PDA

View Full Version : Nieuwe regels omkeur motor


caddywim
17-08-2009, 17:23
weet iemand er al wat van het schijnt makelijker te zijn nu voor auto`s
van voor 1998
http://www.oldtimeropelforum.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=5193
hier te lezen vanaf pagina 11 het keur verhaal
en hoop dat jullie geen moeite hebben met een ander merk :cool:

mvg wim

Gijs
17-08-2009, 17:51
Walter (Airspeed) heeft hetzelfde met z'n Kever; http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=17455&st=0&sk=t&sd=a&start=1080

150kW Kever op kenteken! :rock:

J-9A-N
17-08-2009, 18:26
Is hier op de site van de rdw al iets over te vinden,kan zo snel niets vinden nml.
Of weet Hajee hier misschien meer over te vertellen?

caddywim
17-08-2009, 18:35
nee daar kon ik ook niks vinden maar een maat van mij heeft in nieuwegein ook een keuring gehad voor motor ombouw van 1400 naar 2000 16v en is ook goed gekeurd :D
en dat was vorige week en ook niet naar lelystad geweest

J-9A-N
17-08-2009, 18:46
Eindelijk eens iets positiefs in de regelgeving.

EricNijssen
17-08-2009, 18:48
Ik dacht dat dat voor voertuigen voor 1989 was.. niet 1998?

Jerome
17-08-2009, 19:29
Hier is zelfs al iets over gezegd op dit forum! Dat viel me toen al meteen op, maar ik kon er verder nergens ergens wat over vinden, dus twijfelde of het wel helemaal klopte.
Hier het betreffende topic (ergens onderaan wordt hier wat over gezegd, daar hebben ze het ook over voertuigen voor 1989 btw):
http://volksforum.com//forum/showthread.php?t=45600&page=3&pp=20

Maar ik ben benieuwd of iemand hier iets officieels van op papier heeft, zeer interessant uiteraard(Y)

ronnie_v
17-08-2009, 20:36
dat is mijn topic, de steekproefcontroleur heeft mij toen gezegd dat het om auto's gaat van voor 89. Maar ik heb ergens ook gehoord, dat het waarschijnlijk om auto's gaat van voor 98. :rolleyes:

Het was ook mooi, als je de herkomst vd "nieuwe" motor kunt
overleggen. Dus bijv. door een kleine foto-reportage vd ombouw. :thumbup:

Roy 1.6
17-08-2009, 20:58
Geachte heer Roy 1.6,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.



Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Roy 1.6
17-08-2009, 21:03
Nu nog een leuk blok vinden ;)

sjampoo
17-08-2009, 21:08
? :)

neef_m
17-08-2009, 21:12
toch wel een lichte hulde voor de rdw :D

JaapvdV
17-08-2009, 21:28
Klinkt niet echt gek, maar zitten er verder geen haken en ogen aan?

neef_m
17-08-2009, 21:37
zoals ik het op het opel forum las niet, gewoon een soort van zware apk inclusief een steekproef.

omkeuring zal ook makkelijker zijn waarneer je veel documentatie van de auto, en de motor erbij hebt. en bijv een foto verslag, bonnen en rekeningen.

hajee
17-08-2009, 22:04
is inderdaad van auto's van voor 1998 inderdaad een stuk makkelijker..
dus deugdelijk bevestigd en niet te veel lawaai..(voor het gemak, de apk,- en permanente eisen)
en ja, normaal gesproken wordt geluid niet gemeten bij de apk, maar wel bij een dergelijke keuring bij de RDW, als je iets wijzigt in de "typegoedkeuring" in dit geval de motorcode.
(de uitlaat moet zoveel mogelijk origineel zijn, en mag niet teveel lawaai produceren)

Rallyegek
17-08-2009, 22:20
dus voor 89 hoeft er geen typegoedkeuring meer op het blok -> auto te zitten ?

marcelmk1
17-08-2009, 22:24
dus weer ongestraft 6 cilinders in een MK1 :eek:

Gertjan
17-08-2009, 22:24
Maar die 40% vermogenstoename regel geldt dus niet meer ofzo?
Als alles goed en deugdelijk bevestigd is mag je dus met een VR6 in je mk1 aankomen en even een geluidstestje doen en klaar?

De Pul
17-08-2009, 23:25
het schijnt:D

maar stel dat je zoals ik niks verandert qua cilinder-inhoud maar er alleen een kompressor opzet,kunnen ze me dan niks maken? (mits het geluid volgens de regels is vanzelf)

golf mkII 16v
18-08-2009, 06:37
dus weer ongestraft 6 cilinders in een MK1 :eek:
Verhaal van Roy goed lezen ;)

hajee
18-08-2009, 07:13
Verhaal van Roy goed lezen ;)
juist even goed lezen, daar staan veel antwoorden al in..

knarfmk1
18-08-2009, 09:06
Dit klinkt wel weer als muziek in de oren!

toch mooi om te zien dat het ook anders kan i.p.v. alles alleen maar strenger te maken.

iemand een idee om welke reden het is veranderd? ik kan me niet voorstellen dat ze het alleen doen om de hobbybob een handje te helpen ;)

Oudelut
18-08-2009, 09:20
Maar die 40% vermogenstoename regel geldt dus niet meer ofzo?
Als alles goed en deugdelijk bevestigd is mag je dus met een VR6 in je mk1 aankomen en even een geluidstestje doen en klaar?

"- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;"

Bij vermogenstoename van meer dan 20% moet er dus wel gekeurd worden...

MauSeR35
18-08-2009, 09:37
Ja maar de eisen lijken niet echt streng als je leest wat er voor auto's van voor 98 geld, toch?

dutchblade
18-08-2009, 10:06
"- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;"

Bij vermogenstoename van meer dan 20% moet er dus wel gekeurd worden...

Niet als je auto van voor 1998 is... tenminste zoals ik het lees.
Edit: te laat.. ;)

Arne
18-08-2009, 10:45
Zo lees ik het ook idd.

Rallyegek
18-08-2009, 11:40
moet je nu wel of niet de dure testen hebben als je meer als 20% omhoog gaat in het vermogen bij een auto voor 98?

dutchblade
18-08-2009, 11:46
zoals ik het lees, niet. alleen voldoen aan de APK eisen..

Vind het wel een enorme omslag, van streng en duur naar een formaliteit...

Arne
18-08-2009, 11:47
Zoals ik het lees niet.

knarfmk1
18-08-2009, 12:08
Volgens mij staat er toch vrij duidelijk dat er bij auto's van voor 98 alleen aan de (strengere) apk-eisen voldaan moet worden + een geluidstest. Typegoedkeuring (met de daarbij behorende dure testen) is niet nodig.

SpiderClass
18-08-2009, 13:05
Misschien in de hoop dat je er een nieuwere motor in legt die schoner is als je oude motor die erin lag!?

Melvin
18-08-2009, 13:12
Kevin20v heeft zo ook zijn cabrio omgekeurd naar 20vt op kenteken...

Gewoon een apk waar ze goed kijken naar deugdelijke inbouw, en that's it...

dutchblade
18-08-2009, 14:10
Hmmm, gelijk maar naar iets iets potenter blokje kijken dus :thumbup:

TTF
18-08-2009, 17:16
en hoe zit het met benzine naar diesel?

bijvbeeld een golf 2 1984 naar 1.6 td of 1.9td(i)

hajee
18-08-2009, 17:34
hetzelfde

Rallye-VR6t
18-08-2009, 17:43
Maar wat is nu de eis van de geluidsproduktie?
En hoe wordt deze bepaald?

Daar hoor je veel verschillende verhalen over.


Iemand?

Roy 1.6
18-08-2009, 21:18
Ik moest het zelf ook een keer of 10 doorlezen voor dat ik het zeker wist....
Laatst las ik deze post: HIER (http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=759534&postcount=59)

En dacht ik ff navragen dus een mailtje richting RDW, en toen zag ik dit topic. Maar ff heengezet. Zo weten julie ook hoe en wat :thumbup:

Rallyegek
18-08-2009, 22:14
kan ik mooi op zoek naar een 5cil diesel voor in de passat, ben die 50pk nu een beetje zat :P

Maar die zat ik net te lezen hier op het forum;

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
De kosten voor een geluidstest bedragen ? 375,00.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW

Dus hoe gaat het met het geluid meten ?

Roy 1.6
18-08-2009, 23:13
Geluid word waarschijnlijk niet of met een db metertje bij het keuringsstation gemeten.

De Pul
18-08-2009, 23:25
geluidstest heb ik meerdere keren laten doen in lelystad,er rijd iemand met verschillende snelheden over die kombaan waar db-meters naast staan op verschillende hoogtes.de computer berekent het hele spul en dan hoor je of het goed is of niet...en is idd 375euro.

MauSeR35
19-08-2009, 07:48
Dan denk ik dat ik maar eens een dieselblokje voor mijn Audi 80 ga opzoeken!

Rallye-VR6t
19-08-2009, 07:51
Leuk dat de RDW site zelf niet meer een link heeft naar samengesteld voertuig.
Die link is zo dood als een pier. :rolleyes:

knarfmk1
19-08-2009, 08:36
Wat betreft die geluidstest was het volgens die kerel op het opel forum (die m dus omgekeurd heeft) niet meer dan met een dB metertje bij het keuringstation zelf even meten (bij een bepaald toerental waarschijnlijk) dus niet een rijdende test e.d.
dus ik denk dat dat dan in die 75 euro zit?

Roy 1.6
19-08-2009, 08:40
Denk ik ook indd, het gaat over geluids eis ze hebben het niet over een test. Bij voertuigen NA 98 hebben ze het over:

"Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht."

caddywim
19-08-2009, 15:36
ik heb 15-9 een afspraak bij de rdw voor omkeur
dus ff wachten en we weten het

VWJYI
19-08-2009, 16:22
Die geluidsmeting is ook een wassen neus. Aantal jaartjes geleden aangehouden door de mannen in blauw mijn polo zou te laag zijn ik moest maar voor een nieuwe type goedkeuring. Ik naar de rdw. Alles goed gekeurd. Komt de keurmeester zo van alleen nog een geluidstest(ik had een remus van voor tot achter). Loopt die naar de auto toe geeft een dot gas en zegt: geluidstest is goed. Dus maak je daar maar niet te druk om.

