PDA

View Full Version : Overbelasting radio heeft isolatiekabels weggebrand


arigoud
03-11-2009, 14:04
Helaas laat mijn Golf 1 Cabrio mij weer in de steek, of ik hem.

Ik heb het volgende, tijdens het rijden vanmorgen, kwam er opeens rook vanachter de radio vandaan. Radio bleef gewoon spelen. Dit duidt volgens mij op overbelasting. Snel geparkeerd, motor uitgezet en radio los getrokken. Nadat het smeulen was opgehouden, zoveel mogelijk kabels naar voren getrokken en zag ik dat 1 draad compleet gestript was van zijn isolatie materiaal. En dat tegenliggende draden ook beschadigd waren.

Het enge van het verhaal is dat deze draad, met andere draden door een gat richting motorcompartiment verdwijnt, ik vermoed richting accu ect.

Nu is mijn vraag, hoe gevaarlijk is dit, omdat ik niet kan zien of en hoeveel andere draden beschadigd zijn.

Wat moet ik nou?
Is het veilig om zo verder te rijden?
Wat zou het ongeveer kosten om nieuwe kabels te laten trekken bij de garage?

Een aantal foto;s van de schade. http://img682.imageshack.us/i/03112009227.jpg/

Alle tips/adviezen zijn van harte welkom

Melvin
03-11-2009, 14:06
Vervangen wat rot is, anders heb je dalijk weer het zelfde verhaal... hoe gevaarlijk? Sja, je hebt nu kans op kortsluiting..

Ik denk sowieso dat je kortsluiting hebt gehad misschien door beschadigde kabels, want je radio heeft zelf ook al een zekering en alles, die moet er eerder aangaan als je bekabeling (als die in orde is natuurlijk).

oettinger_18
03-11-2009, 15:38
Kan je beter op een sloop of via internet een kabelboom kopen ben je veel goedkoper uit dan bij een garage nieuwe late trekken!

arigoud
03-11-2009, 15:45
Mag ik aannemen dat voor een noob op auto / eletronica/ reparatie gebied dit een hels karwei is om zelf de kabelboom aan te leggen.

Wat zouden ze tellen bij de garage voor dit? Iemand een idee..

Mice
03-11-2009, 16:33
dash eruit, kabelboom vanaf de zekeringkast eruit halen, ff via een forum ofzo een nieuwe opscharrelen en die erin maken lijkt me het verstandigste. Op dit forum of op golfcabrio.com is vast wel iemand die een kabelboom overheeft.

martiepartie
03-11-2009, 16:37
Waar woon je? Als het in de buurt van Groningen is weet ik nog wel iemand die het voor je kan doen (die al veel ervaring heeft met kabelboompjes modificeren/aanleggen)

arigoud
03-11-2009, 16:58
Wat bedoel je met Dash? En op die kabelboom, zitten daar niet alle draden op dus van licht, contact, radio, verwarming en weet ik wat niet nog allemaal. Ik bedoel, denk je echt dat dit te doen is voor iemand die niet veel technisch verstand heeft van auto mechanica en auto electronica..

Voor dat het naar de motor gaat heb je tig draden, en na het gat richting motor, gaat het volgens mij ook tig kanten op.. Lijkt mij dat het enigszins gevaarlijk is om dat zelf te doen als je er geen verstand van hebt?

Ps. doen ze moeilijk als je met je eigen tweede hands kabelboom aankomt bij de garage en vraagt of ze die er in willen zetten? Hoeveel uur is een ervaren persoon ongeveer bezig met het vernieuwen van een kabelboom?

Met al die rook dacht ik echt, daar gaat mijn mooie golf.. Gelukkig is ie niet in de fik gevlogen..

@ martie partie, ik woon in Amsterdam. Dus groningen zit er niet in.

martiepartie
03-11-2009, 17:15
interieurkabelboom is een losse boom, die kan je vanaf de zekeringenkast in 1 geheel vervangen.

