PDA

View Full Version : Gaat dit passen?


dekilo
26-10-2009, 14:21
8.0J-14inch -11 steek 114.3
9.0J-14inch -24

Ik heb naemlijk een oogje laten vallen op een paar vette Japanse velgjes.
Gaat dit dan passen?

evilnyntje
26-10-2009, 14:25
op wat?

dekilo
26-10-2009, 15:06
:shame: Een golf 1!!!!!!

Richard
26-10-2009, 15:08
9J et-24 en dan nog een adapter( min 13mm), dan zou ik wel voor een bergcup kit gaan

dekilo
26-10-2009, 15:14
Ik moet me echt eens uit gaan dokteren hoe het met ET waardes zit!
Snap er geen hol van!
ET sticky snap ik ook niet!

Richard
26-10-2009, 15:34
is de et nu -24 of 24?

dekilo
26-10-2009, 15:40
-24 helaas!
weet jij een goede site waar alles over et staat uitgelegd?
http://www.hayashiracing.com/yayoi/yayoi.html

Area51
26-10-2009, 15:44
PCD (Pitch Circle Diameter = steek) is 114,3 .. was je dat al opgevallen ??

evilnyntje
26-10-2009, 15:45
PCD (Pitch Circle Diameter = steek) is 114,3 .. was je dat al opgevallen ??

Hopelijk zijn de velgen zelf dan om te boren, viel mij idd ook al op, adapters zijn niet mogelijk toch van 4x100 naar 4x114.3?

Zweiter
26-10-2009, 15:48
Hopelijk zijn de velgen zelf dan om te boren, viel mij idd ook al op, adapters zijn niet mogelijk toch van 4x100 naar 4x114.3?

natuurlijk kan dat. boor je de 4x114.3 gaten toch mooi tussen de 4x100? Krijg je 8 gaten met gelijke afstanden. Alleen 9j ET -24 met mininmaal 13mm dikke adapters (= ET -35) gaat NOOOIT passen. Mijn tip: zoek een ander setje :D

dekilo
26-10-2009, 15:49
http://www.hayashiracing.com/yayoi/yayoi0031.jpg

Omboren gaat niet.
kut dus.

Zweiter
26-10-2009, 16:10
Lastige materie om zonder schetspapier uit te leggen maar ik wil wel een poging doen.


de ET-waarde (ET=Einpress Tiefe in mm) is de afstand van de hartlijn van de velg tot het naafvlak van de velg (het vlak waar de velg tegen de naaf komt). Volg je me nog?

Bij een ET van 24 ligt het naafvlak van de velg dus 24mm verder naar buiten dan de hartlijn van de velg. Bij een ET waarde van 14 komt de velg dus 10mm meer naar buiten dan bij ET waarde 24 (het naafvlak komt immers 10mm naar binnen).

De dikte van een spacer of adapter kun je dus van de et-waarde aftrekken omdat die de velg (met de dikte van de spacer) naar buiten brengt. 9j et25 is bijv gelijk aan 9j et35 met een 10mm dikke spacer.

Bij het naar buiten verbreden van velgen (bijv staal verbreden of bredere randen op bijv BBS RS) trek je de helft van de verbreding af van de oorspronkelijke et waarde. Voorbeeldje: Origineel BBS rs001 7" et 25. Je wil ze verbreden met 1" (=25,4 mm) naar 8" breedte. Je nieuwe ET waarde wordt dan oorspronkelijke et waarde (25) minus de helft van de verbreding (25,4/2). Dus nieuwe et waarde is 25 - 12,7 = et12,3.

over het algemeen:
Hoge ET waarde - Bolle harten - velgen vallen diep.
Lage ET waarde - Holle harten - velgen vallen wijd.

dekilo
26-10-2009, 18:51
Thanks voor de uitleg.
Zover snap ik het prima.
wielnaaf is het uitgangspunt maar hoe weet je tot hoe ver je kunt gaan bij bv een golf 1 met gerolde kasten.

Zweiter
27-10-2009, 13:17
niet... kijken wat anderen hebben.

het is uiteindelijk best uit te meten/rekenen hoe ver je kunt gaan hoor. Even een rechte lat langs je wielkast loodrecht naar beneden zetten. afstand van de lat tot wielnaaf meten. een stuk papier, potlood en gum bij de hand? Schets de situatie zoals je die kunt meten. afmetingen invullen die je weet en de grote onbekende uitrekenen.

DUB
27-10-2009, 13:25
http://www.om-vt.nl/assets/images/autogen/a_ET_waarde.jpg