MartinGT
19-08-2009, 18:16
Mooi voorbeeld van hoe makkelijk het nu gaat:

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=6873

Gerard Polo MK2
19-08-2009, 18:48
Ik heb het nu op verschillende plekken gelezen, maar...

Dit is toch wel heel erg praktisch!
Gewoon een deugdelijke auto bouwen en je hebt voor een paar euro hem op kenteken :hitit: :D

De Pul
19-08-2009, 19:12
maar zou mijn auto nou wel of niet omgekeurd moeten worden met de kompressor?
vermogen is iets meer dan verdubbeld(geschat ;) )geluid maakt ie wel iets meer maar niet overdreven....ik krijg er niet echt duidelijkheid over??

Gerard Polo MK2
19-08-2009, 19:16
Geen idee, maar je zal dan wel met een uitdraai richting RDW moeten gaan denk ik..

Zou ik over bellen!

De Pul
19-08-2009, 19:19
dan laat ik het erbij,als ik aangehouden word kijk ik wel verder....

breadfan83
19-08-2009, 19:22
Goed nieuws zo te zien, maar als je de boel deugdelijk hebt omgebouwd zijn er sowieso geen problemen te verwachten.

Het scheelt wel behoorlijk in de centen, al weet ik nog steeds niet of ik nu safe zit met de KR (oud model blok) in een '92-er Golf (nieuw model), wat betreft de typegoedkeuring. :confused:

Jetta MaNiA
19-08-2009, 21:35
Kan het nog bijna niet geloven...

Kan ik dan aanstaand winter de VR6 donor laten aanrukken?
Kan niet wachten om de 8V GTI motor uit de jetta te schoppen dan!

Roy 1.6
19-08-2009, 21:43
Als kinderen zo blij :D :D

RubenD
19-08-2009, 22:21
Goed nieuws zo te zien, maar als je de boel deugdelijk hebt omgebouwd zijn er sowieso geen problemen te verwachten.

Het scheelt wel behoorlijk in de centen, al weet ik nog steeds niet of ik nu safe zit met de KR (oud model blok) in een '92-er Golf (nieuw model), wat betreft de typegoedkeuring. :confused:

Een Mk2 staat bij de RDW genoteerd als 19e net als de Jetta dus.

Dus de RDW pakt een lijst er bij, bladeren door naar VW en daarna naar 19e. Daar staat dan dat de Kr origineel is geleverd in de 19e. Dus geen centje pijn. Die heb je zo omgekeurd.

Als hij echt 16V moet worden dan moet je echter wel remmen en alles ook meepakken.

breadfan83
19-08-2009, 22:36
Een Mk2 staat bij de RDW genoteerd als 19e net als de Jetta dus.

Dus de RDW pakt een lijst er bij, bladeren door naar VW en daarna naar 19e. Daar staat dan dat de Kr origineel is geleverd in de 19e. Dus geen centje pijn. Die heb je zo omgekeurd.

Als hij echt 16V moet worden dan moet je echter wel remmen en alles ook meepakken.

De remmen zijn al omgezet, dus dat is geen probleem. Denk dat de schroefset en Groep-A dan nog problemen gaan geven. :D

Was er even over aan 't denken geweest de boel (nog) niet om te keuren, toen ik hoorde dat het nieuwe model met oud blok er wellicht voor ging zorgen dat het in de honderden, zo niet duizenden euro's zou gaan lopen. :tongue: Mja, die 5 tientjes kunnen er dan ook nog wel vanaf. :D

RubenD
19-08-2009, 23:08
Inderdaad, dat omkeuren is echt geen probleem, zeker niet met zo'n KR motor.

De vering moet gewoon degelijk en deugen. Dus goed bevestigd zijn en als de poten helemaal uitveren moeten de veren niet los hangen.

Dus draai de set maar goed hoog voordat je er heen gaat (als of het standaard lijkt zeg maar).

Groep A moet niet maken, geluidstest doen ze dus niet meer.

Gertjan
19-08-2009, 23:22
Die nieuwe regels zijn dus echt geniaal :rock:

MauSeR35
20-08-2009, 08:02
Ja maar hoe lang blijven ze gelden, hier in Nederland durven ze het ook gerust weer zo terug te draaien en de keuringen nog 3x zo streng te maken als voorheen... :screwy:
Maar zoals het nu is, is het onderhand nog beter dan in the UK. Handig voor projecten als de Frido W12 :D :thumbup:

Jetta MaNiA
20-08-2009, 13:21
De remmen zijn al omgezet, dus dat is geen probleem. Denk dat de schroefset en Groep-A dan nog problemen gaan geven. :D

Was er even over aan 't denken geweest de boel (nog) niet om te keuren, toen ik hoorde dat het nieuwe model met oud blok er wellicht voor ging zorgen dat het in de honderden, zo niet duizenden euro's zou gaan lopen. :tongue: Mja, die 5 tientjes kunnen er dan ook nog wel vanaf. :D

Dit is niet waar, ben zelf bij RDW geweest, ze gaan echt kijken of het blok in een Jetta geleverd is ja of nee. Of het nou 19E is of niet.