Het hele dashboard (dus 't hele plastic ding) moet los om de kabelboom goed los te kunnen halen.

als je zelf een goede kabelboom kunt vinden zullen er vast monteurs zijn die dat in willen bouwen, maar een goede beunhaas die dat vaker gedaan heeft is goedkoper en zal het misschien ook nog beter doen.
In een middag moet dat wel te doen zijn.

oettinger_18
03-11-2009, 17:20
Het is inprensiepe allemaal klikwerk dus geen geknip of geplak stekkertjes aan elkaar klikken klaar is kees kan jij ook wel als je gewoon de tijd neemt desnooods alle draden merken wara ze vanaf komen klaar

Mice
03-11-2009, 17:30
dash als in dashboard, die is er zo uit bij een mk1 cabbie en dat werkt lekker. Aan de kabelboom zitten alle stekkers die eigenlijk maar op 1 manier passen, kun je eigenlijk niks verkeerd aan doen.

Melvin
03-11-2009, 17:43
Jullie gaan er al vanuit dat zijn hele kabelboom afgefikt is... Ik zou eerst maar eens kijken want het kan goed meevallen en 1 pluskabeltje zijn die doorgebrand is...

arigoud
03-11-2009, 18:00
Hehe Melly Ville, volgens mij is niet de hele kabelboom afgefikt. Een draad is afgesmeult, isolatieweg. Ik kan helaas niet meer zien aan wat deze draad was gekoppeld, lijkt mij iets van de radio.

Hier zijn wat meer foto's
http://yfrog.com/7b03112009225jx

Wat ik kan zien is dus een kabeel helemaal geruineerd, maar is dus heel goed mogelijk dat op het punt waar de kabels door het gat/oog (wat is de naam van dit gat) richting motor ruimte gaan, zijn dus tig kabels bijelkaar, andere kabels ook zijn beschadigd!

Jullie zeggen dus dashboard eraf, en schade inspecteren.

Iemand een tut. hoe je dat doet? misschien ook nog een tut om kabelboom te vervangen?

dank voor de reaxcties

angelo
03-11-2009, 18:19
Als ze al niet is een keer in je kadelboom hebben lopen knippen.
Is het een kwestie van stekkers pluggen.
Alles heeft zijn eigen stekker.
Ik denk dat er een snoer tussen je kachel schuif is gekomen.
En door geschuurt door het bedienen er van.

Ik zeg sterkte .
Mocht je der niet uitkomen weet ik nog wel een goeie garage is de buurt van je.
Wester wognum in wognum die hebben ook wel dat stukje kabelboom liggen.

Melvin
03-11-2009, 18:22
Je dash hoeft er niet per se af, met een beetje handigheid kan je vanalles gewoon zo controleren.

Schroef je zekeringkast er eens uit en loop alles eens na, het is geen hogere wiskunde allemaal!

arigoud
04-11-2009, 22:00
Waar moet ik op letten als ik die zekersingskast losmaak (zit toch onder het stuur). Moet ik de + erop laten als ik dat doe?

Kan ik eventueel, alleen het gedeelte waar de km wijzer en toerental, losmaken van de dash, want ik denk dat ik vanaf daar genoeg zihct heb op de kabelboom die richting motorkap gaat?

Derde vraag, als nu in het meest gunstige geval alleen de radiodraad beschadigd is, kan ik die dan zelf opnieuw trekken? Zo ja, waar haal ik die draad dan, gewoon bij de bouwmarkt, of bij auto onderdelen shop?

En iemand enig idee waar deze draad heen gaat als ie door het gat richting motor ruimte gaat?

thanks

breadfan83
04-11-2009, 22:38
Voor je iets doet, eerst de min-kabel van de accu los halen.
Van de rest heb ik geen verstand helaas, maar dat dit nodig is heb ik in eerdere auto's al aan den lijve ondervonden. ;)

The_Rabbit
05-11-2009, 21:49
Topic effe volgen ,zit ook met een dergelijk probleem :(

arigoud
05-11-2009, 22:38
Iemand nog antwoorden op mn vragen? Alle hulp is welkom... :)

Melvin
05-11-2009, 22:47
Ari, minder vragen, meer doen, maargoed, even wat antwoorden!

