View Full Version : Ervaring airride :)
Psycho.06
27-10-2009, 21:20
Hoi
Wie heeft er ervaring met air op een golfje 1 ?
Wat meer info van bij komende aanpassinge problemen enzo verder ?
Ik kon namelijk gister een setje voor 200 euro kopen de poten met balgen en compresseurtje maar geen leidingen en airtank :)
Dit wou ik dus kopen maar is dus vandaag verkocht ana iemand die me voor was :mad:
Nu heb ik er wel een beetje interesse in maar ben niet overtuigt ..
Ik heb zelf een Kw schroefkit op men golf ligge die momenteel 2.7cm met zen carter van grond ligt.
Maar heb geen ervaring met air :)
Grtz
vr6-maniac
27-10-2009, 21:26
ben ik ook wel benieuwd naar , zie het ook wel zitten air onder de 1
maar zie het niet zo vaak op golfjes 1!
Wat wil je weten dan?
Kan er vrij simpel onder allemaal, maar wil je echt laag moet je wel een stukje uit je chassis slijpen bij je aandrijfassen. Als je bij mijn posts zoekt vind je wel het een en ander (witte mk1 diesel had ik t onder!)
Psycho.06
27-10-2009, 23:12
Wat wil je weten dan?
Kan er vrij simpel onder allemaal, maar wil je echt laag moet je wel een stukje uit je chassis slijpen bij je aandrijfassen. Als je bij mijn posts zoekt vind je wel het een en ander (witte mk1 diesel had ik t onder!)
Wel ik wil gewoon wat meer info over de soorte beschikbare sets of wat je zeker nietm oet kopen ..
Wat doe je als je naar de keuring moet ?
Richtprijs voor een nieuw of 2dehands setje ?
en hoe laag kan je zonder te slijpen ? want ik kan tot op 1.5cm van de grond met mn carter en ik heb een 1500 automaat :) en dit is met mijn schroefset ..
En wat foto's van hoe het er allemaal in zit enzo lijkt me oo kwel handig :)
Alvast bedankt
Die carterpan kan haast op de grond, scheelt je 2mm ofzo... Maar je kan het altijd nog gekker maken met verlaagde veerschotels...
Keuring kan je gewoon alles laten zitten, het is gewoon legaal hoor. Richtprijs nieuw vanaf 2000-2200 tot zo gek je het zelf wil maken, tweedehands is het net wat de gek ervoor geeft en hoe oud het is. Bel Bob van BSS anders eens... Dat is vrijwel het enige wat er in Nederland te krijgen is. Foto's zijn er als je even zoekt op mijn topic!
Er staat hier zelfs een cabrio te koop met airride.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60813
Misschien deze meneer eens vragen voor foto's?
Dat is mijn oude set :)
Foto's en info hier: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=29731&page=5&pp=20
Psycho.06
28-10-2009, 17:33
Hmm ik ben wel van belgie dus zal eerst maar eens naar goca bellen hoe het zit met air :)
Bedankt voor de info alvast..
Op internet vind je wel niet veel setjes die op een golfje staan wel usa 's
richard-polo
28-10-2009, 17:49
kw heeft iets in het asortiment kwa airride! kun je op de bestaande kw set monteren en kan je(sorry als ik het fout heb) 1 of 1,5 cm mee zakken...
is een klein luchtbalgje voor bovenop de kw schroefset.
op youtube staat ergens een filmpje van een polo2 die dit heeft maar ik krijg het filmpje niet meer gevonden!
iets gevonden :) (ik vind het wel interesant voor op een meeting :cool: )
http://www.automobilesreview.com/uploads/2009/05/hls-universal.jpg
volgens mij kan lowering van dit forum dit leveren.
KW HLS 4 ( Hydraulic lift system) universeel
youtube (http://www.youtube.com/watch?v=u92ucshOEVw)
Joey_G40
28-10-2009, 18:08
tja heb je ook gezien wat de prijs is :S
richard-polo
28-10-2009, 18:10
dat heb ik indd gezien ;) sommige hebben meer te besteden dan andere!
