View Full Version : welke koppeling voor mijn abf gt30?
JMTuning - BK Customs
28-10-2009, 14:16
ik ben op zoek naar een goede koppeling+drukgoep en eventueel vliegwiel voor mijn abf motor.
komt een garrett gt3076r op, en een 02m bak achter.
dus zoek een koppeling van 240mm.
vermogen zal tussen de 4 en 500 pk worden.
ik zag dat er ook 2plaats koppelingen bestaan.
wie heeft er meer info..
foto'tje van de motor voor de forummers:
http://img43.imageshack.us/img43/3510/sdc17126.jpg (http://img43.imageshack.us/i/sdc17126.jpg/)http://img43.imageshack.us/img43/sdc17126.jpg/1/w800.png (http://g.imageshack.us/img43/sdc17126.jpg/1/)
http://img35.imageshack.us/img35/1041/sdc17127.jpg (http://img35.imageshack.us/i/sdc17127.jpg/)http://img35.imageshack.us/img35/sdc17127.jpg/1/w800.png (http://g.imageshack.us/img35/sdc17127.jpg/1/)
http://img34.imageshack.us/img34/4711/sdc17128.jpg (http://img34.imageshack.us/i/sdc17128.jpg/)http://img34.imageshack.us/img34/sdc17128.jpg/1/w600.png (http://g.imageshack.us/img34/sdc17128.jpg/1/)
http://img132.imageshack.us/img132/6201/sdc17129.jpg (http://img132.imageshack.us/i/sdc17129.jpg/)http://img132.imageshack.us/img132/sdc17129.jpg/1/w600.png (http://g.imageshack.us/img132/sdc17129.jpg/1/)
http://img34.imageshack.us/img34/6956/sdc17130.jpg (http://img34.imageshack.us/i/sdc17130.jpg/)http://img34.imageshack.us/img34/sdc17130.jpg/1/w600.png (http://g.imageshack.us/img34/sdc17130.jpg/1/)
Bij Leeuwenkamp in Alkmaar kan je je eigen koppelingsplaat laten vermaken tot centrebrons. Dit heb ik met mijn evo ook laten doen . En die moest ook ruim 300pk hebben.
ging prima moet ik zeggen, Melg60 laat daar ook altijd zijn koppelingen maken voor de 20vt. Die leverd ook genoeg veermogen.
Prijs is rond de 250 euro zo uit mijn hoofd, maar wel meteen knap spul
Ze kunnen je ook goed adviseren, en je moet ook je drukgroep erbij leveren. Die laten ze dan op spanning testen , en passen daar je koppelingsplaat op aan.
vwmk2driver
28-10-2009, 17:37
Bij Leeuwenkamp in Alkmaar kan je je eigen koppelingsplaat laten vermaken tot centrebrons. Dit heb ik met mijn evo ook laten doen . En die moest ook ruim 300pk hebben.
ging prima moet ik zeggen, Melg60 laat daar ook altijd zijn koppelingen maken voor de 20vt. Die leverd ook genoeg veermogen.
Prijs is rond de 250 euro zo uit mijn hoofd, maar wel meteen knap spul
Ze kunnen je ook goed adviseren, en je moet ook je drukgroep erbij leveren. Die laten ze dan op spanning testen , en passen daar je koppelingsplaat op aan.
heb ik ook goede ervaringen mee...
kunnen je originele drukgroep gewoon verzwaren door het plaatsen van een andere drukveer.
als je huidige nog netjes is kun je die dus gewoon her gebruiken. :thumbup:
Jurgen Santana
28-10-2009, 19:09
vermogen zal tussen de 4 en 500 pk worden.
Ik mag hopen dat het meer bij de 500 dan bij de 4 pk in de buurt komt ;)
JMTuning - BK Customs
28-10-2009, 20:01
Ik mag hopen dat het meer bij de 500 dan bij de 4 pk in de buurt komt ;)
heel scherp :D
Allart-Ghetta
30-10-2009, 19:39
Zag ik dit blok laatst niet bij de Hurries staan?
Vorige 16VT niks geworden?
Hoop voor je dat ie eerder rijdt met 3076R dan mijnes, die ligt al 4 jaar onder mijn bed.
JMTuning - BK Customs
08-12-2009, 23:08
klopt inderdaad, heb m daar in elkaar laten zetten en alles laten aanpassen..
vorige motor heb ik ook nog, maar was me motovatie kwijt dus dan maar meteen goed.
nog ff een update:
heb mijn koppeling binnen:
op maat gemaakte 240mm plaat met verzwaarde drukgroep en een handgemaakt 240mm 1massa vliegwiel
(http://img707.imageshack.us/i/sdc10195.jpg/) (http://g.imageshack.us/img707/sdc10195.jpg/1/)
http://img707.imageshack.us/img707/2367/sdc10196w.jpg (http://img707.imageshack.us/i/sdc10196w.jpg/)http://img707.imageshack.us/img707/sdc10196w.jpg/1/w1600.png (http://g.imageshack.us/img707/sdc10196w.jpg/1/)
tevens heb ik van de week ff een uitlaatspruitstuk gelast, de flenzen voor turbo en wastegate moeten er enkel nog op.
http://img27.imageshack.us/img27/4876/sdc10192lf.jpg (http://img27.imageshack.us/i/sdc10192lf.jpg/)http://img27.imageshack.us/img27/sdc10192lf.jpg/1/w1600.png (http://g.imageshack.us/img27/sdc10192lf.jpg/1/)
(http://img710.imageshack.us/i/sdc10193.jpg/)[/quote]
Vincent-Mk1
23-12-2009, 00:37
kosten?