Maar KR is wel geleverd in Jetta, dus zal nooit een probleem geven in dat opzicht. :thumbup:

Rallyegek
21-08-2009, 00:02
Dit is niet waar, ben zelf bij RDW geweest, ze gaan echt kijken of het blok in een Jetta geleverd is ja of nee. Of het nou 19E is of niet.

Maar KR is wel geleverd in Jetta, dus zal nooit een probleem geven in dat opzicht. :thumbup:

Maar het gaat er nu niet om of het blok orgineel geleverd is in de auto.
Als je het goed doet, netjesen het maakt niet teveel kabaal maakt het niet uit wat voor een blok je erin lepeld
Zoals ik op het opel forum zat te lezen, die gooide een 2.4 in een c-kadett, lijkt mij niet orgineel geleverd.

Gerard Polo MK2
21-08-2009, 16:24
@Jettamania,

Gaat niet meer om typegoedkeuringen met deze regels :thumbup: :D

Gertjan
21-08-2009, 18:26
Inderdaad, typegoedkeuringen zijn niet echt meer van toepassing.
Zolang het dus netjes ingebouwd is en niet al teveel lawaai maakt is het goed :thumbup:

GaryVW
21-08-2009, 19:32
dus als ik in mijn golf 1 een nieuwer blok lepel. bijv van een mk3 is dat geen probleem ?

Roy 1.6
21-08-2009, 19:40
Ja kan zo! :D

Spike
21-08-2009, 20:20
maar zou mijn auto nou wel of niet omgekeurd moeten worden met de kompressor?
vermogen is iets meer dan verdubbeld(geschat ;) )geluid maakt ie wel iets meer maar niet overdreven....ik krijg er niet echt duidelijkheid over??

Ja je moet hiermee laten overkeuren. Zogauw je meer dan 20% vermogenwinst hebt moet je laten opkeuren. Dan maakt het niet uit of het nou komt omdat je er een v12 in hebt gehangen of je een behoorlijke scheet laat. 20% is 20% voor ze.

Spike
21-08-2009, 20:23
En bedenk wel dat bij deze strengere apk keuring wel een zwaardere remmeneis zit. Bij een 20vt blok moet je betere remmen hebben dan bij een 1500.

Gerard Polo MK2
22-08-2009, 01:54
En bedenk wel dat bij deze strengere apk keuring wel een zwaardere remmeneis zit. Bij een 20vt blok moet je betere remmen hebben dan bij een 1500.

Common sense?
Snel zijn is mooi, maar op tijd stil komen te staan is dan nog veel belangrijker

breadfan83
22-08-2009, 09:49
Common sense?
Snel zijn is mooi, maar op tijd stil komen te staan is dan nog veel belangrijker

Bomen... die remmen pas snel!

En je hoeft ook niet te denken aan je onafgeveerde gewicht. :D

OakgreenVR6
24-08-2009, 21:00
En bedenk wel dat bij deze strengere apk keuring wel een zwaardere remmeneis zit. Bij een 20vt blok moet je betere remmen hebben dan bij een 1500.

En hoe gaan ze dat bepalen dan, op het oog/stilstaand? Bij Lelystad voer(d)en ze een rijdende remmentest uit om te bepalen wat de vertraging (m/s^2) is van de auto.

Dat de regels zo veranderd zijn geeft natuurlijk wel zat mogelijkheden om alle fatsoenlijke ombouwen ook legaal te hebben, maar ik blijf het maar vaag vinden. Het is een beetje de situatie die je tot 10jaar geleden ook had zo op het 1e gezicht. Toen kon je ook met je Golf mkII met VR6 langs een willekeurig RDW stationnetje rijden. Nog even op de weegbrug en klaar was je.

breadfan83
24-08-2009, 21:10
Kan me wel voorstellen dat de prijzen van de VR6-jes en 20vt's op kenteken in een mk2 dalijk opeens de stront in zakken. ;)

TT-TDI MANIAC
24-08-2009, 23:23
Ja het speciale is er nu af, aan de eene kant mooi aan de andere kant niet. Zo heb je altijd wel wat hier in dit land. Maar goed op zich is dit wel beter voor ons als sleutelaars

joostvw
25-08-2009, 18:48
@de pul:
als je er een kompressor op bouwt heb je dus meer dan 20% vermogenswint en moet er dus gekeurd worden.
maar hier bedoelen ze dus een RDW keuring (tot 75 euri) en dus niet meer de lelystad keuring die in de honderden ging lopen.

onder de 20% (dus ander uitlaatje carb , open filtertje enz. hoef je natuurlijk niet voor naar het rdw) maar ga je serieus meer pk's krijgen is het wel nodig.

en ik vind dit niet verkeerd want er moet toch iemand op toezien dat jij ook vr6 remmen gebruikt bij een vr6 blok?

en eeh laat die 1.9 TDI maar komen in mn golf :D

JurjenV
28-08-2009, 22:13
Dus ook geen Lelystad als je van 1.3 4 cil naar 2.8 6 cil gaat als je alles netjes doet?

