook een gewone motorkap met u vorm.


@t3freak: Heb je zelf geen T3? :)

johan-k
27-10-2009, 14:39
oke bedankt voor de uitleg.

A.D GOLF1 1976
27-10-2009, 15:17
Motorkap van bovenste foto is tot bouwjaar 1976 geproduceerd daarna ging het over de de "u-vorm motorkappen.

Ook kun je het aan je chassis nummer op je veerpoot zien. Eerste drie cijfers 174.....(1974)
175....(1975) , 176......(1976) volgens mij tot 1979 daarna staat het niet meer op de veerpoot.

De deuren tot en met 1978 hebben een rand aan de binnenzijde waar je deur rubber (voorzijde tegen scherm kant)in valt en moet lijmen, nieuwere zitten ze vast met klipjes.

Als je je dashboard er nog uit moet halen??? zit er "vaak" een productie briefje onder opgeplakt met daarop bepaalde data en bouwjaar, ( hoeft dus niet zo te zijn, maar heb dit al meerdere malen meegemaakt, ook bij mijn eigen).

Der Typ Siebzehn
27-10-2009, 16:09
En er bestaat dus geen verschil dus het basischassis van een gewone MK1 en een GTI MK1?

Nee


Ook kun je het aan je chassis nummer op je veerpoot zien. Eerste drie cijfers 174.....(1974)

Bij alle in 1974 geproduceerde auto's begon 't chassis nummer al met 175, zelfs al bij 'n in mei 1974 geproduceerde Golf ! (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34079&page=3&pp=20&highlight=ron+mk1)

M.u.v. een enkel al in okt. 1973 geproduceerd pre produktie model (http://www.reid.org/~dreid/Swallowtail/Owners/josef_juza/josef_juza.htm) dan.

@Erik vw: ik weet niet of je al een auto hebt, of evt. op 't oog, maar als je al wat zekerheid wil hebben wanneer 'n auto met dat chassis nummer van de band liep, moet je effe hier (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/vin_analysis/index.php) 't volledige chassisnummer van de desbetreffende auto invullen, vervolgens daar op die knop "Analysieren" klikken, vervolgens krijg je op de maand af te zien wanneer die auto van de band liep.

Erik_vw
27-10-2009, 16:16
@Erik vw: ik weet niet of je al een auto hebt, of evt. op 't oog, maar als je al wat zekerheid wil hebben wanneer 'n auto met dat chassis nummer van de band liep, moet je effe hier (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/vin_analysis/index.php) 't volledige chassisnummer van de desbetreffende auto invullen, vervolgens daar op die knop "Analysieren" klikken, vervolgens krijg je op de maand af te zien wanneer die auto van de band liep.

Heb ik gedaan maar daarmee heb ik nog geen zekerheid of mijn auto niet omgekat is.


Fahrgestellnummer 1773245860
Typ Golf (17)
Modelljahr 1977 (7)
laufende Nummer 3245860
Fertigungsdatum Januar 1977

Der Typ Siebzehn
27-10-2009, 16:18
Okay, dan moet je toch afgaan op de al hier in deze topic vele genoemde details.

Erik_vw
27-10-2009, 16:20
Klopt ga ik ook doen, tnx!

golfcabriolet
27-10-2009, 18:22
de hoek stukjes v/d gril zijn tog ook anders of niet?

chris
27-10-2009, 18:53
de hoek stukjes v/d gril zijn tog ook anders of niet?

Nee,dat is ook alleen bij 74-75.

A.D GOLF1 1976
27-10-2009, 19:43
Wat is hierin verschillend dan?
Is bij mij onbekend, benieuwd wat het verschil is??