Waar moet ik op letten als ik die zekersingskast losmaak (zit toch onder het stuur). Moet ik de + erop laten als ik dat doe?

Voor de zekerheid plus even eraf halen...


Kan ik eventueel, alleen het gedeelte waar de km wijzer en toerental, losmaken van de dash, want ik denk dat ik vanaf daar genoeg zihct heb op de kabelboom die richting motorkap gaat?

Kan, moet je radio, verwarmingspaneeltje, die hele mikmak eruit halen, dat is mogelijk en dan kan je dash gewoon blijven zitten...

Meeste kan je gewoon bij door asbakje eruit te halen, radio eruit, en alles onder het dash loshalen en klaar...


Derde vraag, als nu in het meest gunstige geval alleen de radiodraad beschadigd is, kan ik die dan zelf opnieuw trekken? Zo ja, waar haal ik die draad dan, gewoon bij de bouwmarkt, of bij auto onderdelen shop?


Ja, maakt geen zak uit, beetje fatsoenlijke dikte nemen dan als ie nu is doorgebrand... Te dik hoeft ook weer niet... speakerkabel, kabels uit een stekker van een of ander oud apparaat, maakt geen zak uit, je kan vast wel ergens iets uit halen...


En iemand enig idee waar deze draad heen gaat als ie door het gat richting motor ruimte gaat?

Nee, dat weet alleen jij... Waarschijnlijk gaat het gewoon naar je zekeringkast, mocht het een later aangebrachte kabel zijn dan zie je dat gewoon in de motorruimte... Kortom, gewoon zelf even kijken of met iemand anders samen die een ienie-mienie-beetje handig is!

Succes!

oettinger_18
05-11-2009, 23:45
Je dashboard kan je er gewoon in laten wel tellerbak radio frontje van kachel enzo eruit halen is heel simpel werk het lijkt moeilijk omdat je zocveel kabels bijelkaar ziet! Heb zelf ook een td in me golf 1 gebouwd en ik wist ook niet hoe ik dat moest doen met de draadboom als je er eenmaal aan begint komt het allemaal goed als er niet in je kabels is geknipt dan is het gewoon klick klick klaar ben je en er gaat geen kabel vanaf je dashboard naar de motor ruimte maar egt naar je zekering kast! Mischien heeft de vorige eigenaar de radio kabel vanaf je acccu getrokken maar jij zegt dat je radio het gewoon nog doet dus is het niet je radio kabel

arigoud
08-11-2009, 16:44
Vanmiddag, het verwarmings gedeelte, radio behuizing, en dashboard gedeelte voor km teller en toeren teller los gemaakt. NOg niet de draden stekkers van de verlichting ect losgemaakt, dus het stukje dash kan nog niet helemaal weg.

Als ik het goed zie is de kabel die het meeste is afgebrand, een blauw met witte, die NIET op de radio aangesloten is geweest, het lijkt ook of hij vanaf de boom, naar rechts ging, richting handschoenkasttje. Daar heeft men naderhand een alarm ingebouwd, net onder handshoenkastje. Maar daar kan ik dus ook geen kabel zien die doorgebrand is. DUs ik weet nog steeds niet wat de boosdoener is.]

Verder heb ik al tijden last van water/vocht in mijn auto, dat ergens aan de zijkant van de kap binnenkomt. Toen ik de zekeringkast bekeek, had hem los gemaakt en een beetje naar voren kunnen halen, zag ik dat daar geen kabels beschadigd zijn, maar dat ze wel allemaal vochtig zijn, hele kleine water druppeltjes erop.

Bovenin, achter de radio, zijn de kabels op het eerste gezicht niet vochtig..

Maar je kunt daar dus wel zien, dat minimaal 2 kabels openliggen.

Wat kan ik dus het beste doen? Het hele dash ervan af, kijken waar de meest afgefikte kabel naar toe gaat? EN de andere kabels die beschadigd zijn, afplakken met ducttape?