Wanneer is Lelystad dan nog wel van toepassing?

Gertjan
28-08-2009, 22:41
Als je auto van na '98 is en er geen typegoedkeuring bestaat voor het motorblok wat je erin gebouwd hebt.

J-9A-N
14-09-2009, 16:13
ik heb 15-9 een afspraak bij de rdw voor omkeur
dus ff wachten en we weten het


Veel succes morgen :thumbup:
En laat even weten hoe het afgelopen is.
Ik heb een afspraak voor de 25e staan :D

Groeten Jan.

caddywim
15-09-2009, 14:49
vandaag bij rdw geweest
keurmeester is een half uurtje bezig geweest inclusief gegevens invoeren in de computer
was met 3 kwartier weer weg en 50 euro lichter
krijg over 5 werkdagen mijn kenteken opgestuurt
nu geen 1100 37 kw meer
maar 1800 118 kw

J-9A-N
15-09-2009, 14:58
Geweldig.
Van Harte Gefeliciteerd :thumbup:

Nog tips?
Of valt het allemaal wel een beetje mee.

Groeten Jan.

caddywim
15-09-2009, 16:08
stelde niks voor voorwiel ophanging op speling gekeken
remmentest /en voorlampen op hoogte en lichtopbrengst getest
sloeg eigenlijk nergens op :screwy:

Theowob
15-09-2009, 16:11
Moest je ook nog aantonen waar het motorblok vandaan kwam enz enz ?

caddywim
15-09-2009, 16:47
Moest je ook nog aantonen waar het motorblok vandaan kwam enz enz ?

nee ze hoefden alleen mijn kenteken papieren te hebben
en verder hoefde die alleen de motorcode te weten meer niet :thumbup:

G60RAY
16-09-2009, 19:46
Dat is goed nieuws zeg, gefeliciteerd!

Ook geen geluidstest hoeven te ondergaan??

caddywim
17-09-2009, 17:26
Dat is goed nieuws zeg, gefeliciteerd!

Ook geen geluidstest hoeven te ondergaan??

nee is niet boven de 2500 toeren uit geweest :D
stelde niks voor bij de apk kijken ze naar veel meer dingen
ze hebben alleen wielophanging en stuur op speling gekontroleerd
remmen getest op een normale rembank met van die rollen in de vloer
en de lampen nagekeken op stand en opbrengst
en als laatste nog gewogen op de weeg brug in zijn geheel en alleen de achteras en dat was alles oh ja en hij vroeg bij aanvang de motorcode
en na afrekenen van 50 euro kom ik gaan krijg mijn kentekenpapieren opgestuurd
heb nu een bewijs dat de rdw mijn papieren hebben

Tjeerd
17-09-2009, 17:44
stelde niks voor voorwiel ophanging op speling gekeken
remmentest /en voorlampen op hoogte en lichtopbrengst getest
sloeg eigenlijk nergens op :screwy:
\
Welke RDW ben je geweest?

caddywim
17-09-2009, 18:38
nieuwegein

G60RAY
17-09-2009, 20:12
nee is niet boven de 2500 toeren uit geweest :D
stelde niks voor bij de apk kijken ze naar veel meer dingen
ze hebben alleen wielophanging en stuur op speling gekontroleerd
remmen getest op een normale rembank met van die rollen in de vloer
en de lampen nagekeken op stand en opbrengst
en als laatste nog gewogen op de weeg brug in zijn geheel en alleen de achteras en dat was alles oh ja en hij vroeg bij aanvang de motorcode
en na afrekenen van 50 euro kom ik gaan krijg mijn kentekenpapieren opgestuurd
heb nu een bewijs dat de rdw mijn papieren hebben

Mooi hoor, veel plezier ermee!

J-9A-N
25-09-2009, 09:31
Zo,net weer terug van de RDW en met vlag en wimpel geslaagd.
Van 1100 cc naar 2000 cc 16v probleemloos op kenteken.
De keuring stelde niet zoveel voor,heb eigenlijk alleen op de remmenbank gestaan. :confused:
Geen geluidstest ondergaan (was even bang dat de open filters op de webers nog teveel lawaai gaven,maar dit was blijkbaar niet het geval.)
Wel heb ik voor de keuring er even een origineel uitlaatje onder gehangen. ;)

Dus mijn dag kan niet meer stuk. :D

Groeten Jan.

martiepartie
25-09-2009, 09:32
Gefeliciteerd! Mag ik vragen hoeveel dat nou kost?

J-9A-N
25-09-2009, 09:42
Ik was 50 euro kwijt.
Dus de kosten vallen ook nog mee.
Ben in Groningen geweest.

martiepartie
25-09-2009, 09:42
T*ring... Dat is wel een heel verschil met 'vroeger'!

J-9A-N
25-09-2009, 09:45
Ja idd.
Ik heb voor 5 jaar terug al eens geinformeerd toen waren de kosten geloof ik
ongeveer 690 euro

TT-TDI MANIAC
25-09-2009, 10:30
Hey Jan was net nog bij Rijpma en wilde je vragen hoe het gegaan was, maar nu lees ik het hier. Mooi man

J-9A-N
25-09-2009, 10:36
Ja ik heb deze week nog vakantie ivm de rodermarkt en ben dus niet op het werk.
Vanmorgen om 8 uur direkt aan de beurt bij de RDW. (was dus vroeg pissen vanmorgen Ha Ha )
Maar alles is prima verlopen zoals je gelezen hebt.

