Log in

View Full Version : Verschil 1.8 55kW & 1.8 66kW (AAM vs ADZ)

Caesar
08-11-2009, 15:59
Ik heb op dit moment een GT'tje (1995, 1.8 66kW, ADZ) op gas waarvan de koppakking lekt. Nu heb ik voor de hobby een tijd geleden een los 1994 1.8 55kW blok gekocht om uit en in elkaar te halen.

Ik heb van haynes het handboek van de golf, maar uit de specs van de motoren kan ik alleen verschil in de compressieratio vinden: 10:1 voor de ADZ en 9:1 voor de AAM. Bore & stroke etc zijn hetzelfde. De koppakkingen lijken het zelfde te zijn (althans, ik mag bij inkoop van een koppakking dezelfde bestellen voor beide motoren).

Nu is mijn vraag wat is nou het exacte verschil tussen beide blokken? Ik denk het verschil in ruimte die de cilinderkop biedt minder is bij de ADZ 66kW...is het dan mogelijk om een zodanige hoeveelheid van mij AAM cilinderkop eraf te laten frezen dat deze dezelfde compressieratio heeft als een ADZ of daar waar mogelijk wellicht nog iets meer: 10.5:1 of zelfs 11:1?

Hierdoor kan ik dan mooi van te voren de spare cilinderkop laten prepareren die niet op gas heeft gedraait en deze laten opknappen voordat ik mijn golfjes kop eraf trek......dan zou ik de swap theoretisch in een lange middag gedaan kunnen krijgen.

is mijn vraag inzichtelijk genoeg? Kortom:

ADZ motor moet nieuwe koppakking, dus ik wil van een spare blok (AAM) de kop semi-laten reviseren (frezen en daar waar nodig nieuwe kleppen, behoeft nog onderzoek door iemand met verstand) zodat ik in een middag de koppen kan uitwisselen zonder compabiliteitsprolemen of vermogensverlies (55kW vs 66kW).