Wat zijn de kosten dan?
p.s. voor de belgen en airride en goca -> Op www.cleaned.be zit genoeg kennis daarover!
richard-polo
28-10-2009, 18:41
bijna 3k voor dat setje hierboven! is indd best veeel geld voor weinig spul..
zo,n bss set is volgens mij net zo duur, of wat kost zoiets?
2200euro! ik zag het te laat staan :redface:
Ja en dan heb je wel ineens alles... Koni schokdempers (vooraan instelbaar), balgen, tank, compressor, kleppen, bediening, metertjes...
Ik heb het toendertijd besteld en zelf ingebouwd, is goed te doen (als ie nu nieuwe installatiehandleidingen heeft, want dat is/was nogal karig destijds)...
heineken787
28-10-2009, 19:43
daggie op cleaned heeft zoeen kw setje onder zijn porsche zitten.
en bob had vorrig jaar idd alleen nog maar zoeen zelf getekend velletje, weet niet hoe het nu zit.
op een mk1 is het idd makkelijk te plaaten.
zelf heb ik het onder mijn arosa geplaatst en dat is toch iets ingewikkelder door de nieuwere veren.
maatje van me heeft het ook zelf onder zijn mk1 geplaatst
In België is airride no can do!! ;)
indewarre
28-10-2009, 20:27
hoe zit dat dan met de stugheid ?
Psycho.06
28-10-2009, 20:30
In belgie kan air inderdaad niet heb me daar verder over geinformeert je mag je tank late zitte als ze open is en de leidingen moge blijven hangen als ze niet aangesloten zijn en de poten moet je dus vervangen :)
Cleaned spreekt me niet aan want daar kraken ze je tog maar af als je niet met een "BLING" auto rijd .. en je kan er niet eens lid van worden momenteel :)
Het kw dingetje vind ik net wat te duur voor wat het is kan ik beter een volledige set egte air kopen :)
heineken787
28-10-2009, 20:32
2uur werk om van air naar schroefset te gaan voor de keuring.
Psycho.06
28-10-2009, 20:46
2uur werk om van air naar schroefset te gaan voor de keuring.
en telkes uitlijnen
ooit wil ik dit nog eens onder mn sciroccootje hebben. schitterend! (kwijlend op melvin's ouwe dieseltje)
Pedaalemmer
29-10-2009, 10:44
Dat dieseltje blijft uber...jammer dat hij er niet meer is.
Ja dat was een mooi dinkie ... had alleen nog eens een echt setje wielen onder gemoeten ;)
Ja dat was een mooi dinkie ... had alleen nog eens een echt setje wielen onder gemoeten ;)
daar ligt het bij niet meer aan in ieder geval ;)
en telkes uitlijnen
Markeren, kom je een heel eind.
Zeker op een Golf 1 waar je de camber redelijk exact terug kan zetten door de excentrische bout
Nja, laat dat exact er maar af... 1 tikje aan die bout op het kritieke punt en je bent zo een aantal graden verder!
Psycho.06
30-10-2009, 18:51
had gisteren een prijsofferte aangevraagd bij een bekende airride specialist en dit is dus wat de mogelijkheden zijn bij hem :)
we hebben 3 soorten pakketjes voor de golf 1.
RRAS budget € 1495.- http://www.air-ride.be/budget.htm
RRAS easy € 1995.- http://www.air-ride.be/easy.htm
RRAS pro € 2295.- http://www.air-ride.be/pro.htm
montage € 500.-
wij kunnen uw schroefset ook ombouwen tot een airride systeem zonder deze te beschadigen. hierdoor kunt u € 400.- besparen.
ik vind de prijzen wel mee vallen als je zelf monteert :)
indewarre
30-10-2009, 19:59
maar hoe stug is air-ride nu eigenlijk? of wordt de auto niet minder stug
vr6-maniac
30-10-2009, 20:00
idd , die budget set is vrij goedkoop!
vraag me alleen af of dat een beetje een snel setje is ??
en die leidingen , wat is eigenlijk het beste om te hebben? zo groot mogelijk of???