Gr Jan.

LinnieTDI
25-09-2009, 11:47
Als de auto slecht is gebouwd komt ie echt niet door de keuring hoor...en er is nog een groot verschil met een auto waarvan je het blokje zo overlepelt en een waar de hele auto voor aangepast moet worden.

De keurmeester heeft wel nog een stuk in de auto gereden, en heeft toen gekeken hoe de remmen werkte en de wegligging was etc.

J-9A-N
25-09-2009, 12:18
Als de auto slecht is gebouwd komt ie echt niet door de keuring hoor...en er is nog een groot verschil met een auto waarvan je het blokje zo overlepelt en een waar de hele auto voor aangepast moet worden.


Dat ben ik zeker met je eens,alleen heeft de keurmeester bij mij alleen de remmen getest.
Neemt niet weg dat er aan mijn auto ook genoeg is veranderd.
Complete scirocco ophanging
Kw schroefset
Wilwood remmen.

Voor diegene met een stille hoop dat ze met een "gebakje" door de keuring komen kan ik kort zijn.
Dat gaat je zeker niet lukken. :shake:

LinnieTDI
25-09-2009, 17:38
Ja, dat is ook wat ik even wilde aangeven... :tongue:

caddywim
02-10-2009, 17:27
Zo,net weer terug van de RDW en met vlag en wimpel geslaagd.
Van 1100 cc naar 2000 cc 16v probleemloos op kenteken.
De keuring stelde niet zoveel voor,heb eigenlijk alleen op de remmenbank gestaan. :confused:
Geen geluidstest ondergaan (was even bang dat de open filters op de webers nog teveel lawaai gaven,maar dit was blijkbaar niet het geval.)
Wel heb ik voor de keuring er even een origineel uitlaatje onder gehangen. ;)

Dus mijn dag kan niet meer stuk. :D

Groeten Jan.


gefeliciteerd jan
het viel mee las ik was bij mij ook
maar zijn wij de eenigste 2 die naar de rdw geweest zijn :confused:

gr wim

J-9A-N
04-10-2009, 20:56
gefeliciteerd jan
het viel mee las ik was bij mij ook
maar zijn wij de eenigste 2 die naar de rdw geweest zijn :confused:

gr wim

Dank je. :thumbup:
Heb het kenteken binnen,dus kan nu eindelijk na 5 jaar "normaal" rondrijden.
Was toch altijd wel een beetje angstig om in een grote verkeerscontrole terecht te komen (of erger nog bij een ongeval betrokken te raken).


Maar ik denk idd dat wij tot dusver 3 van de weinigen op dit forum zijn die deze keuring hebben ondergaan. (Kevin20v hoort daar ook bij)

Gr Jan.

caddywim
04-11-2009, 19:50
maat van mij heeft um ook op kenteken
een golf 1 g6016v op kenteken 170 kw :D

classic-edition
04-11-2009, 23:19
Na alles gelezen te hebben kom ik dus tot de conclusie dat als ik in mijn golf 3 cabrio van 97 een vr6 motor bouw en de uitlaat remmen etc overzet en naar de rdw ga heb ik mijn cabrio voor 50 euro als vr6 op kenteken (ex ombouwkosten ) ?

breadfan83
04-11-2009, 23:50
Na alles gelezen te hebben kom ik dus tot de conclusie dat als ik in mijn golf 3 cabrio van 97 een vr6 motor bouw en de uitlaat remmen etc overzet en naar de rdw ga heb ik mijn cabrio voor 50 euro als vr6 op kenteken (ex ombouwkosten ) ?

Ja.

OakgreenVR6
05-11-2009, 12:51
maat van mij heeft um ook op kenteken
een golf 1 g6016v op kenteken 170 kw :D

Staat dat "g6016v" zo op kenteken, of alleen het vermogen? Hoe bepalen ze het vermogen trouwens, of mag je dat zelf verzinnen?

Drify_mk1
05-11-2009, 19:07
ik heb een afspraak op 10 november.

kan ik zo met de powersprint heen met 2 dempers???

breadfan83
05-11-2009, 19:10
ik heb een afspraak op 10 november.

kan ik zo met de powersprint heen met 2 dempers???

Dat is al eerder voorbij gekomen hier, en toen scheen het geen probleem te zijn. Zolang het niet compleet de spuigaten uit loopt met het kabaal moet het mogelijk zijn.

Succes!

Drify_mk1
05-11-2009, 21:51
Bedankt! ik ga het gewoon proberen.

ben benieuwd :)

Grolsch
05-11-2009, 23:58
een caddy mk1 met vr6 of kever met subaru blok is dus ook probleem loos als alles maar degelijk is?:-p

als je een auto hebt van voor 1984 blijft deze dan wel oldtimer en dus belasting vrij?

gr

breadfan83
06-11-2009, 00:06
Zolang het degelijk is omgebouwd is het geen probleem. Dat was voor deze nieuwe regelgeving ook al zo, alleen was het toen wat duurder.