Iemand enig idee wat een monteur telt om een nieuwe kabel boom erin te zetten, of om een paar kabels op nieuw te trekken? ZItten we dan onder de 100e of erboven?

Arne
08-11-2009, 18:10
Als ik het goed zie op de foto's stelt het geen bal voor. Accu los, kabel terughalen, afknippen, nieuw stukje eraan met krimpverbindinkje, klaar.

arigoud
08-11-2009, 18:34
Hoe kan ik de kabel terughalen, als ie met 20 andere kabels richting zekeringenkast zit. Alles zit kort op elkaar, er zit minimaal speling op. Ik ben het met je eens, dat het met een beetje geluk alleen de kabels die echt beschadigd zijn te vervangen. Maar je komt bijna nergens bij zonder het dash eraf te halen, en om die eraf te halen, moet je ik weet niet hoeveel stekkers losmaken. De kans dat ik daarna een stekker mis of iets dergelijks is vrij groot denk ik.

Helaas valt het op de foto;'s niet goed te zien, maar als je met een zaklamp in de radio opening kijkt, zie je dat minimaal 2 draden goed blootliggen, op het punt waar ze met zn allen bij elkaar gebonden zijn en rixchting zekeringkast gaan, liggen ze dus tussen andere kabels, die waarschijnlijk ook beschadigd zijn. Daar komt nog eens bij dat de kabel die het waarschijnlijk veroorzaakt heeft, ik niet kan zien waar ie vandaan komt.

Ik zal proberen morgen betere fotos te maken.

Arne
08-11-2009, 18:41
Dash eruit dan maar, kabelboom stukje inknippen zodat je kunt zien wat er weggefikt is, vervangen wat er vervangen moet worden, netjes isoleren, en ari is klari ;)

arigoud
06-12-2009, 15:02
Deze week, de schakelaartjes van de dash los gehaald, en de km tellers eruit gehaald. Tot mijn schrik zag ik dat toen ik de schakelaar van het licht los wipte, dat een draad van de zoveel achter op de schakelaar unit, helemaal weggefikt is, de draad ter hoogte van de km verlichting draaier. Dit zou dus wel eens de bron kunnen zijn.. Maar dan heb ik nog steeds een weggefikte draad zitten, achter het radio compartiment, waar ik nog steeds niet de andere kant heb weten te ontdekken.

Het lijkt dat beide draden in een andere kabelboom richting verzekeringskast gaan.

Experts, wat verteld mij dit?

klopt het dat een compete kabelboom uit verschillende sub-bomen bestaat, bv eentje verlichting, eentje voor verwarming, eentje radio? Wat is een eerlijke prijs voor een tweedehands complete boom voor een golf 1, 1.8, bouwjaar kom ik niet direct achter, ik denk 1986.

Als ik op zoek ga naar een tweedehands, waar moet ik dan op letten? Type auto, bouwjaar, motor?

Wie weet met welk gereedschap je de 4 schroeven aan de twee zijkanten van de dash kan losdraaien, die wat naast de scharnieren van de deuren zitten? ik kan er met mijn noppen set niet bij, omdat er om de schroef een randje (cirkel) van het dashboard materiaal omhoog komt?

Melvin
06-12-2009, 17:34
Gewoon, met een normale sleutel, beetje pielen en klaar...

Ik zou idd het dashboard er maar eens afhalen! Dan heb je het zo gemaakt... Die 4 boutjes haal je als laatste los, ik zou eerst je teller/radio/etc er maar eens uithalen, als laatste stap het kale dash!

Succes!

arigoud
06-12-2009, 18:41
Teller/radio/ ect zijn eruit, alleen handschoenvakje zit er nog in en asbak.