Wat heb je allemaal aan de motor gewijzigd dat ie zoveel pk moet gaan krijgen ( niet lullig bedoeld maar ben benieuwd!)?
500 pk voor een 16v vind ik nogal wat..
Htt haalt maar 600pk uit een 2.0 20V racemotor met dubbele turbo.
jellehier
23-12-2009, 12:56
in de crosserij halen ze zelfs 760 pk uit een 16vt dus moet kunnen...
Meer dan 1000 pk is ook geen probleem.....ame rennsporttechnik.
Maar hoe lang blijft het dan heel?
richard-polo
25-12-2009, 10:22
niet lang ;) die polo van AME is al vaak uit mekaar geweest!
Vincent-Mk1
28-12-2009, 23:43
500 no problem..
JMTuning - BK Customs
21-01-2010, 10:46
kosten?
koppeling met drukgroep en vliegwiel was 850
of bedoel je wat t blok me heeft gekost?
JMTuning - BK Customs
21-01-2010, 10:59
Wat heb je allemaal aan de motor gewijzigd dat ie zoveel pk moet gaan krijgen ( niet lullig bedoeld maar ben benieuwd!)?
500 pk voor een 16v vind ik nogal wat..
Htt haalt maar 600pk uit een 2.0 20V racemotor met dubbele turbo.
motor is een abf welke is gereviceerd en opnieuw is opgebouwd;
wossner zuigers
bildon stangen
arp kopbouten
krukas gebalanceerd
bosch 044 pomp
630cc injectoren
garrett gt3076
tial 38mm wastegate
02m 6bak
240mm koppeling
1 massa vliegwiel
zelfbouw uitlaatspruitstuk
dta s60 pro
schrick carterpan
nieuwe waterpomp,oliepomp,lagers etc
verstelbaar nokkenastandwiel
mocal 25rij oliekoeler met thermostaat
met deze setup moet de motor wel even meegaan (na 10 a 15000km haal ik m er weer uit ter controle)
hurricane racing heeft de motor in elkaar gezet en stelt m af.
momenteel ben ik nog bezig met het spruitstuk voor de turbo, als die klaar is en de wastegate zit er ook op dan kan de motor in de auto gehangen worden.
vervolgens moeten dan de steunen gelast worden en aandrijfassen op maat gemaakt worden.
Denk je niet dat je uitlaatspruitstuk een restrictie zal zijn bij het behalen van je 'pk-doelen'? Het is qua flow niet het beste ontwerp, een 'equal-length' spruitstuk lijkt me en betere oplossing. Zeker omdat de opbouw van de rest van de motor er veelbelovend uitziet!
JMTuning - BK Customs
21-01-2010, 12:23
Denk je niet dat je uitlaatspruitstuk een restrictie zal zijn bij het behalen van je 'pk-doelen'? Het is qua flow niet het beste ontwerp, een 'equal-length' spruitstuk lijkt me en betere oplossing. Zeker omdat de opbouw van de rest van de motor er veelbelovend uitziet!
ik heb hier aardige discussies over gevoerd, zelf dacht ik ook namelijk aan een equal lenght.
maar omdat de turbo vrij groot is, wil ik de de weg ernaar toe zo kort mogelijk houden.
zo hou je ook de meeste warmte in je uitlaatgassen; dus sneller spoelen.
ron heeft ook een simpel spruitstuk op zijn 20vt, en toch 630pk..
als de motor af is wil ik nog wel is een equal lenght lassen om het verschil op de bank te zien. (had namelijk al een berg rvs bochten klaar liggen :D )
waarschijnlijk is de spoeltijd met een equal lenght later, maar haal je meer topvermogen.
maar aangezien ik liever iets eerder me druk wil, heb ik voor deze oplossing gekozen.
scirocco9
19-05-2010, 11:26
mooie motor
ik ben ook bezig met een abf turbo te maken
ook dezelfde turbo als bij u
maar somige zaken pak ik anders aan
uitlaatstuk neem ik van wagner
en krukas heb ik een gesmede van eurospec omdat dit toch nodig is
ik ga 1 bar rijden en verwacht 400 pk dan heb ik een gewichts verhouding met de auto op 1 pk per 2 kg
jouw uitlaatstuk denk ik dat een probleem wordt 1 ste en 4 de kanaal zit goed maar het 2 de en 3 de kanaal niet volgens mij de uitlaatgas botst op de flank want dit is geen bocht maar een rechte hoek van 90°
maar het ziet er toch mooi uit
groeten johan
Vincent-Mk1
24-05-2010, 00:09
gt3076r rijden met interne wastegate? Wagner heeft nl. geen externe wg uitgang...