Je kunt alles op kenteken krijgen, zolang het maar degelijk / veilig gebouwd is!

En lijkt me inderdaad dat ie gewoon belastingvrij blijft. ;)

knedel16vweber
06-11-2009, 00:14
Zolang het degelijk is omgebouwd is het geen probleem. Dat was voor deze nieuwe regelgeving ook al zo, alleen was het toen wat duurder.

Je kunt alles op kenteken krijgen, zolang het maar degelijk / veilig gebouwd is!

En lijkt me inderdaad dat ie gewoon belastingvrij blijft. ;)
hé cris, werk jij bij de RDW ofzo? :D

breadfan83
06-11-2009, 00:19
hé cris, werk jij bij de RDW ofzo? :D

Nee, maar het is toch logisch dat je met een levensgevaarlijk hok niet door die keuring komt, ook niet als je het juiste bouwjaar hebt, en toch wordt die vraag keer op keer weer gesteld.

Bouw je iets op de juiste manier, komt 't door de keuring. Flans je iets in elkaar, blijf dan lekker voor de buis hangen DGB kijken.

Het enige voordeel dat je nu met bepaalde bouwjaren hebt is dat ze je bij het RDW geen poot meer uittrekken, maar dat je gewoon 5 tientjes neertelt, en naar huis kunt met een nieuw kenteken.

jettaracing
06-11-2009, 08:52
Een kennis van mijn heeft vorige week z'n 'A'Corsa ,omgekeurd met een 16v calibra turbo motor , 150 Kw op kenteken .
Was er binnen 20 minuten weer weg ,en heeft inmiddels z'n papieren al thuis !
50 euro gekost ,dus er is zeker veel mogelijk !

Moet er wel bij zeggen dat bij deze auto de inbouw goed is gebeurd en er heel veel is aangepast /verstevigd .

caddywim
06-11-2009, 16:22
Staat dat "g6016v" zo op kenteken, of alleen het vermogen? Hoe bepalen ze het vermogen trouwens, of mag je dat zelf verzinnen?


vermogen mag je zelf zeggen
en zal ff vragen hoe het op kenteken staat
bij mij hebben ze cc`s veranderd en de kw`s

yuli
06-11-2009, 20:40
Naar aanleiding van diversen berichten op forums dat het makkelijker was je ombouw op kenteken te krijgen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij het RDW.

Vanochtend is dus mijn Golf 1 bij het RDW gekeurd. Van Golf C 1.5 JB 51 KW naar 1.6 EG 81 KW voor het kenteken.

Het was nog even spannend omdat in mijn motorruim het orginele motornummer plaatje ontbrak (even goed zoeken waar ik dat heb gelaten) en mijn 1.6 EG een nieuwe motorcode heeft gekregen door het revisiebedrijf en ik geen factuur hiervan kon overleggen...

maaaaarrrrrrr met een waarschuwing dat dit volgende keer echt beter moet is deze er dan toch doorheen :thumbup:

kosten waren 50 Euro

Domi
06-11-2009, 20:41
Gefeleiciteerd ........ :thumbup:

breadfan83
06-11-2009, 22:36
Jij maakt het wel heeeeeeel bont hè! :D
Kon net zo goed een gejatte auto met gejatte motor zijn dus.

Toch gefeliciteerd!

robertjan007
06-11-2009, 22:48
Ik net zo... De mijne is gister omgekeurd van een 1.1 naar een 1.8L 16v. Verder geen problemen en alles was in 1 keer goed! Kosten 50,-

Erik_vw
06-11-2009, 22:55
Die max 40% meer vermogen is dus een kont verhaal?

Werd er helemaal niet naar het vermogen van de nieuwe motor gekeken tov de oude motor en dus alleen maar of het er degelijk in zit?

Wat doen ze wel? Gaat hij op de brug? Wat zijn de controles?

Richard
06-11-2009, 22:57
lees het topic maar eens door erik.. een kever met 204pk oa.. das heel wat meer dan 40%

breadfan83
06-11-2009, 22:57
Effe een tipje... vóór deze pagina zitten er nog 5. ;)

Richard
06-11-2009, 22:58
ja heb even wat samengevoegd.. anders krijg je allerlei lossen topics

Erik_vw
06-11-2009, 23:00
Sorry mannen heb mijn post al een btje aangepast, zag dat ik idd even het hele topic door had moeten lezen. :rolleyes:

breadfan83
06-11-2009, 23:01
ja heb even wat samengevoegd.. anders krijg je allerlei lossen topics

Ik had het ook tegen Erik. Ging er wel van uit dat jij het al door had. :D

yuli
07-11-2009, 00:25
Sorry voor de losse topic. Ben er blij mee!

Rico_90
07-11-2009, 16:51
Kijken of het lukt om van 1.1 naar 1.9 g60 16v te keuren, Motorcode moet je zeker ook door geven?

yuli
08-11-2009, 12:26
Ja voor het vermogen te controleren

GZGII
09-11-2009, 22:54
Misschien een hele domme vraag, maar hoe breng je de auto naar het keuringsstation?
Ik neem aan dat je het niet rijdend mag doen omdat je eigenlijk een niet goedgekeurde type rijdt.
Of heb ik het verkeerd?