6mm is standaard bij BSS, 8mm is vlot zat... ga je alles groter nemen, dan kan je het niet meer fatsoenlijk op rijdhoogte zetten want dan is ie gewoon te snel!
Stugheid is afhankelijk van de dempers (bij BSS krijg je bij een mk1 aan de voorzijde instelbare koni's), en de balg zelf bepaalt ook de stugheid, daarbij geld hoe meer luchtdruk erin, hoe stugger het is...
De airride van BSS is standaard €2000 euro. (montage ong. €350 dacht ik)
Volgens ervaringen van anderen schijnt airride comfortabeler te zijn dan een v-maxx schroefset.
Voor de winter wel ff leidingen insmeren met siliconenspray ivm met eventuele vocht in je leidingen wat bevriest. Anders sta je misschien laag en kun je hem niet de lucht in krijgen.
En als je onderweg een lekke luchtbalg hebt dan sta je plat op de grond...
Maar dat risico moet je willen lopen.
Volgens ervaringen van anderen schijnt airride comfortabeler te zijn dan een v-maxx schroefset.
Tja, dit zegt ook weinig natuurlijk... een vmaxx setje met alles ertussen en op 40/40 verlaagd is waarschijnlijk ook niet echt stug
te noemen. Maar als je zo'n ding al wa kan naar beneden draait op de bumpstops dan stuiter je natuurlijk wel flink. Maar dat is hetzelfde bij air.. als je heel je balgen vol hebt is het ook kenkerstug, heb je ze een beetje gevuld zal het wel comfortabel zijn.
Nee want lucht is een samenpersbaar medium en veert dus!
Airride is wel iets stugger als je balgen vol zijn, maar zo rijd je nooit.. Je normale rijdstand is erg comfortabel en je laagste stand is als de zuigerstang van je schokdemper de bodem raakt, dus dan ligt ie vast en dat is dus geen vering, logisch...
Vmaxx op hoge stand rijdt NIET, dan stuiter je juist alle kanten op... Eens voor de APK geprobeerd maar dat was echt bagger! Stuk lager reed veel comfortabeler!
Een balg rijd je alleen lek als er iets tegenaan schuurt.. Zelf eens gehad met een velg met verkeerde ET. Achterbalg lek dus kon ik achterover naar huis rijden.. Zorg dat je auto ook in de laagste stand nog rolt en dan is dat geen probleem!!
Voor het vocht neem je er een ontvocht-filter bij (officiële naam schiet me even niet te binnen), en dan heb je nergens last van, ook niet in de winter!
Mk1-Addict
31-10-2009, 01:01
Er staat hier zelfs een cabrio te koop met airride.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60813
Misschien deze meneer eens vragen voor foto's?
dat is mijn auto (heb hem overigens maar uit de verkoop gehaald gezien het enorme animo :shake: )
Air rijd geweldig. Mijn auto stond eerst op een schroefset van Weitec en ik moet zeggen dat ik alleen het echte bochten/boender werk mis, daarvoor is air minder geschikt dan een schroefset.
Bij normaal gebruik is het gewoon super, omhoog in de stad en gewoon over drempels knallen, omlaag op de snelweg en mensen verbazen dat je bijna over het asfalt schraapt. Eenmaal geparkeerd laten vallen met de afstandbediening geeft echt veel reactie :thumbup:
Mijn conclusie, als je de kans hebt altijd doen tenzij je de auto echt hebt om klaverbladen mee rond te blazen, dan kun je beter op een goed schroefset rijden.
Huibert
BSS airride jongens. Daar kan je mee op de grond komen!
Een maat van mij heeft het onder zijn mercedes en kan helemaal op de grond en 17 cm omhoog dus drempels zijn geen probleem.