Baldrimmer
27-10-2009, 20:03
www.swallowtail.info

Der Typ Siebzehn
27-10-2009, 20:07
www.swallowtail.info

klik (http://www.reid.org/~dreid/Swallowtail/Facts/Oddities/oddities.htm)

;-)

chris
27-10-2009, 20:26
Nu gaan we een beetje afdwalen....straks snapt hij er helemaal niks meer van :D

roverd
28-10-2009, 16:20
In je beste duits... hier nog op een hele goeie Golf 1 site met alle verschillen tussen een 82-er GTI en een 77-er GTI, opgesteld door iemand die een 82-er volledig teruggebouwd heeft naar een 77-er...

Verschillen 77-er tov een 82-er GTI (http://www.golf1-ig.de/golf/facts/gtidiff/index.php)

Der Typ Siebzehn
28-10-2009, 16:36
En die iemand is een NL lid van de Golf 1 IG, foto's van zijn naar mj 77 omgebouwde 82er GTI vind je hier (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=57573&page=2).

@Erik vw, ik kan je bij interesse via pb zijn e-mailadres doorgeven als je dat graag wil, die kerel weet echt veel.

Erik_vw
28-10-2009, 16:52
Wow wat een werk is dat geweest zeg!

@type 17: Graag, pb zijn mail maar ik heb nog wel wat vragen. Alvast bedankt!

Erik_vw
28-10-2009, 19:11
Bij welke bouwjaren horen die klapraampjes eigenlijk of was dit gewoon een optie?

chris
28-10-2009, 19:13
Was een optie die klapraampjes.

En die 82er die op een 76er lijkt...knap gedaan,maar vind een echte 82er meer waard dan een omgebouwde....En een echte 76er nog meer...:D

SHReK
28-10-2009, 20:40
Mijne voldoet aan alles wat betreft 1977..

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/1/5/26092009520.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/1/5/26092009517.jpg

Doe er je voordeel mee

Grtz

Der Typ Siebzehn
28-10-2009, 21:18
@Erik vw: het wordt nu dus steeds makkelijker voor je...;-)


En die 82er die op een 76er lijkt...knap gedaan,maar vind een echte 82er meer waard dan een omgebouwde....En een echte 76er nog meer...:D

ik vind dat ook...en de bezitter van die 82er wat op 'n 76er lijkt zeer zeker ook...want hij had na lang te hebben gezocht naar 'n vroege GTI en niks bruikbaars te hebben gevonden de zoektocht hiernaar gestaakt, en is vervolgens dus maar voor de optie gegaan een exemplaar van 't 82er mj., het laatste dus met de 1600 EG motor, zoveel als mogelijk om te bouwen naar de specificaties van 'n vroeg exemplaar.

Erik_vw
30-10-2009, 20:07
@Shrek

Mooie oldskool karretje! :) En idd geen sleepoog aan je chassis.

Heb je ook een foto van onder de motorkap zodat de plek waar het chasissnr staat en het motorkapslot zichbaar is?

SHReK
31-10-2009, 13:20
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/1/5/golf777.jpg

Zo goed!

Erik_vw
31-10-2009, 19:49
Dit is er 1 met grote achterlichten, later model dus.

http://img94.exs.cx/img94/9523/onemoteur1.jpg


Wat is nou het verschil tussen de 2 mbt het motorkap slot?
Ik zie het niet... :shake:

Der Typ Siebzehn
31-10-2009, 20:29
Hallo,

zoals ik je al in 'n pb had gezegd, het verschil zit 'm in de slotplaat, niet in 't slot zelf.

En kijk maar goed, zit toch wel wat verschil in van de slotplaat op de foto van die 77er, met die van dat later model.

Erik_vw
31-10-2009, 21:10
Ja dat weet ik maar met slotplaat bedoel je dan dus wrs de plaat over de volle breedte van de auto.

Ik dacht eerst alleen het vlakke stuk om het slot heen. (ca 25 cm) :rolleyes:

Der Typ Siebzehn
31-10-2009, 21:12
natuurlijk over de volle breedte.

SHReK
31-10-2009, 21:55
Oh..

zit echt verschil in!!zie het nu voor het eerst!
en dat DOHC 16V vind ik bij mij ook nergens...
hihihi