Hier zijn wat foto;s van de beschadigde licht schakelaar

http://img81.imageshack.us/g/03122009259.jpg/

Zit zo'n ding bij een kabelboom als ik die weet uit te halen? Aangezien dat de draad die verrot is helemaal dat ding in gaat, denk ik datg ik dat niet kan repareren met alleen een nieuwe draad!

golf mkII 16v
06-12-2009, 20:43
Jij heb 1 van de meest voorkomende dingen waardoor een golf 1 af fikt
Het is de kabel van de instrumenten verlichting[kachelbedieningspaneel oa]
Verlichtingsschakelaar en de andere schakelaars zijn 1 stuk
Let op als je een gebruikte aanschaft dat deze ook niet is afgefikt
Vervangen kan je het beste zelf doen [of een ander hobbyist]
Label alle stekkers die je los maakt of maak foto's

arigoud
06-12-2009, 21:26
De afgebrandde kabel zit inderdaad ter hoogte van de draaischuif, op de lichtschakelaar. En deze knop bepaalt de teller verlichting als ik me niet vergis. Maar wat heeft deze draad te maken met de rechter schakelaars?

als ik het goed gezien heb, dan lijkt het alsof, de linker schakelaars kabels met een kabelboom naar onderen gaan, en de rechter schakelaars (dus rechts van de tellers) via een andere kabelboom naar onder gaan.

Wat bedoel je met de verlichtingsschakelaars en de andere schakelaars zijn 1 stuk?

Skup
07-12-2009, 16:48
Hoe komt het eigenlijk dat die draad door 'brand'. Komt dit door overbelasting of korsluiting in bijvoorbeeld die schakelaar (defect in het hetgeen wat op die kabel is aangesloten) of omdat de isolatie van de kabel is afgeschuurd om een of andere reden?
Zoiets kan niet zo maar gebeuren ljikt mij.

Djinn_4fun
07-12-2009, 17:15
slijtage/ouderdom.

arigoud
07-12-2009, 17:37
ik hoor steeds meer dat het een veel voorkomend probleem is en iedere cabbie mk1 rijder zou dus er een nieuwe schakelaar in moeten zetten.

Zijn al menig cabbies door afgebrand. Zal ook wel een probleem zijn bij de gewone mk1's.

Vrij irritant als het dus wel echt doorbrand..

golf mkII 16v
07-12-2009, 19:00
Bedoel dat de kabelboom van de koplampschakelaar en het stuk van de andere[kachel,achterruitverwarming,gevarenlichten en of eventueel mistlampen ]schakelaars 1 stuk is

Brandblusser in de auto

arigoud
07-12-2009, 19:09
waar ik nu wel nog mee zit, is dat ik de 4 schroeven aan de zijkant niet los krijg, is daar nog een truc voor? Met mn doppenset kom ik er niet bij.,

Erg jammer dat nergens een tutorial te vinden is voor het demonteren van een dashboard met volgorde en plaatjes..

Hoe heet het stuk kabelboom dat ik nodig heb? Moet ik dan zoeken naar een interieur kabelboom, dashboardverlichting boom, verlichting boom?

En waar moet ik verder op letten? bouwjaar, type motor, type zekeringskast, motorcode?

mvg

Skup
07-12-2009, 23:20
slijtage/ouderdom.


Slijtage van de schakelaar of wat ik al aanhaalde: weggeschuurde isolatie? Sta namelijk op het punt om een Golf mk1 aan te schaffen en voorkomen is beter dan genezen he! ;)
Dus wat zou je evt. kunnen vervangen of controleren om soortgelijke situaties te voorkomen.

En toen kwam ik net na bovenstaande post, dit topic tegen:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63062

arigoud
08-12-2009, 13:49
Ik heb die link naar die tut. geplaatst.

Maar wat ik overal tegenkom is dat je wordt aangeraden, om ook al rijdt de wagen al 20 jaar prima, om er in een nieuwe lichtschakelaar/dimmer in te gooien. Dingetjes, zijn te krijgen onder de 20e. Voor de MK1 zijn er twee versies, check dat je de goede aanschaft. Check deze link voor de uitleg:
http://www.cabby-info.com/electrical_system.htm#switch

Verder hoor ik dat je minimaal een keer per week, de dimmer op en neer moet doen, om het inbranden te voorkomen.

Om het probleem helemaal te verkomen, zou je dus die mod. kunnen toepassen.