Die knul die dit is begonnen heeft zelf een golf 1 waar het onder zit, rijdt echt super.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4ZM7AKXA.jpg
bobby-digital
31-10-2009, 10:22
zonde idd, evo kan zoooo mooi zijn
origineel dan;)
Michaelknight
31-10-2009, 11:53
zonde idd, evo kan zoooo mooi zijn
origineel dan;)
Mercedes :thumbup: :screwy: ;)
erik_jetta
31-10-2009, 12:20
had gisteren een prijsofferte aangevraagd bij een bekende airride specialist en dit is dus wat de mogelijkheden zijn bij hem :)
we hebben 3 soorten pakketjes voor de golf 1.
RRAS budget € 1495.- http://www.air-ride.be/budget.htm
RRAS easy € 1995.- http://www.air-ride.be/easy.htm
RRAS pro € 2295.- http://www.air-ride.be/pro.htm
montage € 500.-
wij kunnen uw schroefset ook ombouwen tot een airride systeem zonder deze te beschadigen. hierdoor kunt u € 400.- besparen.
ik vind de prijzen wel mee vallen als je zelf monteert :)
Dus als je zelf monteert heb je voor 1095 al airride?(als je je schroefset om laat bouwen?)
Airride komt wel door de APK in Nederland mits deze door een erkend bedrijf is geplaatst.
Klopt dit verhaal?
nee, airride komt door de apk, mits het deugdelijk is geplaatst..
indewarre
31-10-2009, 17:35
de auto moet toch vrij kunnen lopen in de laagste stand?
de auto moet toch vrij kunnen lopen in de laagste stand?
Bij de apk kijken ze daar niet naar. Wordt gekeurd op de hoogte waarop de keurmeester m krijgt. Heb daar nooit problemen mee gehad. Ook niet bij een steekproef :thumbup:
Klopt... Voor je eigen veiligheid is het wel aan te raden overigens... Ik zelf ben blij dat dat bij mij wel het geval was, zo kon ik met 1 lekke balg tenminste nog thuis komen zonder problemen!
Waarom zou een auto op air niet door de APK komen? Vrachtwagens zijn er ook met luchtvering. Ook dat is geen probleem bij APK (is tenslotte origineel).
Wat ik me alleen afvraag is waarom je auto plat komt te liggen bij een kapotte balg. Dat is bij een vrachtwagen niet het geval... Maar dat komt denk ik omdat élke balg apart voorzien wordt van lucht, en niet per as...
Overigens moet je volgens mij goed je best doen om een balg kapot te krijgen, bij een vrachwagen gaan ze ook zelden kapot. En als je de balg bij elke onderhouds beurtje controleerd op slijtage is er niks aan de hand. :)
Ik heb ook het plan om mijn Passat een keer op air te zetten. Het huidige schroefset vind ik niet alles.. :)
Hoe is trouwens de ervaring met airride bij personenauto's in combinatie met een zware (lees: 1500kg) aanhanger? Zal wel een lastige vraag zijn, aangezien 99% van de airride-auto's ook show auto's zijn, en geen sleur auto's :tongue:
Citroens hebben ook luchtvering he, en die zie je toch regelmatig trekken.
Bij een aanhanger of volle belading (met vriendin op vakantie 4 weken, reken op VOLLE belading...) verhoog je de druk achter en dan rijdt het weer hetzelfde als ervoor.. Wordt ie ietsje stugger van omdat je meer druk erin hebt, maar feitelijk merk je het niet en merk je je lading ook niet meer!
Als je balg lek is gaat alle lucht eruit, bij een vrachtwagen vangen de andere assen het nog op denk ik?
Bij mijn mk1 was de balg RA lek... Dan kan je in het leidingstelsel achter lucht blijven pompen wat je wil, maar dat gaat er dus via RA uit... en blijft de achterkant op z'n gat liggen...
Als je balg lek is gaat alle lucht eruit, bij een vrachtwagen vangen de andere assen het nog op denk ik?
Bij mijn mk1 was de balg RA lek... Dan kan je in het leidingstelsel achter lucht blijven pompen wat je wil, maar dat gaat er dus via RA uit... en blijft de achterkant op z'n gat liggen...