Sjeesbeest
09-11-2009, 22:56
Misschien een hele domme vraag, maar hoe breng je de auto naar het keuringsstation?
Ik neem aan dat je het niet rijdend mag doen omdat je eigenlijk een niet goedgekeurde type rijdt.
Of heb ik het verkeerd?


1 dags kenteken aanvragen bij de RDW, dan moet ie ook verzekerd worden !!

caddywim
10-11-2009, 18:54
ik ben er gewoon heen gereden met de te keuren auto
had er al 4 jaar zo mee gereden
maar het rijd gekeurd wel lekkerder

polonick
11-11-2009, 04:07
gewoon naar toe rijden
ik heb eerst nagevraagd of ik naar lelystad moest en het daar nog een keer gevraagd waarna de beste keurmeester met zijn collega's ging overleggen ennnnnnnn
toen die ze kantoor uitkwam vroeg hij of ik met de auto was.

ik wees me auto aan en hij vertelde me geen lelystad als je wil kan je hem nu nog keuren dus nu een mk1 golf met 20vt op kenteken

rijd stuk beter zo aangezien het toch opvallende auto's blijven (mijne is nog helemaal kaal ook van binnen)

Ron mk1
11-11-2009, 10:52
Hoe lang duurt het gemiddeld als je belt voor een afspraak?

En zijn er ook mensen naar Amsterdam geweest voor het omkeuren?

Ben zelf apk keurmeester, en heb al menig steekproef controleur ( werken dan vaak in amsterdam) gevraagd over de ombouw. En hun zijn nog echt van mening dat ik met mijn mk2 vr6 naar lelystad moet.
Gisteren nog met hem over gehad , en toch verteld van de rest die de omkeuring gedaan hebben.

oakgreen20vt
11-11-2009, 11:55
Die van mij is afgelopen vrijdag omgekeurd van 1.6 automaat met 55kw naar 154kw met schakelbak. ( ohja het is een Golf 2 van 1984 )
Stond binnen een half uur weer buiten en GOED gekeurd, kosten 50 euro.

Het is echt een lachertje

En met een vr6 hoef je volgens mij niet naar lelystad

Edward
12-11-2009, 16:34
net ff iets te laat maar beter zo....scheelt hoop zorgen voor de sleutelaars

polonick
13-11-2009, 19:51
nou de keurmeester vroeg mij wel of ik van 4 naar 6 cilinder ging of nog erger.
toen ik zei dat ik op 4 cilinder bleef kon ik hem meteen keuren zonder lelystad.

dus wellicht zxit er een kans in dat je met een mk2 vr6 naar lelystad moet

Ron mk1
15-11-2009, 19:17
We zullen het zien ga eind deze maand heen ( als het goed is)

Rallyegolf20vt
16-11-2009, 21:59
Mijn golf 2 is vandaag ook goedgekeurd.
Van 95- naar 195 KW :cool:

GZGII
18-11-2009, 13:19
Vandaag naar de keuring geweest en afkeur.

Hij keek naar de motorcode en zei "dit is geen VW motor :eek: het oude nummer is afgeslepen en er is een nieuw nummer, met de hand, ingeslagen met een centerpons. En ik vind het geluid van de uitlaat ook te hard".
Schrijft ie het nummer op en gaat dit ff checken. Na 10 minuten komt ie terug en zegt dat het echt een probleem is. Nu gaan we samen naar het nummer kijken en kom ik erachter dat hij een cijfer verkeerd heeft opgeschreven. Ik geef dit aan en zijn reactie was dat het toch niets uit maakt want het nummer is er zelf ingeslagen.

Nou daar sta je dan met je golfje 1 cabrio met G60 blok. Ik kan totaal niet zien of het nummer is afgeslepen en of het nummer met de hand is ingeslagen.
Maar nu kan ik gaan bewijzen dat het blok niet is gestolen. :mad:

voor de rest was hij prima.....Tja... dilemma .... RDW Afkeur betekent dus niet meer rijden

Weet iemand een oplossing? Binnen 8 weken mag ik terug komen...

yuli
18-11-2009, 13:38
Heel erg kut . Bij mij was er een plaatje over het motornummer gezet door waarschijnlijk het revisie bedrijf waarbij ze de motorcode opnieuw inslaan. Dit doen veel revisie bedrijven voor de garantie.

Ik heb het idee dat dit bij de RDW niet geheel bekend is en je komt dan aardig in de problemen. Ik had ook nog is de pech dat ik vergeten was mijn oorsprongkelijk motor indentificatie plaatje te monteren dus was de twijfel helemaal al groot.

Maar goed ik bleef toch vriendelijk, cool en rustig en kreeg voordeel van de twijfel.

In jou geval GZGII zoeken ze bevestiging dat de motor niet gestolen is je kan gewoon een Bon met of zonder BTW op laten maken en een kennis, vriend of vader of bedrijf dit laten onderteken.