Log in

View Full Version : Kachel aanjager Jetta '82


Reuvers
04-11-2009, 12:23
hey,

Had net apk afkeur omdat de kachel aanjager het niet doet. Wie kan mij vertellen waar dat die zit, hoe vervelend (of niet) het is om te vervangen, en als laatste waar ik er eentje kan halen?

bedankt alvast

Reuvers
04-11-2009, 13:09
vond net dit topic

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46826&page=1&pp=20&highlight=aanjager

over een golf 2. Ga eerst eens kijken in hoeverre die eeen beetje overeen komen. Zal weerstand nakijken en contact punten.

JVH
04-11-2009, 18:37
kijk eerst even je zekering na misschien is deze stuk.
mvg JVH

Gertjan
04-11-2009, 19:38
Als je je motorkap open doet en dat plastic geval van de parafan af haalt, zie je hem in het midden zitten.

Ik moet de mijne ook vervangen, maar zit er een beetje tegenop te kijken omdat het me een enorme kutklus lijkt :D

ronnie_v
04-11-2009, 20:30
vaak is de zekering kapot, omdat de motor te zwaar loopt. Eerst even de zekering controleren, en de voorschakelweerstand. Dan voelen of de motor zwaar loopt. Heb bij de mijne ook al eens gehad dat ie zwaar ronddraaide. Heb toen het asje vd motor ingespoten met WD40. Daarna met een draad rechtstreeks op de accu, de motor laten ronddraaien. Eerst draait het motor wat zwaar, maar wordt vanzelf beter :D
Bij mij doet het motortje nog steeds :thumbup:

golfcabriolet
04-11-2009, 20:34
origineel bij vw zit de kachel aanjager rond de 300 Euro.
Imitatie rond de 50 euro

Gertjan
04-11-2009, 22:41
Ik heb een perfecte 2dehands voor 15 euro op de kop getikt :thumbup:

Reuvers
05-11-2009, 09:51
ja het is bij mij iig zo dat geen van de 3 standen het doet, dus als ik het andere topic lees zou het niet de weerstand moeten zijn.

300 euro vind ik een beetje te veel van het goede voor een aanjager; vooral omdat de jetta maar 600 heeft gekost lol

ik ga er een deze dagen wel mee aan de slag en laat het wel weten.
bedankt voor de reacties

Reuvers
05-11-2009, 11:33
inmiddels alle zekeringen vervangen (geen overbodige luxe) en de kachel doet het weer op standen 1 en 2. Dus lijkt me wel dat het de zekering is...

neemt een keurmeester trouwens genoegen met 1 en 2 alleen? lijkt me wel omdat het genoeg is om de ruit weer helder te blazen. Iemand ervaring?


Tevens, doet de dashboard verlichting het niet. Iemand een idee waar dat dan weer aan ligt :confused:

dakeraf
05-11-2009, 12:10
lampjes, zekeringen, printplaat, achter op je teller.

ronnie_v
05-11-2009, 12:30
kachel hoeft maar op 1 stand te doen, en dashboard verlichting is geen punt meer, voor de apk. Ligt aan de keurmeester's beoordeling, of die goed afleesbaar is.

Reuvers
05-11-2009, 12:40
verlichting van de tellers was niet bedoeld ivm de keuring, maar meer omdat ik het opgelost wil hebben.

Trouwens dat andere topic zegt dat als de weerstand stuk is van de aanjager dat alleen stand 3 het doet omdat die buiten de weerstand omgaat.

Maar wat dan in mijn geval dat alleen 1 en 2 het doen??

ronnie_v
05-11-2009, 19:35
je standen schakelaar in het dashboard, dus waar het pinnetje inzit waar je de standen mee versteld. Misschien die eens vervangen??

Reuvers
06-11-2009, 18:27
heb ik ook aan zitten denken ronnie...ik heb hem er al uit gehad en schoongemaakt (ook stekker) en geen verschil.

Auto is trouwens wel goedgekeurd inmiddels :) Viel mee: klepdeksel pakking lekte, aanjager deed het niet en dwarsbalk links voor moest ik lassen.

golf mkII 16v
07-11-2009, 11:33
Het probleem van de aanjager van de kachel waren zeker de koolborstels die bleven hangen?

Reuvers
07-11-2009, 17:44
nee zoals boven vermeld heb ik alle zekeringen vervangen en nu doet ie het dus alleen op stand 1 en 2

Skup
07-01-2010, 15:48
Ik gebruik dit topic maar even voor m'n vraag (zelfde onderwerp).