Bij een simpel trekkertje met 2 assen (voor- en trekas) is het hetzelfde principe als een personen auto. :) Maar je kan daar een klep tussen zetten zodat je de leiding naar, bijvoorbeeld, rechtsachter dicht kan zetten zodat de andere 3 balgen wel lucht krijgen.
Als je laag rijdt dan komen de aandrijfassen toch verder je bak in?
Kan dit verder geen kwaad?
Als je laag rijdt dan komen de aandrijfassen toch verder je bak in?
Kan dit verder geen kwaad?
Nee. Dat kan geen kwaad, want dat is niet het geval :tongue:
Is airride geschikt voor dagelijks gebruik? Ik stuiter nu elke dag over kinderkopjes en moet zeggen dat ik er wel een beetje klaar mee ben als die yuppen in hun comfortabele leasebakken vriendjes willen worden met de achterbumper van m'n Golf...
Waar gaan alle leidingen trouwens doorheen vanaf de schokdempers?
En kunnen balgen zomaar knappen of moet er dan echt iets tegenaan komen? (Wielen bijvoorbeeld...)
...Heb namelijk al meerdere malen gehoord dat "de balgen geknapt waren".
Ja, rij er nu ? jaar of 6 mee (dagelijks)
hangt er vanaf wie waar en hoe alles wordt ingebouwd
nee, balgen knappen niet zomaar.. ( zie vrachtautos)
balgen klappen heb ik nog nooit van gehoort weleens een gesprongen leiding maar dat komt meestal door slecht geplaatste sets of niet over na gedachte aansluiting op de veerpoot.
Dagelijks is er goed mee te rijden heb er nooit geen problemen mee gehad.
De leidingen lopen allemaal vrij door bestaande of gemaakte en afgeisoleerde gaten.
Nee. Dat kan geen kwaad, want dat is niet het geval :tongue:
Helaas dus wel, ik heb bij mijn '86-er golf 2 een lekke bak-kering gehad doordat de aandrijfas de keering net raakte en dus doorschuurde. De as komt net één mm of zo verder de bak in, maar dat is net genoeg ;)
martinus83
17-03-2010, 09:35
Misschien kwam dat omdat je homokineet aan wielzijde niet genoeg meegaf waardoor de as maximaal richting bak kwam?
Dat zou ook kunnen, maar dat komt misschien ook door de extreme hoek waarin de homokineet staat door de rijhoogte. Op "normale" hoogte was dit wss niet gebeurd.
Volgend weekend komt wordt mijn air gemonteerd.. ik rij dagelijks ±130km woon/werk verkeer. Ik denk dat als je fatsoenlijk materiaal koopt en er goed mee om gaat, je kan blijven rijden met het spul.. ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen! :cool:
Volgend weekend komt wordt mijn air gemonteerd.. ik rij dagelijks ±130km woon/werk verkeer. Ik denk dat als je fatsoenlijk materiaal koopt en er goed mee om gaat, je kan blijven rijden met het spul.. ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen! :cool:
Misha, kerel heb je de loterij gewonnen of zo! :D
Nee.. klaar met de studie > werken > geld verdienen :)
jelle vda
25-03-2010, 22:36
en hou zou air onder een mk1 gaan in combinatie met een 16v op webers .. ?
wagen zou vooral voor de show zijn maar ik ken men eigen aangezien men daily een platte diesel is ..
kan air dit aan of .. :screwy:
grtz
Tuurlijk, d'r zijn mensen met 500+ pk die op air rijden.. dan zal een mk1 met wat hitsige pony's ook geen probleem zijn ;)
jelle vda
26-03-2010, 07:46
Tuurlijk, d'r zijn mensen met 500+ pk die op air rijden.. dan zal een mk1 met wat hitsige pony's ook geen probleem zijn ;)
ok daar zit je met een punt :thumbup:
zover had ik nog niet nagedacht :redface:
bedankt !
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.