Standaard 16v krukas is ook gesmeed, je bedoelt waarschijnlijk staal. En waarom zou je die nodig hebben? Spruitstuk is absoluut geen restrictie voor 500 pk, ikzelf heb al aardig wat motoren gebouwd richting 500pk en deze is prima, tuurlijk kan je met (een goed gebouwde en juiste dikte) equal lenght een flinke pkwinst pakken met een grote turbo maar meestal spoelt hij ook later op dan met een korte uitlaatspruitstuk.
JMTuning - BK Customs
29-05-2010, 14:14
de tial:
http://img96.imageshack.us/img96/2107/wastegatef.jpg (http://img96.imageshack.us/i/wastegatef.jpg/)
JMTuning - BK Customs
29-05-2010, 14:15
achteraanzicht, wastegate moet nog een plek krijgen en de boel moet nog afgelast worden.
http://img709.imageshack.us/img709/7262/spruitstuk.jpg (http://img709.imageshack.us/i/spruitstuk.jpg/)
Bluepower
29-05-2010, 16:52
Jelmer, ik neem aan dat je het spruitstuk/turbo nog gaat ondersteunen? Anders heb je denk ik al heel snel een gescheurd spruitstuk, door het krimpen en uitzetten van het metaal, en het gewicht van de turbo met al het buizenwerk wat eraan hangt...
JMTuning - BK Customs
01-06-2010, 13:18
jazeker, komt een rvs frame welke ik aan de kop monteer bovenop.
JMTuning - BK Customs
10-08-2010, 22:03
gisteravond heb ik de wastegate een plekje gegeven,
mooi hoog zodat deze nog een beetje zichtbaar is straks.
spruitstuk moet ik nog aflassen met backing gas.
http://img823.imageshack.us/img823/9403/img2338ul.jpg (http://img823.imageshack.us/i/img2338ul.jpg/)
http://img441.imageshack.us/img441/838/img2342b.jpg (http://img441.imageshack.us/i/img2342b.jpg/)
http://img704.imageshack.us/img704/1995/img2346y.jpg (http://img704.imageshack.us/i/img2346y.jpg/)
http://img192.imageshack.us/img192/8845/img2347xr.jpg (http://img192.imageshack.us/i/img2347xr.jpg/)
Bluepower
10-08-2010, 22:07
Je gaat nu van 1 runner de gassen laten wegvloeien, zal dat genoeg zijn om de boost te kunnen controleren/beperken??
Als ik het zo zie, gaat je downpipe een behoorlijk stuk via de bestuurderskant lopen, gaat dat niet in de weg zitten met je motorsteun/aandrijfas?
je gaat zo te zien straks niet met een screamerpipe rijden?
JMTuning - BK Customs
11-08-2010, 08:11
De wastegate moet prima werken zo denk ik.
De downpipe passend krijgen moet ook geen probleem zijn.
er is redelijk veel ruimte achter de motor, en de normale motorsteun op het subframe wordt eraf geslepen.
De 6 bak komt meteen rechts bij de veerpoot aan een zelfbouw steun te hangen.
De hele uitlaat wordt in ieder geval 76mm (of een dubbel dunner systeem), downpipe wil ik eigenlijk 89mm maken.
Ik wil de auto lekker stil krijgen, dus geen screamer pipe en een stil uitlaatsysteem.
Potverdorie, dat ziet er héél goed uit!! :tumbup:
Die stangen, zijn die gewoon leverbaar van Bildon?
JMTuning - BK Customs
11-08-2010, 21:31
Potverdorie, dat ziet er héél goed uit!! :tumbup:
Die stangen, zijn die gewoon leverbaar van Bildon?
zijn "gewoon" leverbaar.
maar na montage gingen ze niet rond.
na revisie zit er nog bijna 3000 euro arbeidsloon en kleine delen in om te zorgen dat ze wel rond gingen en om alles in elkaar te zetten en de nokkenassen uit te klokken
zijn "gewoon" leverbaar.Vandaar ook mijn vraag. :)
Fatsoenlijke stangen vinden voor een ABF is niet gemakkelijk. Waar komen deze vandaan als ik vragen mag?
JMTuning - BK Customs
12-08-2010, 00:18
komen uit amerika.
maar je kan net zo goed naar Hurricane racing gaan voor stangen.
Kosten wel wat meer, maar passen wel meteen. (dus uiteindelijk goedkoper)
Vincent-Mk1
18-08-2010, 16:38
Hmm de werking van de tial komt idd zo niet echt goed uit de verf..
Welk materiaal heb je verwerkt bij de vervaardiging van het uitlaatspruitstuk?
bijv s304 s321?..
Ziet er goed uit.. Bijna dezelfde opbouw als mijn motortje...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.