De kachelmotor van m'n Golf uit '82 draaide de afgelopen tijd ooit heel moeilijk of ging pas aan na een aantal keer aan/uit. Sinds gisteren draait hij helemaal niet meer en aangezien m'n APK over 2 weken verloopt, dien ik er nu dus wel iets aan te doen. Ik heb het plastice rooster over de kachelmotor verwijdert, draden losgemaakt, de weerstand uit de beugel geklikt en dat beugeltje verwijdert. Nu lijkt het alsof de motor nog steeds ergens vast zit.

Kan iemand mij vertellen waar ik nog iets los moet draaien en/of hoe ik de motor eruit krijg?

Alvast bedankt.

wildeknak
08-01-2010, 21:33
Ik gebruik dit topic maar even voor m'n vraag (zelfde onderwerp).

De kachelmotor van m'n Golf uit '82 draaide de afgelopen tijd ooit heel moeilijk of ging pas aan na een aantal keer aan/uit. Sinds gisteren draait hij helemaal niet meer en aangezien m'n APK over 2 weken verloopt, dien ik er nu dus wel iets aan te doen. Ik heb het plastice rooster over de kachelmotor verwijdert, draden losgemaakt, de weerstand uit de beugel geklikt en dat beugeltje verwijdert. Nu lijkt het alsof de motor nog steeds ergens vast zit.

Kan iemand mij vertellen waar ik nog iets los moet draaien en/of hoe ik de motor eruit krijg?

Alvast bedankt.

Hey hey,

ik heb hem 4weken geleden uit elkaar gehaald!
Hij zit alleen vast met het schroefje van de weerstand houder/beugel.
Aan de achterkant word hij met 2lipjes op de plek gehouden..

Je moet gewoon ff doorwiebelen en drukken.. :thumbup: hij zit waarschijnlijk al 29jaar op de zelfde plek! Hij ligt in een soort rubber/neopreen manchet.
Dus aan de voorkant optillen en omhoog blijven drukken evt met platte schroevendraaier ff iets er tussen wikken.. ;)

Good luck..!

Skup
09-01-2010, 10:47
Hey hey,

ik heb hem 4weken geleden uit elkaar gehaald!
Hij zit alleen vast met het schroefje van de weerstand houder/beugel.
Aan de achterkant word hij met 2lipjes op de plek gehouden..

Je moet gewoon ff doorwiebelen en drukken.. :thumbup: hij zit waarschijnlijk al 29jaar op de zelfde plek! Hij ligt in een soort rubber/neopreen manchet.
Dus aan de voorkant optillen en omhoog blijven drukken evt met platte schroevendraaier ff iets er tussen wikken.. ;)

Good luck..!

Hardstikke bedankt! Ik had van iemand anders al de tip gekregen om de alle 4 de schroeven rondom het gat van de kachelmotor (onder 2 van die schroeven zit ook dat rooster vast) los te draaien, maar dat is dus niet nodig (op die 2 na, voor het rooster zelf).

wildeknak
09-01-2010, 15:23
Hardstikke bedankt! Ik had van iemand anders al de tip gekregen om de alle 4 de schroeven rondom het gat van de kachelmotor (onder 2 van die schroeven zit ook dat rooster vast) los te draaien, maar dat is dus niet nodig (op die 2 na, voor het rooster zelf).

jah idd..!!

2schroefjes van het blad vanger.. en dan nog een schroef van de weerstandhouder/beugel :thumbup:

en dan is het wurmen en kantelen om de aanjager eruit te krijgen :D hij kan er via de linkerkant(als je ervoor staat) eruit..! Maar blijven kantelen en duwen dan komt tie wel :D

Good luck..!!

golf mkII 16v
09-01-2010, 16:27
Hardstikke bedankt! Ik had van iemand anders al de tip gekregen om de alle 4 de schroeven rondom het gat van de kachelmotor (onder 2 van die schroeven zit ook dat rooster vast) los te draaien, maar dat is dus niet nodig (op die 2 na, voor het rooster zelf).
Dat is de bevesteging van het kachelhuis
Die krijg je dan nog niet weg omdat er dan de slangen van de warmtewisselaar nog aan zitten

Skup
10-01-2010, 12:11
Ja dan schroef je het complete kachelhuis los. Zoiets vermoedde ik al, maar iemand vertelde mij (nadat ik hem een pm had gestuurd hier op het forum), dat die zeker los moesten.

Kachelmotor is er overigens uit! Allen hardstikke bedankt voor de reacties. :D